Hjelp til valg av ny hjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Hjelp til valg av ny hjelm

Legg inn av VFR-Kristian »

Hei.

Er det noen som har noen gode erfaringer å komme med mtp kjøp av ny hjelm for neste sesong. Tenkte det kunne være greit å handle nå, så kanskje jeg kommer over noen tilbud på nettet. Har vært litt inne å sett på Sharp sine tester av Mc hjelmer. Men det er jo så utrolig masse å velge mellom. Pris er viktig, men hodet mitt sin sikkerhet er viktigst. :) Takker for tips.
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Re: Hjelp til valg av ny hjelm

Legg inn av VFR-Kristian »

Anyone? :)
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av ny hjelm

Legg inn av Crinos »

Hei VFR-Kristian.

Ved å søke litt på forumet her så vil du nok finne mange intresante tråder om akkurat dette med hjelmvalg :thumleft

Men ved å skyte fra hofta har jeg to hjemler (som basically er den samme pluss minus litt detaljer).

BMW System 6 - http://www.superbike.co.uk/viewers/view ... elmet+test" onclick="window.open(this.href);return false;

Schubert C3 - http://www.schuberth.com/en/motorcycle/c3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Begge to er åpningshjelmer som i mine øyne er foretrukket. Selv om jeg selv kjører med fast/helhjelm. Planen var å kjøpe en BMW System 6, men så kom det mye annet i veien som la en stoppe for akkurat det kjøpet.

Om du ikke ønsker åpningshjelm, så er det Schubert S2 som er tingen - http://www.schuberth.com/en/motorcycle/s2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Prisleiet er ca 5.500,- pluss minus 500,- om du shopper rundt litt.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelp til valg av ny hjelm

Legg inn av mekkern »

Like viktig som Sharptest er---PASSFORM.

vi har alle forskjellig hodefasong og du må prøve forskjellige merker/typer slik at du finner den rette passformen som passer DITT hode-så kan du se på hvilke hjelmer som har hvilke egenskaper du foretrekker.

Anbefaler forretninger som har mange typer og modeller slik at du kan finne en som sitter "fast men behaglig".
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av ny hjelm

Legg inn av Crinos »

Veldig sant.. Passform på hjelmen har veldig mye å si.. Selvsagt noe går seg til når hjelmen former seg etter ditt hode (og det er derfor man aldri skal låne vekk hjelm).

Noe som også er verd å merke seg er at SHARP testen lyver litt.. Noen hjelmer, spesielt fra billigmerker er designet ene og alene for å passere testen, men ikke nødvendigvis være så sikker som fks 5 stjerner BURDE tilsi at de er.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Hjelp til valg av ny hjelm

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:38, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hjelp til valg av ny hjelm

Legg inn av JohnnyTh »

jeg har schubert c3. og veldig fornøyd med den, men hvis luftstrømmen over kåpeglasset treffer ventilen på hakepartiet så støyer den endel.

Kona kjøpte seg en Shoei neotec i sommer og tror den er minst like bare som C3
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hjelp til valg av ny hjelm

Legg inn av ojda »

Jeg har funnet mitt hjelmmerke i Shoei.
Det jeg har hatt har vært ganske støydempende, god utsynsvinkel,
veldig ripetålelig kraftig visir, pinlockvisir fulgte med, DD spenne (liker ikke hurtiglåser)
behagelig innredning, kvalitetsfølelse. Flere skallstørrelser.
Mye kommer an på hodefasongen, så prøv før du handler.
Det er ofte tilbud på Shoeihjelmer, nå om dagen kan man få billige
Shoei Quest, XR-1000 og 1100, samt Shoei Duotec.
Tips om butikker, Motorport, Hof Mc og Alf Graarud.
Sjekk passform i lokale forretiniger og kjøp med postlevering om
det blir mye billigere :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

ZZR-Erling

Re: Hjelp til valg av ny hjelm

Legg inn av ZZR-Erling »

ojda skrev:Jeg har funnet mitt hjelmmerke i Shoei.
Det jeg har hatt har vært ganske støydempende, god utsynsvinkel,
veldig ripetålelig kraftig visir, pinlockvisir fulgte med, DD spenne (liker ikke hurtiglåser)
behagelig innredning, kvalitetsfølelse. Flere skallstørrelser.
Mye kommer an på hodefasongen, så prøv før du handler.
Det er ofte tilbud på Shoeihjelmer, nå om dagen kan man få billige
Shoei Quest, XR-1000 og 1100, samt Shoei Duotec.
Tips om butikker, Motorport, Hof Mc og Alf Graarud.
Sjekk passform i lokale forretiniger og kjøp med postlevering om
det blir mye billigere :prf
:thumleft

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Hjelp til valg av ny hjelm

Legg inn av Voodoodoo »

Sverga til Shoei i mange år, først og fremst for at de var tidlig ute med pinlock som er et must om en ikke bare kjører på solskinnsdager.
Bytta ut den gamle Shoei-en med en Schuberth SR1 som jeg vant på mc messa i 2011.
Betraktelig bedre støymessig samt mye lettere enn Shoei og passer knollen min perfekt.
Om jeg skulle handla sjøl er jeg usikker på om det hadde blitt samma hjelm da den koster over 6' her hjemme.
Mitt tips er å sjekke Hof Mc, de er som regel rimelige. Pleier å ha stand på Mc messa også..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Hjelp til valg av ny hjelm

Legg inn av omaas »

Test hjelmene med egen sykkel kan være lurt.
Støybildet/turbulens som en hjelm har kan oppleves forskjellig fra sykkel til sykkel.

Jeg bruker for tiden en C3 hjelm og er fornøyd med denne når jeg kjører Stelvio.
Kjørte en tur med min gammle Xj 900 og opplevde at det ble mye støy, turbulens fra kåpeglasset traff ventilen forran.
Et problem som jeg ikke hadde med Sharp hjelmen jeg hadde.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Hjelp til valg av ny hjelm

Legg inn av joo »

Hatt noen Nolan-hjelmer, vært fornøyd med passform, komfort osv.

Så har jeg prøvd å finne en OK Arai, men de passer ikke osteknotten min...

Så har det vært Shoei. Kvalitet, god passform og svært ripesikre visir.

Nå kjører jeg med Schubert S1Pro, og er i himmelen :D Støysvak, av de aller beste på markedet der. Fin passform, DD-ringer og lettbetjent solvisir. Kun en liten - i boka; visirene slites nok mer enn på Shoei (som er i særklasse). Nå er det salg på dem, helt nede i 4000. Hos Hof: http://www.hof-mc.no/storefront.php?pid=308&c1=39.
En viktig detalj for lite støy i hjelmene er underpadding under haka.

Men selvsagt kjøper du ikke noe uten å ha prøvd dem. Man kan gjerne snakke om detaljer og sikkerhet, men er den ubehagelig å ha på ødelegger det for alt som heter MC-kjøring!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hjelp til valg av ny hjelm

Legg inn av Bringisen »

De aller fleste godkjente hjelmer fra kjente produsenter vil være sikker så jeg hadde ikke brukt Sharp testen som eneste kriterie.
Ville satset på et kjent merke som passer hodet ditt godt.

Jeg har hatt en del hjelmer og har tidligere hatt design som en av kriteriene , men har de siste årene funnet ut at passform og komfort er noe av det viktigste.
Denne gangen fant jeg ut at BMW System 6 var helt super for meg , veldig god på mitt hode og veldig stille og komfortabel.
Er ikke den fineste designmessig men veldig bra hjelm , Schubert hjelmene er på samme nivå og lages visst på samme fabrikk.

Shoei er et annet hjelm merke som jeg har hatt flere av , og disse leverer også veldiggpde hjelmer.
Arai er jo også veldig bra har jeg hørt , men aldri prøvd.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

runerytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 nov 2009, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA 2019
Sted: Vestfold

Re: Hjelp til valg av ny hjelm

Legg inn av runerytter »

Litt om hjelmene jeg har hatt:

- Nolan x-lite 801, Grei hjelm, men dårlig lufting. (Byttet pga mistet/spratt bortover bakken)
- Roof Boxer V, Kul å se på og digg med bauport. Men, har ALT for mye vindstøy.
- Scuberth R1, Super deilig innerfor, topp med pinlock og solskjerm inni hjelmen. Blåste orkan inni ved alle luftinger åpne, bra!! Men den ble fort veldig utvidet inni og ble da alt for stor, Øynene ristet som yatzy terninger under litt hastighet, noe som medførte at synet ble noe uklart.
-Shoei xr1100, Knall fin til mitt hode og bra lufting. Kjempe stort og bra utsyn igjennom visir. Pinlock. DD ring (noe jeg foretrekker). Grei på støy (jeg bruker padding/vindstopper ting under hakeparti).

Men dette er mine erfaringer, på min kjørstil og sitteposisjon.
Det er viktig å prøve på eget hodet, på egen sykkel.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Hjelp til valg av ny hjelm

Legg inn av gorbys »

louis.de har en fin hjelm kalkulator der du kan legge til diverse kriterier for hjelmvalg så finner den et utvalg modeller som kan passe til ditt bruk. Så kan man jo ta med seg listen til en godt utstyrt forhandler å prøve :)
Det skal iallefall jeg gjøre til våren for den Nitro hjelmen jeg har nå er ikke mye verdt... Men den har pinlock da i det minste. Men sliter med vind/turbulens INNI hjelmen, ender opp med tårevåte øyne når farten passerer 70-80+ ...

Svar