Kjøreutstyr for Varmere Land.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Kjøreutstyr for Varmere Land.

Legg inn av ArcticTiger »

Her oppe i nord er det jo stort sett kjølig, og kjøreutstyret må stort sett dekke 3 behov: Beskyttelse ved evt uhell, Vanntett og Å holde varmen.
For min del har jeg brukt skinnjakke og skinn snekkerbukse. Impregnert med Renapur-balsam har de gitt brukbar regnbeskyttelse, og jeg er fornøyd med den komforten de gir. Blir det kjølig, supplerer jeg med ullundertøy og en ekstra genser, det holder brukbart til ned mot 0 grader.
En og annen dag midt på sommern har det kanskje vært i varmeste laget i de svarte skinnklærne :-)å , men det har ikke vart så lenge...

Sist sommer kjørte jeg litt på Guzzin i USA, og fant fort ut at svarte skinnklær ikke akkurat var tingen når sola steikte fra skyfri himmel og graderstokken krøyp godt over +30C :knegg .
Så spørsmålet til dere som har ferdes på mc i varmere land er:

Hva slags kjøreutstyr skal man velge, som gir brukbar komfort i varmen, samtidig grei beskyttels ved evt uhell?

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Kjøreutstyr for Varmere Land.

Legg inn av joo »

Er jo nesten verre å velge klær i varmen enn i kjølige strøk, når man vil ha sikkerhet også.
Jeg bruker BMW si sommerbukse med de originale beskytterne på knær og hofter. Lys bukse som er luftig, kan zippe ned til shorts.
Oppe vet jeg ikke... ville leita etter en lys jakke med beskyttere i. Har ei Rukka-jakke med "Air" ryggskinne i. Den gjør at det ikke blir klamt på ryggen så kjapt som ei tettere ryggskinne. Kanskje andre lettere og rimeligere jakker man kan få den i? Se etter jakke som har lufteåpninger både foran og bak.
(Har prøvd varmen i Junaiten, og kjørte i singlet og småsko, uten hjelm... Ikke bra, men måtte bare :redface )
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Kjøreutstyr for Varmere Land.

Legg inn av L-NA »

Jeg kjøpte en Jackrocket Jakke i Mobile USA, Jeg har søkt på Nett etter samme jakke, men finner dessverre ikke modellen igjen. Jakken har vanntett innerjakke, og ytterjakken er satt sammen av åpent nett, med rygg beskyttelse skuldre, og albue/ underarm. Med innerjakken så er det noe "dritt" (puster ikke), men å kjøre med bare ytterjakken så er denne suveren i varmen.
Sist redigert av L-NA den 15 des 2012, 17:57, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Kjøreutstyr for Varmere Land.

Legg inn av ZZR-Tom »

Perforert skinn :thumleft

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kjøreutstyr for Varmere Land.

Legg inn av Intruder »

I det forjettede land kjører mange glupinger i shorts og intet mer... :-k
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjøreutstyr for Varmere Land.

Legg inn av RuneMC »

Dainese har noen City jakker med full mesh foran, men fortsatt god beskyttelse på albuer, men der det er mesh blir det jo et kompromiss ift sikkerhet...
Dog 100x bedre enn T-skjorte.
Fungerer veldig bra her på berget også når tempen er 25+ eller mer.

Skal man ha mer beskyttelse er det kanskje cross beskyttelse med tynn skjorte over som gjelder.

Jeans med kevlar kan nok være et greit kompromiss når det gjelder bukser.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Kjøreutstyr for Varmere Land.

Legg inn av gorbys »

Kjøpte meg et par jeans fra lindstrands som jeg brukte på små turer og dager da det var på det varmeste. Godt fornøyd vil jeg si. Kan komplementeres med jofamas ce godkjente beskyttere om man vil ha enda mer beskyttere.
Draggin jeans har et par modeller som kommer med knebeskyttere inkludert.
Regner med å kjøpe et par neste sesong :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr for Varmere Land.

Legg inn av AJ »

Mener tagesk skrev noe en gang i tiden om kjøreutstyr for varmere klima i en tråd her inne... :-k

Får han inspirasjon nok mens han fortsatt oppholder seg her i landet på på vinterestid, regner jeg med at vi kan få en misunnelsesverdig reprise på hva han skrev... :P :p
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr for Varmere Land.

Legg inn av tagesk »

Sjekk dette innlegget.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr for Varmere Land.

Legg inn av Jarle »

Problemet med skinn for min del er ikke når man kjører men når man parkerer sykkelen. Jeg kjørte tur – retur Tyrkia i år og hadde 2 uker med temperaturer på +-40grader. Selv om jeg har 2 sett med kjøreutstyr valgte jeg like vell skinn. Hovedårsaken for valget av skinn var nok først og fremst sykkelen jeg kjørte. Man må jo kjøre stil :-) Men poenget er at selv med 40 grader og sort skinnutstyr fungerte det veldig greit. Skinnet i jakken er av en type som i følge reklamen ikke skal bli varmere enn en hvit skinnjakke. Når jeg kommer opp i fart drar jeg ned glidåsen forran15-20cm og da fyller jakka seg opp med luft slik at det ikke blir klamt. I tillegg kjørte jeg mye med fingerhansker som kjøler ned fingrene og med åpen glidelås nederst på jakkearmen kom det godt med luft inn der også. Jeg kjørte også med sort åpningshjelm og for å sikre at hode ikke skulle koke kjørte jeg mye med hakepartiet oppe. Glidelås nederst på buksebeina fyller buksen med luft. Jeg har vært bort i ørkenområder i USA hvor jeg kjørt i shorts og t-shirt men kommer du f.eks. inn i køkjøring blir motoren fort så varm at beina som da bare er cm fra motor og eksos fort blir stekt.

Så mitt råd er at hvis det er snakk om 1 tur er det ikke nødvendigvis ett must å kjøpe inn helt nytt utstyr som bare blir hengende i skapet etterpå. Med glidelås og 3-4 liter vann for dagen går det stort sett greit. Hvis jeg skulle ut på en tur på flere mnd i varmen hadde jeg valgt brynje. Det finnes mange typer på nettet. Da kan du kjøre med bare brynje eller en lett jakke på utsiden for å beskytte huden mot solen.

Det finnes sikkert like mange meninger som det finnes medlemmer på forumet så egne erfaringer er sikkert de mest riktige :-)
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Kjøreutstyr for Varmere Land.

Legg inn av Barbarozza »

I sommer så hadde jeg 44+ fra Budapest til Sibue i Romania. Valgte på toppen en litt feil nordligere rute med ganske så dårlig dekke, så det ble 60 varme slitsomme :-)å mil i til tider sjuk trafikk. Eneste som hjalp var å knappe opp, du har valget mellom å bli for varm og miste konsentrasjonen eller å kjøle deg ned. Jakka jeg bruker er jeansjakka til Lindstrand samt et par matchende kevlar jeans. Åpna glidelåsen og kjørte med ei superundertøy trøye, lette Lindstrand hansker med loppbretta jakke ermer slik at lufta kjølte inn under armene, ryggen ble kjølt av den halvt åpne jakka. Ja jeg ofra sikkerheten men vi hadde ikke greid turen uten å gjøre det sånn. I sola var det langt over 50 grader.

Å kjøre i skinn da tror jeg hadde vært rett og slett farlig. Jeansjakka vant pris for beste jeansdress i motorrad.se sin test i 2010 og den ser faktisk skikkelig kul ut. Siden både jeg og kjørekompisen har samme jakka har vi ofte blitt spurt om fabrikat og at den skiller seg ut er helt klart i Europa. Den har også en innervest med hette som du kan ha hengende ut bak, slik at du får skikkelig streetfighterlook :knegg Sikkerheten er så bra den kan bli i en sånn jakke. Mao ikke som skinn, men faktisk ganske bra Og den er kjølig

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/pr ... =159&cid=4" onclick="window.open(this.href);return false;

PS MYE kulere en på bildet :-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kjøreutstyr for Varmere Land.

Legg inn av ArcticTiger »

:thumleft Takk for gode innspill og tips om kjøreutstyr for Varmere Land!
Da skal jeg se om jeg kan finne meg ei kevlarforsterka "olabukse" med innlegg for kne og hofte tenker jeg.
Og så bruker jeg broderns textiljakke med avtagbart for og mange luftemuligheter.
Så er jeg klar for sommerens utflukter over The Great Plains :prop: :
Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr for Varmere Land.

Legg inn av tagesk »

ArcticTiger skrev: Så er jeg klar for sommerens utflukter over The Great Plains :prop: :
Bildet får meg til å tenke på en venn som bor i Omaha, Nebraska.
Han sier at han kan kjøre tusen miles i alle himmelretninger, og det er fremdeles så flatt at han kan se horisonten hele veien rundt.
Men, sier han, det har én stor fordel: Om hunden stikker av ser han den i tre dager..

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar