Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av simpson »

pelsen skrev:
simpson skrev:
pelsen skrev:
simpson skrev:
pelsen skrev:
ZZR-Tom skrev:[og ka med duc diavel, er den litt begge veier?
Ducati har laga en som het Indiana tidligere og nå diavel, så de er ikke fritatt :knegg
KTM har aldri laget noen :thumleft :thumleft
Hæ?
Trodde det var KTM som hadde både en som heter RC8R og en misfoster av en bil som heter Xbow eller noe sånt :knegg
nice try :knegg
Jepp, godt nytt år :D
takk, Godt nytt år
skal ta en liten service på min gamle Ducati F1 og starte den for å høre på gromlyd på nyåret :yeyeye
Har du det en F1? Seriøts?
RESPEKT :notworthy:

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Kan noen fortelle oss litt om Ducati F1? Ser morsom ut da..

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av pelsen »

her er en grei beskrivelse av 750 F1 http://users.picknowl.com.au/~gloaming_ ... 0f1_2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

F1 ble laget mellom 85 og 88, totalt ble det laget 2501 stk, inklusive spesialmodellene Montjuic, Laguna Seca og Santamonica som ble laget i 200 ex hver. Dette er altså ganske sjeldne sykler.

min er en 88 modell som jeg kjøpte i 94, så jeg har hatt den en stund. Det er en liten og ukomfortabel sykkel, og jeg satt vondt på den. Dette har trolig ikke bedret seg på de ca 10 årene den har stått lagret siden jeg leverte inn skiltet.
Lyden er noe helt spesielt, min sykkel er trimmet som en Montjuic og har nok den råeste og høyeste lyden jeg har hørt fra en gatesykkel. Ikkeno lurt å kjøre ned i byen med den, det er så ille at folk reagerer. :redface Men ute på landeveien er dette en super sykkel å kjøre, kjøreegenskapene var jo Ducati gode på den gangen også.

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

En trivelig sak!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ArcticTiger »

ZZR-Erling skrev:En trivelig sak!
Men kun 750 ccm da gitt :roll

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av knutk »

ArcticTiger skrev: Men kun 750 ccm da gitt :roll
Synes vagt å erindre at sykkelen var relativt lett, så med tett opp under 100 hk gikk den som en skolda katt.
Kan det stemme?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av jhn »

pfh, æ trur no ikke ei skolda katt går så godt :eh

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ejs »

:thumleft
Hadde en Suzuki A100 i 1974.
Den syntes jeg var akkurat passe,, (den første uka)

9,5Hk 9,3Nm 83kg tørrvekt.
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

ejs skrev::thumleft
Hadde en Suzuki A100 i 1974.
Den syntes jeg var akkurat passe,, (den første uka)

9,5Hk 9,3Nm 83kg tørrvekt.
:prop:
Ja det ser ut som om dette med akkurat passe forandrer seg med tiden.

Jeg begynte med RD80 i 1983 , den hadde vel 6.8 hk (vet ikke momentet) og var litt lettere enn de 100ccm konkurrentene.
Den gangen var det nok der man lå over tanken og bikket 90...
Så kom lysten på mer snikende.....GPX 750 R med 106hk , og selv om det sikkert var mer enn nok så ble det en ZX10 med 137hk.
Så gikk det noen år og jeg gikk ned til en CBR600 med 100hk , den var lett og bare den fikk turtall nok så gikk den like bra som GPXen.
Men etter hvert som årene gikk så har det blitt mer nyansert , andre egenskaper sto i høysetet noe som har preget MC valget mer enn kun effekt.
Det har blitt både 1200ccm og 800ccm motorer og jeg har vel funnet ut at fasiten ikke kan settes med ccm-tall og HK-tall på et papir.
Vi er heldige som slipper å kjøpe for å finne det ut , man kan jo få låne sykler av forhandlerne og noen er villige til å låne over lengre tid.
Det som er det rette må erfares og prøves og som denne tråden viser er dette veldig individuelt.
For noen er dette nok og for noen så må det også være nok for andre......
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TrondA »

Kremt...
De aller første innleggene på denne tråden handler om at man kan kjøre fortere med Kawa 250R enn med Kawa ZZR1400. Jeg har nå kjørt 250R siden 2008 og tilbakelagt ca 60 tusen km på den lille sykkelen. Jeg vet ikke om jeg noen gang har vært på veier der jeg kan kjøre fortere enn slike råskinn. Men, jeg trives likevel!
Det er morsommere å kjøre raskt på en langsom sykkel enn å kjøre langsomt på en rask sykkel!

Som direkte respons på tråd-tittel; 125 kubikk kan være for lite. Jeg liker egentlig "E6-mopeden" min, altså Honda Innova ANF 125i. Den er likevel for liten til motorvei i bratte oppoverbakker hjem fra jobb! Da strever den for mye med å holde 80 km/timen.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av gsx750_80 »

TrondA skrev:Kremt...
De aller første innleggene på denne tråden handler om at man kan kjøre fortere med Kawa 250R enn med Kawa ZZR1400. Jeg har nå kjørt 250R siden 2008 og tilbakelagt ca 60 tusen km på den lille sykkelen. Jeg vet ikke om jeg noen gang har vært på veier der jeg kan kjøre fortere enn slike råskinn.
...
Laguna Seca er ikke så svingete, i alle fall ikke i forhold til mange norske veger. Det er nok fullt mulig å kjøre fra en ZZR 1400 med en 250R, på svingete veger, og om sjåføren er dyktig nok. Det illustrerer denne videoen (fra Lagunsa Seca) , som jeg nevnte tidligere:
http://www.youtube.com/watch?v=Kz03sQeX02c" onclick="window.open(this.href);return false; .

60 000 km på 250R var ikke verst! Har det gått bra med normalt vedlikehold?
Jeg har kun tilbakelagt 8900 km foreløpig (250R), og har som forventet ikke hatt noen problemer.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av JohnnyTh »

gsx750_80 skrev:
TrondA skrev:Kremt...
De aller første innleggene på denne tråden handler om at man kan kjøre fortere med Kawa 250R enn med Kawa ZZR1400. Jeg har nå kjørt 250R siden 2008 og tilbakelagt ca 60 tusen km på den lille sykkelen. Jeg vet ikke om jeg noen gang har vært på veier der jeg kan kjøre fortere enn slike råskinn.
...
Laguna Seca er ikke så svingete, i alle fall ikke i forhold til mange norske veger. Det er nok fullt mulig å kjøre fra en ZZR 1400 med en 250R, på svingete veger, og om sjåføren er dyktig nok. Det illustrerer denne videoen (fra Lagunsa Seca) , som jeg nevnte tidligere:
http://www.youtube.com/watch?v=Kz03sQeX02c" onclick="window.open(this.href);return false; .

60 000 km på 250R var ikke verst! Har det gått bra med normalt vedlikehold?
Jeg har kun tilbakelagt 8900 km foreløpig (250R), og har som forventet ikke hatt noen problemer.
Disse hastighetene er vel ikke helt overførbare til norske forhold på vei. Da snakker vi jo tross alt om max 80km/t. Desuten så vet vi ingenting om erfaringen til de andre førerne. Var det en ZZR der? jeg la ikke merke til den.
Men uansett ser det ut som en morrsom sykkel men fyttigrisen for en irriterende lyd. Tror ikke jeg hadde holdt up mange timene.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Tom »

gsx750_80 skrev:
TrondA skrev:Kremt...
De aller første innleggene på denne tråden handler om at man kan kjøre fortere med Kawa 250R enn med Kawa ZZR1400. Jeg har nå kjørt 250R siden 2008 og tilbakelagt ca 60 tusen km på den lille sykkelen. Jeg vet ikke om jeg noen gang har vært på veier der jeg kan kjøre fortere enn slike råskinn.
...
Laguna Seca er ikke så svingete, i alle fall ikke i forhold til mange norske veger. Det er nok fullt mulig å kjøre fra en ZZR 1400 med en 250R, på svingete veger, og om sjåføren er dyktig nok. Det illustrerer denne videoen (fra Lagunsa Seca) , som jeg nevnte tidligere:
http://www.youtube.com/watch?v=Kz03sQeX02c" onclick="window.open(this.href);return false; .

60 000 km på 250R var ikke verst! Har det gått bra med normalt vedlikehold?
Jeg har kun tilbakelagt 8900 km foreløpig (250R), og har som forventet ikke hatt noen problemer.
Usj, eg må bere seie det slik at det er sakt. Det er kun en kar som har nevnt noke om kappkjøring på vei med ZZR og han kjører BMW 800cc.
Og så har vi den klassiske Rossi på pocketbike mot amatør RRRRRRRRRR med firetusen hester.
Den videoen fra Laguna så hadde en hat to ca like dugelige på en 600rr og 250r så hadde han på 250r kun sett 600 ved start før 600cc for svant og dokka ikkje oppat før han kjørte forbi 250r`n.

Er vel best å hoppe i skyttergraven for det smell vel no :popcrn

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

gsx750_80 skrev:
TrondA skrev:Kremt...
De aller første innleggene på denne tråden handler om at man kan kjøre fortere med Kawa 250R enn med Kawa ZZR1400. Jeg har nå kjørt 250R siden 2008 og tilbakelagt ca 60 tusen km på den lille sykkelen. Jeg vet ikke om jeg noen gang har vært på veier der jeg kan kjøre fortere enn slike råskinn.
...
Laguna Seca er ikke så svingete, i alle fall ikke i forhold til mange norske veger. Det er nok fullt mulig å kjøre fra en ZZR 1400 med en 250R, på svingete veger, og om sjåføren er dyktig nok. Det illustrerer denne videoen (fra Lagunsa Seca) , som jeg nevnte tidligere:
http://www.youtube.com/watch?v=Kz03sQeX02c" onclick="window.open(this.href);return false; .

60 000 km på 250R var ikke verst! Har det gått bra med normalt vedlikehold?
Jeg har kun tilbakelagt 8900 km foreløpig (250R), og har som forventet ikke hatt noen problemer.
I knape svinger klarar nok en 250R å kjøre fra en ZZR, selvf, men gi ZZR'n noe mer åpent lende :) Lange åpne høyfartssvinger...hehehe...og en ZZR høres aldri stressa ut.. :twisted

250R mot ZZR1400...er jo ikke i samme liga en gang, hverken i sjanger eller kubikk...snodig sammenligning.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av knutk »

Når jeg sitter og leser de ulike innleggene slår det meg at i diskusjonene stor vs liten sykkel dukker der opp samme fenomen som når en stor og liten hund møtes, hvor den vesle bikkja bjeffer noe vederstyggelig på den store, som på sin side ikke bryr seg nevneverdig om den vesle, utover at den irriterer seg over støynivået :lol

Svar