Hvis du bare kjører i 80, skjønner jeg godt poenget med liten bike..fikse skrev:Alt til sitt bruk, nok en gang. Her _vil_ du jo misforstå TommenDrGreve skrev:He, he. Hvis du mener seriøst at det å bryte med en mc på 280-300 kilo i fint driv på svingete veier som for eksempel kystriksveien ikke er aktiv kjøring, så har enten du eller jeg misforstått noeTomB skrev:Elsker å kjøre svinger, det er det som er motorsykkelkjøring for meg.
Aktiv kjøring, ikke befrakting av legeme
Og for å kaste bensin på bålet, det må kreve mer kjørekunnskaper å beherske en sykkel på 280 kilo som i utgangspunktet er laget for å kjøre rett fram på autobanen, og kjøre aktivt på svingete veier sammenlignet med en på 100-150 kilo på samme veistrekning? :)På de veiene jeg kjører på, kan jeg garantere at en lett og liten sak er langt kvikkere _og_ gøyere. Alle som har kjørt her vil nok være enig med den. Men så er svingene skarpe, små, ujevne, plutselige, uforutsigbare og full av tullete bilister som ikke har vett å holde seg til siden sin. Da nytter det ikke med et tog på 280-300 KG. Selvsagt kan en kjøre friskt med toget også, det er bare det at det går enda friskere med en liten og lett, under slike forhold. Kystriksvei? Aner ikke hva du snakker om. Her jeg bor er maksgrensen 80KM/t, samme pogger hvor fjong veien måtte være.
PMS jeg? IKKE FA&%¤![]()
Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse
Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?
- tagesk
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Kontakt:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=uNoLJrCWse8[/video]
Filmen viser hvordan det er å kjøre i 187 km/t på en tysk motorvei.
Det vil si at å kjøre en GS i 187 km/t krever 85 HK.
Omlag 50% over ditt estimat; men det er nært nok.
Sa la oss holde på dine 15HK i 100 km/t.
Eller med andre provoserende ord: De som har 200 HK på sin sykkel, de bruker omlag 7% av ytelsen de har betalt for når de suser avgårde i 100km/t gjennom den Norske naturen.
[TaSK]
Jeg kan fortelle at en BMW R1150GS, med gassen helt åpen i 20 mintter, den gjør ikke mer enn 187 km/t.DrGreve skrev:Ser at noen prøver å legge inn matematiske formler inn i debatten. Nå er det vel lenge til at noen kjører mc på månen, men her på jorden så kreves det ca. 15 hk bare for å holde en mc jevnt på 100 km/t. Pluss/minus ut i fra hvilken aerodynamisk koffisient sykkelen har og normal vekt. Og siden luftmotstand er kvadratisk, så kreves det 4 ganger så mye hk for å holde 200 km/t ved ellers lik vekt.
Eller med andre provoserende ord: De som har 200 HK på sin sykkel, de bruker omlag 7% av ytelsen de har betalt for når de suser avgårde i 100km/t gjennom den Norske naturen.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
- TomB
- Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Kommer vel opp i 100 av og tilZZR-Erling skrev:Hvis du bare kjører i 80, skjønner jeg godt poenget med liten bike..fikse skrev:Alt til sitt bruk, nok en gang. Her _vil_ du jo misforstå TommenDrGreve skrev:He, he. Hvis du mener seriøst at det å bryte med en mc på 280-300 kilo i fint driv på svingete veier som for eksempel kystriksveien ikke er aktiv kjøring, så har enten du eller jeg misforstått noeTomB skrev:Elsker å kjøre svinger, det er det som er motorsykkelkjøring for meg.
Og for å kaste bensin på bålet, det må kreve mer kjørekunnskaper å beherske en sykkel på 280 kilo som i utgangspunktet er laget for å kjøre rett fram på autobanen, og kjøre aktivt på svingete veier sammenlignet med en på 100-150 kilo på samme veistrekning? :)På de veiene jeg kjører på, kan jeg garantere at en lett og liten sak er langt kvikkere _og_ gøyere. Alle som har kjørt her vil nok være enig med den. Men så er svingene skarpe, små, ujevne, plutselige, uforutsigbare og full av tullete bilister som ikke har vett å holde seg til siden sin. Da nytter det ikke med et tog på 280-300 KG. Selvsagt kan en kjøre friskt med toget også, det er bare det at det går enda friskere med en liten og lett, under slike forhold. Kystriksvei? Aner ikke hva du snakker om. Her jeg bor er maksgrensen 80KM/t, samme pogger hvor fjong veien måtte være.
PMS jeg? IKKE FA&%¤![]()

men det er på motorvei, når man havner der pga kjørt feil

Båndrag?
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
- tagesk
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Kontakt:
Det var vel en, øh, 2003 eller 2004 tror jeg.ZZR-Erling skrev: Men nu var jo den gml GT veldig tung, om det er den du snakker om da, "flying brick"..hoff...og gikk godt gjorde den heller ikke...også så treeeg på gassrulla. Men, den gikk veldig smoooth.
I forhold til min 1150 gikk den i det minste som skutt ut av en kanon.
På svingete veier var det alltid samme historien: Det skulle ikke mye rettstrekk til før jeg var oppe i stumpen på GS-folket.
Men efter en ti-tyve høyre-venstre var de borte igjen.
Men i fjor sommer da vi skulle kjøre de 2.000 km fra Fredrikshavn og hjem til Pisa på motorvei, da skulle jeg gjerne ha byttet GSen tilbake til den gamle GT'en.
[TaSK]
Oslo øst
- Bringisen
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Her er et par videoer med litt annen type krevende kjøring i eventyrland. Og her hadde man i allefall ikke kommet fortere frem om man hadde en 1200-1400ccm maskin med mellom 270-300kg flesk. Hjelper lite med 200hk , toppfart på 300 og 170Nm her
[video]http://www.youtube.com/watch?v=x2qLQWxJqlc[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=e2xsD_XgtP8[/video]

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Skal si det gikk seint ja. Ikke mye dramatikk eller spenning i nesten 190 kmt på sykkel nei. Tror mange av de som mener alt over fartsgrnsa er ekstremkjøring skulle sett denne snutten.tagesk skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=uNoLJrCWse8[/video]
Jeg kan fortelle at en BMW R1150GS, med gassen helt åpen i 20 mintter, den gjør ikke mer enn 187 km/t.DrGreve skrev:Ser at noen prøver å legge inn matematiske formler inn i debatten. Nå er det vel lenge til at noen kjører mc på månen, men her på jorden så kreves det ca. 15 hk bare for å holde en mc jevnt på 100 km/t. Pluss/minus ut i fra hvilken aerodynamisk koffisient sykkelen har og normal vekt. Og siden luftmotstand er kvadratisk, så kreves det 4 ganger så mye hk for å holde 200 km/t ved ellers lik vekt.
[TaSK]
Men det kan hende noen bruker alle hestene på en gang under akselerasjon? Eller ikke?
Nå bruker vel en ZZR da, mindre effekt enn det der iom dens fortreffelige aerodynamikk kontra de der "reinsdyran"tagesk skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=uNoLJrCWse8[/video]
[TaSK]

Da er det altså godt med både Nm og effekt tilrådighet, me like

Jeg for min del foretrekker, dersom trafikken tillater det, en fart på ca 180 på kjedelige autobahn, da blir den mindre kjedelig. Over 200 blir vææl slitsomt i lengden, både for nakken og konsentrasjonen, men den skal fint klare 300 lenge, selv med 3stk Givi'er iflg Voodoodo

Sist redigert av ZZR-Erling den 30 des 2012, 18:40, redigert 1 gang totalt.
Har heller ikkje vurdert å bruke sykkelen nå eg tar meg en tur på sjøen heller, for det er liksom ikkje det som er meininga.Bringisen skrev:Her er et par videoer med litt annen type krevende kjøring i eventyrland. Og her hadde man i allefall ikke kommet fortere frem om man hadde en 1200-1400ccm maskin med mellom 270-300kg flesk. Hjelper lite med 200hk , toppfart på 300 og 170Nm her![]()
Skal eg ut av veien så forterekker eg 250cc så lenge det ikkje er cross bana då er det 125cc eg liker. På havet så går det som oftast i en Draco og i lufta så ymse fly typer. På asfalt så ingen tvil, ZZR`n
- Bringisen
Men tro det eller ei , det finnes faktisk noen av oss raringer som vil ha muligheten til å gjøre begge deler relativt enkelt med kun en sykkelZZR-Tom skrev:Har heller ikkje vurdert å bruke sykkelen nå eg tar meg en tur på sjøen heller, for det er liksom ikkje det som er meininga.Bringisen skrev:Her er et par videoer med litt annen type krevende kjøring i eventyrland. Og her hadde man i allefall ikke kommet fortere frem om man hadde en 1200-1400ccm maskin med mellom 270-300kg flesk. Hjelper lite med 200hk , toppfart på 300 og 170Nm her![]()
Skal eg ut av veien så forterekker eg 250cc så lenge det ikkje er cross bana då er det 125cc eg liker. På havet så går det som oftast i en Draco og i lufta så ymse fly typer. På asfalt så ingen tvil, ZZR`n

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Det er vel ingen som kunne tenkt seg å prøve med en 200hesters sykkel der heller ?Bringisen skrev:Her er et par videoer med litt annen type krevende kjøring i eventyrland. Og her hadde man i allefall ikke kommet fortere frem om man hadde en 1200-1400ccm maskin med mellom 270-300kg flesk. Hjelper lite med 200hk , toppfart på 300 og 170Nm her![]()
Begge to, særlig BMW,en ser da ganske overvektige og uhandterlige ut på filmene.
En 250 med en kvikk 2taktsmotor hadde gjort susen i det terrenget

Men ser poenget med "crossovern" man kan kjøre ganske komfortabelt, ganske fort, ha med ganske mye bagasje og ha det artig i ganske lett terreng.
Og så er de nok best av alle mc,er på de veiene vi ellers elsker å hate, grusveiene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Ja, det var nok en fiiin tourer i så henseende, og på mange måter.tagesk skrev:Det var vel en, øh, 2003 eller 2004 tror jeg.ZZR-Erling skrev: Men nu var jo den gml GT veldig tung, om det er den du snakker om da, "flying brick"..hoff...og gikk godt gjorde den heller ikke...også så treeeg på gassrulla. Men, den gikk veldig smoooth.
I forhold til min 1150 gikk den i det minste som skutt ut av en kanon.
På svingete veier var det alltid samme historien: Det skulle ikke mye rettstrekk til før jeg var oppe i stumpen på GS-folket.
Men efter en ti-tyve høyre-venstre var de borte igjen.
Men i fjor sommer da vi skulle kjøre de 2.000 km fra Fredrikshavn og hjem til Pisa på motorvei, da skulle jeg gjerne ha byttet GSen tilbake til den gamle GT'en.
[TaSK]
- Bringisen
Det var noe sånt jeg antydet for en stund siden her inne også , og jeg ble avbitt med at jeg drev med både svada og pisspreik .tagesk skrev:
[TaSK]
Men jeg var ikke like provoserende som deg Tagesk , jeg holdt meg til 20-30% så pass dine ord nå

- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sikkert medvind :)tagesk skrev: Det vil si at å kjøre en GS i 187 km/t krever 85 HK.
Sa la oss holde på dine 15HK i 100 km/t.[TaSK]
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Er vel derfor det finnest meir en 1 type sykkelBringisen skrev:Men tro det eller ei , det finnes faktisk noen av oss raringer som vil ha muligheten til å gjøre begge deler relativt enkelt med kun en sykkelZZR-Tom skrev:Har heller ikkje vurdert å bruke sykkelen nå eg tar meg en tur på sjøen heller, for det er liksom ikkje det som er meininga.Bringisen skrev:Her er et par videoer med litt annen type krevende kjøring i eventyrland. Og her hadde man i allefall ikke kommet fortere frem om man hadde en 1200-1400ccm maskin med mellom 270-300kg flesk. Hjelper lite med 200hk , toppfart på 300 og 170Nm her![]()

TomB skrev:Kommer vel opp i 100 av og tilZZR-Erling skrev:Hvis du bare kjører i 80, skjønner jeg godt poenget med liten bike..fikse skrev:Alt til sitt bruk, nok en gang. Her _vil_ du jo misforstå TommenDrGreve skrev:He, he. Hvis du mener seriøst at det å bryte med en mc på 280-300 kilo i fint driv på svingete veier som for eksempel kystriksveien ikke er aktiv kjøring, så har enten du eller jeg misforstått noeTomB skrev:Elsker å kjøre svinger, det er det som er motorsykkelkjøring for meg.
PMS jeg? IKKE FA&%¤![]()
![]()
men det er på motorvei, når man havner der pga kjørt feil