mekkern skrev:Jompa skrev:For min egen del er jeg sluttet helt å tenke på kontrastyring, kjøringa går mye lettere når man
bare tar svingene helt naturlig, uten å ha hauet fullt av teorier.
Når kjøringa sitter i ryggmargen kan en kose seg med turen og ikke tenke ting ihjæl..

Og for at kjøringa skal inn i ryggmargen anbefaler jeg rustløser-kurs og rene kjørekurs arrangert av blant annet Senior MC.
Føler du at svingen blir i trangeste laget bør motreaksjonen sitte i ryggmargen, bare presse hardere i styreholken, ikke slippe opp.
Jeg hadde en skremmende opplevelse for noen år siden. På første strekket etter Klettkrysset mot Orkanger skulle jeg kjøre forbi en liten lastebil. Jeg gled ut mot midten og sjekket motgående trafikk. Gled inn bak bilen igjen, ventet 1-2 sekunder og ga på ut i motsatt kjørefelt. Da kom det en BMW i mot meg i en fart som i allefall var over 150. Hadde ikke jeg hatt den treningen som jeg blant annet har hatt på ACR-banen hadde jeg uten tvil ligget i en kiste.
Jeg presset umiddelbart alt jeg klarte på høyre holk for å unngå bilen. I dag er jeg faktisk overrasket over at ikke venstre sidekoffert forsvant, så nært var jeg en smell og reisen til himmelen, alternativt den andre retningen. Og jeg er fullstendig klar over at det var en feil vurdering av meg, men BMW-en kom faen så fort.
Så hold kjøreferdighetene vedlike og delta på minst ett kurs på våren hvert år.