Jeg vil ikke først opp for å si det sånn..de som driver den sporten er som regel heeelt på grensen, men anyway, ja, self er de du nevner betydelig enklere i alpene enn min da, men, jeg er jo ikke bare der. I Norge feks, ligger ofte farta såpass høyt at kåpe blir et "must". Mao, en R-sykkel i alpene er ingen bike "å komme først opp på", og høy effekt spiller ingen rolle om det skal konkureres om først opp i de verste alpepassene. Man får nu ha så mye effekt som man liker og vil ha, og presentert der man oftest bruker motoren, det er vel ca mellom 2500 og 4000rpm for min del, og der har jeg fett med Nm!Barbarozza skrev:Synes diskusjonen her blir litt slik den alltid er, det man kjører i øyeblikket er liksom det som duger. Også småkrangler man rundt det. Men helt ærlig, putt rett mann på feks Triumph oppreist tripple eller en KTM superduke eller lignende og se hvem som kommer først opp hvert eneste pass i alpene. Vi kan kjøre Busa, ZZR1400, Trimma xx som min, 1000 rr av hvilket merke du vil, og vi blir elegant frakjørt. Ja jeg ble frakjørt av litt eldre herremann (65+ ?) på en GS aktig opp Stelvio fra nordsia, merka at 240 Kg xx pluss bagasje og meg ikke var særlig fleksibelt i svinga. En lett sykkel, der du sitter oppreist med rett styre, så kan du kjøre grisefort i svinger, fortere en med noen RR eller hypersport. På autobahn og gode veier har vi noen fordeler men det er jammen det eneste
I sommer var jeg i Karpatene, kjørte XX og selvsagt over Transfagarasan, på baksiden nedover og rundt mot Bran ble vi tatt igjen av noen grekere på GS1200. En 4-5 stk...hadde ikke en sjanse enda vi prøvde, selvsagt var veien rimelig dårlig...men alikevel det setter jo ting i perspektiv.
Derimot må jeg si at det går helt fint å kjøre alle RR og hypersport på steder du normalt ikke ville tro det går å kjøre, man behøver ingen GS sånn sett :-) Bare du er litt forsiktig. Ikke så rart egentlig, XX veier jo mindre en GS1200. Kjørt mye på grus og det går så bra så :-D
Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Sist redigert av ZZR-Erling den 29 des 2012, 17:37, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Det er litt interesant det der spørsmålet om hvor mye av mottorkrafta man bruker ved vanlig kjøring.
1050 Tigern min har vært en tur på dynobenken, den ga da max 123 hk på veiva ved ca 9000 omdr/min, med en ganske så lineær effektkurve.
Som jeg nevnte ligger jeg gjerne å loffer på en 3-4000 omdr/min, av og til oppi 5000 ved vanlig kjøring.
Jeg kikka litt på dynoresultatet, ved 3000 produseres ca 35 hk, og ved 4000 vel 50 hk, og ved 5000 ca 70 hk.
Ved vanlig kjøring bruker jeg altså kun 35-50 hk av de tilgjengelige 123 hk. Men som sagt, jeg har fullt dreiemoment (10 kg/m) allerede ved 3500 omdr.
En mindre ccm sykkel med la oss si 50 hk hadde nok ikke hatt så stort dreiemoment ved såpass lavt turtall, det er der fordelen med mer ccm er.
1050 Tigern min har vært en tur på dynobenken, den ga da max 123 hk på veiva ved ca 9000 omdr/min, med en ganske så lineær effektkurve.
Som jeg nevnte ligger jeg gjerne å loffer på en 3-4000 omdr/min, av og til oppi 5000 ved vanlig kjøring.
Jeg kikka litt på dynoresultatet, ved 3000 produseres ca 35 hk, og ved 4000 vel 50 hk, og ved 5000 ca 70 hk.
Ved vanlig kjøring bruker jeg altså kun 35-50 hk av de tilgjengelige 123 hk. Men som sagt, jeg har fullt dreiemoment (10 kg/m) allerede ved 3500 omdr.
En mindre ccm sykkel med la oss si 50 hk hadde nok ikke hatt så stort dreiemoment ved såpass lavt turtall, det er der fordelen med mer ccm er.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Som jeg skrev: 20-30% som er gjerne fort vekk 40-50 hk så holder det til at førerkortet glatt glipper selv i 100 sona..
(1300 fiesta med 60 hk drar 155 på gps
)
aks moment stabilitet og slikt er andre ting en vurderer med sitt valg..
en
er litt
og ikke noe 
(1300 fiesta med 60 hk drar 155 på gps

aks moment stabilitet og slikt er andre ting en vurderer med sitt valg..

en




当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Godt mulig eg hisser meg for lett opp, men det er det som er litt problemet med intenett og det er at ikkje alle tolker like lett tonen bak innlegget like godt som i virkligheten og har muligens lett for at når en uttrykker seg så blir det kraftigare en meint. Så det beklager eg.Bringisen skrev:Det var sterke ord ZZR-Tom , men jeg merker jo i andre tråder også at du lar deg hisse lett opp.ZZR-Tom skrev:Unskyld meg men her var det litt svada, du meiner virkelig at dei som f.eks har 200HK kun bruker 40-60HK??Bringisen skrev:Noen motorsyklister vil ha størst mulig motor selv om de kanskje bare utnytter dette 20-30% , men beruselsen ved å vite at der finnes kraftreserver man aldri trenger å bruke er så stor at dette blir alfa og omega ved motorsykkel opplevelsen. Kanskje også det at man føler at andre er misunnelige og ser opp til den store maskinen de har.
Men der finnes selvfølgelig et fåtall av dem som utnytter disse maskinene til det ytterste og setter både seg selv og andre i fare. De kan til og med risikere at motorsykkel kjøring i fremtiden kan bli en saga blott for alle oss andre.
Eller korleis meiner du at kun 20-30% av en sykkel blir brukt?
Og så er konkulusjonen din at vi som har Mc over 1000cc har kun kjøpt det fordi vi sliter med lav sjølvtilit og må ha en form for penis forlengelse??
Makan til piss preik.
Så til saken... Først må du lese innleggene kanskje to ganger så får du roet deg ned litt og skjønner kanskje hva jeg mener.
Dette som jeg skriver er verken svada eller pisspreik men en påstand , dette er det stor forskjell på.
Jeg påstår at noen (les en gang til...noen) utnytter motoren for det som trengs til "normal" kjøring tilpasset Norske trafikkregler som igjen er normalt til hverdags. Da trengs gjerne kun 20-30% av det som finnes i en 1400ccm motor med 200hk hvis man studerer en effektkurve og ser hva som skal til for "normal" kjøring.. (Det er vel omtrent litt under det en Honda Transalp yter på max.) Men beruselsen av å vite at kreftene finnes gjør at det er gull å eie en slik sykkel , dette forstår jeg også , jeg har selv vært i den situasjonen.
Men så finnes det selvfølgelig dem som utnytter dette mer og hvis du er en av dem skal du selvfølgelig få fortelle det , men det vil ikke si at alle som har en slik sykkel utnytter den slik som deg Tom. Ikke sikkert alle har det behovet selv om de ønsker å eie en slik sykkel.
Jeg ser heller ingen steder i mitt innlegg i denne tråden der det står noe om " sliter med lav selvtillit" eller "penisforlenger"
Det jeg skriver og påstår er at det kanskje også finnes dem som føler at andre er misunnelige eller ser opp til dem med slike sykler. Dette gjelder også biler , se bare på Autoindexundersøkelsen som spør bileierne om de tenker på naboen når de velger bil eller om de liker at andre beundrer bilen sin. Flertallet der svarer ja på disse spørsmålene. Flertallet av disse igjen har råe biler.
For noen kan dette være nok til å foreta valget av sykkel eller bil , men igjen.....jeg har ikke nevnt ditt navn Tom...slapp av og pust rolig.
Så tenk litt over ordene svada og pisspreik før du spyr dem ut. Men du unnskyldte deg i det minste før du begynte.
Skal også seiast at eg har aldri hevet stemmen min i diskusjoner i "real life" over motorsykkel men heller hatt en fleipete tone sjølv om harly karane på jobbe tyner meg som f... over valget mit.
Har og snakket om, ivetfall meint å snakke om CCM størelse i det generele og har ei heller snakket negativt om om mindre CCM. Har faktisk en kamerat med VFR800 som har lyst på R1200GS som eg har prøvd å overtale til F800GS.
Eg er heller ikkje den som skraper kne i svinger,tar weelis eller tømmer turtalls registeret for kvert gir, har ikkje såtte eller kjem til å sette farts rekorder.
Men eg skjøner ikkje ka som er så gale med å ville ha motor?
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Men så ser de kanskje litt annerledes ut en din Duc også..?simpson skrev:Ikke sikkert zzr er tyngre enn 215, men nå lager kawa andre 1400 kubikkere som drar seg veldig nære 300 kg, og andre merker også for den saks skyld.ZZR-Tom skrev:Siden du liker å nevne tørrvekta på Ducen din så får eg og seie tørrvekta som er 215kg, litt fra 300simpson skrev:Det er det vel ingen tvil om at en 250 R vil kjøre i fra en sportturer på 300 kg og 1400 kubikk på de rette plassene.TomB skrev:
Kunne tenkt meg å prøvd Ninja 250R oppover favoritveiene, trur jeg kunne kjørt like fort, kanskje fortere enn med f.eks zzr1400.
I GP racing har 125 ccm samme om ikke høyere kurvehastighet enn de største syklene.![]()
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Bergen skrev:Kjørte igjennom England og Skotland for 5 år siden. Massevis av fotobokser som blinka både framifra og bakfra. Tror de blinka alle ihop. Har ikke sett en eneste bot i posten. Men vi lurte på om vi skulle kontakte Scotland yard og be om å få oversendt feriebilderBringisen skrev:Jeg kjørte gjennom England , over til Frankrike(Paris) og opp gjennom Belgia, Tyskland og Danmark for et par år siden. Jeg la merke til enormt med fotobokser og radarer langs veiene. Europa er i ferd med å stramme til på fartsovertredelser.

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Ikke sett oss motorsykelister inn i slike dumme båser, de kan bilistene få ha for seg sjøl.Bringisen skrev:Det var sterke ord ZZR-Tom , men jeg merker jo i andre tråder også at du lar deg hisse lett opp.ZZR-Tom skrev:Unskyld meg men her var det litt svada, du meiner virkelig at dei som f.eks har 200HK kun bruker 40-60HK??Bringisen skrev:Noen motorsyklister vil ha størst mulig motor selv om de kanskje bare utnytter dette 20-30% , men beruselsen ved å vite at der finnes kraftreserver man aldri trenger å bruke er så stor at dette blir alfa og omega ved motorsykkel opplevelsen. Kanskje også det at man føler at andre er misunnelige og ser opp til den store maskinen de har.
Men der finnes selvfølgelig et fåtall av dem som utnytter disse maskinene til det ytterste og setter både seg selv og andre i fare. De kan til og med risikere at motorsykkel kjøring i fremtiden kan bli en saga blott for alle oss andre.
Eller korleis meiner du at kun 20-30% av en sykkel blir brukt?
Og så er konkulusjonen din at vi som har Mc over 1000cc har kun kjøpt det fordi vi sliter med lav sjølvtilit og må ha en form for penis forlengelse??
Makan til piss preik.
Så til saken... Først må du lese innleggene kanskje to ganger så får du roet deg ned litt og skjønner kanskje hva jeg mener.
Dette som jeg skriver er verken svada eller pisspreik men en påstand , dette er det stor forskjell på.
Jeg påstår at noen (les en gang til...noen) utnytter motoren for det som trengs til "normal" kjøring tilpasset Norske trafikkregler som igjen er normalt til hverdags. Da trengs gjerne kun 20-30% av det som finnes i en 1400ccm motor med 200hk hvis man studerer en effektkurve og ser hva som skal til for "normal" kjøring.. (Det er vel omtrent litt under det en Honda Transalp yter på max.) Men beruselsen av å vite at kreftene finnes gjør at det er gull å eie en slik sykkel , dette forstår jeg også , jeg har selv vært i den situasjonen.
Men så finnes det selvfølgelig dem som utnytter dette mer og hvis du er en av dem skal du selvfølgelig få fortelle det , men det vil ikke si at alle som har en slik sykkel utnytter den slik som deg Tom. Ikke sikkert alle har det behovet selv om de ønsker å eie en slik sykkel.
Jeg ser heller ingen steder i mitt innlegg i denne tråden der det står noe om " sliter med lav selvtillit" eller "penisforlenger"
Det jeg skriver og påstår er at det kanskje også finnes dem som føler at andre er misunnelige eller ser opp til dem med slike sykler. Dette gjelder også biler , se bare på Autoindexundersøkelsen som spør bileierne om de tenker på naboen når de velger bil eller om de liker at andre beundrer bilen sin. Flertallet der svarer ja på disse spørsmålene. Flertallet av disse igjen har råe biler.
For noen kan dette være nok til å foreta valget av sykkel eller bil , men igjen.....jeg har ikke nevnt ditt navn Tom...slapp av og pust rolig.
Så tenk litt over ordene svada og pisspreik før du spyr dem ut. Men du unnskyldte deg i det minste før du begynte.
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Der traff du spikeren på hodet, ville fram til det samme på et anna innleggArcticTiger skrev:Det er litt interesant det der spørsmålet om hvor mye av mottorkrafta man bruker ved vanlig kjøring.
1050 Tigern min har vært en tur på dynobenken, den ga da max 123 hk på veiva ved ca 9000 omdr/min, med en ganske så lineær effektkurve.
Som jeg nevnte ligger jeg gjerne å loffer på en 3-4000 omdr/min, av og til oppi 5000 ved vanlig kjøring.
Jeg kikka litt på dynoresultatet, ved 3000 produseres ca 35 hk, og ved 4000 vel 50 hk, og ved 5000 ca 70 hk.
Ved vanlig kjøring bruker jeg altså kun 35-50 hk av de tilgjengelige 123 hk. Men som sagt, jeg har fullt dreiemoment (10 kg/m) allerede ved 3500 omdr.
En mindre ccm sykkel med la oss si 50 hk hadde nok ikke hatt så stort dreiemoment ved såpass lavt turtall, det er der fordelen med mer ccm er.

Er derfor eg liker Bandit 1200 så godt, på papiret så er det ikkje så imponerandes tall med "kun" 98hk og 100ish NM på 1200cc, men når en ser på dyno grafane og tester den så blir en imponert
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
JAHHH!!!ArcticTiger skrev:Det er litt interesant det der spørsmålet om hvor mye av mottorkrafta man bruker ved vanlig kjøring.
1050 Tigern min har vært en tur på dynobenken, den ga da max 123 hk på veiva ved ca 9000 omdr/min, med en ganske så lineær effektkurve.
Som jeg nevnte ligger jeg gjerne å loffer på en 3-4000 omdr/min, av og til oppi 5000 ved vanlig kjøring.
Jeg kikka litt på dynoresultatet, ved 3000 produseres ca 35 hk, og ved 4000 vel 50 hk, og ved 5000 ca 70 hk.
Ved vanlig kjøring bruker jeg altså kun 35-50 hk av de tilgjengelige 123 hk. Men som sagt, jeg har fullt dreiemoment (10 kg/m) allerede ved 3500 omdr.
En mindre ccm sykkel med la oss si 50 hk hadde nok ikke hatt så stort dreiemoment ved såpass lavt turtall, det er der fordelen med mer ccm er.

- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Ok , jeg kan kanskje også skrive på en måte som kan mistolkes , har kanskje drevet litt for mye med forumdiskusjoner og blir preget av det.ZZR-Tom skrev:Godt mulig eg hisser meg for lett opp, men det er det som er litt problemet med intenett og det er at ikkje alle tolker like lett tonen bak innlegget like godt som i virkligheten og har muligens lett for at når en uttrykker seg så blir det kraftigare en meint. Så det beklager eg.Bringisen skrev:Det var sterke ord ZZR-Tom , men jeg merker jo i andre tråder også at du lar deg hisse lett opp.ZZR-Tom skrev:Unskyld meg men her var det litt svada, du meiner virkelig at dei som f.eks har 200HK kun bruker 40-60HK??Bringisen skrev:Noen motorsyklister vil ha størst mulig motor selv om de kanskje bare utnytter dette 20-30% , men beruselsen ved å vite at der finnes kraftreserver man aldri trenger å bruke er så stor at dette blir alfa og omega ved motorsykkel opplevelsen. Kanskje også det at man føler at andre er misunnelige og ser opp til den store maskinen de har.
Men der finnes selvfølgelig et fåtall av dem som utnytter disse maskinene til det ytterste og setter både seg selv og andre i fare. De kan til og med risikere at motorsykkel kjøring i fremtiden kan bli en saga blott for alle oss andre.
Eller korleis meiner du at kun 20-30% av en sykkel blir brukt?
Og så er konkulusjonen din at vi som har Mc over 1000cc har kun kjøpt det fordi vi sliter med lav sjølvtilit og må ha en form for penis forlengelse??
Makan til piss preik.
Så til saken... Først må du lese innleggene kanskje to ganger så får du roet deg ned litt og skjønner kanskje hva jeg mener.
Dette som jeg skriver er verken svada eller pisspreik men en påstand , dette er det stor forskjell på.
Jeg påstår at noen (les en gang til...noen) utnytter motoren for det som trengs til "normal" kjøring tilpasset Norske trafikkregler som igjen er normalt til hverdags. Da trengs gjerne kun 20-30% av det som finnes i en 1400ccm motor med 200hk hvis man studerer en effektkurve og ser hva som skal til for "normal" kjøring.. (Det er vel omtrent litt under det en Honda Transalp yter på max.) Men beruselsen av å vite at kreftene finnes gjør at det er gull å eie en slik sykkel , dette forstår jeg også , jeg har selv vært i den situasjonen.
Men så finnes det selvfølgelig dem som utnytter dette mer og hvis du er en av dem skal du selvfølgelig få fortelle det , men det vil ikke si at alle som har en slik sykkel utnytter den slik som deg Tom. Ikke sikkert alle har det behovet selv om de ønsker å eie en slik sykkel.
Jeg ser heller ingen steder i mitt innlegg i denne tråden der det står noe om " sliter med lav selvtillit" eller "penisforlenger"
Det jeg skriver og påstår er at det kanskje også finnes dem som føler at andre er misunnelige eller ser opp til dem med slike sykler. Dette gjelder også biler , se bare på Autoindexundersøkelsen som spør bileierne om de tenker på naboen når de velger bil eller om de liker at andre beundrer bilen sin. Flertallet der svarer ja på disse spørsmålene. Flertallet av disse igjen har råe biler.
For noen kan dette være nok til å foreta valget av sykkel eller bil , men igjen.....jeg har ikke nevnt ditt navn Tom...slapp av og pust rolig.
Så tenk litt over ordene svada og pisspreik før du spyr dem ut. Men du unnskyldte deg i det minste før du begynte.
Skal også seiast at eg har aldri hevet stemmen min i diskusjoner i "real life" over motorsykkel men heller hatt en fleipete tone sjølv om harly karane på jobbe tyner meg som f... over valget mit.
Har og snakket om, ivetfall meint å snakke om CCM størelse i det generele og har ei heller snakket negativt om om mindre CCM. Har faktisk en kamerat med VFR800 som har lyst på R1200GS som eg har prøvd å overtale til F800GS.
Eg er heller ikkje den som skraper kne i svinger,tar weelis eller tømmer turtalls registeret for kvert gir, har ikkje såtte eller kjem til å sette farts rekorder.
Men eg skjøner ikkje ka som er så gale med å ville ha motor?
Men min intensjon er heller ikke å sette noen i bås , intensjonen er nettopp det motsatte. Ingen skal bli satt i noen som helst bås fordi vi er forskjellige og ingen kan si at vi tar et feilt valg fordi det ikke er deres eget valg.
Og jeg synes heller ikke at det er galt å ville ha mye kubikk og mange hestekrefter. Hadde jeg hatt ubegrenset med penger og plass så hadde faktisk en ZZR1400 eller en K1300S stått høyest på ønskelisten når det gjelder slike sykler. Har prøvd begge og de er sinnsyke


Jeg er nok en av dem som kun hadde utnyttet motoren ca 30% i 90% av brukstiden hadde jeg hatt en slik sykkel.
Men de fleste av oss har bare råd og plass til en sykkel og da må man tenke mer nøye gjennom hva man ønsker av sykkelen og velge deretter , slik at man får sykkelen man har mest glede av.
Respekt

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
ZZR-Erling skrev:Ikke sett oss motorsykelister inn i slike dumme båser, de kan bilistene få ha for seg sjøl.Bringisen skrev:Det var sterke ord ZZR-Tom , men jeg merker jo i andre tråder også at du lar deg hisse lett opp.ZZR-Tom skrev:Unskyld meg men her var det litt svada, du meiner virkelig at dei som f.eks har 200HK kun bruker 40-60HK??Bringisen skrev:Noen motorsyklister vil ha størst mulig motor selv om de kanskje bare utnytter dette 20-30% , men beruselsen ved å vite at der finnes kraftreserver man aldri trenger å bruke er så stor at dette blir alfa og omega ved motorsykkel opplevelsen. Kanskje også det at man føler at andre er misunnelige og ser opp til den store maskinen de har.
Men der finnes selvfølgelig et fåtall av dem som utnytter disse maskinene til det ytterste og setter både seg selv og andre i fare. De kan til og med risikere at motorsykkel kjøring i fremtiden kan bli en saga blott for alle oss andre.
Eller korleis meiner du at kun 20-30% av en sykkel blir brukt?
Og så er konkulusjonen din at vi som har Mc over 1000cc har kun kjøpt det fordi vi sliter med lav sjølvtilit og må ha en form for penis forlengelse??
Makan til piss preik.
Så til saken... Først må du lese innleggene kanskje to ganger så får du roet deg ned litt og skjønner kanskje hva jeg mener.
Dette som jeg skriver er verken svada eller pisspreik men en påstand , dette er det stor forskjell på.
Jeg påstår at noen (les en gang til...noen) utnytter motoren for det som trengs til "normal" kjøring tilpasset Norske trafikkregler som igjen er normalt til hverdags. Da trengs gjerne kun 20-30% av det som finnes i en 1400ccm motor med 200hk hvis man studerer en effektkurve og ser hva som skal til for "normal" kjøring.. (Det er vel omtrent litt under det en Honda Transalp yter på max.) Men beruselsen av å vite at kreftene finnes gjør at det er gull å eie en slik sykkel , dette forstår jeg også , jeg har selv vært i den situasjonen.
Men så finnes det selvfølgelig dem som utnytter dette mer og hvis du er en av dem skal du selvfølgelig få fortelle det , men det vil ikke si at alle som har en slik sykkel utnytter den slik som deg Tom. Ikke sikkert alle har det behovet selv om de ønsker å eie en slik sykkel.
Jeg ser heller ingen steder i mitt innlegg i denne tråden der det står noe om " sliter med lav selvtillit" eller "penisforlenger"
Det jeg skriver og påstår er at det kanskje også finnes dem som føler at andre er misunnelige eller ser opp til dem med slike sykler. Dette gjelder også biler , se bare på Autoindexundersøkelsen som spør bileierne om de tenker på naboen når de velger bil eller om de liker at andre beundrer bilen sin. Flertallet der svarer ja på disse spørsmålene. Flertallet av disse igjen har råe biler.
For noen kan dette være nok til å foreta valget av sykkel eller bil , men igjen.....jeg har ikke nevnt ditt navn Tom...slapp av og pust rolig.
Så tenk litt over ordene svada og pisspreik før du spyr dem ut. Men du unnskyldte deg i det minste før du begynte.
Hehe , sannheten er kanskje ikke så langt unna for oss motorsyklister heller

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Nettopp dette er ganske viktig ja.....etter min mening mer viktig enn toppeffekt.ArcticTiger skrev:Det er litt interesant det der spørsmålet om hvor mye av mottorkrafta man bruker ved vanlig kjøring.
1050 Tigern min har vært en tur på dynobenken, den ga da max 123 hk på veiva ved ca 9000 omdr/min, med en ganske så lineær effektkurve.
Som jeg nevnte ligger jeg gjerne å loffer på en 3-4000 omdr/min, av og til oppi 5000 ved vanlig kjøring.
Jeg kikka litt på dynoresultatet, ved 3000 produseres ca 35 hk, og ved 4000 vel 50 hk, og ved 5000 ca 70 hk.
Ved vanlig kjøring bruker jeg altså kun 35-50 hk av de tilgjengelige 123 hk. Men som sagt, jeg har fullt dreiemoment (10 kg/m) allerede ved 3500 omdr.
En mindre ccm sykkel med la oss si 50 hk hadde nok ikke hatt så stort dreiemoment ved såpass lavt turtall, det er der fordelen med mer ccm er.
Jeg kikket nettopp på en effektkurve for min egen sykkel som også har en ganske flat dreiemoment kurve. Mellom 3000-5000 rpm der jeg ligger 80% av tiden har jeg alltid tilgjengelig mellom 70-80 Nm noe som er helt greit.
Der finnes mange sykler med 40 hk mer men aldri når opp til dette dreiemomentet uansett på kurven.
Der finnes også sykler med samme 800cc og høyere effekt men mindre dreiemoment spesielt i det mest brukte registeret.
Derfor er det lett og kun fokusere på ccm og hk også.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
JohnnyTh skrev:Jeg synes det høres merkelig ut at man skal kunne kjøre fortere på en 250 en på en 1400. Skal vi prøve? Første mann til Roma for eksempel :-) med mindre du igjen snakker om smale svingete krøtterstier.TomB skrev:Fins det egentlig noe som er for lite, tenker da på minimunn 125, siden dette er mc-forum.
Kunne tenkt meg å prøvd Ninja 250R oppover favoritveiene, trur jeg kunne kjørt like fort, kanskje fortere enn med f.eks zzr1400.
På veldig svingete småveier må vel nesten 250 være midt i blinken
Personlig tror jeg ikke det finnes noe som er for lite. Alt kommer ann på hva man vil ha og hvordan man vil bruke det.
Og jeg syns ikke mc stopper ved 125 kubikk. Finnes da lettsykkler som er mindre en det. En gang i tiden hadde jeg en RD80. Fordelen var at man kunne ha ei jente bakpå. For den gikk okke mye fortere en en moped. Mopeder blir ikke helt det samme for det er noe de fleste kjører for å komme et sted ikke på grunn av intresse.
Jeg kjører Ninja 250R selv, når føret tillater det (ca 8900 km siden april). Sykkelen er uhyre letthånterlig og jeg har stor glede av den. Her er en video fra Laguna Seca, som er svingete, men neppe "krøttersti". Der kan man se at de tyngre syklene (600 og oppover) blåser forbi 250'en på rettstrekkene, men blir til dels tatt igjen i svingene; http://www.youtube.com/watch?v=Kz03sQeX02c" onclick="window.open(this.href);return false; .
For norske veger er 250'en suveren, selv om jeg nok tror at den nye 300'en vil være ennå bedre. Har hatt ZX 11. Det var som å manøvrere en blåhval til sammenlikning, delvis pga tendens mot mye høyere hastigheter.

Er for øyeblikket ved Mogan på Gran Canaria, og leide en Suzuki 250 for noen dager siden. Liten vits i 1000 kubikk her, da fjellvegene var ultra-svingete, smale og ikke egnet for snitthastighet særlig over 40 km/t (?).
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- tomsnes
- Innlegg: 331
- Registrert: 03 okt 2010, 23:46
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
- Bosted: Sandefjord
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Alt under 1500 ccm er moped..
1700 ccm, 150 nm er akkurat passe.
Og om noen skulle mistenke noe om mine genitalia..
Den er ikke så lang, men den er veldig, veldig tynn.
God diskusjon videre, og godt nytt år til dere alle. (også mopedfolket)


1700 ccm, 150 nm er akkurat passe.
Og om noen skulle mistenke noe om mine genitalia..
Den er ikke så lang, men den er veldig, veldig tynn.
God diskusjon videre, og godt nytt år til dere alle. (også mopedfolket)

"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Innlegget sier faktisk mye mer enn du virkelig anertomsnes skrev:Alt under 1500 ccm er moped..![]()
1700 ccm, 150 nm er akkurat passe.
Og om noen skulle mistenke noe om mine genitalia..
Den er ikke så lang, men den er veldig, veldig tynn.
God diskusjon videre, og godt nytt år til dere alle. (også mopedfolket)

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Stranger
- Innlegg: 109
- Registrert: 28 feb 2012, 18:38
- Motorsykkelen din: 2004 ktm lc4
- Bosted: Byen under skyen (Bergen)
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Når det kommer til hva som er kraftig nok, så er smaken som baken. Men har inntrykk av att de fleste kjøper mye større sykkel enn de egentlig trenger. Men er det slik de liker det er det ingenting galt i det.
Selv har jeg alltid gått mot de mindre mcene fra 125 til 600, hvorav en ktm 125 exc ( fulleffekt) var den som ble mest brukt. Lettkjørt, meget lav vekt, fin balanse, og drar på bakhjul uten problem. Men samtidig hadde man nok krefter til og ha det litt morro på motorvei.
Langturene blir slitsom på en så liten sykkel. Derimot på litt avsides vestlandsveier med kraftige opp og nedstigninger + masse svinger så ble det hysterisk morro. For her er ikke fartsgrensen noe man kjører i normalt, det er et mål og nå den.
En 250 til 450 vil være mer enn nok for de fleste på norske veier. Skal man ligge i timesvis på motorvei derimot bør man handle sykkel deretter. Alt under 125cc er for lite etter min mening. Her er en snutt av en 125 sx som kjører supermoto, så da får man ett inntrykk. ( dårlige dempere på den sykkelen) http://www.youtube.com/watch?v=aN5NM_Usaso" onclick="window.open(this.href);return false;
Selv har jeg alltid gått mot de mindre mcene fra 125 til 600, hvorav en ktm 125 exc ( fulleffekt) var den som ble mest brukt. Lettkjørt, meget lav vekt, fin balanse, og drar på bakhjul uten problem. Men samtidig hadde man nok krefter til og ha det litt morro på motorvei.
Langturene blir slitsom på en så liten sykkel. Derimot på litt avsides vestlandsveier med kraftige opp og nedstigninger + masse svinger så ble det hysterisk morro. For her er ikke fartsgrensen noe man kjører i normalt, det er et mål og nå den.
En 250 til 450 vil være mer enn nok for de fleste på norske veier. Skal man ligge i timesvis på motorvei derimot bør man handle sykkel deretter. Alt under 125cc er for lite etter min mening. Her er en snutt av en 125 sx som kjører supermoto, så da får man ett inntrykk. ( dårlige dempere på den sykkelen) http://www.youtube.com/watch?v=aN5NM_Usaso" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av Stranger den 29 des 2012, 20:15, redigert 1 gang totalt.
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Først litt uvesentlig informasjon:
Det hevdes at Honda CB1100xx veier mindre enn BMW 1200 GS.
Googla litt og fant følgende: Alle tørrvekt. 1200GS 203 kg. 1200GS Adventure 223 kg og CB1100XX 227 kg.
Selv kjører jeg en BMW 1300GT.
Den faller inn under kategorien som enkelte mener jeg ikke trenger. Og det er helt korrekt. Det finnes ikke en ting i verden jeg trenger mindre enn MC.
Jeg kjører ikke MC fordi jeg trenger det, jeg kjører MC fordi jeg liker det.
Kjøringen består vesentlig av dagsturer, med langturer i ny og ne
Dagsturene blir ¨på typisk 40 - 60 mil. Da slipper jeg å kjøre på de samme veiene hele tiden, kan variere rute fra gang til gang.
Ingen ting i veien for at jeg kunne gjøre dette på en 600cc sykkel, men med større sykkel følger der med en del finesser som gjør livet lettere og kjøringen mindre slitsom.
Detaljer som variabel vindskjerm, ESA (variabel støtdemping mens man kjører), Xenon lys for sene kvelder, varme handtak og sete, cruisecontoll etc.
Alle detaljer som gjør at selv om været forandrer seg i løpet av dagen så har man det fortsatt topp.
Likeledes at sykkelen er sterk nok til å kunne foreta forbikjøringer på 6 gir. I tillegg veger sykkelen det samme som en Honda Deauville.
Så jeg kjører ikke 1300 fordi jeg trenger potensforlenger. Jeg kjører 1300 fordi det for meg bidrar til øket kjøreglede, og fordi jeg vil og kan
.
Det hevdes at Honda CB1100xx veier mindre enn BMW 1200 GS.
Googla litt og fant følgende: Alle tørrvekt. 1200GS 203 kg. 1200GS Adventure 223 kg og CB1100XX 227 kg.
Selv kjører jeg en BMW 1300GT.
Den faller inn under kategorien som enkelte mener jeg ikke trenger. Og det er helt korrekt. Det finnes ikke en ting i verden jeg trenger mindre enn MC.
Jeg kjører ikke MC fordi jeg trenger det, jeg kjører MC fordi jeg liker det.
Kjøringen består vesentlig av dagsturer, med langturer i ny og ne
Dagsturene blir ¨på typisk 40 - 60 mil. Da slipper jeg å kjøre på de samme veiene hele tiden, kan variere rute fra gang til gang.
Ingen ting i veien for at jeg kunne gjøre dette på en 600cc sykkel, men med større sykkel følger der med en del finesser som gjør livet lettere og kjøringen mindre slitsom.
Detaljer som variabel vindskjerm, ESA (variabel støtdemping mens man kjører), Xenon lys for sene kvelder, varme handtak og sete, cruisecontoll etc.
Alle detaljer som gjør at selv om været forandrer seg i løpet av dagen så har man det fortsatt topp.
Likeledes at sykkelen er sterk nok til å kunne foreta forbikjøringer på 6 gir. I tillegg veger sykkelen det samme som en Honda Deauville.
Så jeg kjører ikke 1300 fordi jeg trenger potensforlenger. Jeg kjører 1300 fordi det for meg bidrar til øket kjøreglede, og fordi jeg vil og kan

- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Bare en ting der som jeg er uenig i...knutk skrev:Først litt uvesentlig informasjon:
Det hevdes at Honda CB1100xx veier mindre enn BMW 1200 GS.
Googla litt og fant følgende: Alle tørrvekt. 1200GS 203 kg. 1200GS Adventure 223 kg og CB1100XX 227 kg.
Selv kjører jeg en BMW 1300GT.
Den faller inn under kategorien som enkelte mener jeg ikke trenger. Og det er helt korrekt. Det finnes ikke en ting i verden jeg trenger mindre enn MC.
Jeg kjører ikke MC fordi jeg trenger det, jeg kjører MC fordi jeg liker det.
Kjøringen består vesentlig av dagsturer, med langturer i ny og ne
Dagsturene blir ¨på typisk 40 - 60 mil. Da slipper jeg å kjøre på de samme veiene hele tiden, kan variere rute fra gang til gang.
Ingen ting i veien for at jeg kunne gjøre dette på en 600cc sykkel, men med større sykkel følger der med en del finesser som gjør livet lettere og kjøringen mindre slitsom.
Detaljer som variabel vindskjerm, ESA (variabel støtdemping mens man kjører), Xenon lys for sene kvelder, varme handtak og sete, cruisecontoll etc.
Alle detaljer som gjør at selv om været forandrer seg i løpet av dagen så har man det fortsatt topp.
Likeledes at sykkelen er sterk nok til å kunne foreta forbikjøringer på 6 gir. I tillegg veger sykkelen det samme som en Honda Deauville.
Så jeg kjører ikke 1300 fordi jeg trenger potensforlenger. Jeg kjører 1300 fordi det for meg bidrar til øket kjøreglede, og fordi jeg vil og kan.
"At det ikke finnes en ting i verden du trenger mindre enn en MC"
For meg var dette helt motsatt , jeg forsøkte for noen år siden og solgte motorsykkelen fordi jeg trodde MC var den tingen jeg trengte minst.
Men allerede sesongen etter var det innlysende at jeg tok feil , når selv ungene og kona fortalte meg at jeg måtte se å få meg en sykkel igjen slik at de kunne få tilbake den virkelige meg.
Min datter sa til meg da hun var med i butikken og skrev kontrakt " pappa , jeg kunne se hvor glad du ble"
Dette var nesten slik at jeg fikk dårlig samvittighet.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Vel, ok, jeg gir deg den.Bringisen skrev: Bare en ting der som jeg er uenig i...
"At det ikke finnes en ting i verden du trenger mindre enn en MC".

Selv om jeg ikke har bruk for mc i det daglige for å få hjulene til å gå rundt så kjenner jeg igjen din beskrivelse.
Begynte med mopeder da jeg var 13 og kjøpte min først BMW da jeg var 19.
Så kom noen år uten MC, grunnet skolegang, famile, små barn etc.
I årene uten MC var særlig våren en lidelse, å se gutta ta ut sine MC uten selv å ha noe å hente.
Så jeg vil herved korrigere mitt utsagn til å si at selv om jeg ikke fysisk trenger MC så har MC en betydlig terapeutisk verdi.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Den underskriver jeg helt klart påknutk skrev: Så jeg vil herved korrigere mitt utsagn til å si at selv om jeg ikke fysisk trenger MC så har MC en betydlig terapeutisk verdi.


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Hehe , jeppknutk skrev:Vel, ok, jeg gir deg den.Bringisen skrev: Bare en ting der som jeg er uenig i...
"At det ikke finnes en ting i verden du trenger mindre enn en MC".![]()
Selv om jeg ikke har bruk for mc i det daglige for å få hjulene til å gå rundt så kjenner jeg igjen din beskrivelse.
Begynte med mopeder da jeg var 13 og kjøpte min først BMW da jeg var 19.
Så kom noen år uten MC, grunnet skolegang, famile, små barn etc.
I årene uten MC var særlig våren en lidelse, å se gutta ta ut sine MC uten selv å ha noe å hente.
Så jeg vil herved korrigere mitt utsagn til å si at selv om jeg ikke fysisk trenger MC så har MC en betydlig terapeutisk verdi.

Imponerende at du kjøpte din første BMW som 19 åring

Både jeg og BMW har blitt mye klokere


2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Som en på et større BMW forum har som signatur på innleggene sineknutk skrev:Så jeg vil herved korrigere mitt utsagn til å si at selv om jeg ikke fysisk trenger MC så har MC en betydlig terapeutisk verdi.

"You don't see a motorcycle parked outside a psychiatric office"
-
- Innlegg: 52
- Registrert: 21 nov 2009, 23:26
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA 2019
- Bosted: Vestfold
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Det vanskelige, er å finne ut hva man vil bruke sin kjære mc til.
Ut ifra egen erfaring, er en XX, Busa, ZZR osv flott på våre asfaltveier i Norge.
Moro med litt hk når horna i panna titter frem og behagelig med litt nm når bagasje/passasjer er med.
Ja, jeg elsker å kjøre rundt med mye krefter og ha mulighet for toppfart som er Galematias.
Men, den mc jeg gliser mest inni hjelmen av, er den lille 400ccm´n som parkerer 1100ccm på små trange svingeveier.
"Hvor mye ccm eller effekt er for lite?" Står det i overskrift. Tja, hva skal den bukes til?
Min lille 400 har jo latterlig lite hk og en toppfart som jeg ikke klarer å miste lappen på i 100 sone.
Men , gud så
på det den kjøpt inn for. Og det er ikke å kjøre Norge på langs med full oppakning 
Så, for meg har løsningen blitt: http://i62.photobucket.com/albums/h81/v ... 04ac9c.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ut ifra egen erfaring, er en XX, Busa, ZZR osv flott på våre asfaltveier i Norge.
Moro med litt hk når horna i panna titter frem og behagelig med litt nm når bagasje/passasjer er med.
Ja, jeg elsker å kjøre rundt med mye krefter og ha mulighet for toppfart som er Galematias.
Men, den mc jeg gliser mest inni hjelmen av, er den lille 400ccm´n som parkerer 1100ccm på små trange svingeveier.
"Hvor mye ccm eller effekt er for lite?" Står det i overskrift. Tja, hva skal den bukes til?
Min lille 400 har jo latterlig lite hk og en toppfart som jeg ikke klarer å miste lappen på i 100 sone.
Men , gud så


Så, for meg har løsningen blitt: http://i62.photobucket.com/albums/h81/v ... 04ac9c.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
For lite er ... for lite. For mye er nok.
Ser ingen vits i å ha liten sykkel når jeg liker å kjøre langt. Fyrer ikke opp sykkel for å kjøre på jobb eller ned "på hjørnet". Ser heller ingen vits i å ha noe som må gires hele tiden når det går opp og ned bakker og man ligger i flyten med sving etter sving etter sving i timesvis. Da holder det å slippe ned ett gir før svingen så RPM kommer opp i 4000, mate lett når man ser utgangen og kjenne at alt balanserer med lavt turtall før man slipper opp ett gir igjen når nåla passerer 5000RPM
Jage turtall er jeg ferdig med for lenge siden, men Nm kan jeg ikke unnvære.
Potensforsterker? Neppe, gullet står gjemt i garasjen til jeg ska på tur. Da stikker vi ut på øde veger uten noen som kan beundre/misunne herligheten. Den er MIN, kjøpt for MEG og skal tilfredsstille MINE lyster og være balsam for sjela MI
Ooops, har en liten en med 28 hester også... Den duger til det den skal; bli møkkete oppi skogen. Men kjøre til Vestlandet/NordNorge/Alpene på den? Lar seg ikke gjøre.
Ser ingen vits i å ha liten sykkel når jeg liker å kjøre langt. Fyrer ikke opp sykkel for å kjøre på jobb eller ned "på hjørnet". Ser heller ingen vits i å ha noe som må gires hele tiden når det går opp og ned bakker og man ligger i flyten med sving etter sving etter sving i timesvis. Da holder det å slippe ned ett gir før svingen så RPM kommer opp i 4000, mate lett når man ser utgangen og kjenne at alt balanserer med lavt turtall før man slipper opp ett gir igjen når nåla passerer 5000RPM


Jage turtall er jeg ferdig med for lenge siden, men Nm kan jeg ikke unnvære.
Potensforsterker? Neppe, gullet står gjemt i garasjen til jeg ska på tur. Da stikker vi ut på øde veger uten noen som kan beundre/misunne herligheten. Den er MIN, kjøpt for MEG og skal tilfredsstille MINE lyster og være balsam for sjela MI

Ooops, har en liten en med 28 hester også... Den duger til det den skal; bli møkkete oppi skogen. Men kjøre til Vestlandet/NordNorge/Alpene på den? Lar seg ikke gjøre.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
Fin skildring av ditt syn på motorsykkelen , mange av setningene var som tatt ut fra mine tanker.joo skrev:For lite er ... for lite. For mye er nok.
Ser ingen vits i å ha liten sykkel når jeg liker å kjøre langt. Fyrer ikke opp sykkel for å kjøre på jobb eller ned "på hjørnet". Ser heller ingen vits i å ha noe som må gires hele tiden når det går opp og ned bakker og man ligger i flyten med sving etter sving etter sving i timesvis. Da holder det å slippe ned ett gir før svingen så RPM kommer opp i 4000, mate lett når man ser utgangen og kjenne at alt balanserer med lavt turtall før man slipper opp ett gir igjen når nåla passerer 5000RPM![]()
![]()
Jage turtall er jeg ferdig med for lenge siden, men Nm kan jeg ikke unnvære.
Potensforsterker? Neppe, gullet står gjemt i garasjen til jeg ska på tur. Da stikker vi ut på øde veger uten noen som kan beundre/misunne herligheten. Den er MIN, kjøpt for MEG og skal tilfredsstille MINE lyster og være balsam for sjela MI![]()
Ooops, har en liten en med 28 hester også... Den duger til det den skal; bli møkkete oppi skogen. Men kjøre til Vestlandet/NordNorge/Alpene på den? Lar seg ikke gjøre.

Akkurat slik tenker jeg også når det gjelder valg av sykkel.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.