Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Når jeg leser igjennom denne (også andre tråder) så lurer jeg av og til på hva folk forventer av denne type sykler. Ser "tagesk" skriver at dette ikke er Off-road sykler. Og det er riktig. Det er kanskje mulig å kjøre Stelvio i terrenget, men den som event. måtte finne på dette skal ihvertfall være en langt over gjennomsittet dyktig sjåfør. Tror Ullevolseter`n hadde smilt godt om han fikk se det. Men du har jo en "Fear" kjangs til å komme fram det fleste steder, og det er noe annet.
Selv så trives jeg på Asfalt, og med dette i tankene så er det nok mange andre sykler som kunne gjort nytten. Men så er det da alt det andre med Adevnturen som er både nyttig "kjekt å ha" osv.osv. Total pakken, "allround", alt i ett, i pose og sekk.....Det er dette som er konseptet......
Selv så trives jeg på Asfalt, og med dette i tankene så er det nok mange andre sykler som kunne gjort nytten. Men så er det da alt det andre med Adevnturen som er både nyttig "kjekt å ha" osv.osv. Total pakken, "allround", alt i ett, i pose og sekk.....Det er dette som er konseptet......
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Men hva er off-road? Og hva er all-road?
Jeg mener at jeg kan ta min F800R av-veien og i allefall på alle-veier. De veiene som ikke er merket på kartet som vei er etter min mening off-road og alle veier som er merket på kartet er all-road.
Vanskeligere enn dette lager ikke jeg disse benevnelsene i allefall, men jeg ser det florerer med slike definisjons-diskusjoner på diverse forum.
At en sykkel som veier langt over 200kg kan være vanskelig og ha med å gjøre når veien ikke går lenger kan jeg være enig i, derfor er vel disse største 1100-1300ccm maskinene litt mindre egnet enn de litt lettere lillebrødrene.
Skal man kjøre enduro/cross er vel selvfølgelig ribbete enduro sykler på Max 690ccm det ideelle. Men ulempen er at man ikke får med seg mer enn en ryggsekk.
Jeg mener at jeg kan ta min F800R av-veien og i allefall på alle-veier. De veiene som ikke er merket på kartet som vei er etter min mening off-road og alle veier som er merket på kartet er all-road.
Vanskeligere enn dette lager ikke jeg disse benevnelsene i allefall, men jeg ser det florerer med slike definisjons-diskusjoner på diverse forum.
At en sykkel som veier langt over 200kg kan være vanskelig og ha med å gjøre når veien ikke går lenger kan jeg være enig i, derfor er vel disse største 1100-1300ccm maskinene litt mindre egnet enn de litt lettere lillebrødrene.
Skal man kjøre enduro/cross er vel selvfølgelig ribbete enduro sykler på Max 690ccm det ideelle. Men ulempen er at man ikke får med seg mer enn en ryggsekk.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Jeg har vurdert en BMW GS e.l. jeg og, men kom frem til at jeg sansnligvis ikke skal krysse Afrika eller Sibir og at siden jeg liker meg best på vei, så var det ikke behov for denne typen. Har jo alltid hatt sansen for R sykkler, men merker etter å ha kjørt det et år at noe mer behagelig ikke var å forakte. Det var hovedgrunnen til at jeg valgte GTR'en. Full kåpe og god vindbeskyttelse. En høyhastighets tourer som jeg gleder meg til å få prøvd på litt langkjøring til sommeren.
Ikke noe enduro sykkel, men til mitt bruk på vei så tror jeg den blir perfekt.
Ikke noe enduro sykkel, men til mitt bruk på vei så tror jeg den blir perfekt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Jeg undres på hvordan en GTR og dens like, feks en FJR er å håndtere i særs skarpe og bratte alpesvinger, kontra en adventurer..noe som har noe å si til det, og gogså hvordan en adventurer er der? Sjelden man ser de typene på passhøydene, men adventurenrne kryr det jo av, samt sportssykler.JohnnyTh skrev:Jeg har vurdert en BMW GS e.l. jeg og, men kom frem til at jeg sansnligvis ikke skal krysse Afrika eller Sibir og at siden jeg liker meg best på vei, så var det ikke behov for denne typen. Har jo alltid hatt sansen for R sykkler, men merker etter å ha kjørt det et år at noe mer behagelig ikke var å forakte. Det var hovedgrunnen til at jeg valgte GTR'en. Full kåpe og god vindbeskyttelse. En høyhastighets tourer som jeg gleder meg til å få prøvd på litt langkjøring til sommeren.
Ikke noe enduro sykkel, men til mitt bruk på vei så tror jeg den blir perfekt.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Det jeg liker aller best med V-stromen, er at når veien blir så dårlig at det ikke er gøy lengere med en sport-sporttourer-coustom .... da blir det ekstra gøy ... da kommer disse eventyr-egenskapene virkelig til sin rett.
Svingete og dårlig vei blir plutselig "god" vei, og man kjører ufortrødent videre med et stort glis inn i hjelmen
Svingete og dårlig vei blir plutselig "god" vei, og man kjører ufortrødent videre med et stort glis inn i hjelmen
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
jeg har aldri kjørt noe særlig adventurer ei heler kjørt GTR'en nok til at jeg kunne uttalt meg. Men overrasket over hvor lettkjørt den er i forhold til det jeg har hatt av gamle sykkler. med trykk på gammle. GTR'en er vel heller ikke så veldig vanlig sykkel virker det som. Står vel litt i skyggen av storebror fra BMW og FJR er vel mer innarbeidet. Har man for mye penger kjøper man K1600 og må man spare litt så er jo FJR valget. GTR lander litt i mellom.ZZR-Erling skrev:Jeg undres på hvordan en GTR og dens like, feks en FJR er å håndtere i særs skarpe og bratte alpesvinger, kontra en adventurer..noe som har noe å si til det, og gogså hvordan en adventurer er der? Sjelden man ser de typene på passhøydene, men adventurenrne kryr det jo av, samt sportssykler.JohnnyTh skrev:Jeg har vurdert en BMW GS e.l. jeg og, men kom frem til at jeg sansnligvis ikke skal krysse Afrika eller Sibir og at siden jeg liker meg best på vei, så var det ikke behov for denne typen. Har jo alltid hatt sansen for R sykkler, men merker etter å ha kjørt det et år at noe mer behagelig ikke var å forakte. Det var hovedgrunnen til at jeg valgte GTR'en. Full kåpe og god vindbeskyttelse. En høyhastighets tourer som jeg gleder meg til å få prøvd på litt langkjøring til sommeren.
Ikke noe enduro sykkel, men til mitt bruk på vei så tror jeg den blir perfekt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Jeg har heller aldri kjørt GTR men synes den ser pen ut. Men jeg leste en stor alpetest en gang der GTR fikk kritikk for at den var tung og vanskelig å ha med og gjøre gjennom alpesvingene. Men nå skal jeg ikke være med på å spore av denne tråden som skulle omhandle adventuresyklerJohnnyTh skrev:jeg har aldri kjørt noe særlig adventurer ei heler kjørt GTR'en nok til at jeg kunne uttalt meg. Men overrasket over hvor lettkjørt den er i forhold til det jeg har hatt av gamle sykkler. med trykk på gammle. GTR'en er vel heller ikke så veldig vanlig sykkel virker det som. Står vel litt i skyggen av storebror fra BMW og FJR er vel mer innarbeidet. Har man for mye penger kjøper man K1600 og må man spare litt så er jo FJR valget. GTR lander litt i mellom.ZZR-Erling skrev:Jeg undres på hvordan en GTR og dens like, feks en FJR er å håndtere i særs skarpe og bratte alpesvinger, kontra en adventurer..noe som har noe å si til det, og gogså hvordan en adventurer er der? Sjelden man ser de typene på passhøydene, men adventurenrne kryr det jo av, samt sportssykler.JohnnyTh skrev:Jeg har vurdert en BMW GS e.l. jeg og, men kom frem til at jeg sansnligvis ikke skal krysse Afrika eller Sibir og at siden jeg liker meg best på vei, så var det ikke behov for denne typen. Har jo alltid hatt sansen for R sykkler, men merker etter å ha kjørt det et år at noe mer behagelig ikke var å forakte. Det var hovedgrunnen til at jeg valgte GTR'en. Full kåpe og god vindbeskyttelse. En høyhastighets tourer som jeg gleder meg til å få prøvd på litt langkjøring til sommeren.
Ikke noe enduro sykkel, men til mitt bruk på vei så tror jeg den blir perfekt.

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
+jhn skrev:Det jeg liker aller best med V-stromen, er at når veien blir så dårlig at det ikke er gøy lengere med en sport-sporttourer-coustom .... da blir det ekstra gøy ... da kommer disse eventyr-egenskapene virkelig til sin rett.
Svingete og dårlig vei blir plutselig "god" vei, og man kjører ufortrødent videre med et stort glis inn i hjelmen

Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
@ZZR-Erling: Det er jo netopp i slike serpentineldoradoer slike
Allroadere med nok av krefter og bunnnndrag, en oppreist avslappende
sittestilling og ikkeminst det viktige 19" forhjulet virkelig er i sitt rette element.
Jeg har lest at du tenker prøvekjøre Exploreren til våren.
I den forbindelse bør du bruke litt tid på forhånd til å finne en rute med mest mulig
krappe svinger, både raske og trege (du skulle nesten tatt den med en tur over Trollstigen)
Da kan andre bare drønne avgårde i 200 på Autobahn, det kan ikke måle seg i min bok
Allroadere med nok av krefter og bunnnndrag, en oppreist avslappende
sittestilling og ikkeminst det viktige 19" forhjulet virkelig er i sitt rette element.
Jeg har lest at du tenker prøvekjøre Exploreren til våren.
I den forbindelse bør du bruke litt tid på forhånd til å finne en rute med mest mulig
krappe svinger, både raske og trege (du skulle nesten tatt den med en tur over Trollstigen)
Da kan andre bare drønne avgårde i 200 på Autobahn, det kan ikke måle seg i min bok

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
smale hjul gutter og jenter-smale hjul!
skal dere ha lettsvingte sykler skal de ha smale hjul.
forran max 110 / bak 140.
ingen sannhet uten modifikasjoner(gaffelvinkel ol.) men generelt kan man si at smalere hjul er lettere å svinge enn brede.
skal dere ha lettsvingte sykler skal de ha smale hjul.
forran max 110 / bak 140.
ingen sannhet uten modifikasjoner(gaffelvinkel ol.) men generelt kan man si at smalere hjul er lettere å svinge enn brede.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Nettoppmekkern skrev:smale hjul gutter og jenter-smale hjul!
skal dere ha lettsvingte sykler skal de ha smale hjul.
forran max 110 / bak 140.
ingen sannhet uten modifikasjoner(gaffelvinkel ol.) men generelt kan man si at smalere hjul er lettere å svinge enn brede.

Så det eneste som skuffa meg da ny BMW GS ble lansert er at de har gått opp i dekkbredde ...

Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Jeg tror ikke du skal være så veldig lei deg, kan garantere deg at BMW ingeniørene ikke ville satt på noen dekkdimmensjoner som gir den nye GSen dårligere kjøreegenskaper enn den gamle. De nye Tourance dekkene er dessuten spesialutviklet for den nye GS.joo skrev:Nettoppmekkern skrev:smale hjul gutter og jenter-smale hjul!
skal dere ha lettsvingte sykler skal de ha smale hjul.
forran max 110 / bak 140.
ingen sannhet uten modifikasjoner(gaffelvinkel ol.) men generelt kan man si at smalere hjul er lettere å svinge enn brede.![]()
Så det eneste som skuffa meg da ny BMW GS ble lansert er at de har gått opp i dekkbredde ...
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Er vel omtrent slik de fleste advent-turerne våre er utstyrt, om jeg ikke tar helt feil. Bare at hjulstørrelsen er 19" foran og dekkdim. bak er 150.mekkern skrev:smale hjul gutter og jenter-smale hjul!
skal dere ha lettsvingte sykler skal de ha smale hjul.
forran max 110 / bak 140.
På Honda'en din, mekkern, er det vel 17" foran og bak?
For egen del har jeg merket tydelig forskjell på svingvilligheten til Tiger 1050 og Stelvio. Den hvite italieneren lar seg ikke be to ganger, for å si det sånn...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Hvordan er disse Adventurene å kjøre sporty med? Er opplevelsen en presis bike uten turbulens og støy? Ser for eg at el regulerbar fjæring er en fin ting.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
da jeg satte på PR3 måtte jeg gå en dimensjon opp og sykkelen ble bedriten i forhold....men stabil da..AJ skrev:Er vel omtrent slik de fleste advent-turerne våre er utstyrt, om jeg ikke tar helt feil. Bare at hjulstørrelsen er 19" foran og dekkdim. bak er 150.mekkern skrev:smale hjul gutter og jenter-smale hjul!
skal dere ha lettsvingte sykler skal de ha smale hjul.
forran max 110 / bak 140.
På Honda'en din, mekkern, er det vel 17" foran og bak?
For egen del har jeg merket tydelig forskjell på svingvilligheten til Tiger 1050 og Stelvio. Den hvite italieneren lar seg ikke be to ganger, for å si det sånn...

på de senere modellene er dimensjonene på dekkene økt og alle som har kjørt begge modeller er helt enige om at sykkelen er blitt sedat og lite svingvillig i forhold-samme forholdet med feksVFR 750.
andre sykler jeg har eid/kjørt har samme forholdet gjort seg gjeldene..
Edit:
I Norske hastigheter og krappe svinger sitter "smale hjul" plenty-har kjørt kjappere enn mange "feite" sykler med Mitchelin T 63 på 600dren...http://www.michelin.no/motorsykkeldekk/ ... yres-sizes
Sist redigert av mekkern den 10 des 2012, 21:57, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后