Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av AJ »

ojda skrev:
AJ skrev:
jhn skrev: Synes vel at Crosstourer ikke helt hører hjemme sammen med KTM, Explorer, BMW og Ducati og sikkert flere, den er litt tung og ser litt sedat ut.
Her står det at den har 17" forhjul og veier 275 kg
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... r%2012.htm
Tror dette er feil.
Ser ut til at disse spesifikasjonene tilhører Crossrunner og ikke Crosstourer.
Er rimelig sikker på at Crosstourer'en har smalt 19" forhjul.
Dermed faller den naturlig inn i adv.kategorien.

Om det er avgjørende kriterie, noe jeg mener det ikke :[-X
Hva da med Multistrada og Versys :scratch
Ikke nødvendigvis et avgjørende kriterium, men et kriterium som uansett har mest til felles med de fleste andre som defineres inn i samme kategori, vil jeg påstå.
Derfor mener nå i hvert fall jeg at den tilhører denne kategorien.
Er vel strengt tatt mer tvilsomt om Kawasaki Versys 1000 gjør det samme...
Multistrada er muligens også i grenseland.
Men dette avhenger av hva slags kriterier man legger til grunn.
Jeg mener at konfigurasjons-detaljer som 19 eller 21" forhjul med 110 og 90 bredde og 17" bakhjul med 150 bredde bør stå som et sentralt, men ikke nødvendigvis ekskluderende kriterium, for hva som beskriver en adv.sykkel.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av L-NA »

Uavhengig av hvor mye det diskuteres, om hvem, hva, eller hvilke kriterier som skal inn, eller ut av Gruppen med Adventurer. Så er vel dette opp og avgjort av produsentene lenge før denne diskusjonen startet. Bare for ordenskyld så kan jeg nevne at på Kellox sine sider averterer Honda med ikke mindre en 7 forrskjellige Adenturer sykkler. Og kan også legge til at både Crosstourer og Crossruner er blant disse 7.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av L-NA »

1200 motor: V4, 4-takt, væskekjølt, slagvolum: 1237 cm³, boring x slag: 81x60 mm, effekt: 129.2/7750 hk/omdr., dreiemoment: 126/6500 Nm/omdr., drift: kardang, girkasse: 6 gir, bremser foran: 2 skiver, bremser bak: 1 skive, lengde: 2285 mm, bredde: 915 mm, sittehøyde: 850 mm, dekk foran: 110/80-19, dekk bak: 150/70-17, kjøreklar vekt: 275 kg (285kg DCT) , tank: 21,5 l

Honda Crosstourer,- Litt tung men, likevel.... Kan ikke se noe annet en en fantastisk Adventourer.

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

Bare må si det nu: jeg tror det er veldig vanskelig å forutsi noe særlig mer enn antagelser for hvordan en "bike er å kjøre" utfra geometri, vekt, hjulstørrelser osv...hvor mange testere er det ikke som nesten gang på gang blir overrasket så snart biken ruller...klart man kan anta, men ikke konkludere.
Men retningsgivende kan være:
vekt, gaffelvinkel, akselavstand, styrets plassering og bredde samt hjulstørrelser.

Jeg vil si at det som kvalifiserer en bike inn i adv-kategorien er først og fremst kjørestillingen, (oppreist, bena langt ned og gjerne rett under en, samt det brede styret), og at den har et "adventure look", litt røff mao.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

L-NA skrev:Tja, variabler for hvor grensene går for hvilke sykler som kommer inn under denne kategorien Adventurer, og har vel i og for seg liten betydning. Men savner litt sammenligninger når det gjelder b.l.a. V-Strom, TDM og Varadeo.....eller??
Ja, det kunne vært interessant ... også hvordan de står seg mot dagens mere hypa modeller.
Er det ingen her inne som har gått fra V-Strom, TDM eller Varadeonoen til noen av de nye, som har noe å si?
Mener jeg så noen sammenligninger mellom V-strom og Varadero for noen år siden, der varierte det vel en del hva konklusjonen blei.
Husker ikke hva som var den største forskjellen

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:
AJ skrev:
jhn skrev: Synes vel at Crosstourer ikke helt hører hjemme sammen med KTM, Explorer, BMW og Ducati og sikkert flere, den er litt tung og ser litt sedat ut.
Her står det at den har 17" forhjul og veier 275 kg
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... r%2012.htm
Tror dette er feil.
Ser ut til at disse spesifikasjonene tilhører Crossrunner og ikke Crosstourer.
Er rimelig sikker på at Crosstourer'en har smalt 19" forhjul.
Dermed faller den naturlig inn i adv.kategorien.

Generelt kan man kanskje si at adv-klassen har delt seg i flere underklasser
At denne adv-klassen har blitt delt inn i flere underklasser.....
Det har du definitivt rett i :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

jhn skrev:
L-NA skrev:Tja, variabler for hvor grensene går for hvilke sykler som kommer inn under denne kategorien Adventurer, og har vel i og for seg liten betydning. Men savner litt sammenligninger når det gjelder b.l.a. V-Strom, TDM og Varadeo.....eller??
Ja, det kunne vært interessant ... også hvordan de står seg mot dagens mere hypa modeller.
Er det ingen her inne som har gått fra V-Strom, TDM eller Varadeonoen til noen av de nye, som har noe å si?
Mener jeg så noen sammenligninger mellom V-strom og Varadero for noen år siden, der varierte det vel en del hva konklusjonen blei.
Husker ikke hva som var den største forskjellen
På stigen min gikk jeg fra V-strom 650 til Triumph Explorer 1200 :yeyeye
Å på tross av den opplagte forskjellen på motorkrefter på de to er de likere
å kjøre en man skulle tro :prf
I favør av V-Stromen er den naturlig nok pga vekt endel mer letthåndterlig i veldig kupert
terreng (krøtterstier) Bortsett fra dette har nok verden gått framover.
Først av alt, På Triumphen føles kvaliteten/soliditeten i en helt annen klasse,
vi snakker selvfølgelig om en dobbelt så stor sykkel både i ccm, Hk og pris.
Exploreren har en aerodynamikk i forhold til vindskjerm, turbulens som
overgår Strommen i lange baner. Når det gjelder vindstøy har jeg foreløbig
ikke registrert den helt store forskjellen om jeg ikke legger vindskjermen helt ned.
Da seirer Explorer. På tross av sin tyngde er den enda mere lettkjørt/svingvillig
en V-Strommen, som allerede er som en drøm å kjøre Trollstigveier med :yeyeye
Det er nettopp dette som gjør denne type sykkler så fantastiske å dra på tur med.
Kjøring med ferielastet 2 up-sykkel er også mye mer ubemerkelig på den store.
Demperne er i en helt annen klasse. Setekomfort, mange klasser opp(men jeg har en sart korsrygg/bakende) Blir fort sliten :-)å På topp av dette kommer jo komfortdetaljer som
Abs, Tc, Cruisekontroll, Elektronisk gasstyring, Kjørecomputer og Kardang. Det er vel det jeg kan komme på i farten.

MEN! Nå skal vi også ta med i beregningen at V-Strommen var en 2005 modell,
som alerede var 5 år gammel da jeg kjøpte den for 1/5 av hva jeg måtte gi for
Exploreren. :[-X
V-Strommen var en fantastisk sykkel som jeg kunne levet lenge med, men 650 ble litt snøtt til mye turkjøring :-)å Hadde jeg kjøpt V-Strom 1000 dengangen, hadde jeg nok
hatt samme sykkel i dag :-k Men har nå istedet en moderne, enda mere fantastisk sykkel
som jeg ikke har angret et sekund på at jeg handlet :thumleft
Jeg har også prøvet Tdm 900 en 5-6 mil, men dette var i høljregn med dårlig sikt så
jeg vil ikke uttale meg utover at V-strom og Explorer er mye mer like sykkler
å kjøre :-)å
Sist redigert av ojda den 15 des 2012, 00:07, redigert 1 gang totalt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

Se der ja, der fikk vi litt kvalifisert synsing :thumleft
Det var vel litt som jeg hadde mistanke om.
Ang. demperne så må jeg si at jeg har ikke merket at de har noen svakheter, men jeg har jo ikke noe å sammenligne med, så ... Turbulensen kunne man klart seg uten, den er litt plagsom.
Setet har jeg ingen problemer med, hverken mitt eller sykkelens.
Av og til har jeg tenkt å bytte til en nyere sak, men har funnet ut at jeg beholder V-stromen og kanskje kjøper en brukt sportstourer i tillegg, kanskje en ZZR 1100, det hadde vært artig :prf

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

Etpar tilføyelser som jeg glemte å nevne :vs Forgaffelen på V-Strom er litt myk.
Det var en godt merkbar forskjell etterat jeg monterte Forkbrace på denne.
Den holdt sporet lettere, og var desuten mindre påvirkelig for sidevind :P :p
Noe å tenke på derNord :prf
Jeg hadde også senkede, framflyttede fotpinner :thumleft
Det jeg har skrevet om forskellen på disse sykklene
er med disse modifikasjonene utført.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

Ah ... Forkbrace ...takk for tipset, det skal jeg ta til meg. Det skal monteres før sommeren :prf
Jeg kjører mye i vind
Ned og fremflyttede fotpinner :-k det må jeg tenke mere på

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

Legger ved denne til deg jeg jhn.
Bra pris, og fin meget nøyaktig utførelse :thumleft

http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,9428.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er forøvrig samme mann som har konstruert, og lager fothvilersenkesettet :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Tom »

Jhn, vist du skal beholde V-Stromen, kvifor ikkje noke meir leikent slik som CBR900RR,ZX9R,Daytona955i,GSXR750/1000 og R1?
ZZR1100 og 1400 er jo like i utgangspunkte og er glimrandes sykkel for moro og tur kjøring, men vist en har tur sykkel ståandes fra før så er det vel kun "moro" en er ute etter?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

ZZR-Tom skrev:Jhn, vist du skal beholde V-Stromen, kvifor ikkje noke meir leikent slik som CBR900RR,ZX9R,Daytona955i,GSXR750/1000 og R1?
ZZR1100 og 1400 er jo like i utgangspunkte og er glimrandes sykkel for moro og tur kjøring, men vist en har tur sykkel ståandes fra før så er det vel kun "moro" en er ute etter?
Tja ... si det du ... Jeg har en kropp som er litt mørbanket etter tidligere bravader på mc, og er avhengig av en viss komfort og nogenlunde bra sittestilling. Ser for meg at disse R-syklene du nevner har litt for hissig sittestilling for kroppen min, og tror en ZZR passer litt bedre.
Også har jeg et par stk på handa til en rimelig pris ... men (nesten) ingenting er utelukket


ojda skrev: JhnLegger ved denne til deg jeg jhn.
Bra pris, og fin meget nøyaktig utførelse

http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,9428.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er forøvrig samme mann som har konstruert, og lager fothvilersenkesettet ?
Takker for den

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

Selv om det virker som om de fleste forumdeltakerne her på mc-forumet ikke virker like interessert når det blir snakket om BMW så drister jeg meg til å fortelle litt om mine opplevelser knyttet til byttet fra R1200GS til F800GS. Det kan jo dumpe innom noen lesere som synes det kan være interessant for jeg vet fra diverse utenlandske adv-forum at noen flere faktisk vurderer å gå ned på lillebroren på grunn av bedre terrengegenskaper.

Når det gjelder sittestillingen synes jeg denne er like komfortabel på begge syklene og jeg sitter ganske så avslappet og har god oversikt over trafikkbildet grunnet høyden. Jeg sitter litt høyere på F800GS enn jeg gjorde på R1200GS og F800GS er smalere mellom beina, dette gjør at jeg har litt mer kontroll på F800GS enn jeg hadde på R1200GS.
Kjørekomputer og instrumentering er svært lettlest og innholsrik på begge modellene.

Av en eller annen grunn følte jeg behov for å sette på 20mm styreforhøyninger på begge syklene fordi det gjør det lettere å ha full kontroll når jeg står og kjører over lengre tid.

Setekomforten var bedre på R1200GS enn F800GS både for fører og passasjer når det kommer til standard sete. Jeg valgte å bytte orginalsetet til et komfortsete fra Touratech.
Dette gjorde underverker og dagsetapper på 90 mil går helt fint nå, komfortsetet former seg etter baken underveis men er en liten tanke høyere enn orginalsetet. (men man kan få disse i tre størrelser)

Vind og værbeskyttelsen var bedre på R1200GS, dette siden boxermotoren og den bredere tanken sammen med høyere/bredere vindskjerm gjør at det beskytter mer.
Den lille orginalskjermen på F800GS gir mindre turbulens men jeg valgte å sette på en slik leppeskjerm fra Touratech først, noe som hjalp godt på for å være så liten.
Men etter tips på Adventure Riders Forum så ble jeg ledet til et firma i Canada som har spesialisert ser på vindskjermer av høy kvalitet. Hyggelig betjening og rask service gjorde at jeg hadde en fantastisk skjerm hjemme etter kort tid. Britannia Composite heter firmaet og er som sagt fra Canada.
Denne skjermen er utviklet over tre modeller og utelukkende på tilbakemeldinger fra brukere.
Skjermen er justerbar i høyden over et stort register slik at jeg kan velge om å se gjennom den eller ha den veldig lavt. Jeg fant at i midtstilling gav den meg god beskyttelse samtidig som den er fri for plagsom turbulens. Jeg ser over den men så vidt og kan krype litt sammen og komme under all fartsvind. Dessuten er den bred og god samt at den har en unik plass for feste av GPS etc. Slik jeg festet Garmin 660 ble den rett i synsfeltet samtidig som vindskjermen skjuler alle kabler. Den skjuler heller ikke for instrumentene under noen omstendigheter.
I tillegg til denne skjermen har jeg også montert noen Winglets fra Nippy Norman som er noen små vindskjermer på sidene ala det som GSA har som standard. Dette hjelper godt på eventuell vind og regn på armer og skuldre, relativt billig var de også.

Demperne var bedre på R1200GS når man sammenligner på asfalt, Duolever og Paralever er unike konstruksjoner på R1200GS som merkes, en virkelig ingeniørkunst. F800GS stepper kanskje litt mer men samtidig virker R1200GS enda litt fastere, høres merkelig ut men dette er et av de store fordelene R1200GS har på sine konkurrenter.
F800GS har også 21 tommers forhjul mot 19 tommer på storebror, dette har også litt å si på dette punktet
Nå har som sagt 2013 versjonen av F800GS fått ESA som tilvalg og da blir nok dette utlignet litt siden man kan finjustere oppsettet underveis.
Jeg må for sikkerhets skyld legge til at F800GS ikke har dårlige dempere, den er meget komfortabel og sikker på veien og bakdemperen er meget enkel å justere riktig.
Når det gjelder utenfor veien stiller det seg motsatt. Da kommer demperne til F800GS og 21 tommers hjulet til sin rett. Etter min mening er det nesten som natt og dag.
F800GS er mye mer sikker på grus og i terrenget og flyter stabilt på mange flere underlag enn den tyngre R1200GS.
F800GS er smalere, lettere og har bedre hjul til dette formålet og demperne passer bedre. Skulle jeg ønske noe mer måtte det være enda mer stabile fjærer i forgaffelen.

ABS systemene merker jeg ingen forskjell på og har fått strålende kritikker fra flere testpanel, sikker og justerbar mellom asfalt og gruskjøring, eller man kan slå den helt av.

Kjede kontra kardang…..tja si det. Drømmen måtte være en transformersløsning :P :p
På asfalt er det sutalaust og vedlikeholdsfritt med kardang der man slipper å stramme og smøre , men på grusen og lange etapper langt fra verksted og følgebiler er det sikrere med et kjede. Man skifter lett et røket skjede men ikke fullt så enkelt en krakket kardang.
Jeg synes også gangen blir mer likanes med kjede, men hadde jeg fått velge ville jeg nok tatt kardang.

Alt i alt er jeg meget fornøyd med sykkelen og angrer ikke på byttet men kunne godt tenke meg ESA og TC, kanskje også en LED/Xenon hovedlykt.
Kan ikke komme på en mer allsidig sykkel for meg selv.

Men der er en ny R1200GS eller KTM 1150 som en drøm i det fjerne.
Men dette blir først om 3 år når jeg er ferdig med en utdanning jeg har kastet meg på.
Siden ny F800GS har fått både ESA og TC så har den kanskje LED lykt også om tre år, hvem vet.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen: takk for fin tilbakemelding. Det er slike innlegg som krydrer og utdtyper tråden...de vil vi gjerne ha flere av :thumleft Takk

Og...det er vel ikke for ingenting GS vinner test etter test. Jeg kjenner forsåidt en som har kjørt GS og GSA i mange år, og han heller mot at neste bike blir en mindre.

En fin snutt :D
[video]http://www.youtube.com/watch?v=3mGXPSSkmgo[/video]

Svar