GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av omaas »

Jarle skrev: HVa????????
Har TomTom Rider en slik funksjon? Jeg trodde jeg hadde vært inne på alle menyer som fantes både på Rider 1 og 2, og en slik meny har ikke jeg sett. Hmm kan det ha noe med versjon å gjøre tro? Dette må jeg sjekke når jeg kommer hjem i kveld. Finner jeg ikke menyen må jeg spørre deg hvor den ligger. Skulle den ikke være der får jeg se om jeg kan få oppdatert den på ett vis. Vanlig oppdatering via nettet har jeg gjort x antall ganger.
Trykk på hånden og du kommer inn på dette bildet. Har versjon "rider3". program/Navigator 9.205. Det finnes plugins for v1 og 2. http://www.webazar.org/tomtom/tripmaster.php?lang=uk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av jhn »

Jarle skrev:Tja, da var jeg i alle fall ikke helt på jordet. Virker som flere egentlig lurer på det samme. Ser at de vanligste løsningene er å bruke en app, og skal du oppholde deg her hjemme er jo det greit nok, men skal man kjøre i utlandet kan dette fort bli dyrt med all datatrafikken.

Jhn, du mener jo at alle gps’er lagrer ruta. Ja det kan godt være, men etter å ha brukt gps i en del år har jeg fortsatt ikke funnet en meny hvor jeg kan hente dette frem igjen. Jeg bruker TomTom Rider1 og Rider2 pluss en vanlig TomTom for bil. Hvis du kjenner til GPS’er hvor du vet at dette lagres og kan hentes frem igjen. Kan du gi meg ett tips om hvilken merke/type vi snakker om?
Tja .. mener og mener, jeg antok bare. Jeg har en Garmin 276 C, som jeg har hatt i 11-12 år.
Den skriver ruta kontinuerlig, men man må huske å lagre den med jevne mellomrom, eller så begynner den å overskrive etter en halv dags kjøring elns. Det kan imidlertid forhåndsbestemmes hvor tett lagringspunkta skal være, enten i meter eller i tid, så man kan ha lengere tid mellom hver lagring, men ruta blir jo tilsvarende unøyaktig. Men det er jo greit på en oversjøisk seilas f.eks.
Det er meget enkelt å hente fram den ruta man vil, eller flytte de over til PC.
Dette er en meget god og solid GPS, som visstnok skal være vanntett ned til hundre meter. :scratch
Det er en allround GPS som også er bra på fjellet og sjøen ... man kan visst også koble til en ekkolodd-sender.
Man får vite sol/måne - opp-/ned-gang, og tidevann.
Bakdelen er at den har topografiske kart som tar stor plass. Ingen blåtann eller andre muligheter for tilkobling av tlf eller mp3. Hvis man vil ha lyd på øret, er det kabel som gjelder.
Man kan kjøpe ekstra minnekort, men de er dyre.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av Jarle »

OMAAS skrev:
Jarle skrev: HVa????????
Har TomTom Rider en slik funksjon? Jeg trodde jeg hadde vært inne på alle menyer som fantes både på Rider 1 og 2, og en slik meny har ikke jeg sett. Hmm kan det ha noe med versjon å gjøre tro? Dette må jeg sjekke når jeg kommer hjem i kveld. Finner jeg ikke menyen må jeg spørre deg hvor den ligger. Skulle den ikke være der får jeg se om jeg kan få oppdatert den på ett vis. Vanlig oppdatering via nettet har jeg gjort x antall ganger.
Trykk på hånden og du kommer inn på dette bildet. Har versjon "rider3". program/Navigator 9.205. Det finnes plugins for v1 og 2. http://www.webazar.org/tomtom/tripmaster.php?lang=uk
STILIG :-)
Jeg hadde ikke denne funksjonen på gps'en men ved hjelp av linken du la inn fikk jeg installert programmet og det ser ut til å fungere. Har ikke vært ute å testet, men programmet starter opp og ser ok ut. Så da er dte bare å gjøre instillinger, praktisere bruken, sørge for at snøen forsvinner så skal jeg lagre rutene mine :-) Synn jeg ikke hadde denne installert på årets tur :-)

TUSEN takk for all hjelp.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av Jarle »

Stilig. Garmin klarte det for mer enn 10år siden og de hadde altså funksjonaliteter som jeg fortsatt savner på min TomTom :-)
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av Jarle »

OMAAS skrev:
Jarle skrev: HVa????????
Har TomTom Rider en slik funksjon? Jeg trodde jeg hadde vært inne på alle menyer som fantes både på Rider 1 og 2, og en slik meny har ikke jeg sett. Hmm kan det ha noe med versjon å gjøre tro? Dette må jeg sjekke når jeg kommer hjem i kveld. Finner jeg ikke menyen må jeg spørre deg hvor den ligger. Skulle den ikke være der får jeg se om jeg kan få oppdatert den på ett vis. Vanlig oppdatering via nettet har jeg gjort x antall ganger.
Trykk på hånden og du kommer inn på dette bildet. Har versjon "rider3". program/Navigator 9.205. Det finnes plugins for v1 og 2. http://www.webazar.org/tomtom/tripmaster.php?lang=uk
Har du testet å laste det inn på google map også? Gjorde en test i kveld, og det var ikk helt rett frem. Har lest hele brukermanualen og googlet litt forskjellig informasjon, men hvis du har en enkel oppskrift hadde jeg vært kjempeglad. Hvis ikke er jo vinteren lang så jeg skal nok få det til til slutt.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har kjøpt meg et kompakt kamera med GPS. Førs tenkte jeg at det er da helt unyttig, men så fant jeg ut at det logger bildet på et verdenskart. Så er det bare å ta bilder med gjevne mellomrom. Somregel tar jeg masse bilder jeg somjeg ikke husker hvor var etterpå. Mulig dette blir kjekk funksjon å ha.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av Jarle »

JohnnyTh skrev:Jeg har kjøpt meg et kompakt kamera med GPS. Førs tenkte jeg at det er da helt unyttig, men så fant jeg ut at det logger bildet på et verdenskart. Så er det bare å ta bilder med gjevne mellomrom. Somregel tar jeg masse bilder jeg somjeg ikke husker hvor var etterpå. Mulig dette blir kjekk funksjon å ha.
Artig. Det kameraet jeg har hatt med meg på veien noen år gikk dukken på årets tur, så det var jo noe å tenke på når jeg skal skaffe meg noe nytt. Takk for tipset.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av omaas »

Jarle skrev:
OMAAS skrev:
Jarle skrev: HVa????????
Har TomTom Rider en slik funksjon? Jeg trodde jeg hadde vært inne på alle menyer som fantes både på Rider 1 og 2, og en slik meny har ikke jeg sett. Hmm kan det ha noe med versjon å gjøre tro? Dette må jeg sjekke når jeg kommer hjem i kveld. Finner jeg ikke menyen må jeg spørre deg hvor den ligger. Skulle den ikke være der får jeg se om jeg kan få oppdatert den på ett vis. Vanlig oppdatering via nettet har jeg gjort x antall ganger.
Trykk på hånden og du kommer inn på dette bildet. Har versjon "rider3". program/Navigator 9.205. Det finnes plugins for v1 og 2. http://www.webazar.org/tomtom/tripmaster.php?lang=uk
Har du testet å laste det inn på google map også? Gjorde en test i kveld, og det var ikk helt rett frem. Har lest hele brukermanualen og googlet litt forskjellig informasjon, men hvis du har en enkel oppskrift hadde jeg vært kjempeglad. Hvis ikke er jo vinteren lang så jeg skal nok få det til til slutt.

Jeg har alltid åpnet ruten ved hjelp av Tyres, som bruker Google maps eller Google Earth som kart.
Tyres kan eksportere den til Google Earth fil.

Tyres finner du her. http://www.tyretotravel.com/

Håper dette er til hjelp.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av JohnnyTh »

Jarle skrev:
JohnnyTh skrev:Jeg har kjøpt meg et kompakt kamera med GPS. Førs tenkte jeg at det er da helt unyttig, men så fant jeg ut at det logger bildet på et verdenskart. Så er det bare å ta bilder med gjevne mellomrom. Somregel tar jeg masse bilder jeg somjeg ikke husker hvor var etterpå. Mulig dette blir kjekk funksjon å ha.
Artig. Det kameraet jeg har hatt med meg på veien noen år gikk dukken på årets tur, så det var jo noe å tenke på når jeg skal skaffe meg noe nytt. Takk for tipset.
Jeg bestilte Nikon AW100 fra komplett. Ca 1900kr. Det er og vanntett til 10m og skal tåle fall fra 1,5 m. Cannon hadde noe tilsvarende men kostet 1000kr mer
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av JohnnyTh »

har fått sett bittelitt på det nye kameraet og førsteinntrykket er ganske bra. Lite og lett, masse forskjellige innstillinger (som jeg bare kan bittelitt om) og fått lekt meg litt med ViewNX2 som følger med.

Dette er et skjermbilde som viser geotags på bilder som kona tok i London nylig. Ikonet lengst til venstre som ser ut som en bleik packman viser hvilken rettning bildet er tatt i. Tror dette kan bli en funksjon som kan bli kjekk å ha når man kommer hjem fra tur og lurer på hvor man var. Skal være muligheter for å laste opp på nettet og men har ikke satt meg inn i dette enda
Bilde
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av MLeikarnes »

Jeg har brukt en helt enkel billig gps for turgåing til å tracke ruten min, fungerer perfekt! :prf
Jeg har en Garmin eTrex 30, setter man den i bilposisjonen og begynner med ett nytt spor.
Eksporterer filen og åpner den i Google Earth, kjempeenkelt egentlig! og ikke så alt for dyrt. Tror alle eTrex modellene har tracking, også de som er billigere... :scratch
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av JohnnyTh »

jeg har en Garmin 60cs og denne har og en sporlogg. problemet er at den varer ikke så lenge og man er avhengig av en pc for å laste over sporet. Vil helst slippe å dra med meg en pc.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av Vagabond60 »

Gielas skrev:
Jarle skrev:Mange ganger når jeg er ute og kjører havner jeg på veier jeg ikke har vært før og som jeg heller ikke klarer å finne tilbake til uten å stoppe for å gjøre notater. Vet man kan ha en gps spotter som sender sms med jevne mellomrom, men hvis man kunne koblet opp ruta mot en gps for å lagre ruta hadde det vært konge.

Noen som har tips?
Forutsatt at du har en smartphone; hva med BMW Motorrad Tour Tracker App?
Etter det jeg ser, så må man med BMW Tour tracker være tilkoblet til mobilnett for at den skal fungere og blir da rimelig dyr ved bruk (spesielt i utlandet).

Godtvoksen

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av Godtvoksen »

Jeg har testet ut tre - fire forskjellige applikasjoner til min Android, og syntes denne er greiest:

http://www.sports-tracker.com/#/workout ... lm34kphbto" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: GPS spotter eller annen dupedings som memorerer ruta.

Legg inn av Jarle »

Fant litt informasjon i dag ang en ny Tom Tom gps som kommer på markedet. TomTom Rider5 har større skjerm og i tillegg til at man kan velge korteste vei- raskeste vei kommer TomTom Rider5 med ett menypunkt hvor vi motorsykklister kan velge “mest svingete vei”. Hva mer kan vi ønske oss?

http://www.bikeport.no/2013/02/11/tomto ... syklisten/
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Svar