Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

Jompa skrev:Den gode doktoren har nok stilt rett diagnose, men bommer på "pasientgruppa".
Denne tråden er nok ikke tenkt å være en tråd hvor sakligheten skal sitte i høysetet,
men mere en kverulanttråd av den typen som gjerne dukker opp midtvinters.

Typisk utslag av pms, vil jeg som lekmann tro. :-k
Hehe denne var god , men du har nok helt rett mr.Jompa :D
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

TomB skrev:
DrGreve skrev:
TomB skrev:Elsker å kjøre svinger, det er det som er motorsykkelkjøring for meg.
Aktiv kjøring, ikke befrakting av legeme :lol
He, he. Hvis du mener seriøst at det å bryte med en mc på 280-300 kilo i fint driv på svingete veier som for eksempel kystriksveien ikke er aktiv kjøring, så har enten du eller jeg misforstått noe :D
Og for å kaste bensin på bålet, det må kreve mer kjørekunnskaper å beherske en sykkel på 280 kilo som i utgangspunktet er laget for å kjøre rett fram på autobanen, og kjøre aktivt på svingete veier sammenlignet med en på 100-150 kilo på samme veistrekning? :)
Kjørte K1600GT på favorittveien min, og nei, det ga meg ikke samme gofølelsen som 800R`n eller SV`n eller GS`n :[-(
men det er vel meg det er noe feil på :scratch

Kjørekunnskapen min holder nok mål :knegg
Herregud nei! Det er sykkeltypen det er noe feil på, for slik jeg "kjenner" deg, er det svinger det skal være, så din favorittvei er neppe rett frem :D K1600 føles som en høy snodig dings å kjøre, spør du meg, og jeg fikk ingen tillit til aktiv kjøring annet enn noen ras på E18...kjedelig. Da
buldra det og rista det rimelig heftig..fra 120..og jeg kjørte glasset både ned og opp.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

Kwak skrev:
Bringisen skrev:
Kwak skrev:
Bringisen skrev:
tagesk skrev:
Bringisen skrev: På månen er tyngdekraften (g) bare 1,5 :P :p tenk hvor liten motor vi hadde hatt behov for der oppe :scratch
La oss si det slik: Newton er enten på din planet eller på min.
For jeg tror ikke vi to er på samme :lol

[TaSK]
Fysikk er gøy vett du :P :p

Ser man vekk fra friksjon , luftmotstand og slikt så kan man jo bruke formelen for kraft som er

F = m x a

Ved å snu denne formelen får man akselerasjonen (a)

a = F/m

Hvis vi tar en sykkel med massen 200kg og kraften 100N så vil den kunne oppnå

100/200 = 0,5 m/s2. ( 0,5 meter pr. sekund) :scratch
Godt jobba Bringisen. Du har nettopp bevist at det du sa her:
"På månen er tyngdekraften (g) bare 1,5 tenk hvor liten motor vi hadde hatt behov for der oppe "
er matematisk feil.

Det er forskjell på masse og vekt! Eller vil du også påstå at månen selv har null masse?
Hvis vi skal gå dypere så misforstår du meg rett ;-)

Massen i kg vil alltid være lik både på månen og på jorden men tyngden i N vil være forskjellig.
Månens tyngdekraft er heller ikke 1.5 som jeg skrev i natt men 1.6.
Hvis vi da tar motorsykkelen med massen 200kg så vil tyngden på månen kun bli
200x1.6=320N
Og på jorden vil den samme sykkelen har tyngden
200x9.8=1960N
Det vil derfor etter min enkle mening kreves mindre kraft N i retning fremover for å få motorsykkelen til å akselere.
Men nå er det dag og ikke natt så vi får vel holde oss på jorden :P :p
Tyngden er lavere på måned pga mindre gravitasjon (tyngdekraft), men massen er forsatt den samme. Så med F=mxa så skal det like mye kraft til å akselerere en kilo på månen som på jorden. Fortsatt forskjell på vekt og masse!
Marktrykket blir mye lavere så kraftige nedlegg skal man være forsiktig med. Nå må jeg innrømme at jeg har lite erfaring med å kjøre MC på månen så det er mulig jeg tar feil.
Mulig det du :D Men som jeg også skrev til Tagesk (i fare for å bringe tråden enda mer på villspor enn den allerede er ) så tar jeg herved saken opp til Fysikklæreren i neste uke.
Jeg holder på med videreutdanning på teknisk fagskole elektro og har intensjoner om å bli elektroingeniør i en alder av 43 :scratch så jeg kan ta denne opp som en liten morsom oppgave.
Læreren bør ta denne enkle selv om hun sikkert ikke har kjørt MC på månen hun heller :lol
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ArcticTiger »

Vi trenger en sånn her tråd og disskusjon nå midtvinters, det er godt å lufte seg litt :thumleft Og den er jo helt rellevant 0g veldig saklig syns jeg, ingen kverrulering, vi disskuterer jo Mottor-sykkler :prf
Det hadde vært mye værre om vi begynte å disskutere Damer foreksempel, relatert til Kubbikk og Forlite/Formye :knegg

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av joo »

ArcticTiger skrev:Vi trenger en sånn her tråd og disskusjon nå midtvinters, det er godt å lufte seg litt :thumleft Og den er jo helt rellevant 0g veldig saklig syns jeg, ingen kverrulering, vi disskuterer jo Mottor-sykkler :prf
Det hadde vært mye værre om vi begynte å disskutere Damer foreksempel, relatert til Kubbikk og Forlite/Formye :knegg
Jau, i PMS-tidene bites hestene, eller var det krybba? Eller noe helt annet?
Damer bør man kanskje ikke diskutere for inngående her inne :[-X
Politikk og religion bør være bannlyste temaer.

Diskutere MC derimot. Hadde det bare vært èn MC på markedet hadde det vært kjedelig, da hadde nok det meste dreid seg om hva man kunne få kjøpt av bling. Nu er der så mye å velge mellom at man aldri vil gå tom for diskusjonstemaer. Har hørt at der til og med er folk som liker Honda :O
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av tagesk »

I gamle dager hadde jeg en BMW K1200GT. Uten å overdrive kan vi vel si at den gikk ganske godt.
Landeveislokomotiv er et bra uttrykk.

Men, som andre sykler i samme kategori, så hadde den jo styredemper.

Hallo?

Ingen sykkel med styredemper kvalifiserer til lettkjørt.
Her hvor jeg bor er det mest svingete veier.
En 12GT var så feil som overhodet mulig.

Selv om den hadde større motor og et betydelig overtak på heste-fronten.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

tagesk skrev:I gamle dager hadde jeg en BMW K1200GT. Uten å overdrive kan vi vel si at den gikk ganske godt.
Landeveislokomotiv er et bra uttrykk.

Men, som andre sykler i samme kategori, så hadde den jo styredemper.

Hallo?

Ingen sykkel med styredemper kvalifiserer til lettkjørt.
Her hvor jeg bor er det mest svingete veier.
En 12GT var så feil som overhodet mulig.

Selv om den hadde større motor og et betydelig overtak på heste-fronten.
[TaSK]
Men nu var jo den gml GT veldig tung, om det er den du snakker om da, "flying brick"..hoff...og gikk godt gjorde den heller ikke ;-) ...også så treeeg på gassrulla. Men, den gikk veldig smoooth.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Kawasaki »

ArcticTiger skrev:Det hadde vært mye værre om vi begynte å disskutere Damer foreksempel, relatert til Kubbikk og Forlite/Formye :knegg
Nei,det syns jeg ikke. Å diskutere mopper er jo egentlig meningsløst,det er jo bare å bestille seg en prøvetur hver gang man ser noe som tiltaler en. Dette uten at den moppen som står i garasjen bryr seg.

Å prøvekjøre damer derimot,ville nok blitt mere komplisert for oss som har en i stallen allerede.

Så la oss diskutere damer,det må da være lov :P :p
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av DrGreve »

Ser at noen prøver å legge inn matematiske formler inn i debatten. Nå er det vel lenge til at noen kjører mc på månen, men her på jorden så kreves det ca. 15 hk bare for å holde en mc jevnt på 100 km/t. Pluss/minus ut i fra hvilken aerodynamisk koffisient sykkelen har og normal vekt. Og siden luftmotstand er kvadratisk, så kreves det 4 ganger så mye hk for å holde 200 km/t ved ellers lik vekt.
Og uansett hvilken sykkel du kjører, så er nedlegget lik ved samme fart i samme sving :)
Det var i alle fall det jeg lærte på debutantkurset, hvis ikke hukommelsen min svikter.
Og jeg påstår at norskregistrerte sykler uansett type sliter framdekket mer på venstre side enn høyre side :P :p
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TomB »

tagesk skrev:
Ingen sykkel med styredemper kvalifiserer til lettkjørt.

[TaSK]
Styredemper på lille loppa mi å , SV`n hadde også. Syns begge er lettkjørte jeg :prop:
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Barbarozza »

Som jeg regna med ble dette nesten en"fyretråd" i alle fall ble det god underholdning og litt småkrangling :lol
For sånn er når man MÅ forsvare valget sitt av sykkel..egentlig rimelig teit men jævlig morro :P

Kjør den sykkelen du har. ha det morro,opplev mulighetene som ligger der. Det er vel det som er greia være seg om du kjører GS1200Adv, VFR800 en Versys selvom Erling aldri vil innrømme det :prf

Poenget mitt i tidligere innlegg er at du sjøl setter begrensninga med hvor du kan kjøre med biken din. For 2 år siden i Cochem i Mosel møtte jeg et Italiensk par på Scooter, de skulle til Danmark two up på en 250 ccm. Begge godt over 50 år og de storkoste seg. Begge var gamle nok til å vokse opp med scooter tradisjonen i Italia og det som imponerte meg var hvor lite baggasje de hadde. De hadde det fint og det var jo greia

Og Knut ja jeg burde ha sjekka vekta på GS1200 adv (256 våt)...den er såvidt lettere en XX men ikke min som er letta 10 kg , men jeg har blitt rævkjørt av de mange nok ggr til at de har min fulle respekt, og tipper at de fleste på tunge hypersport sykler vil oppleve det på krøtterstier og dårlige såvel som gode veier bare det svinger litt
Sist redigert av Barbarozza den 30 des 2012, 18:12, redigert 1 gang totalt.
Memento mori

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av mekkern »

DrGreve skrev:Og uansett hvilken sykkel du kjører, så er nedlegget lik ved samme fart i samme sving :)
nei-det er både fysiske og geometriske forskjeller.

men jeg gidder ikke å kværulere med ligninger ol.....SÅ ille kjeder jeg meg ikke..ennå... :D
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

...skal vi begynne å innrømme ting her også nu?? Nei, du er vi i beste PMS- tid, og det er ingen spøk! :knegg

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av fikse »

DrGreve skrev:
TomB skrev:Elsker å kjøre svinger, det er det som er motorsykkelkjøring for meg.
Aktiv kjøring, ikke befrakting av legeme :lol
He, he. Hvis du mener seriøst at det å bryte med en mc på 280-300 kilo i fint driv på svingete veier som for eksempel kystriksveien ikke er aktiv kjøring, så har enten du eller jeg misforstått noe :D
Og for å kaste bensin på bålet, det må kreve mer kjørekunnskaper å beherske en sykkel på 280 kilo som i utgangspunktet er laget for å kjøre rett fram på autobanen, og kjøre aktivt på svingete veier sammenlignet med en på 100-150 kilo på samme veistrekning? :)
Alt til sitt bruk, nok en gang. Her _vil_ du jo misforstå Tommen :yeyeye På de veiene jeg kjører på, kan jeg garantere at en lett og liten sak er langt kvikkere _og_ gøyere. Alle som har kjørt her vil nok være enig med den. Men så er svingene skarpe, små, ujevne, plutselige, uforutsigbare og full av tullete bilister som ikke har vett å holde seg til siden sin. Da nytter det ikke med et tog på 280-300 KG. Selvsagt kan en kjøre friskt med toget også, det er bare det at det går enda friskere med en liten og lett, under slike forhold. Kystriksvei? Aner ikke hva du snakker om. Her jeg bor er maksgrensen 80KM/t, samme pogger hvor fjong veien måtte være.

PMS jeg? IKKE FA&%¤ :lol :knegg
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av knutk »

Nei gutter (og jenter), vi har 2 1/2 mnd igjen med vinter, så her må vi holde koken oppe. (og jeg vil ha meg frabedt kommentarer fra en viss doktor som sitter ute og spiser lunch :mk ).

Her gjelder det å ikke innrømme en dritt, og saklighet får en ta i en annen streng.

Min siste påstand:
Siden jeg setter bakhjulsdekk på fremhjulet og fremdekk bak skal jeg greie å kjøre fletta av alle mopedene på 400 cc og mindre, selv på en gokartbane) :lol :lol

Svar