Kiiipe saker, BMW-feiler
Kiiipe saker, BMW-feiler
Hoff og hoff! [video]http://www.youtube.com/watch?v=G0RY2FM1l98[/video]
- Bringisen
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Re: Kiiipe saker, BMW-feiler
Ja.....ble det en orgasme på degZZR-Erling skrev:Hoff og hoff! [video]http://www.youtube.com/watch?v=G0RY2FM1l98[/video]

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Når æ ser sånne tilfeller e æ ganske glad for å ha en gammel og nærmest analog sykkel
- Bringisen
Ja det er nok det tryggeste , men ofte er det trygge veldig kjedelig. Men jeg vil presisere at jeg da ikke tenker på din sykkel , kun generelt.jhn skrev:Når æ ser sånne tilfeller e æ ganske glad for å ha en gammel og nærmest analog sykkel
Jeg elsker tekniske dippedutter og kunne nesten tenke meg en slik K1600 bare på grunn av det tekniske. Den nye GSen har også slike forlokkende dippedutter så gjør at jeg får lyst den selv om jeg er usikker på om den vil gi meg det jeg trenger.
Når det gjelder denne videoen så skal du bare se at problemet hadde løst seg om man hadde koblet all strøm fra batteriet i 5 min og prøvd igjen , det funker alltid med den trådløse routeren til Nextgentel , eller windowsmaskinen min

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- jhn
Det må da gå an å få konfigurert denne maskinen slik at den får oppdatert programvaren nattestid, så alt er i orden når man starter om morran.
Han har sikkert glemt å slå på WI-Fi

Ja, det er noe med det...teknikk lokker meg også, men å kjøpe 1-års utgave...Bringisen skrev:Ja det er nok det tryggeste , men ofte er det trygge veldig kjedelig. Men jeg vil presisere at jeg da ikke tenker på din sykkel , kun generelt.jhn skrev:Når æ ser sånne tilfeller e æ ganske glad for å ha en gammel og nærmest analog sykkel
Jeg elsker tekniske dippedutter og kunne nesten tenke meg en slik K1600 bare på grunn av det tekniske. Den nye GSen har også slike forlokkende dippedutter så gjør at jeg får lyst den selv om jeg er usikker på om den vil gi meg det jeg trenger.
Når det gjelder denne videoen så skal du bare se at problemet hadde løst seg om man hadde koblet all strøm fra batteriet i 5 min og prøvd igjen , det funker alltid med den trådløse routeren til Nextgentel , eller windowsmaskinen min![]()

Men det er ikke veldig vansklig i å finne andre sykler en bør styre unna heller 
[video]http://www.youtube.com/watch?v=x_OI9ZK64jI[/video]

[video]http://www.youtube.com/watch?v=x_OI9ZK64jI[/video]
- jhn
Jeg er jo forsåvidt også glad i tekniske saker, men av en eller annen grunn savner jeg det ikke på sykkelen.ZZR-Erling skrev:Ja, det er noe med det...teknikk lokker meg også, men å kjøpe 1-års utgave...Bringisen skrev:Ja det er nok det tryggeste , men ofte er det trygge veldig kjedelig. Men jeg vil presisere at jeg da ikke tenker på din sykkel , kun generelt.jhn skrev:Når æ ser sånne tilfeller e æ ganske glad for å ha en gammel og nærmest analog sykkel
Når det gjelder denne videoen så skal du bare se at problemet hadde løst seg om man hadde koblet all strøm fra batteriet i 5 min og prøvd igjen , det funker alltid med den trådløse routeren til Nextgentel , eller windowsmaskinen min![]()
Duppeditter jeg ikke kan leke med er forholdsvis uinteressante for min del.
Målet med all denne elektronikken er vel på en måte at det ikke skal merkes at det er der, det skal bare bli enklere og tryggere å være motorsyklist.
Jeg kjører såpass behersket at hverken antiskrens, antispinn, antivelt eller anticrash neppe noen gang hadde slått inn.
Siden sola er oppe hele mc-sesongen der jeg kjører 90% av mine km, hadde jeg ikke hatt noen nytte av de snedige lysa på BMW'n heller.
ABS kunne jeg ha hatt lyst på, ellers er det ikke så nøye
Ja, "det skal ikke merkes"..nemlig, og da er det veldig viktig at slike "oppfinnelser" ikke introduserer flere feil..det må være testet og skikkelig gjennomtenkt før det settes i masseproduksjon. Ingen merker er her feilfrie, men noen har flere slike feil enn andre, og hvis det er prisen for å "være først", ja da kan man like gjerne være foruten, powermodes, adpative dempere, adaptive lys, TC, DTC, ASC og alt hva det nu heter.jhn skrev:Jeg er jo forsåvidt også glad i tekniske saker, men av en eller annen grunn savner jeg det ikke på sykkelen.ZZR-Erling skrev:Ja, det er noe med det...teknikk lokker meg også, men å kjøpe 1-års utgave...Bringisen skrev:Ja det er nok det tryggeste , men ofte er det trygge veldig kjedelig. Men jeg vil presisere at jeg da ikke tenker på din sykkel , kun generelt.jhn skrev:Når æ ser sånne tilfeller e æ ganske glad for å ha en gammel og nærmest analog sykkel
Målet med all denne elektronikken er vel på en måte at det ikke skal merkes at det er der, det skal bare bli enklere og tryggere å være motorsyklist.
Jeg kjører såpass behersket at hverken antiskrens, antispinn, antivelt eller anticrash neppe noen gang hadde slått inn.
Siden sola er oppe hele mc-sesongen der jeg kjører 90% av mine km, hadde jeg ikke hatt noen nytte av de snedige lysa på BMW'n heller.

- tagesk
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Kontakt:
Viktig poeng, det der, at det ikke skal merkes.ZZR-Erling skrev: Ja, "det skal ikke merkes"..nemlig, og da er det veldig viktig at slike "oppfinnelser" ikke introduserer flere feil..det må være testet og skikkelig gjennomtenkt før det settes i masseproduksjon. Ingen merker er her feilfrie, men noen har flere slike feil enn andre, og hvis det er prisen for å "være først", ja da kan man like gjerne være foruten, powermodes, adpative dempere, adaptive lys, TC, DTC, ASC og alt hva det nu heter.
Når det gjelder "duppeditter" så deler jeg dem i to: De som har med sikkerheten å gjøre, og resten.
Derfor tar jeg gjerne antispinn selv om det er "første generasjon", men å kunne se lufttrykket på displayet, det behøver jeg ikke.
ESA (det fantastiske fjerings-justering-greiene) er, vel, fantastisk, men dersom det feiler koster det mega-buck å reparere; nei takk.
ABS - goes without saying.
Lys som følger veibanen er i grenseland.
Alt dette, naturligvis, uavhengig av hvilket merke man kjøper.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
- Bringisen
Jeg er bare delvis enig.ZZR-Erling skrev:Ja, "det skal ikke merkes"..nemlig, og da er det veldig viktig at slike "oppfinnelser" ikke introduserer flere feil..det må være testet og skikkelig gjennomtenkt før det settes i masseproduksjon. Ingen merker er her feilfrie, men noen har flere slike feil enn andre, og hvis det er prisen for å "være først", ja da kan man like gjerne være foruten, powermodes, adpative dempere, adaptive lys, TC, DTC, ASC og alt hva det nu heter.jhn skrev:Jeg er jo forsåvidt også glad i tekniske saker, men av en eller annen grunn savner jeg det ikke på sykkelen.ZZR-Erling skrev:Ja, det er noe med det...teknikk lokker meg også, men å kjøpe 1-års utgave...Bringisen skrev:Ja det er nok det tryggeste , men ofte er det trygge veldig kjedelig. Men jeg vil presisere at jeg da ikke tenker på din sykkel , kun generelt.jhn skrev:Når æ ser sånne tilfeller e æ ganske glad for å ha en gammel og nærmest analog sykkel
Feil vil man selvfølgelig ikke ha men nesten uansett så mener jeg at nye ting må testes av oss forbrukere på en eller annen måte , alt kan av en eller annen grunn ikke testes i laboratorie eller på en testbane.
Jeg er villig til å ta den sjansen for at teknikken skal gå fremover , så lenge ting som eventuelt dukker opp blir fikset så er jeg med på å velge et merke som tar støyten før andre tør.
Det er også bra at mange gjør det samme slik at et produkt blir så bra som mulig , ulempen når mange gjør det er at statistikken ser mye styggere ut.
- jhn
Gode poeng du har der Bringisen, det må testes ute i den store verden .... men jeg vil ikke gjøre det, jeg vil ha en problemfri sykkel som bare virker.
Er jo ikke synd på denne karen, han har sikkert garanti og står jo en fantastisk sykkel rett ved siden av som han kan bruke.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Hmm.. hva er egentlig problemet her? Der er tydligvis et eller annet som ikke virker siden gubben har tatt seg bryet med å filme det, men hva er galt?
Ser at motor går og lysene virker, og at en del av self-test lampene lyser.
Normalt skal kanskje noen av disse lampene slukne, mens en del varsler for understell/bremser skal lyse til sykkel har rullet et par meter.
Kan noen fortelle meg hva og hvilken?
Forøvrig hører jeg nok til gruppen som synes at elektronisk styring er et stort fremskritt.
Det gjør kobling og feilsøking mye enklere, samt at det åpner for kombinasjoner som tidligere var vanskelig å oppnå.
Men ny teknikk krever nye måte og tenke på og nye metoder for feilsøking.
Selv har jeg levd så lenge at jeg kan huske den gang man begynte med vekselstrøms-generator i biler. Husker hvor skeptiske mange var på dette nymotens sytem med dioder og likeretter, og ingen mulighet for å trykke på vippa under feilsøking.
Da innsprøytingsystem begynte å avløse forgassere var det samme regla omigjen, og nå...Samme regla igjen.
Uansett valg av løsning vil den medføre både fordeler og ulemper. Men jeg får neppe Nobel-pris for å spå at vi i fremtiden kommer til å se mere elektronikk, ikke mindre, og fordelene vil oppveie ulempene med stor margin.
Til nå har Tyskerne og Italienerene dratt lasset. men før eller senere må nok Japanerne også ta skrittet fullt ut. De vil nok dra fordel av at andre har brøytet vei, men like fullt vil de også måtte igjennomgå en utviklingsperiode.
Normalt skal kanskje noen av disse lampene slukne, mens en del varsler for understell/bremser skal lyse til sykkel har rullet et par meter.
Forøvrig hører jeg nok til gruppen som synes at elektronisk styring er et stort fremskritt.
Det gjør kobling og feilsøking mye enklere, samt at det åpner for kombinasjoner som tidligere var vanskelig å oppnå.
Selv har jeg levd så lenge at jeg kan huske den gang man begynte med vekselstrøms-generator i biler. Husker hvor skeptiske mange var på dette nymotens sytem med dioder og likeretter, og ingen mulighet for å trykke på vippa under feilsøking.
Da innsprøytingsystem begynte å avløse forgassere var det samme regla omigjen, og nå...Samme regla igjen.
Uansett valg av løsning vil den medføre både fordeler og ulemper. Men jeg får neppe Nobel-pris for å spå at vi i fremtiden kommer til å se mere elektronikk, ikke mindre, og fordelene vil oppveie ulempene med stor margin.
Til nå har Tyskerne og Italienerene dratt lasset. men før eller senere må nok Japanerne også ta skrittet fullt ut. De vil nok dra fordel av at andre har brøytet vei, men like fullt vil de også måtte igjennomgå en utviklingsperiode.
Fant en video som viser hvordan systemet egentlig virker.
http://www.youtube.com/watch?v=SIy0e1p1fuI
LER SÅ JEG GRINER

- TomB
- Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
knutk skrev:Fant en video som viser hvordan systemet egentlig virker.

Båndrag?
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
- Bringisen
Gode poenger som i allefall jeg er helt enig iknutk skrev:Hmm.. hva er egentlig problemet her? Der er tydligvis et eller annet som ikke virker siden gubben har tatt seg bryet med å filme det, men hva er galt?

- Bringisen
Det du beskriver er en tråd som beskriver hele menneskeheten , alle vil ha en perfekt verden men ingen vil være med å bidrajhn skrev:Gode poeng du har der Bringisen, det må testes ute i den store verden .... men jeg vil ikke gjøre det, jeg vil ha en problemfri sykkel som bare virker.

- Bringisen
Videoen foreløpig utilgjengeligknutk skrev:Fant en video som viser hvordan systemet egentlig virker.

Kjipe saker, Multistrada feiler...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=zLVGw70iKZA[/video]
Men ikke så ille som at gaflene lekker og at bremsene bak disintegrerer kanskje...?
[video]http://www.youtube.com/watch?v=zLVGw70iKZA[/video]
Men ikke så ille som at gaflene lekker og at bremsene bak disintegrerer kanskje...?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
Kjipe saker, man får ikke brukt koffertene på Super Tenere...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=syxpv-xMWy4[/video]
Like ille som problemene med at noen av dem ikke starter når det begynner å bli kjølig ute?
[video]http://www.youtube.com/watch?v=syxpv-xMWy4[/video]
Like ille som problemene med at noen av dem ikke starter når det begynner å bli kjølig ute?
Vidoen til Knut viser at det er som ikke uventet, ASC og ABS som skal lyse inntil biken har rulla litt. Hvis man leser litt rundt omkring, vil man lett finne at noen merker har flere feil enn andre. Kul rakett da 
Feks http://www.k1600forum.com/forum/bmw-k16 ... ance-chat/" onclick="window.open(this.href);return false;

Feks http://www.k1600forum.com/forum/bmw-k16 ... ance-chat/" onclick="window.open(this.href);return false;
- tagesk
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Kontakt:
De som mener rør er bedre enn transistorer, der øker gjennomsnittsalderen med ett år i året.
De som mener forgassere er bedre enn innsprøytning, der øker gjennomsnittsalderen med ett år i året.
Det er ikke mer feil enn før, det er mye, mye mindre.
Noen som husker at NAF måtte ha en armada av gule Volve 145 Herregårdsvogn i drift for å holde den norske bilparken i gang?
Nå? Om man ser en bil med panseret oppe er det ingen som engang forstår hva det betyr.
CAN-Bus; det elektriske systemet som BMW bruker i alle sine nye sykler, det har vært diskutert i årevis borte på ADVrider.
Argumentet er at det er umulig å "debugge" om du har feil på sykkelen.
Det er riktig.
Men det har heller ingen reléer som feiler så feil er svært skjeldne.
Naturligvis vil ingeniørene pakke syklene fulle av utstyr, because they can.
Sensorer for dekktrykk, for eksempel.
Les "Zen - and the art of motorcycle maintenance" og legg merke til hvor mye snakk det er om mekanikk, om å skru, om deler,
justeringer, olje, et cetera. Slik var MC-livet for et par tiår siden.
Og, mens vi har dén boken i pannebrasken, her er et berømt sitat:
De som mener forgassere er bedre enn innsprøytning, der øker gjennomsnittsalderen med ett år i året.
Det er ikke mer feil enn før, det er mye, mye mindre.
Noen som husker at NAF måtte ha en armada av gule Volve 145 Herregårdsvogn i drift for å holde den norske bilparken i gang?
Nå? Om man ser en bil med panseret oppe er det ingen som engang forstår hva det betyr.
CAN-Bus; det elektriske systemet som BMW bruker i alle sine nye sykler, det har vært diskutert i årevis borte på ADVrider.
Argumentet er at det er umulig å "debugge" om du har feil på sykkelen.
Det er riktig.
Men det har heller ingen reléer som feiler så feil er svært skjeldne.
Naturligvis vil ingeniørene pakke syklene fulle av utstyr, because they can.
Sensorer for dekktrykk, for eksempel.
Les "Zen - and the art of motorcycle maintenance" og legg merke til hvor mye snakk det er om mekanikk, om å skru, om deler,
justeringer, olje, et cetera. Slik var MC-livet for et par tiår siden.
Og, mens vi har dén boken i pannebrasken, her er et berømt sitat:
[TaSK]Zen skrev:Most touring cyclists know how to keep their machines tuned. Car owners usually won’t touch the engine,
but every town of any size at all has a garage with expensive lifts, special tools and diagnostic equipment that the average
owner can’t afford. And a car engine is more complex and inaccessible than a cycle engine so there’s more sense to this.
But for John’s cycle, a BMW R60, I’ll bet there’s not a mechanic between here and Salt Lake City. If his points or plugs burn
out, he’s done for. I know he doesn’t have a set of spare points with him. He doesn’t know what points are. If it quits on him
in western South Dakota or Montana I don’t know what he’s going to do. Sell it to the Indians maybe.
Right now I know what he’s doing. He’s carefully avoiding giving any thought whatsoever to the subject. The BMW is famous for
not giving mechanical problems on the road and that’s what he’s counting on.
Oslo øst