Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

Bump!

Her er for tiden min "Eventyrsykkel", ZZR 1400 -08 ABS, nu 34000km, (tatt ut ny i 2010).
Wilbersdemper bak med ext preload, SW Motec kuffertfester for Givi V-35, (har innerkufferter til de, veldig kjekt så slipper man å bære tunge, og ikke minst lakkerte kufferter rundt i trange ganger ol). SW Motec bærer så jeg får ei pølse på langs.
Forhøyet sotet kåpeglass tar av for den verste vinden, og har ingen turbulens!
Yoshimura R-77 slip ons for lyden sin skyld, og utseendet, (beholder db-killerne i så ikke Carabinneri blir for ivrige, liker det sjøl best slik også pga støy).
Touratech GPS holder med Zumo 220 i, samt 12V lading lagt opp. Der ligger våre hoteller lagt inn, samt noen alperuter, pass og mellompunkter :-)

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Bump!

Her er for tiden min "Eventyrsykkel", ZZR 1400 -08 ABS, nu 34000km, (tatt ut ny i 2010).
Wilbersdemper bak med ext preload, SW Motec kuffertfester for Givi V-35, (har innerkufferter til de, veldig kjekt så slipper man å bære tunge, og ikke minst lakkerte kufferter rundt i trange ganger ol). SW Motec bærer så jeg får ei pølse på langs.
Forhøyet sotet kåpeglass tar av for den verste vinden, og har ingen turbulens!
Yoshimura R-77 slip ons for lyden sin skyld, og utseendet, (beholder db-killerne i så ikke Carabinneri blir for ivrige, liker det sjøl best slik også pga støy).
Touratech GPS holder med Zumo 220 i, samt 12V lading lagt opp. Der ligger våre hoteller lagt inn, samt noen alperuter, pass og mellompunkter :-)

Bilde
Uten tvil en flott "eventyrsykkel" i flotte omgivelser :thumleft

Når jeg ser bildet tenker jeg tilbake på tiden da jeg hadde ZX10 og kjørte over St.Bernardspass til Spania via Monaco . Oppover kjørte vi over Andorra. Flotte veier og uten tvil et eventyr.
Selv om ZZR1400 er en mye mer moderne sykkel var ZX10 den gangen det ZZR1400 er i dag. Ingen greide å følge meg på Autobahn.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Jepp, den funker fin fint som min Eventyrsykkel. Når vi sitter å slapper av på ulike passhøyder, ser man jo lett hvilke bikes det er mest av, R boxer serie BMW i ulike former, og diverse R sykler, en fiin blanding. Noen kommer i hardt driv, 7-10 stykker sammen i ei salig blanding av biketyper, mens andre kommer rooolig tøffende på sine små Transalper ol. Har sågar truffet en Finne på Triumph Rocket som hadde kjørt pass i ukesvis :prf

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

knutk skrev: Men lager er ikke noe som ryker på en to tre.
Man får varsel i god tid og kan kjøre flere tusen km etter man oppdager første symptom.
Her, desverre, er min erfaring noe blandet.

Da det første lageret røyk hadde jeg visst i ukevis atnoe var galt. Men jeg var uerfaren og visste ikke hva det var.

Det andre lager røyk i 150 km/t mens sykkelen veide 520 kg (registrert totalvekt er 480 kg, tror jeg) efter at vi hadde kjørt 900 km den dagen. Her fikk jeg ingen forvarsel og trodde jeg hadde punktert.

Tredje ble oppdaget da jeg måtte stoppe i en "stau" i Tyskland på vei hjem fra Norge. Hadde kjørt 900 km dagen før og omlag 500 km i meget høye hastigheter den dagen.

Siste gang ble jeg mistenksom i Alghero på Sardinia, oppdaget slark, kjørte tvers over øya til Oristano og hentet Hustruen og bagasjen, og så kjørte vi til Olbia og tok fergen til fastlandet. Dette lageret hadde altså bare 10.000 på seg.

Og her, mine damer og herrer, må jeg fortelle at da jeg beklaget min nød hos BMW så sa de at selv om sykkelen er en kombinasjon av to sykler (med total kjørelengde 250.000 km), at jeg hadde skiftet lageret selv på en rasteplass utenfor Hanover med det verktøyet jeg hadde i en sideveske, og alt dette, så tok de det på "garantien".

Slå den!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

tagesk skrev:
knutk skrev: Men lager er ikke noe som ryker på en to tre.
Man får varsel i god tid og kan kjøre flere tusen km etter man oppdager første symptom.
Her, desverre, er min erfaring noe blandet.

Da det første lageret røyk hadde jeg visst i ukevis atnoe var galt. Men jeg var uerfaren og visste ikke hva det var.

Det andre lager røyk i 150 km/t mens sykkelen veide 520 kg (registrert totalvekt er 480 kg, tror jeg) efter at vi hadde kjørt 900 km den dagen. Her fikk jeg ingen forvarsel og trodde jeg hadde ppunktert.

Tredje ble oppdaget da jeg måtte stoppe i en "stau" i Tyskland på vei hjem fra Norge. Hadde kjørt 900 km dagen før og omlag 500 km i meget høye hastigheter den dagen.

Siste gang ble jeg mistenksom i Alghero på Sardinia, oppdaget slark, kjørte tvers over øya til Oristano og hentet Hustruen og bagasjen, og så kjørte vi til Olbia og tok fergen til fastlandet. Dette lageret hadde altså bare 10.000 på seg.
;-)
Og her, mine damer og herrer, må jeg fortelle at da jeg beklaget min nød hos BMW så sa de at selv om sykkelen er en kombinasjon av to sykler (med total kjørelengde 250.000 km), at jeg hadde skiftet lageret selv på en rasteplass utenfor Hanover med det verktøyet jeg hadde i en sideveske, og alt dette, så tok de det på "garantien".

Slå den!

[TaSK]
Du er jaggu glad i BMW ;-)
Honnør til BMW som stilte opp, bra!

Edit..problem med Koreansk nettbrett her :-)å

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

tagesk skrev: Det andre lager røyk i 150 km/t mens sykkelen veide 520 kg (registrert totalvekt er 480 kg, tror jeg) efter at vi hadde kjørt 900 km den dagen. Her fikk jeg ingen forvarsel og trodde jeg hadde punktert.
[TaSK]
Hvordan i allverden greier du å laste så mye? Tar du steinsamlinga med på ferie? :lol

Har selv eigd 2 K-modeller med samme type kardangklokke, samlet eigerskap ca 10 år, men aldri opplevd problem. Men jeg har heller ikke overlasta dem, og kjørt mest i Norge.

Hva med reprasjonene som ble utført, noen merkbar forskjell på livslengde på lager montert av verksted vs parkeringsplass. (tenker på den kritiske shimsingen).

Brukeravatar
tagesk
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Bilde
ZZR-Erling skrev: Du er jaggu glad i BMW ;-)
Jeg ser poenget, men jeg er nok glad i Tryggve og han er tilfeldigvis laget av BMW.

Bilde

Problemet er at jeg ikke har energi i livet mitt til å ta vare på ting, slik jeg sikkert burde.
Derfor må alt jeg eier være robust bortenfor det man med rimelighet kan forlange. Jeg vet
ikke om noen annen sykkel som både kan være med meg på en tur til Sarrdinia og to uker
senere frakte Hustruen og meg, og all hennes bagasje, komfortabelt fra Pisa til Nordkapp
og tilbake.

Problemet, og her er vi tilbake til diskusjonen om den idéelle eventyrsykkel, er at den
må være "lett" å reparere. Alle moderne sykler hvor funksjonalitet er prioritert fremfor
"design", de er rimelig pålitelige. Da er forskjellen heller om det du skal skru på "stikker ut"
slik at du kommer til, eller om halve sykkelen og ti plastdeksler må av for å smøre ett
eller annet. Ingen lett avveining det der - hverken for produsenten eller oss som skal
handle og leve med valget.

Det øverste bildet er altså fra Sardinia, det nederste er tatt på Storslett på vei sørover
mot Tromsø. Tryggve setter nok ikke pris på å se ut som et (gult) juletre, men skal
man bli sett må man betale prisen :-)
Her, igjen, snakker vi om hva som inngår på en sykkel som skal på eventyr.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k

Brukeravatar
tagesk
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

knutk skrev: Hva med reprasjonene som ble utført, noen merkbar forskjell på livslengde på lager montert av verksted vs parkeringsplass. (tenker på den kritiske shimsingen).
Skal du shimme på nytt nå du ha benk og mikrometer.
Ute i skogen kan man ikke gjøre annet enn å montere på de som allerede satt der.
Og det er faktisk det BMW sier; om du bare skifter lager (og ikke huset) så trenger
man ikke shimme på nytt.

Men det er jo åpenbart at lagere ryker nettopp fordi det ikke er shimmet riktig :scratch

Den teorien som holder best på vannet, så langt, er at når du monterer og måler, da må du
runde av til nærmeste 0.1 mm for å finne riktig shim. Den avrundingen der, den er ikke bra.
Teorien er at de som "treffer" midt på en shim, der varer lageret like lenge som sykkelen (det
normale er å skifte efter 200.000). Dersom du må runde av, da varer lageret fra 50 til 70 tusen.

Det er 0.1mm mellom dem. Kanskje hadde problemet vært løst om det var 0.05mm mellom dem.

Uansett - husk at dette gjelder 1150-serien. Hverken K (svingen på venstre side) eller
2005-12 12GS R-serie (svingen på høyre side) er designet slik. Om den nye 12GS (wethead, svingen
på venstre side) vet vi ingenting om enda.

[TaSK]
Oslo øst

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja han Tryggve får kjenne det skjønna æ. Trivelig å høre om folk som veit ka de vil ha da :-) Har sjøl kasta mæ inn i den her diskusonstråden, for det e litt lite å finne på om vinteren. Nu fins det vel flere andre konkurenter til Trygve, eller? Jeg tenker først og fremst Tiger Explorer og Super Tenere, for du vil ha kardang antar jeg. Kawanor kjører jo også BMW, og det tar æ som ei tillitserklæring..

Brukeravatar
tagesk
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Bilde
ZZR-Erling skrev:Nu fins det vel flere andre konkurenter til Trygve, eller? Jeg tenker først og fremst Tiger Explorer og Super Tenere, for du vil ha kardang antar jeg.
Tigeren kjenner jeg ikke til, men Yamaha har en stor vannkjøler på ene siden skjult under et
tynt plastdeksel. Velter du den veien skal det ikke mye til før du blir stående.
BMW har jo fått samme problemet nå.

For meg, en enkel sjel fra landet, er 85 hester uten vannkjøling mye bedre enn 125 med vann.
Men den store gruppen kjøpere, de som driver markedet, de vil at BMW 12GS skal konkurrere
med KTM og Ducati MS i ytelse, og da blir det slik.

For meg som er mer enn to meter lang og bruker bukser i 36" lengde så er utvalget av sykler
som ikke føles puslete ikke så stort :lol
Men, altså, som du ser så må jeg ha robuste greier.

Og, som sagt, så er det fint å kunne reparere uten spesialverktøy; her med en hjelpene
hånd fra forumet her, i Ålesund, for å skifte clutch.pumpen.

[TaSK]
Oslo øst

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

tagesk skrev: .....
Uansett - husk at dette gjelder 1150-serien. Hverken K (svingen på venstre side) eller
2005-12 12GS R-serie (svingen på høyre side) er designet slik....
Tror nok du er inne i kjernen av problemet her.
Kardangklokken som sitter på 1100 og 1150 serien ble laget til K1 og K100RS16V. K100RS16V feks vegde 235kg m/full tank. Disse syklene hadde få problem med kardang (eller andre problem for den del).

Riktig nok hadde K100RS en tillatt maks vekt på 480 kg vs feks R1150GS med tillatt vekt 460kg, samtidig vegde 1150GS 20 kg mer enn K100, så det sier seg selv at mange overlastet 1150 uten å tenke over det.

Kan nok virke som BMW undervurderte hvor mye mere vekt de ble utsatt for når de brukte samme konstruksjon/dimensjon på senere modeller (feks veger en K1200RS 50kg mer enn en K100RS, for ikke å snakke om 1200LT, 390kg).

Uansett. Lykke til med eventuell 1200GS. :thumleft

Brukeravatar
ole m.
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.

Legg inn av ole m. »

ZZR-Erling skrev:
AJ skrev:Tenkte å legge ut denne i Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?-tråden, men legger den ut her i stedet:

Bilde

Mest fordi test-folkene åpenbart fant noen interessante og kanskje til og med overraskende resultater.
Målingen viser veldig tydelig at Tiger Explorer motoren er veldig fleksibel med et uvanlig bredt og jevnt momentregister.
Overraskelsen er, slik jeg oppfatter det, imidlertid ganske stor hva gjelder fabrikkens momentløfter ...
121 Nm på papiret og 110 i virkeligheten...? Det må da være et litt for stort avvik... :eh

BMW GS med 120 på papiret, mens den i testprotokollen ble bokført med 114...
Honda Crossrunner testet til 118 mot 126 i Hondas egne bøker...

Kawasaki Versys, derimot, viser 105 i testen mot 102 i fabrikkmålingene og Multistradaen 123 i Motorrad-testen mot 119 i Ducatis eget testlaboratorium...

Interessante resulter, selv om de strengt tatt ikke betyr noenting.Disse syklene har mer enn nok moment der det trengs mest uansett.

Hva så med Stelvio'en. Tja... målt til 113, som oppgitt av fabrikken, mens HK ble målt til én mer enn oppgitt, dvs. 106 i stedet for 105...
KTM var veldig skuffende.
Du må ikke se deg blind på grafer og tall, motorsykler skal kjøres... På grusen er det ingen andre i dette selskapet som er i nærheten av 990-en, den er i en klasse for seg. :-)
Og husk også at KTM 990 Adventure har mindre slagvolum enn de fleste andre man sammenligner med her.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Geso
Motorsykkelen din: BMW R1200RT

Legg inn av Geso »

tagesk skrev:
ZZR-Erling skrev: Bilde
..og har ESA..

Hadde det ikke vært for at speilene sitter så lavt så hadde jeg kjøpt en.

[TaSK]
Har nå sett litt gjennom denne tråden, og har begynt å "bearbeide" Konemor for motivering av sykkelbytte.
Jeg har ikke peiling på motorsykler, med unntak av at jeg syntes det er moro å kjøre :-) (Og når jeg kjører er Konemor ofte med)

Denne RT'n er jo skikkelig fin ut, men bet meg merke i kommentaren om lave speil?
Er det ett teoretisk eller praktisk problem for en "stuttjukk" (175 cm høyde)?

Ser at BMV har en sykkel som heter BMW K1200GT. Hva er egentlig forskjellene på disse?

Dersom vi skal bytte, skal vi kjøpe brukt, max 150-160'.
Ser at tillegsutstyret varierer en del på RT'ene som er til salgs på Finn.no.
Hva er "minimum" av hva man bør ha?

:-) Geir
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

:thumleft

Hvilken sykkel er tegnet med lilla på grafen ovenfor.??
Så merkelig ut.
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

ejs skrev::thumleft

Hvilken sykkel er tegnet med lilla på grafen ovenfor.??
Så merkelig ut.
:prop:
:-k Det er Guzzi Stelvio. Variasjonene på momment-kurven kommer nok fra de sterke puls-slagene fra V-mottorns Store Errigerte Syllindere :knegg

Svar