Vet om flere ER6 eiere her :-) Carpa og Togmannen er to av dem...
Om de er "gamlinger"+ Nei. Syns ikke det, akkurat.
Uansett så er denne Kawa'en en strålende og sykkel!
Ikke minst veldig undervurdert her i landet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår 2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning 2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5) 2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Har en 2007, ser ut i fra fargen du har en 2008? Er-6 er den lille sykkelen som kan, mer sykkel for pengene skal du lete lenge etter. Hvis du er noenlunde flink med kjøringa di kan du sette mange "R"-eiere i skammekroken, særlig på svingete veier, på lange rettstrekninger har du ingen sjanse etter rundt 150. Har blitt "mobbet" et par ganger, men når jeg har dratt fra tilogmed zx-9r med nesten dobbelt så mye hester blir de lange i maska.
Når det gjelder slipons, så er mitt råd glem det. Bortsett fra en annen lyd er det ikke mye å hente effektmessig. Det beste som kan sies er at du sparer en tre fire kilo og slipper katalysatoren. Men ikke verdt pengene i mine øyne. Skal du ha nytt eksosanlegg kjøp helanlegg. Da sparer du en rundt 5 kg og får noe mer effekt. Men det er jo penger vi snakker om, så fremdeles ikke verdt det i mine øyne.
Som du nevnte selv, pass på hvis du bestiller fra USA at du får en med hull for O2 sensoren som du nevnte. Grunnen er at de amerikanske utgavene(Ninja 650r) IKKE har O2 sensor, og derfor leveres ikke anleggene standard med hull for sensoren. Bestiller du fra Europa ville jeg sjekket for å være sikker, siden du ellers MÅ borre/sveise på hull for sensoren selv. (Ikke kjør uten den)
Hvis du er ute etter mer puff, kan jeg absolutt anbefale å ta ut "snorklene" i luftboksen. Det er gratis og gir litt mer effekt. Ikke minst kanskje litt bedre gassrespons. Skal du i tillegg ha et sportluftfilter, ville jeg sterkt vurdert en powercommander e.l. så du ikke drar på deg for tynn blanding. Men det skal sies at alt jeg har funnet på nettet tilsier at motoren går på rimelig fet blanding originalt. Men ville anbefalt en kontroll på rullende vei.
Når det gjelder motor, kan du få ut litt mer hvis du er villig til å dele motoren og bytte pakning mellom nerdelen og sylinderblokka. Gå ned 0,4 mm på tykkelsen på pakningen der, og du vil få en komp på 12,4, men du blir nødt til å bruke 98 oktan. Ville kombinert dette med en powercommander, sportluftfilter og nytt eksosanlegg. En del arbeid og en del penger. Ellers er det jo også mulig med racekammer, men da er det i realiteten bedre å investere i en annen sykkel.
Ellers er jo sykkelen en budsjettsykkel. Fjæringa framme er steinalder, og her er det nok mest å hente. Fjærene er for stive, og dempinga for dårlig/mye dykking ved innledende brems. Den enkleste fiksen her er tjukkere olje på gaflene, som gir litt mindre dykking. Ellers selges det løse fjærer, men da er det jo snakk om litt mer penger. De som riktig vil oppgradere fjæringa setter på framgafler fra zx6r eller zx10r, som du kan få fra et vrak. Fordelen med gafler fra en zx10r er at du kan beholde den originale felgen. På zx6r gaflene må du bruke felgen fra denne. Bak er en svingarm fra en versys mulig, men igjen blir det men del penger og arbeid. Demperen bak er originalt rimelig dårlig, men her er problemet at den er montert rett på svingarmen. Skal det være verdt pengene bør en kjøpe et komplett sett som gir en mellomlink mellom svingarmen og ramma.
Men for normal bruk er sykkelen mer enn bra nok, spar pengene og bruk heller pengene på en banedag eller 2. Største hinderet for sykkelen er nok den gjennomsnittlige føreren. Og ta ut snorklene med det samme. To skruer, ta av koblingen til bensinpumpa og klipse igjen bensinslangen. Noen skruer på luftboksen og ut med snorklene. Søk på youtube.
Selv om jeg har jeg kjøpt en litt større tursykkel/sport, synes jeg Er-6'n er en kjempesykkel som er utrolig morsom.