Får slenge meg på med mine erfaringer siden det er denne type sykler jeg har funnet ut passer meg desidert best.
Helt siden jeg første gang kjørte GPX 750R til Italia i 1987 og en kompis av meg kjørte Transalp med damen bakpå, har jeg vært imponert over bruksegenskapene til disse syklene. Kompisen min og damen hans holdt koken hele veien på en komfortabel og imponerende måte på tross av sykkelens ytelse.
At det skulle ta over 20 år før jeg selv kjøpte en allroader synes jeg er litt rart.
Jeg kjøpte først en 2 år gammel lite brukt BMW R1200GS, en 2006 modell som kun var gått 6000km. Da fikk jeg virkelig øynene opp for fleksibiliteten til disse syklene. Jeg har alltid elsket fjell, fikse og friluftsliv ved siden av motorsykkel, og med egenskapene til disse syklene kan man faktisk kombinere alle tre interessene.
Ofte finner jeg kilometer med grusveier inn over fjellet og tar med både telt og fiskestang, rett og slett en fantastisk kombinasjon. Jeg er ferdig med kneskraping og har mistet venner på asfalten , ikke det at jeg sier det ikke er morsomt med rene gatesykler, jeg drister meg til prøvekjøringer i ny og ne.
Men jeg finner ikke så mye ved rene gatesykler som ikke disse multikunstnerne kan gi meg. Og når ikke de rene gatesyklene kan gi meg det lille ekstra som allroadsyklene kan gi meg blir valget enkelt for meg.
Jeg dristet meg til å kjøpe meg en kliss ny sykkel våren 2011 og valgte en BMW F800GS fullt rigget. Valget var ikke enkelt i forhold til en ny R1200GS men etter mye lesing på adventureforum forskjellge steder i verden fant jeg ut at F800GS var et lettere og mer brukervennlig valg utfra mitt bruk og har ikke angret.
Det eneste jeg kunne tenke meg som nå har kommet på 2013 modellen er ESA og TC, ikke det at jeg ikke klarer meg uten men det er kjekt å ha.
Sykkelen gir meg nok kraft og moment og har faktisk en bedre "roll-on" på 5 og 6 gir enn R1200GS. Sykkelens store fortrinn i forhold til R1200GS er at den har en bedre fremkommelighet over større ugjevnheter i lav fart og har et tryggere driv på grus i høy hastighet. Tilslutt så har faktisk F800GS en høyere lasteevne enn R1200GS, noe som er viktig for et pakkesel på tur.
Siden disse egenskapene er så fine dristet jeg meg til en tur til Adventure Days i Sverige i 2011, noe som var helt fantastisk. Opplegget var serdeles profft med gode fasiliteter og fantastisk mat. Det praktiske opplegget var også veldig bra med både opplæring og turer for en hver kompetanse og erfaring. Kan virkelig anbefales og jeg skal garantert reise flere ganger.
Grusturene var skikkelig artige og grusveiene var uendelig lange der vi fikk utfolde oss i både lave og høye hastigheter. En ubeskrivelig spennede følelse å kjøre stående i 120-140 på trange grusveier med trærne tett som suser forbi. Dette gir for meg et mye større adrenalinkikk enn å ligge på autobahn i 280.
For nye motorsyklister som er usikre på om adventuresyklene er noe for dem vil jeg anbefale å prøve, jeg tror veldig få kan si med hånden på hjertet at dette ikke var kjekt.
Beklager eventuele skriveleifer , dårlig tastatur
Min nåværende skjønnhet F800GS:
Min forrige skjønnhet R1200GS:
Jeg i fint driv på Adventuredays 2011:
Det var desverre ikke alle som greide å holde seg på veien:
Tilslutt et bilde av gjengen og mitt reisefølge som ble tatt av MC-avisa på et intervju vi var med på for dem, meg bakerst i gul hjelm :-)