Hei!
Har bestemt meg for at jeg skal gå for enten en Honda Hornet eller Suzuki Bandit e.l. når jeg finner den rette; pris - og tilstandsmessig. Utfordringen ligger i at jeg er omtrent blank når det gjelder MC generelt. Har aldri eid en motorisert sykkel før, og vet derfor heller ikke hva jeg skal se etter ved innkjøp av bruktsykkel.
En sykkel som denne f.eks; https://www.finn.no/finn/mc/used/object ... e=38641844" onclick="window.open(this.href);return false; som har rullet over 70 000 km, har den noe særlig med levetid igjen? Er man nødt til å fikse på ting ofte på en sykkel som har gått såpass langt? Er glad i å mekke, men har kun erfaring med småfiks på bil.
Kjenner ingen som har god erfaring med MC, faren min har noen få år på baken som motorsyklist, men det er altfor mange år siden. Noen med god erfaring som evt. kunne tenke seg og være med meg og se på en aktuell sykkel?
Hva skal man se etter ved innkjøp av bruktsykkel?
Re: Hva skal man se etter ved innkjøp av bruktsykkel?
Har sykkelen fått oljeskift ofte og vært kjørt pent skal der være mye levetid igjen på den motoren.
Slitedeler som bør sjekkes, svinglagre, hjullagre, styrelagre etc er lette å skifte. Finner du slakk noen steder er det prutegrunn, men lett å fikse.
Demperne kan være modne for utskifting, ny gaffelolje kan trengs. For min del må forgasserne plukkes sund og renses på gamle saker for sjekk, osv. Men alt dette er bare enkle jobber, men demperen bak koster noen kroner.
Starter sakene og går uten mistenkelige rasle- og kakle-lyder, det generelle inntrykket er at sakene ikke er mishandla og du kan mekke litt kan du få svært mye sykkel for pengene på f.eks en sånn Bandit
I verste fall blir det minimalt med mekking også.
Slitedeler som bør sjekkes, svinglagre, hjullagre, styrelagre etc er lette å skifte. Finner du slakk noen steder er det prutegrunn, men lett å fikse.
Demperne kan være modne for utskifting, ny gaffelolje kan trengs. For min del må forgasserne plukkes sund og renses på gamle saker for sjekk, osv. Men alt dette er bare enkle jobber, men demperen bak koster noen kroner.
Starter sakene og går uten mistenkelige rasle- og kakle-lyder, det generelle inntrykket er at sakene ikke er mishandla og du kan mekke litt kan du få svært mye sykkel for pengene på f.eks en sånn Bandit
I verste fall blir det minimalt med mekking også.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: Hva skal man se etter ved innkjøp av bruktsykkel?
Legger til kjede og drev, samt å sjekke om den har vært velta i fart, (se på styreholker, hendler fothvilere), plastikk, (bør ha orginal lakk). Slike velt kan innebære skjulte skader, som feks skeiv ramme/gaffel.
Re: Hva skal man se etter ved innkjøp av bruktsykkel?
Hvis jeg ikke husker feil så er det en slags guide til bruktkjøp på hjemmesidene til NMCU. http://www.nmcu.org" onclick="window.open(this.href);return false;.
Re: Hva skal man se etter ved innkjøp av bruktsykkel?
Takk for svar! Da har jeg i alle fall noe mer snøring på hva jeg skal se etter. :-)
Oppmuntrende å høre at 70 000km ikke er helt avskrekkende, da får jeg naturlig nok noen flere alternativer.
Fant guiden på NMCU også; takk GSF!
Oppmuntrende å høre at 70 000km ikke er helt avskrekkende, da får jeg naturlig nok noen flere alternativer.
Fant guiden på NMCU også; takk GSF!