Det jeg finner mest interessant er helst målingene som er gjort på Suzuki`n som er luft/olje kjølt.Jompa skrev:Jeg leste ikke hele testen,men forstod det sånn at syklene ble kjørt på høyeste gear og med
ganske konstant turtall.
Den luftkjølte holdt da ca 20 F høyere temp sånn jevnt over ?
Feks. Oil Sump ligger temperaturen ganske jevnt,- uavhengig av belastning. Temp: 220°F (ca104°C).
Synes i grunn dette høres mye ut, men igjennom denne tråden forstår jeg at dette er ganske normalt for denne type motorer. Kawa`n derimot ligger nett i overkant av 82°C . Som jo er fin arbeids temperatur for bensin motorer.
Dette tolker jeg slik at Suzuki`n faktisk regulere temperaturen rimelig bra, men så er jeg litt i tvil om hvordan testen ble utført. Ble motorene nedkjølt mellom "uphill" kjøring, og "downhill"???
Ellers så blir jo dette et kompromiss for produsentene. Er det snakk om RR, som ønsker være med i teten...ja, ja så må det bli veskekjøling, og med om nødvendig -oljekjøling (m/vann). Mens Stelvio?n og andre med litt mindre effekt i forhold til volum kan benytte andre løsninger.
Nå har jeg studert en del i verkstedhåndboka til Stelvio`n, og ser at det som i utgangspunktet kanskje kalles Luftkjøling, begynner å bli ganske avansert.
Mellom sylindrene ligger en temp måler som måler motor temp, oljetrykk måler er selvfølgelig på plass, og så en termostat ventil på innsuging til oljekjøler pumpen. Det er to rotorer i pumpa hvor den ene trykker olja opp igjennom radiatoren, inn på toppene, hvor det så blir styrt via eksos portene -og så ned igjen i sumpen. Mens den andre rotoren tar seg av smøring av veiv.
Selv om ikke dette -på langt nær er like effektivt som vann, så skulle de gi det en rimelig gode muligheter til å kontrollere temperaturen, og holde denne jevn, så lenge at radiatoren er stor nok for jobben. Også ved variable belastninger.