Selv om det virker som om de fleste forumdeltakerne her på mc-forumet ikke virker like interessert når det blir snakket om BMW så drister jeg meg til å fortelle litt om mine opplevelser knyttet til byttet fra R1200GS til F800GS. Det kan jo dumpe innom noen lesere som synes det kan være interessant for jeg vet fra diverse utenlandske adv-forum at noen flere faktisk vurderer å gå ned på lillebroren på grunn av bedre terrengegenskaper.
Når det gjelder sittestillingen synes jeg denne er like komfortabel på begge syklene og jeg sitter ganske så avslappet og har god oversikt over trafikkbildet grunnet høyden. Jeg sitter litt høyere på F800GS enn jeg gjorde på R1200GS og F800GS er smalere mellom beina, dette gjør at jeg har litt mer kontroll på F800GS enn jeg hadde på R1200GS.
Kjørekomputer og instrumentering er svært lettlest og innholsrik på begge modellene.
Av en eller annen grunn følte jeg behov for å sette på 20mm styreforhøyninger på begge syklene fordi det gjør det lettere å ha full kontroll når jeg står og kjører over lengre tid.
Setekomforten var bedre på R1200GS enn F800GS både for fører og passasjer når det kommer til standard sete. Jeg valgte å bytte orginalsetet til et komfortsete fra Touratech.
Dette gjorde underverker og dagsetapper på 90 mil går helt fint nå, komfortsetet former seg etter baken underveis men er en liten tanke høyere enn orginalsetet. (men man kan få disse i tre størrelser)
Vind og værbeskyttelsen var bedre på R1200GS, dette siden boxermotoren og den bredere tanken sammen med høyere/bredere vindskjerm gjør at det beskytter mer.
Den lille orginalskjermen på F800GS gir mindre turbulens men jeg valgte å sette på en slik leppeskjerm fra Touratech først, noe som hjalp godt på for å være så liten.
Men etter tips på Adventure Riders Forum så ble jeg ledet til et firma i Canada som har spesialisert ser på vindskjermer av høy kvalitet. Hyggelig betjening og rask service gjorde at jeg hadde en fantastisk skjerm hjemme etter kort tid. Britannia Composite heter firmaet og er som sagt fra Canada.
Denne skjermen er utviklet over tre modeller og utelukkende på tilbakemeldinger fra brukere.
Skjermen er justerbar i høyden over et stort register slik at jeg kan velge om å se gjennom den eller ha den veldig lavt. Jeg fant at i midtstilling gav den meg god beskyttelse samtidig som den er fri for plagsom turbulens. Jeg ser over den men så vidt og kan krype litt sammen og komme under all fartsvind. Dessuten er den bred og god samt at den har en unik plass for feste av GPS etc. Slik jeg festet Garmin 660 ble den rett i synsfeltet samtidig som vindskjermen skjuler alle kabler. Den skjuler heller ikke for instrumentene under noen omstendigheter.
I tillegg til denne skjermen har jeg også montert noen Winglets fra Nippy Norman som er noen små vindskjermer på sidene ala det som GSA har som standard. Dette hjelper godt på eventuell vind og regn på armer og skuldre, relativt billig var de også.
Demperne var bedre på R1200GS når man sammenligner på asfalt, Duolever og Paralever er unike konstruksjoner på R1200GS som merkes, en virkelig ingeniørkunst. F800GS stepper kanskje litt mer men samtidig virker R1200GS enda litt fastere, høres merkelig ut men dette er et av de store fordelene R1200GS har på sine konkurrenter.
F800GS har også 21 tommers forhjul mot 19 tommer på storebror, dette har også litt å si på dette punktet
Nå har som sagt 2013 versjonen av F800GS fått ESA som tilvalg og da blir nok dette utlignet litt siden man kan finjustere oppsettet underveis.
Jeg må for sikkerhets skyld legge til at F800GS ikke har dårlige dempere, den er meget komfortabel og sikker på veien og bakdemperen er meget enkel å justere riktig.
Når det gjelder utenfor veien stiller det seg motsatt. Da kommer demperne til F800GS og 21 tommers hjulet til sin rett. Etter min mening er det nesten som natt og dag.
F800GS er mye mer sikker på grus og i terrenget og flyter stabilt på mange flere underlag enn den tyngre R1200GS.
F800GS er smalere, lettere og har bedre hjul til dette formålet og demperne passer bedre. Skulle jeg ønske noe mer måtte det være enda mer stabile fjærer i forgaffelen.
ABS systemene merker jeg ingen forskjell på og har fått strålende kritikker fra flere testpanel, sikker og justerbar mellom asfalt og gruskjøring, eller man kan slå den helt av.
Kjede kontra kardang…..tja si det. Drømmen måtte være en transformersløsning
På asfalt er det sutalaust og vedlikeholdsfritt med kardang der man slipper å stramme og smøre , men på grusen og lange etapper langt fra verksted og følgebiler er det sikrere med et kjede. Man skifter lett et røket skjede men ikke fullt så enkelt en krakket kardang.
Jeg synes også gangen blir mer likanes med kjede, men hadde jeg fått velge ville jeg nok tatt kardang.
Alt i alt er jeg meget fornøyd med sykkelen og angrer ikke på byttet men kunne godt tenke meg ESA og TC, kanskje også en LED/Xenon hovedlykt.
Kan ikke komme på en mer allsidig sykkel for meg selv.
Men der er en ny R1200GS eller KTM 1150 som en drøm i det fjerne.
Men dette blir først om 3 år når jeg er ferdig med en utdanning jeg har kastet meg på.
Siden ny F800GS har fått både ESA og TC så har den kanskje LED lykt også om tre år, hvem vet.