spørs litt hva du mater med...
her går det mest i solsikkekjærner(uten skall) nøtter og meiseboller.
bruker en fuglemater og holder til bollene. se om får tatt et bilde når lyst..
et par ganger om dagen er det ei "prestefaen" (skjære) innom og sjekker ellers er det bare småfugler(10-20stk av gangen) og en Flaggspett som prøver å forspise seg..
Grunnen til prestefaen er at den svart og hvit, skriker og skråler og plager småtassene-akkurat som enkelte prester....
er en 20-30 stykker i nabolaget...skjærer altså...
Har et "hus" på stolpe der taket er henglset på ene siden og kan dermed vippe opp dette og helle på en pose (1kg) med solsikkefrø ca annenhver dag i snitt. Masse småfugler. Skjærene kommer ikke til pga at huset ikke er så stort. Innvendig er det skrå-vegger som et trau, slik at alle solsikkefrøene kommer ut i en stripe på midten. Åpningen på siden har passe størrelse for en spurv, mens en skjære neppe vil finne noe godt fotfeste og tilgang.
Eneste som kommer av og til er 3 stk ekorn, men det er bare koselig.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul. RuneMC's foto på Flickr Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Tja... har sett noen skjærer om vinteren på morgenkvisten "beite" på det som overstadig berusede julebord-deltakere har lagt igjen av mat-oppkomme på fortauet... ughhh... Minn meg på å IKKE prøve å lage middag av skjære
Men, ja, trikset er nok et fuglehus som er tilpasset spurv/meis. Mine fugler er forøvrig bortskjemt, så de vil ikke ha villfuglblandingen... solsikkefrø som er den store slageren - og evt meiseboller.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul. RuneMC's foto på Flickr Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
bikerdude73 skrev:Hagle i et boligfelt går nok ikke
Men det med en dau skjære har jeg hørt før. Men da må jeg ut på jakt i denne kulda.
holdningen har nok forandret seg, da jeg vokste opp var det ingen som tok notis av hagleskudd i boligfeltet
Skjærer er også fugler og de er også sultne om vinteren.
Det finnes jo noen beholdere for solsikkefrø som passer for småfuglene. De blir jo populære, men så kommer en spurvehauk og tar en av småfuglene en gang i blant, sånn er det jo bare.
Her er forresten bilde av den skjære-frie men ikke ekorn-frie :-) fuglekassa vår. (Bilde tatt idag med digital zoom på det nye RX100 kameraet - ingen etterbehandling utover forminskning)
Det er jakt på den fra midten av august tom februar en gang!
Problem solved
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
Jeg bruker endel frøautomater i hagen min , henger dem i trærne. Kjøper slike store sekker med solsikkefrø fra Plantasjen, disse er ikke Skjæra så glad i.
Småfuglene griser endel ned på bakken men det tar Stær og Trosten seg av, de spiser fra bakken. :-)
Jeg synes det er veldig hyggelig med masse fugler i hagen og har også to fuglekasser som det kommer beboere i hvert eneste år.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Men helt ærlig, det må være mulig å spørre om sånne ting uten å være morsom på andres bekostning?
Eller er det så dumt at dere kan si hva dere vil siden dt ikke har ned mc å gjøre?
Ting som dette kan selvfølgelig være tema i Diverse-tråden.
For egen del kunne jeg (dessverre...) ikke dy meg, men måtte bare komme med et (dårlig...) ordspill...
Det har litt med hvordan trådstarter føler seg innvolvert i dette "samfunnet" også.
Hvis du spør om en ting og blir fleipet bort så synes jeg ikke det er en god utvikling.
Greit med humor men husk at folk er forskjellige