Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
ZZR-Tom
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Tom »

En ting eg lurer på, ka kalte en ADV sykkel for 15år siden? ADV er vel et navn som har dukket opp i dei siste åra?
Enduro har dei vel aldri heilt vore?

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Tom skrev:En ting eg lurer på, ka kalte en ADV sykkel for 15år siden? ADV er vel et navn som har dukket opp i dei siste åra?
Africa Twin :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

Denne typen sykkel "oppsto" vel sist på -80/først på -90tallet, med Paris-Dakar sykklene som forbilde. Hva de kalltes er jeg ikke helt sikker på, Reise-enduro er vel det jeg har hørt lengst :-k
Populære var Honda Africa Twin, Yamaha Tenere og Super Tenere, Cagiva Elefant 750 og 900, Triumph Tiger 900, BMW GS og sikkert flere :vs

Brukeravatar
ZZR-Tom
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Legg inn av ZZR-Tom »

Bringisen skrev:
ZZR-Tom skrev:En ting eg lurer på, ka kalte en ADV sykkel for 15år siden? ADV er vel et navn som har dukket opp i dei siste åra?
Så en kalte en BMW R1150GS for Africa Twin?

Rottenikken
Motorsykkelen din: Yamaha

Legg inn av Rottenikken »

Kan vel si det sånn at enten er det R-sykler eller ingenting :P :p
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:
Så en kalte en BMW R1150GS for Africa Twin?
Nei tiden går fort, men før i tio , i min ungdom hadde jeg knapt hørt om annet enn AT når det var snakk om sykler med lang fjæringsvei. Først mange år etter gikk det opp for meg hva som var en ekte ADV sykkel :-k
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Rottenikken skrev:Kan vel si det sånn at enten er det R-sykler eller ingenting :P :p
så da har du "ingenting"? :knegg

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Yamaha Super Tenere v BMW GS v Multistrada v KTM 990
"And the winner is..."
[video]http://www.youtube.com/watch?v=ckTnSt94CmA[/video]

[video]http://www.youtube.com/watch?v=f2VM4CPu ... r_embedded#![/video]

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Yamaha Super Tenere v BMW GS v Multistrada v KTM 990
"And the winner is..."
[video]http://www.youtube.com/watch?v=ckTnSt94CmA[/video]

[video]http://www.youtube.com/watch?v=f2VM4CPu ... r_embedded#![/video]

Det var ikke en overraskende vinner på en slik kosetur som den testen der , mer overraskende var andre plassen. Det viser igjen allsidigheten til den sykkelen , imponerende og hvordan den nye modellen er blir jo veldig spennende.

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

Her er en artig video som viser litt hvorfor man kanskje trenger høyt plasserte potter osv.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=YiLMoCxajYQ[/video]

Og en video som viser at disse ADV-syklene midt på treet kan kjøres utenfor det de fleste velger å kalle for vei :-)
Mot slutten ser man at kvalitetssykler fint klarer å ligge i vann ett minutt eller to :P :p

[video]http://www.youtube.com/watch?v=x2qLQWxJqlc[/video]

KawaKjetil

Legg inn av KawaKjetil »

Bringisen skrev:

Bilde
Artig tråd med litt kjentfolk :vs Det bildet var det jo jeg som knipsa Bringisen, hehe.

Når det gjelder begrepet ADVENTURE så inneholder det mange modeller etterhvert. For min egen del med 193 på strømpelesten og 115 kg på vekta på en god dag så er GSA "pørfect" med sin pondus nett som eieren. Har ikke opplevd GSA som tung utenom en gang første tur da jeg skulle parkere hjemme. Holdt på å tippe over da jeg ikke kjente vektbalansen i sykkelen godt nok. Så har jeg tryna på 10cm snø på fjellet og en tryning med nye dekk på et fotgjengerfelt (som jeg ikke så) i høst. Men du verden for et fremkomstmiddel til tur!!
Kjører til jobb i all slags vær. Litt brei (99cm på styre og sidekofferter), så ikke den beste køsykkelen. Og toppboxen er ikke den beste for PC bag etc. Litt smal.
På langtur er den rå som få. Kjører lett 40-50 mil uten stopp og bortimot 60-65 mil på en tank i 100-120 km/t snitt, mao bare nyt hele veien.
På min forrige K1300S stoppet jeg hver 10-15. mil. Snitthastigheten var nok den samme, men følelsen i bein og armer etter turen er bedre på en ADV. Fartsgal som jeg er så jeg nåla rett under 300 merket mang en gang. På GSA'en har jeg ikke vært over 175 km/t (står så på den nye Zumoen) Stort sett blir det ikke over 100-110 km/t på min GSA. Behagelig tempo og behagelig om UP skulle finne på å legge inn en pit stop :-)
Kjører som de fleste 60-80% asfalt og resten grus. De store turene i ulendt terreng tror jeg ikke den er bygget for, så derfor ser jeg nå etter en dame på ca 500 cm3 med hvite skilter i hekken. Hva som helst, bare fruen har trøkk og er klar for morro :D
En ting jeg savner på GS og som sikkert ikke er på noen ADV, er bånndrag der jeg må holde meg fast. Mulig Explorer har det samt Ducati. Må prøve det ut en dag. Men har hatt noen fine forhjulsløft med GSA'en også. Bare å slå av antispinn det.

Hadde GSA hatt litt mer power og litt mer dreiemoment hadde jeg gifta meg med den. Godt vi har finn.no og kan skilles når som helst :D Mye spennende 2 hjulinger der ute som skal prøves ved en anledning!! Men det blir nok i ADVENTURE segmentet. Tiden for høyhastighetstog er passert. Nå er det komfort som teller :mk

joo
Motorsykkelen din: '

Legg inn av joo »

Bergen skrev: Hadde GSA hatt litt mer power og litt mer dreiemoment hadde jeg gifta meg med den. Godt vi har finn.no og kan skilles når som helst :D Mye spennende 2 hjulinger der ute som skal prøves ved en anledning!! Men det blir nok i ADVENTURE segmentet. Tiden for høyhastighetstog er passert. Nå er det komfort som teller :mk
Kommer mer power og litt mer dreiemonent i dem neste år :prf
Eller, kommer "bare" GS neste år ser det ut som. Men regner med de lanserer GSA og RT 2014...? Begynner å få lyst på RT :-)å Eller...
Luksusproblemer strengt tatt.

Elsker GS`en. Aldri hatt det så flott på to hjul noen gang. Vil bare kjøre og kjøre, glemmer å stoppe...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

KawaKjetil

Legg inn av KawaKjetil »

joo skrev:
Elsker GS`en. Aldri hatt det så flott på to hjul noen gang. Vil bare kjøre og kjøre, glemmer å stoppe...
Så sant som det er skrevet :thumleft

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

Bergen skrev:
Bringisen skrev:

Bilde
Artig tråd med litt kjentfolk :vs Det bildet var det jo jeg som knipsa Bringisen, hehe.

Når det gjelder begrepet ADVENTURE så inneholder det mange modeller etterhvert. For min egen del med 193 på strømpelesten og 115 kg på vekta på en god dag så er GSA "pørfect" med sin pondus nett som eieren. Har ikke opplevd GSA som tung utenom en gang første tur da jeg skulle parkere hjemme. Holdt på å tippe over da jeg ikke kjente vektbalansen i sykkelen godt nok. Så har jeg tryna på 10cm snø på fjellet og en tryning med nye dekk på et fotgjengerfelt (som jeg ikke så) i høst. Men du verden for et fremkomstmiddel til tur!!
Kjører til jobb i all slags vær. Litt brei (99cm på styre og sidekofferter), så ikke den beste køsykkelen. Og toppboxen er ikke den beste for PC bag etc. Litt smal.
På langtur er den rå som få. Kjører lett 40-50 mil uten stopp og bortimot 60-65 mil på en tank i 100-120 km/t snitt, mao bare nyt hele veien.
På min forrige K1300S stoppet jeg hver 10-15. mil. Snitthastigheten var nok den samme, men følelsen i bein og armer etter turen er bedre på en ADV. Fartsgal som jeg er så jeg nåla rett under 300 merket mang en gang. På GSA'en har jeg ikke vært over 175 km/t (står så på den nye Zumoen) Stort sett blir det ikke over 100-110 km/t på min GSA. Behagelig tempo og behagelig om UP skulle finne på å legge inn en pit stop :-)
Kjører som de fleste 60-80% asfalt og resten grus. De store turene i ulendt terreng tror jeg ikke den er bygget for, så derfor ser jeg nå etter en dame på ca 500 cm3 med hvite skilter i hekken. Hva som helst, bare fruen har trøkk og er klar for morro :D
En ting jeg savner på GS og som sikkert ikke er på noen ADV, er bånndrag der jeg må holde meg fast. Mulig Explorer har det samt Ducati. Må prøve det ut en dag. Men har hatt noen fine forhjulsløft med GSA'en også. Bare å slå av antispinn det.

Hadde GSA hatt litt mer power og litt mer dreiemoment hadde jeg gifta meg med den. Godt vi har finn.no og kan skilles når som helst :D Mye spennende 2 hjulinger der ute som skal prøves ved en anledning!! Men det blir nok i ADVENTURE segmentet. Tiden for høyhastighetstog er passert. Nå er det komfort som teller :mk
Hei "Bergen" :vs

Så kjekt at du tar turen innom mc.siden også :D
Et veldig kjekt forum men folk med BMW er i mindretall ennå :P :p

P.S Du er med på et bilde lenger fremme i tråden du og , det bildet MC avisa tok av oss og som Touratech brukte i sin reklame :P :p

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:Her er en artig video som viser litt hvorfor man kanskje trenger høyt plasserte potter osv.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=YiLMoCxajYQ[/video]

Og en video som viser at disse ADV-syklene midt på treet kan kjøres utenfor det de fleste velger å kalle for vei :-)
Mot slutten ser man at kvalitetssykler fint klarer å ligge i vann ett minutt eller to :P :p

[video]http://www.youtube.com/watch?v=x2qLQWxJqlc[/video]
Ikke faen om æ hadde kjørt en lekker MST ut i slike høl :-)å ..måtte blitt en lett og billig sak da :mk

Svar