Dugg på visir vinterstid?
-
- Innlegg: 4
- Registrert: 01 des 2012, 18:24
- Motorsykkelen din: Yamaha WR125X
Dugg på visir vinterstid?
Hei igjen
Da blir det knastepiggdekk på sykkelen.
Men jeg skal kjøpe meg en hjelm også. Er det noe spesielt jeg bør ta hensyn til med tanke på dugg på vinteren?
Det hjelper vel ikke med innvendig solvisir? Tips mottas med stor takk :-)
Da blir det knastepiggdekk på sykkelen.
Men jeg skal kjøpe meg en hjelm også. Er det noe spesielt jeg bør ta hensyn til med tanke på dugg på vinteren?
Det hjelper vel ikke med innvendig solvisir? Tips mottas med stor takk :-)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Dugg på visir vinterstid?
Bort med visiret hvis du ikke vil investere i et oppvarmet visir.
Halvhjelm og briller ?
Halvhjelm og briller ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Dugg på visir vinterstid?
Pinlock er svaret, virker svært godt ned mot ca -10. Under det må en ha varme i visiret.
Det finnes også en billigmodell som heter "Fogcity", virker også bra, men denne er av veldig myk plast og tåler ikke at det rengjøres etc.
Det finnes også en billigmodell som heter "Fogcity", virker også bra, men denne er av veldig myk plast og tåler ikke at det rengjøres etc.
Re: Dugg på visir vinterstid?
Solvisir hjelper nok ikke, men pinlock visir er kjempegreier.john.kristian skrev:Hei igjen
Da blir det knastepiggdekk på sykkelen.
Men jeg skal kjøpe meg en hjelm også. Er det noe spesielt jeg bør ta hensyn til med tanke på dugg på vinteren?
Det hjelper vel ikke med innvendig solvisir? Tips mottas med stor takk :-)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Dugg på visir vinterstid?
Kjør uten visir så slipp du dugg på det.
Men seriøst så er nok kanskje crosshjelm med briller beregnet for snøscooter det beste alternativet som jeg kan komme på
Evt hjelm med pinlock-visir, men det virker ikke såååå bra når det er kaldt.

Men seriøst så er nok kanskje crosshjelm med briller beregnet for snøscooter det beste alternativet som jeg kan komme på

-
- Innlegg: 4
- Registrert: 01 des 2012, 18:24
- Motorsykkelen din: Yamaha WR125X
Re: Dugg på visir vinterstid?
Takk for mange gode tips. Skal sjekke ut pinlock og fogcity. Hjelm og briller har jeg hørt at blir kaldt rundt brillene, men det er nok også et godt alternativ.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Dugg på visir vinterstid?
Pinlock visir er alfa omega om vinterstid. Finnes i grunnen ikke så mange andre helgode løsninger.
Selvsagt å kjøre med visiret på gløtt hjelper jo, men blir fort ubehagelig kaldt.
Jeg pleier også å kjøre med skjerf over munn og nese, som gjør at min utpust går primært ned i hals og ut av hjelmen den veien og ikke "rett frem" på visiret. Forhindrer duggign på innsiden som kan fryse til om de blå blir for ivrige.
Selvsagt å kjøre med visiret på gløtt hjelper jo, men blir fort ubehagelig kaldt.
Jeg pleier også å kjøre med skjerf over munn og nese, som gjør at min utpust går primært ned i hals og ut av hjelmen den veien og ikke "rett frem" på visiret. Forhindrer duggign på innsiden som kan fryse til om de blå blir for ivrige.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Flattop
- Innlegg: 415
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Bosted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: Dugg på visir vinterstid?
Jeg kjøpte meg en hjelm med Pinlock, og trodde at nå var duggproblemene borte.
Vanligvis kjører jeg med 'baugporten' åpen
men endelig var det en sjanse til å lukke den og få bekreftet at det var så duggfritt som reklamen sier.
Klappa igjen og tok et dypt befriende pust. Og DER var tåka på plass, jeg banna noe inderlig :-# og åpna opp for frisklufta og følte meg rimelig lurt.
10 sekunder senere bleknet jeg og inntok en lett beskjemmet rødfarge i ansiktet. Pinlock fungerer dog ikke på brillene som jeg har på nesen
](./images/smilies/grrr.gif)

Vanligvis kjører jeg med 'baugporten' åpen

Klappa igjen og tok et dypt befriende pust. Og DER var tåka på plass, jeg banna noe inderlig :-# og åpna opp for frisklufta og følte meg rimelig lurt.

10 sekunder senere bleknet jeg og inntok en lett beskjemmet rødfarge i ansiktet. Pinlock fungerer dog ikke på brillene som jeg har på nesen

](./images/smilies/grrr.gif)
Sist redigert av Flattop den 05 des 2012, 11:10, redigert 1 gang totalt.

Re: Dugg på visir vinterstid?
Nei, mange små problemer når man må bruke briller
Kjøret snøscooter 4 sesonger på Svalbard, og da kjørte jeg med en gammel Nolan-hjelm som jeg fjerna visiret på. Brukte gode cross/alpin-briller som ikke lå inntil fjeset men passa bra i åpninga til visiret. Kan ikke huske jeg slet noe særlig med ising hvis det ikke var ekstremvær og man baksa seg veldig varm... Da ble det pause og tining av brillan under scooterdressen før man kjørte videre ut i eventyret

Kjøret snøscooter 4 sesonger på Svalbard, og da kjørte jeg med en gammel Nolan-hjelm som jeg fjerna visiret på. Brukte gode cross/alpin-briller som ikke lå inntil fjeset men passa bra i åpninga til visiret. Kan ikke huske jeg slet noe særlig med ising hvis det ikke var ekstremvær og man baksa seg veldig varm... Da ble det pause og tining av brillan under scooterdressen før man kjørte videre ut i eventyret

Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Dugg på visir vinterstid?
Leste på et annet forum om en som hadde handlet 0,5mm motstandstråd på Elfa. Samme type tråd som bilene har i bakruten. Her har han limt de på utsiden av visiret, effekten ble 28w
Funker visst knall.



Re: Dugg på visir vinterstid?
Har laget mange el visir de siste 25 åra, det fungerer greit nok. Problemet er å få det tett nok.
Her regner det også ofte om vinteren, mellom snøbyger. Samtidig blir det lett misfarget pga varme tråder mot plasten.
Beste resultatet når en skal lage slikt er å legge trådene på utsiden, legge på en "string" med limpistol rundt området med tråder.
Deretter skjære til et annet visir og legge over, som festes med små skruer. Evt forsegle rundt kanten etterpå.
Klart om en bare bruker pinlock, må en bruke en god hjelmhette etc for å få bort "ånden"
Om en bruker vanlige briller, kan ikke jeg se annen god mulighet enn å kjøpe en egen vinterhjelm. Tenkt brukt til snøscouter, disse fås med el oppvarmet visir som er mulig å bytte på skikkelig vis.
feks http://www.mamut.net/gscooter/shop/" onclick="window.open(this.href);return false; MODULAR 2, Snøscooterhjelm
Jeg bruker nå en Shoei Quest med pinlock og det er rundt -6-10 og ingen problem ennå.
El visir regner jeg med å slippe frem til vi skal på Krystall
Her regner det også ofte om vinteren, mellom snøbyger. Samtidig blir det lett misfarget pga varme tråder mot plasten.
Beste resultatet når en skal lage slikt er å legge trådene på utsiden, legge på en "string" med limpistol rundt området med tråder.
Deretter skjære til et annet visir og legge over, som festes med små skruer. Evt forsegle rundt kanten etterpå.
Klart om en bare bruker pinlock, må en bruke en god hjelmhette etc for å få bort "ånden"
Om en bruker vanlige briller, kan ikke jeg se annen god mulighet enn å kjøpe en egen vinterhjelm. Tenkt brukt til snøscouter, disse fås med el oppvarmet visir som er mulig å bytte på skikkelig vis.
feks http://www.mamut.net/gscooter/shop/" onclick="window.open(this.href);return false; MODULAR 2, Snøscooterhjelm
Jeg bruker nå en Shoei Quest med pinlock og det er rundt -6-10 og ingen problem ennå.
El visir regner jeg med å slippe frem til vi skal på Krystall
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Dugg på visir vinterstid?
Har ikke noe problem. Hjelmen ligger i trekket sitt, nedi en pappeske, inne på kottet og jeg tror egentlig ikke det dogger på den der nå.



Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
Re: Dugg på visir vinterstid?
Før jeg skiftet til hjelm med pinlock, brukte jeg Fogtech. Ser de er kommet med ny forbedret DX variant nå.
http://fogtech.com/fogtech.html
En liten 30ml flaske er drøy i bruk og kommer under tollgrensen ($22 med frakt som tar noen dager bare... brevpost).
Dette fungerer bra i sesongen (som er det eneste jeg har testet), bortsett fra at det ikke varer så lenge som reklamen sier - det varer ca 1 dag - ihvertfall hvis det blir utsatt for endel fukt.
Tror dette brukes på alpinbriller, vanlige briller og slikt også, så kan være verdt et forsøk, men jeg mistenker at er det mange blå, så er nok elektrisk varmet visir det eneste som garantert hjelper.
Litt Googling viser at hjelmprodusenten HJC er en av de få som har ferdige løsninger for elektrisk varmede visir, hvor det er metallisk belegg på visiret (dvs uten synlige tråder)
http://mctouring.se/hjalm-med-el-visir/
http://www.motorcycle-superstore.com/14 ... hield.aspx
http://fogtech.com/fogtech.html
En liten 30ml flaske er drøy i bruk og kommer under tollgrensen ($22 med frakt som tar noen dager bare... brevpost).
Dette fungerer bra i sesongen (som er det eneste jeg har testet), bortsett fra at det ikke varer så lenge som reklamen sier - det varer ca 1 dag - ihvertfall hvis det blir utsatt for endel fukt.
Tror dette brukes på alpinbriller, vanlige briller og slikt også, så kan være verdt et forsøk, men jeg mistenker at er det mange blå, så er nok elektrisk varmet visir det eneste som garantert hjelper.
Litt Googling viser at hjelmprodusenten HJC er en av de få som har ferdige løsninger for elektrisk varmede visir, hvor det er metallisk belegg på visiret (dvs uten synlige tråder)
http://mctouring.se/hjalm-med-el-visir/
http://www.motorcycle-superstore.com/14 ... hield.aspx
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Dugg på visir vinterstid?
:| hva er pinlock?
Sent from my Galaxy using Tapatalk
Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Dugg på visir vinterstid?
Googla jeg
http://www.24mx.no/mc/p/visir-pinlock-i ... isir/s674/" onclick="window.open(this.href);return false;
Da har jeg et kriterie til når jeg skal handle ny hjelm :-)
Sent from my Galaxy using Tapatalk
http://www.24mx.no/mc/p/visir-pinlock-i ... isir/s674/" onclick="window.open(this.href);return false;
Da har jeg et kriterie til når jeg skal handle ny hjelm :-)
Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)