Siden linken din tilfeldigvis åpnet seg med et innlegg fra meg , så er jeg kanskje en av dem som du mener sparker rundt segSvein2 skrev:Når man ser hvordan enkelte sparker rundt seg mot andre sykkeltyper og slag,
er det litt moro å se hva de hadde som valg på øverste hylle før de gjorde det valget de gjorde:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 349#p60349" onclick="window.open(this.href);return false;
Godt nyttår til dere alle.

Og nå blir jeg desverre nødt til å forsvare valget mitt igjen :[-o<
Innlegget ble altså skrevet i desember 2010 før jeg hadde fått sykkelen jeg nå har på veien. Min F800GS er en 2011 modell bestilt rett før nyttår 2011 og på veien første gang våren 2011.
Før dette trodde jeg at mitt første valg en ny R1200GS siden jeg hadde hatt en slik fra før , og skulle jeg gått bort fra ADV segmentet ville jeg sikkert ha valgt en K1300S eller ZZR1400.
Men jeg er en av dem som nok kun hadde brukt en K1300S eller ZZR1400 ca 20-30% av effektpotensialet. Jeg hadde sikkert savnet mulighetene for disse turene på fjellet eller i skogen på sykkelen alt for mye. Sikkert også sittestillingen og oversikten. En slik sykkel er sikkert bare morsom de få gangene man drar på over de berømmelige 20-30%
Jeg satset imidlertid den gangen på noe lettere alternativ i ADV klassen etter å ha lest tester og brukererfaringer på diverse ADV forum.
Den R1200GSen jeg hadde huskes som tung og litt uhamslig på skog- og fjellveiene selv om jeg vet om flere med R1200GS som hadde kjørt flettene av meg.
Jeg har i to sesonger blitt enormt overrasket og fornøyd med F800GS, derfor spiller det så liten rolle hva noen andre mener.
Den er bunnsterk med nesten flat momentkurve og maks dreiemoment nesten med en gang , den er gedigen (hvis man tenker på høyde) men relativt lett, den er komfortabel for dagsetapper på 80 mil og har lasteevne som nesten ingen kan vise maken til. Dessuten kan den ta meg med nesten alle steder jeg kan tenke meg å kjøre. Dette gjør den på en trygg og komfortabel måte uten fare for meg selv eller sykkeldeler. En tusenkunstner med andre ord.
Med alle disse egenskapene så spiller det faktisk liten rolle om den mangler det ene som f.eks en K1300S eller ZZR1400 har , og det er toppfart som kan brukes på autobahn under snart ulovlige forhold.
Eneste jeg føler at jeg mangler i luxuslivene vi lever er ESA , TC og LED/Xenon hovedlys.
Så foreløpig har jeg egentlig funnet sykkelen som dekker det jeg ønsker aller mest , men ante ikke dette før jeg fikk sykkelen på veien og brukt den en stund (det er vel helt normalt)
Hadde jeg skulle valgt igjen så hadde sikkert valget falt på den nye F800GS med ESA og TC eller en ny R1200GS med allt av tekniske dippedutter.
Men håper helst på en enda mer oppdatert F800GS siden jeg ikke trenger motoren i R1200GS men alle dippeduttene den har