[video]
http://www.youtube.com/watch?v=goV9DSmWjB4[/video]
Jeg har et par Honda Transalp 650 og et par BMW R1150GS.
På svingete veier, og se på filmen hva jeg mener med svingete veier, så kjører jeg en god del fortere med en Transalp enn med en GS.
Det er helt enkelt fordi GSen er tung å svinge (i forhold til en Transalp, vel og merke!).
[video]
http://www.youtube.com/watch?v=XGjDpuSFVQ4[/video]
Denne videoen er et annet eksempel hvor farten holdes nede av at GSen er tung å dra med seg.
Legg forresten merke til at bakhjulet slipper fordi jeg er litt rask med clutchen samtidig som forbremsen er godt inne.
Med Transalp er det (mye) mindre behov for å bremse foran og bak samtidig.
Men når jeg skal på tur, ha Hustruen bakpå og ha med med tilsammen 200 liter bagasje, da er det GS som gjelder.
Så det er her kilometrene drar på.
For ethvert svar på spørsmålet "Hvor mange cc trenger jeg" må du først fjerne alle forslag som inkluderer den sykkelen svareren har og derefter alle forslag som har litt flere eller akkurat like mange cc som svareren har.
Mitt svar: Start moderat (la oss si 500cc) og voks dersom du må.
[TaSK]