Allværskamera

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Allværskamera

Legg inn av ojda »

Jeg driver fortiden å titter litt på nytt (brystlommekamera) som
skal være litt tøft, og ikke bli ødelagt av litt fuktighet :thumleft
Et av problemene med det er at tester virker mer opptatt
av funksjoner, enn av bildekvalitet :scratch
Er det noen av dere som har litt greie på/oversikt over
hva det lønner seg å legge pengene i :[-o<
Å pengene i dette tilfellet ligger vel imellom 1500-2500 kr.
Når det gjelder en av disse funksjonene, lurer jeg på
nytten av gps/geocatch. Erfaringer?
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

joo
Motorsykkelen din: '

Re: Allværskamera

Legg inn av joo »

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=755703
Hadde tenkt å kjøpe og ha liggende og slenge i lommene på kjøredressene eller i tankveska og kanskje se om det er OK som actionkamera også.
Det som gjør at jeg ikke har handla ennå er rett og slett at jeg har alt for mye fotoutstyr... Og så ønsker jeg meg et sånt kamera som er spesielt godt for bruk med venstre lanken, for å henge rundt halsen i lang reim. Og så liker jeg å ha søker på kameraene...
Noe GPS-tjafs på dette også

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752854
Lurer på å kjøpe dette som julegave til ei tulle på 8. Ulempen er at det bruker AA-batterier. Men det kan jo også være en fordel på skikkelig langtur. Prisen er ikke noe hinder for å bare teste.

Ulempen er at de ikke er Canon :[-X
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svein2
Motorsykkelen din: MC

Legg inn av Svein2 »

Kjøp ett med god zoom, så slipper du å gå så langt unna
Adventure-Bike`n din som vanligvis står parkert på asfaltkanten. ;-) :knegg

joo

Legg inn av joo »

Svein2 skrev: Adventure-Bike`n din som vanligvis står parkert på asfaltkanten. ;-) :knegg
:lol :rofl:

Hmm, var den anelsen "stygg", eller bare generell fyring ??? Håper den var vennskapelig.

Svein2
Motorsykkelen din: MC

Legg inn av Svein2 »

joo skrev:
Svein2 skrev: Adventure-Bike`n din som vanligvis står parkert på asfaltkanten. ;-) :knegg

Hmm, var den anelsen "stygg", eller bare generell fyring ??? Håper den var vennskapelig.
Det med zoomen var seriøst ja. Resten....... :erte ....... :m

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

Svein2 skrev:
joo skrev:

Det med zoomen var seriøst ja. Resten....... :erte ....... :m

Svein 2 er ond av natur, dessuten benytter han enhver anledning til å
disse meg fordi jeg valgte en sykkel jeg kan kjøre helt fram til hyttetrappa :prop:
Ren skjer misunnelse altså :lol
Det der med lang zoom løser seg selv, da disse kameraene har en zoom som
spenner et 4-5x område = ca 28-140mm (135mm)
Dender Nikonen er en av de jeg har fundert på, sammen med

Denne. http://www.akam.no/artikler/liten_og_va ... non/106456" onclick="window.open(this.href);return false;

og denne. http://www.pixmania.com/no/no/11751938/ ... ePromo=oui" onclick="window.open(this.href);return false;

Hva var det som gjorde at du ønsket Nikonen Joo?

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Jeg vurderer selv for tiden Sony RX100 som neste kamera, primært fordi det vil få fint plass i en lomme. Regn og slikt er jeg ikke såå bekymret for på kvalitetskameraer (*) Har p.t. NEX 5 som med nød og neppe får plass i (stor) jakkelomme og ønsker meg tilbake til Canon S95 størrelse som tross alt er mye mer portabelt og helt fint får plass i nesten en hvilkensomhelst lomme. Årsaken til overgang NEX var bedre bildekvalitet pga større sensor. Sony RX100 matcher omtrent speilrefleks i kvalitet og er bare litt større enn Canon S95...

*) Men tilbake til det med regn - jeg har altså hatt både NEX 5 og Canon S95 og et eldre kompaktkamera fra Sony i min Goretex-beskyttede jakkelomme og de har klart seg alle sammen. (Utvendig lomme på kjørejakka for lett å kunne fiske fram kameraet på tur). Værforseglingen er generelt bra på kvalitetskameraer, men jeg går selvfølgelig ikke inn for å ha kameraet ute om det sprutregner...

Her er noen videoer som jeg har funnet og som er filmet med RX100... hmm... hvis jeg kan argumentere med meg selv at jeg heller kan kjøpe feste og bruke det a la en GoPro, så er jo det fint også... liker jo egentlig ikke disse supervidvinkel-bildene man får med slike kameraer...
http://vimeo.com/52284858
http://vimeo.com/45682834
http://vimeo.com/47863879 Filmet fra radiostyrt QuadCopter - Artig !
*Edit* Fant ut at man må se filmene på Vimeo for å se dem i HD, så da gjorde jeg om til linker isteden...

Stillbilder? Knuser alt som heter vanlige kompakte pga større sensor. Nesten speilreflekskvalitet. Bedre linse enn det som kommer standard på mange speilrefleks.

Eneste ulempe? PRIS
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

Nei, nå må du ikke prøve å lure meg til å bruke dobbelt så mange penger
som jeg hadde tenkt til RuneMc ;-)
Selvom Sonyen lokket er det et gjennomsolid helt vanntett kamera som
skal handles inn denne gangen, uten gardindeksel forran linsen som får mye juling
om den skal tilbringe mesteparten av livet sitt i en motorsykkeljakkelomme :sorry
Å det er der dette mitt nye kompaktkamera skal få bo, klar til å ta alle disse
bildene mens jeg beveger meg framover i moderat fart :[-X som ellers aldrig
ville blitt tatt. Men klart, 1" sensor hadde ikke vært feil det :-k
men jeg ønsker selvfølgelig best mulig bildekvalitet jeg kan få i klassen til ca to tusenlapper.

joo

Legg inn av joo »

ojda skrev: Svein 2 er ond av natur, dessuten benytter han enhver anledning til å
disse meg fordi jeg valgte en sykkel jeg kan kjøre helt fram til hyttetrappa :prop:
Ren skjer misunnelse altså :lol
Hva var det som gjorde at du ønsket Nikonen Joo?
Skjønner at det er svært vennskapelig mobbing :P :p

Man får lett litt ikke-subjektive preferanser, ikke bare når det gjelder sykkel, eller... ?
Er jo ihuga Canon-mann, og mye av det ligger i råformat-konverteringen og tilhørende programmer. Råformatene er forskjellige fra merke til merke, og også mellom kameramodeller. Men dette er bare av akademisk interesse hvis du ikke liker å jobbe med råformat-filer!

Men Nikon tilbyr litt "rugged" allværskameraer i kompaktklassen som jeg snuser på som du skjønner. Litt som RuneMC også sier så kan disse sannsynligvis også gjøre jobben som en GoPro gjør. Da får man et kinderegg :prf Canon henger litt etter der.

Var i begynnelsen skeptisk til om disse skjermene skulle tåle noe tøff bruk, men ser nå at på speilrefleksene, G9 og smarttelefonene så tåler dem faktisk noe juling. Og så kan man slenge på en beskyttelsesfilm hvis man tror at sakene vil vare noen år.

joo

Legg inn av joo »

Hadde sånne halvveis planer om å kjøre både Canon G9 og en IXUS jeg har som "action-kamera" i sommer, men så ble det bare til at GoProen ble brukt. Spesielt den enkle timelapse-funksjonen på G9 burde jeg prøvd.
Selv om G-serien til Canon tar meget gode bilder er det ikke sånne kameraer du jakter på tror jeg. De er litt for store til å bare gli ned i lomma på kjøredressen.

Men om du bruker 4k istf 2k på kamera nå svir det anelsen mer bare i øyeblikket. I juli 2013 på ferieturen er prisen glemt og kvaliteten fremdeles der :prf Men det er jo du som skal velge, vi andre skryter bare av det vi selv har som vanlig :erte

Som nevnt er større brikke viktig, langt viktigere enn ekstremt mange megapixler.

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

Som nevnt er større brikke viktig, langt viktigere enn ekstremt mange megapixler
Ingen tvil om det, men jeg kompromisser gjerne med bildekvaliteten (men ikke mer en nødvendig) for å få et kamera som er funksjonellt til mitt bruksmønster.
Å denslags behandling av et 5000 kronerskamera (i våte lommer med rusk og rask, og helt uten beskyttelse av noen form for kameraveske får jeg meg ikke til :eh
En G-13,14,15 blir for klumpete. Coolpixen er nok mye bedre egnet kjøp for meg,
sammen med Fujifilm XP150'n. Må bare finne ut av hvem som gir de beste bildene av de.

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Å denslags behandling av et 5000 kronerskamera (i våte lommer med rusk og rask, og helt uten beskyttelse av noen form for kameraveske får jeg meg ikke til
Vanesak... vanesak... det føles mest som gambling når kameraet er helt nytt... etterhvert blir det helt vanlig og til slutt vil du behandle det ganske uvørent fordi det er et par år gammelt og du sikler på noe nytt :knegg Det er litt som med TV... problemet med dagens TV'er er ikke at de har for dårlig pålitelighet... det er at de holder for lenge, så man ikke har alibi til å kjøpe en ny modell med bedre bilde, 3D, smarte funksjoner etc... :P :p

Forøvrig må du bruke prisguide.no - RX100 får man nå til kun 4500,- :yeyeye

G-serien til Canon er nevnt - lille Powershot S95 har nøyaktig samme sensor som G12 (men uten innebygd ND filter)
Litt større sensor og veldig lomme-vennlig er også nye Fujifilm XF1 - med akkurat den samme sensoren som i Fuji X10 og det er jo et kamera som har fått knallkritikk i året som har vært. (Bortsett fra et problem som nå skal være rettet i firmware...)

MEN, skal du ha noe skikkelig tøft som tåler en svømmetur, så er det en test på dpreview.com http://www.dpreview.com/reviews/Q209waterproofgroup
Best of the bunch: Canon Powershot D10, Panasonic Lumix DMC-TS1, Pentax Optio W60
Panasonic's har jeg sett brukbare bilder av på ADVRider fra en jorden-rundt reisende på MC.
Her er en liten diskusjon også http://advrider.com/forums/showthread.p ... 285&page=3

GPS eller ei har jeg ikke så mye meninger om, bortsett fra at jeg har lest at det er en grei måte å tappe fotobatteriet ekstra raskt på...
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Da var "fars" julegave til seg selv i boks... måtte jo bare bli RX100... :-J Gedigen kvalitet både på utførelse og funksjonalitet er førsteinntrykket hvilket betyr at det kommer til å bli mye brukt. Dette må være noe nær det optimale kompaktkameraet pr idag - veldig lommevennlig størrelse. (Neste år er det sikkert noe som er mye bedre igjen... men man kan jo ikke vente evig...)

NEX kameraet jeg har brukt til nå, ser jeg har fått seg endel riper på displayet fra sitt liv i jakkelomma, så tenker at jeg legger litt kontaktplast over akkurat displayet på RX100, men ellers blir det nok fast inventar i lomma på kjørejakka.

Samtidig... dette er nok for de spesielt foto-interesserte. De fleste vil nok synes at en f.eks. ny iPad med Retina skjerm, brukbar Laptop, fancy mobil eller annet for samme sum penger er mye mer gøy.

Det var forøvrig en som hadde kølapp før meg som også tittet på RX100'n fordi tydeligvis hans kjære hadde ønsket seg et slikt (hun ville bestemt ikke ha noe speilrefleks, men nettopp dette pga størrelsen)... men han syntes nok prisen ble for drøy og spurte om alternativer... de forsvant innover i lokalet mens det siste jeg hørte selgeren sa var "Det nærmeste alternativet i kvalitet..." Jaja, tenkte jeg, kan nok være at dama hans får problem med å skjule et skuffet ansiktsuttrykk hvis hun er fotointeressert nok... :roll
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

Ja nå kan du bare glede deg til Jul, du som får så fin gave :lol
Jeg får vel inrømme at jeg monterMyste på det selvsamme
kompaktkameraet hos JapanPhoto i dag ;-) , å det var en
lekker liten sak. Hadde heldigvis så dårlig tid at jeg ikke
fikk tIttet ordentlig :prf
Men gratulerer med nytt flott kamere RuneMc.

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

ojda skrev:Ja nå kan du bare glede deg til Jul, du som får så fin gave :lol
Ja, det har seg jo sånn at det blir mindre og mindre gaver med alderen... :scratch så tilslutt så blir det kun gavene fra Nissen til meg (...pakket inn av meg...) som er å finne under julegrana... :knegg :knegg :knegg

Var forresten innom Japan Photo på Oslo S først men så ikke kameraet utstilt i farten, pluss at de skriver at prisen på internett gjelder kun i nettbutikk, så gadd ikke tanken på først å spørre og deretter forsøke å prut (i tilfelle butikkprisen var mye over), så trasket videre til Fotovideo butikken (5 min gange unna) som reklamerer med nettopp "Samme pris nett og butikk". Langt mer folk og kølappsystem der. (Ventet en 5-10 min) Forøvrig så det ut som et nirvana for den som er interessert i diverse objektiv til speilrefleks og systemkameraer. Større utvalg generelt. Første gang jeg handlet der men inntrykket var positivt og stemte vel bra med det jeg har lest om serviceinnstilt betjening der. (Men Japan Photo er også bra... for all del.) Mens jeg ventet kunne jeg bl.a. studere en Leica X2 Paul Smith versjon - lekker sak for den motebevisste med ubegrensede midler... og enda særere foto-interesse enn meg :D
RuneMC's foto på Flickr

Svar