Skal prøve å forklare det litt enkle synet du skisserer:Jompa skrev:Javel, allt det her som står i de siste tre innleggene kan man bare oppleve med en terrengsyykkel med veidekk ?
Mygga klistre seg vel like godt fast i frontløkta på ka som helst av kjøretøy, og å finne frem til litt pjusket gress fremfor hytta klarte tilogmed kjerringa mi på en Gr 650 med blankt bakdekk, for ikke å snakke om å parkere på grus med litt tyttebærlyng oppå i Nordsverige.
Ka e egentlig poenget med å kjøre runt på en alt for tung gyngehest av en ( ubrukelig) terrengsykkel når man uansett e mer enn 90% av tida på asfalt ?
"en tung og ubrukelig gyngehest": føler jeg at min sykkel som veier 191kg er for tung og er en ubrukelig terrengsykkel? Nei på ingen måte, men sammenligner du med en KTM 390 så er den kanskje ubrukelig , men sammenligner du med en sport-tourer så er den deffinitivt ikke tung og ubrukelig i terrenget. Gyngehest kan den være om jeg vil , men om jeg skulle finne på noe dumt så kan jeg justere demping slik at den blir pinne stiv. Dette kan man på moderne Adv-sykler gjøre automatisk fra styret. Dessuten har sykelen min en tillat totalvekt på 443kg, ikke værst når den kun veier 191kg.
"når man uansett er mer enn 90% på asfalt": Kjenner meg ikke igjen i dette men at jeg bruker den mye mer på asfalt enn utenfor asfaltveier er helt naturlig hvis man bare kan ha en motorsykkel. Det finnes tross alt mest asfaltveier rundt der de fleste av oss bor. Mange av oss med slike Adv-sykler har til og med to sett hjul, ett sett med "all-road dekk" og ett sett med knastedekk.
Men man kan godt snu litt på flisa og spørre seg selv, "er 90% av veiene i Norge beregnet for å gi en moderne sport-tourer rettferdighet"? Jeg tror de fleste av oss kan svare nei på dette spørsmålet. Og kjører man 10% av tiden på kontinentale motorveier så forstår ikke jeg hva man skal med en sport-tourer, men likevel repekterer jeg valget til dem som velger disse syklene.
For min del elsker jeg de Norske veiene og at det ennå finnes fjell og skogsveier der man kan kombinere sine hobbyer er helt topp for oss med Adv-sykler. Selvfølgelig kan man ta med en tung sport-tourer også. Men prøv å laste sport-toureren med 150kg og dra den opp mot adrenalinhastighet på en Norsk grusete fjellvei og spør deg selv om dette var helt greit. Jeg er sikker på at svaret blir nei hvis man er ærlig med seg selv. Man risikerer både dempere og kåpedeler med slike krumspring, men selvfølgelig kan man gjøre det.... Og man kan ta Adv-sykkelen med på kontinentale motorveier, men man kan ikke kjøre like fort som sport-toureren.
Mange av oss har kjørt i over 20 år og blitt godt over 40.....ikke alle synes det er like givende å kjøre over nordiske motorveihasigheter lenger. Man ser gjerne andre kvaliteter med motorsykkelkjøringen etter noen år.
Et godt eksempel er en tur jeg hadde til Adventuredays i Sverige, der fikk vi fri utfoldelse i Svenske skoger på internationale rallyveier, en opplevelse uten sidestykke for oss med slike sykler. Men turen til og fra (86 mil hver vei) gikk mesteparten på Svenske og Norske motorveier, likevel er jeg ikke et sekund i tvil om hvilken av en adventursykkel eller en sporttourer jeg ville brukt på turen.
En annen ting er at valget vi gjør avhenger av trygghet og begjær og med motorsykkelvalg så handler det skjeldent om fornuft.
Kan ta et par sammenligninger som kanskje ikke er helt reelt men likevel sammenlignbart ut fra mitt eget syn:
Jeg har f.eks et ekstremtelt som er likt det Børge Ausland tok med på en av sine polferder. Man kan da spørre seg hva i all verden jeg skal med det? Men jeg velger det fordi jeg har den tryggheten for kvaliteten og at jeg faktisk kan ta det med meg til Nordpolen. Kunne sikkert klart meg med et telt fra Biltema 90% av brukstiden.
Jeg har f.eks et Canon EOS 5D MkIII med et lite knippe kvalitetsobjektiver m.m , ikke fordi jeg stadig forstørrer stor plakatbilder eller leverer bilder til konkurranser støtt og stadig. Men jeg valgte det fordi jeg kan gjøre det og fordi det gir meg glede når jeg gjør det. Kunne sikkert klart meg med et Ixus kompakt 90% av brukstiden.
Valget mitt av motorsykkel handler om mye av det samme, trygghet, glede og begjær når man bruker den til det man helst ønsker.