Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Ser noen er redd for høyden og størrelsen på disse Adv-syklene men etter min mening er dette et overvurdert redselspunkt for mange. Selv er jeg 180 cm høy og var skeptisk til R 1200 GS når jeg kjøpte den men fant raskt ut at dette gikk over all forventning, derfor var det ikke medi tankene i det hele tatt når jeg kjøpte F800 GS som er enda høyere. Balansen på disse syklene er fin og F800GS er ikke en tungvekter.
Når det gjelder høyden har dette flere fordeler utenfor allfarvei , for det første har man en svært høy bakkeklaring og for å kunne sitte godt i tillegg så må syklene rett og slett være litt høye. Det ville vært en merkelig sittestilling om bakkeklaringen var høy og setehøyden lav. En annen stor fordel med at syklene er høye er at de blir svært komfortable å stå oppreist på. Det å kunne stå oppreist på ennkomfortabel måte er viktig for å få god kontroll på gruskjøring over lengre tid. Da må man kunne forflytte tyngdepunktet hele tiden og man blir nødt til å stå.
Ser også mange er opphengt i hvilket merke de skulle valgt, men etter min mening er merket litt urelevant da det viktigste er at sykkelen passer og at man er trygg på at sykkelen takler det du vil ha den med på. Alle "allroadere" kan brukes i byen og på landeveien men det stiller andre krav når veien blir kranglete og man pakker sykkelen opp.
Når det gjelder høyden har dette flere fordeler utenfor allfarvei , for det første har man en svært høy bakkeklaring og for å kunne sitte godt i tillegg så må syklene rett og slett være litt høye. Det ville vært en merkelig sittestilling om bakkeklaringen var høy og setehøyden lav. En annen stor fordel med at syklene er høye er at de blir svært komfortable å stå oppreist på. Det å kunne stå oppreist på ennkomfortabel måte er viktig for å få god kontroll på gruskjøring over lengre tid. Da må man kunne forflytte tyngdepunktet hele tiden og man blir nødt til å stå.
Ser også mange er opphengt i hvilket merke de skulle valgt, men etter min mening er merket litt urelevant da det viktigste er at sykkelen passer og at man er trygg på at sykkelen takler det du vil ha den med på. Alle "allroadere" kan brukes i byen og på landeveien men det stiller andre krav når veien blir kranglete og man pakker sykkelen opp.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Jarle
- Innlegg: 562
- Registrert: 03 feb 2012, 22:33
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
- Bosted: Bjørøyhamn
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Bringisen skrev:Ser noen er redd for høyden og størrelsen på disse Adv-syklene men etter min mening er dette et overvurdert redselspunkt for mange. Selv er jeg 180 cm høy og var skeptisk til R 1200 GS når jeg kjøpte den men fant raskt ut at dette gikk over all forventning, derfor var det ikke medi tankene i det hele tatt når jeg kjøpte F800 GS som er enda høyere. Balansen på disse syklene er fin og F800GS er ikke en tungvekter.
Når det gjelder høyden har dette flere fordeler utenfor allfarvei , for det første har man en svært høy bakkeklaring og for å kunne sitte godt i tillegg så må syklene rett og slett være litt høye. Det ville vært en merkelig sittestilling om bakkeklaringen var høy og setehøyden lav. En annen stor fordel med at syklene er høye er at de blir svært komfortable å stå oppreist på. Det å kunne stå oppreist på ennkomfortabel måte er viktig for å få god kontroll på gruskjøring over lengre tid. Da må man kunne forflytte tyngdepunktet hele tiden og man blir nødt til å stå.
Ser også mange er opphengt i hvilket merke de skulle valgt, men etter min mening er merket litt urelevant da det viktigste er at sykkelen passer og at man er trygg på at sykkelen takler det du vil ha den med på. Alle "allroadere" kan brukes i byen og på landeveien men det stiller andre krav når veien blir kranglete og man pakker sykkelen opp.
Hvis jeg ikke tar feil har Dakar en setehøyde på 91cm, 800GS tror jeg har 88cm og 1200ADV er vell justerbar mellom 89 og 91cm
Jarle
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Nå er det vel slik at få eller ingen Eventyr sykler ville nå helt til topps når det gjelder enkelt prestasjoner. Mens MS kanskje ville komet lengst frem på racing banen, så har jeg mer tro på KTM hvis det var snakk om Paris - Dakar. Stelvio`n og BMW er gode på touring, og så kommer Triumph Expl, V Strom, TDM etc. osv. osv.som alle har sine sterke sider. Så er det hvordan produsentene har klart å kombinere dette og hvilke egenskaper de har prioritert. Tror nok Multistrada`n med sin lave vekt kan klare seg godt i terrenget, men tror også at Italienerne har tenkt mer på asfalt når denne ble designet.
Her er jo ett fantastisk utvalg for enhver smak, hvor problemet bare er å definere sin egen smak og behov. Jeg valgte Stelvio.....and... so far ...so good.
Men selvfølgelig så er det dette med høyden. På samme måte som jeg med min 186cm (og 100 kg) ikke kan kjøre Sportsykkel, så slit vel de fleste med redusert bakke klaring fra bakken og opp med Eventyrsyklene.
Her er jo ett fantastisk utvalg for enhver smak, hvor problemet bare er å definere sin egen smak og behov. Jeg valgte Stelvio.....and... so far ...so good.
Men selvfølgelig så er det dette med høyden. På samme måte som jeg med min 186cm (og 100 kg) ikke kan kjøre Sportsykkel, så slit vel de fleste med redusert bakke klaring fra bakken og opp med Eventyrsyklene.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
BMW F800GS:Jarle skrev:Bringisen skrev:Ser noen er redd for høyden og størrelsen på disse Adv-syklene men etter min mening er dette et overvurdert redselspunkt for mange. Selv er jeg 180 cm høy og var skeptisk til R 1200 GS når jeg kjøpte den men fant raskt ut at dette gikk over all forventning, derfor var det ikke medi tankene i det hele tatt når jeg kjøpte F800 GS som er enda høyere. Balansen på disse syklene er fin og F800GS er ikke en tungvekter.
Når det gjelder høyden har dette flere fordeler utenfor allfarvei , for det første har man en svært høy bakkeklaring og for å kunne sitte godt i tillegg så må syklene rett og slett være litt høye. Det ville vært en merkelig sittestilling om bakkeklaringen var høy og setehøyden lav. En annen stor fordel med at syklene er høye er at de blir svært komfortable å stå oppreist på. Det å kunne stå oppreist på ennkomfortabel måte er viktig for å få god kontroll på gruskjøring over lengre tid. Da må man kunne forflytte tyngdepunktet hele tiden og man blir nødt til å stå.
Ser også mange er opphengt i hvilket merke de skulle valgt, men etter min mening er merket litt urelevant da det viktigste er at sykkelen passer og at man er trygg på at sykkelen takler det du vil ha den med på. Alle "allroadere" kan brukes i byen og på landeveien men det stiller andre krav når veien blir kranglete og man pakker sykkelen opp.
Hvis jeg ikke tar feil har Dakar en setehøyde på 91cm, 800GS tror jeg har 88cm og 1200ADV er vell justerbar mellom 89 og 91cm
Std.sete 880mm
Lavt sete 850mm
Senket fjæring 820mm
Rallysete 920mm
Komfort sete 895mm
BMW R1200GS:
Std.sete 850-870mm justerbart
Lavt sete 820-840mm justerbart
Senket fjæring 790-810mm justerbart
BMW R1200GSA:
Std.sete 890-910mm justerbart.
Ikke store forskjellene men nok til at jeg merket høydeforskjellen fra R1200GS til F800GS. Som sagt har jeg ikke noen problemer med høyden når jeg er 180cm. Jeg har komfortsete til Touratech som gir 895mm.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Ja det er dette med å få i pose og sekk, noe man etter min mening ganske langt på vei får med denne typen sykler. Men min erfaring er at de store 1200ccm adv-syklene ikke har like stort potensiale som 600-1000ccm adv-syklene utenfor asfaltveien. Føreren har selvfølgelig alt å si men om man tar samme fører på begge typen sykler. Vekten og forhjulet har mye å si her, derfor er de litt lettere lillebrødrene bedre her selv om de også kan dra verden rundt.L-NA skrev:Nå er det vel slik at få eller ingen Eventyr sykler ville nå helt til topps når det gjelder enkelt prestasjoner. Mens MS kanskje ville komet lengst frem på racing banen, så har jeg mer tro på KTM hvis det var snakk om Paris - Dakar. Stelvio`n og BMW er gode på touring, og så kommer Triumph Expl, V Strom, TDM etc. osv. osv.som alle har sine sterke sider. Så er det hvordan produsentene har klart å kombinere dette og hvilke egenskaper de har prioritert. Tror nok Multistrada`n med sin lave vekt kan klare seg godt i terrenget, men tror også at Italienerne har tenkt mer på asfalt når denne ble designet.
Her er jo ett fantastisk utvalg for enhver smak, hvor problemet bare er å definere sin egen smak og behov. Jeg valgte Stelvio.....and... so far ...so good.
Men selvfølgelig så er det dette med høyden. På samme måte som jeg med min 186cm (og 100 kg) ikke kan kjøre Sportsykkel, så slit vel de fleste med redusert bakke klaring fra bakken og opp med Eventyrsyklene.
Jeg er veldig spent på den nye Ktm 1190 som kommer til våren, holder de vekten ned mot en 800 og effekten opp mot og over en 1200 så har de en vinner.
Ja så lenge elektronikken roer effekten når veien blir dårlig.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Jeg er ikke redd for høyden på vei...der er de jo lett å hanskes med.Bringisen skrev:Ser noen er redd for høyden og størrelsen på disse Adv-syklene men etter min mening er dette et overvurdert redselspunkt for mange. Selv er jeg 180 cm høy og var skeptisk til R 1200 GS når jeg kjøpte den men fant raskt ut at dette gikk over all forventning, derfor var det ikke medi tankene i det hele tatt når jeg kjøpte F800 GS som er enda høyere. Balansen på disse syklene er fin og F800GS er ikke en tungvekter.
Når det gjelder høyden har dette flere fordeler utenfor allfarvei , for det første har man en svært høy bakkeklaring og for å kunne sitte godt i tillegg så må syklene rett og slett være litt høye. Det ville vært en merkelig sittestilling om bakkeklaringen var høy og setehøyden lav. En annen stor fordel med at syklene er høye er at de blir svært komfortable å stå oppreist på. Det å kunne stå oppreist på ennkomfortabel måte er viktig for å få god kontroll på gruskjøring over lengre tid. Da må man kunne forflytte tyngdepunktet hele tiden og man blir nødt til å stå.
Ser også mange er opphengt i hvilket merke de skulle valgt, men etter min mening er merket litt urelevant da det viktigste er at sykkelen passer og at man er trygg på at sykkelen takler det du vil ha den med på. Alle "allroadere" kan brukes i byen og på landeveien men det stiller andre krav når veien blir kranglete og man pakker sykkelen opp.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Nei det forstår jeg da ruller jo sykkelen :-) Jeg har opplevd å kvele min forrige sykkel en gang i en dump og da ble det plutselig laaaangt ned fra foten til bakken. Fordelen da med disse syklene er at de tåler å velte (ja i allefall BMWZZR-Erling skrev:Bringisen skrev:Ser noen er redd for høyden og størrelsen på disse Adv-syklene men etter min mening er dette et overvurdert redselspunkt for mange. Selv er jeg 180 cm høy og var skeptisk til R 1200 GS når jeg kjøpte den men fant raskt ut at dette gikk over all forventning, derfor var det ikke medi tankene i det hele tatt når jeg kjøpte F800 GS som er enda høyere. Balansen på disse syklene er fin og F800GS er ikke en tungvekter.
Når det gjelder høyden har dette flere fordeler utenfor allfarvei , for det første har man en svært høy bakkeklaring og for å kunne sitte godt i tillegg så må syklene rett og slett være litt høye. Det ville vært en merkelig sittestilling om bakkeklaringen var høy og setehøyden lav. En annen stor fordel med at syklene er høye er at de blir svært komfortable å stå oppreist på. Det å kunne stå oppreist på ennkomfortabel måte er viktig for å få god kontroll på gruskjøring over lengre tid. Da må man kunne forflytte tyngdepunktet hele tiden og man blir nødt til å stå.
Ser også mange er opphengt i hvilket merke de skulle valgt, men etter min mening er merket litt urelevant da det viktigste er at sykkelen passer og at man er trygg på at sykkelen takler det du vil ha den med på. Alle "allroadere" kan brukes i byen og på landeveien men det stiller andre krav når veien blir kranglete og man pakker sykkelen opp.
Jeg er ikke redd for høyden på vei...der er de jo lett å hanskes med.


2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Jarle
- Innlegg: 562
- Registrert: 03 feb 2012, 22:33
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
- Bosted: Bjørøyhamn
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Men snakker vi om BMW som er det jo 100.000kr i forsjell på prisen på 800ccm vs 1200ccm.
Det er gratis bensin i 15.000km :-)
Det er gratis bensin i 15.000km :-)
Jarle
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
D var da volsomt til drivstofforbruk 

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Jah, det er i allefall ikke langt i fra. Det er ikke den ekstra effekten verdt. F800GS er et veldig godt alternativ om man vil holde seg under 200000,- grensen ,topp rigget. Nå når 2013 modellen også kan fåes med ESA og TC er den bortimot komplett.Jarle skrev:Men snakker vi om BMW som er det jo 100.000kr i forsjell på prisen på 800ccm vs 1200ccm.
Det er gratis bensin i 15.000km :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Minn meg på at jeg aldrig skal kjøpe BMW om de ikke kommer
lenger en 15000 km på bensin for 100000 kr
lenger en 15000 km på bensin for 100000 kr
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Jarle
- Innlegg: 562
- Registrert: 03 feb 2012, 22:33
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
- Bosted: Bjørøyhamn
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Det var vell i øvre laget av besinforbruk ja :-)ojda skrev:Minn meg på at jeg aldrig skal kjøpe BMW om de ikke kommer
lenger en 15000 km på bensin for 100000 kr
Men hiver du på en 0 til er vi ikke så langt unna sannheten :-)
Jarle
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Bagateller, er jo bare penger det er snakk omojda skrev:Minn meg på at jeg aldrig skal kjøpe BMW om de ikke kommer
lenger en 15000 km på bensin for 100000 kr

Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Godt poeng (prikken langt der nede på stien er en BMW R1150GS som har veltet).ZZR-Erling skrev: Ja, det er jo viktig å nå solid nedpå..og jeg må si jeg synes en GS feks, er JÆVLIG høy...jaja, en vanesak, men ka i all verden skal en slik "høyhest" ut i terenget å gjøre....æ fatte det ikke :-)å ...nei, skulle æ uti der ville æ valgt en liten og lett bike.
Disse adventure-syklene, de er ikke offroad-sykler. De er for å dra på eventyr med.
De er hundre kilo for tunge til å være gode i terrenget.
Jada, jeg vet det finnes folk som er så gode til å kjøre at de kjører slike digre greier i skogen.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Hadde en 2008 Honda Transalp 700.
Utrolig sykkel.
Veldig rask opp til 100 kmt, litt for svak etter dette för meg.
Kjørte 105 mil i ett strekk i fjor, vil ikke si uten problem, men helt ok.
Gikk veldig rimelig og var utrolig god å kjøre, kan godt kjøre sportslig på svingete vei.
Ikke mye fancy dikkedarer som de de nye, store har i dag.
Offroad? neppe,men grus og lage dagsetapper på vei, jada.
Utrolig sykkel.
Veldig rask opp til 100 kmt, litt for svak etter dette för meg.
Kjørte 105 mil i ett strekk i fjor, vil ikke si uten problem, men helt ok.
Gikk veldig rimelig og var utrolig god å kjøre, kan godt kjøre sportslig på svingete vei.
Ikke mye fancy dikkedarer som de de nye, store har i dag.
Offroad? neppe,men grus og lage dagsetapper på vei, jada.