Kiiipe saker, BMW-feiler
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Kiiipe saker, BMW-feiler
Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)
:-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Kiiipe saker, BMW-feiler
Fyrer man hardt, blir det varmt..AJ skrev:Tja... bedre og jevnere kjøling er en av fordelene. Vannkjøling har også en støydempende effekt. I tillegg har ha vannkjølte motorer muligheter for høyere effekt (høyere kompresjon)...Geso skrev: Hva er egentlig fordelen med en vannkjølt boxermotor?
(Jeg spør kun av uvitenhet)
:-) Geso
Er folk her inne med atskillig mer motorkunnskap enn meg som sikkert helt sikkert kan korrigere og tilføre...
Re: Kiiipe saker, BMW-feiler
Men då går en jo åftåpikkBringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler
KTM 1190 ruler, sammens med MST og Explorer!Bringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)
Edit: og selvfølgelig, Kawasaki!

- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Kiiipe saker, BMW-feiler
Jeg venter i spenning på de første testene på hvem som kommer best ut , men skal selvfølgelig ikke legge meg opp i andres oppfatningZZR-Erling skrev:KTM 1190 ruler, sammens med MST og Explorer!Bringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)


Men at KTM 1190 blir en hard konkurrent for den nye GSen tror jeg nok.
De andre to er jeg litt mer usikker på.....
Det er nok totalegenskapene til GSen som jeg tror er hard å knekke.
Jeg synes det er flere sykler som kan være bedre enn GS på enkeltpunkter , men totalegenskapene tror jeg få kan matche.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Kiiipe saker, BMW-feiler
Bringisen skrev:Jeg venter i spenning på de første testene på hvem som kommer best ut , men skal selvfølgelig ikke legge meg opp i andres oppfatningZZR-Erling skrev:KTM 1190 ruler, sammens med MST og Explorer!Bringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)![]()
![]()
Men at KTM 1190 blir en hard konkurrent for den nye GSen tror jeg nok.
De andre to er jeg litt mer usikker på.....
Det er nok totalegenskapene til GSen som jeg tror er hard å knekke.
Jeg synes det er flere sykler som kan være bedre enn GS på enkeltpunkter , men totalegenskapene tror jeg få kan matche.
Vel Europas største motorsykkelblad, Motorrad, har i år kåret vinneren i Alpenmasters. Der blir bikene kjørt kun i alpene.
Det ble delt førsteplass mellom GS og Explorer, nr 3 ble Versys 1000.
Så får vi se om "GS-LC" blir bedre eller dårligere..
edit: og ikke minst hva man kan forvente av 1190'en..den blir nok "knall"!
edit 2: hvorfor er ikke GSA vannavkjølt i 2013? Kan det være at de anser en luftavkjølt som mere robust??
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Kiiipe saker, BMW-feiler
Ja , selv om det er 90% sjanse for at jeg ikke kjøper ny sykkel i år så er jeg nett som en unge når det kommer tester av nye modeller som jeg liker. I adv klassen så er det to nyheter som interesserer meg stort i år , og da blir de første testene veldig morro.ZZR-Erling skrev:Bringisen skrev:Jeg venter i spenning på de første testene på hvem som kommer best ut , men skal selvfølgelig ikke legge meg opp i andres oppfatningZZR-Erling skrev:KTM 1190 ruler, sammens med MST og Explorer!Bringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)![]()
![]()
Men at KTM 1190 blir en hard konkurrent for den nye GSen tror jeg nok.
De andre to er jeg litt mer usikker på.....
Det er nok totalegenskapene til GSen som jeg tror er hard å knekke.
Jeg synes det er flere sykler som kan være bedre enn GS på enkeltpunkter , men totalegenskapene tror jeg få kan matche.
Vel Europas største motorsykkelblad, Motorrad, har i år kåret vinneren i Alpenmasters. Der blir bikene kjørt kun i alpene.
Det ble delt førsteplass mellom GS og Explorer, nr 3 ble Versys 1000.
Så får vi se om "GS-LC" blir bedre eller dårligere..
edit: og ikke minst hva man kan forvente av 1190'en..den blir nok "knall"!
Har KTM 1190 endelig fått komforten som 990en manglet ? , da kan det bli kamp på tronen

Det med GSA lurer jeg også på , men noen fortalte meg at det var for å tilfredsstille dem som er lidenskapelig opptatt av luftkjølte GSer ennå en stund.
Men jeg tror den kommer med den nye motoren sammen med en ny RT.
For min del er jeg mer interessert i en vannkjølt GSA med alt det nye stasjet enn den nye GSen
Sist redigert av Bringisen den 10 jan 2013, 20:55, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Kiiipe saker, BMW-feiler
Trur det kjem mykje an på smak når det kjem til GS vs MTS. MTS er for dei som ønsker seg en litt meir sportslig ADV mens GS for dei som ønsker bedre turing ADV. Rein synsing men menBringisen skrev:Jeg venter i spenning på de første testene på hvem som kommer best ut , men skal selvfølgelig ikke legge meg opp i andres oppfatningZZR-Erling skrev:KTM 1190 ruler, sammens med MST og Explorer!Bringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)![]()
![]()
Men at KTM 1190 blir en hard konkurrent for den nye GSen tror jeg nok.
De andre to er jeg litt mer usikker på.....
Det er nok totalegenskapene til GSen som jeg tror er hard å knekke.
Jeg synes det er flere sykler som kan være bedre enn GS på enkeltpunkter , men totalegenskapene tror jeg få kan matche.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Kiiipe saker, BMW-feiler
Det er jeg enig i , samt at jeg mener at en GS eller helst GSA er mer egnet til "uten for veien kjøring" enn en MTS. Ducatien er rett og slett for fin , og jeg tviler på at intensjonen til Ducati ingeniørene var å konkurrere med GS på det feltet.ZZR-Tom skrev:Trur det kjem mykje an på smak når det kjem til GS vs MTS. MTS er for dei som ønsker seg en litt meir sportslig ADV mens GS for dei som ønsker bedre turing ADV. Rein synsing men menBringisen skrev:Jeg venter i spenning på de første testene på hvem som kommer best ut , men skal selvfølgelig ikke legge meg opp i andres oppfatningZZR-Erling skrev:KTM 1190 ruler, sammens med MST og Explorer!Bringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)![]()
![]()
Men at KTM 1190 blir en hard konkurrent for den nye GSen tror jeg nok.
De andre to er jeg litt mer usikker på.....
Det er nok totalegenskapene til GSen som jeg tror er hard å knekke.
Jeg synes det er flere sykler som kan være bedre enn GS på enkeltpunkter , men totalegenskapene tror jeg få kan matche.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Kiiipe saker, BMW-feiler
Skjønner ikkje korleis du klarer å kjøre så mykje av veien, er det kontrastyringen du ikkje får til i svingane eller?Bringisen skrev:Det er jeg enig i , samt at jeg mener at en GS eller helst GSA er mer egnet til "uten for veien kjøring" enn en MTS. Ducatien er rett og slett for fin , og jeg tviler på at intensjonen til Ducati ingeniørene var å konkurrere med GS på det feltet.ZZR-Tom skrev:Trur det kjem mykje an på smak når det kjem til GS vs MTS. MTS er for dei som ønsker seg en litt meir sportslig ADV mens GS for dei som ønsker bedre turing ADV. Rein synsing men menBringisen skrev:Jeg venter i spenning på de første testene på hvem som kommer best ut , men skal selvfølgelig ikke legge meg opp i andres oppfatningZZR-Erling skrev:KTM 1190 ruler, sammens med MST og Explorer!Bringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)![]()
![]()
Men at KTM 1190 blir en hard konkurrent for den nye GSen tror jeg nok.
De andre to er jeg litt mer usikker på.....
Det er nok totalegenskapene til GSen som jeg tror er hard å knekke.
Jeg synes det er flere sykler som kan være bedre enn GS på enkeltpunkter , men totalegenskapene tror jeg få kan matche.



Re: Kiiipe saker, BMW-feiler
ZZR-Tom skrev:Skjønner ikkje korleis du klarer å kjøre så mykje av veien, er det kontrastyringen du ikkje får til i svingane eller?Bringisen skrev:Det er jeg enig i , samt at jeg mener at en GS eller helst GSA er mer egnet til "uten for veien kjøring" enn en MTS. Ducatien er rett og slett for fin , og jeg tviler på at intensjonen til Ducati ingeniørene var å konkurrere med GS på det feltet.ZZR-Tom skrev:Trur det kjem mykje an på smak når det kjem til GS vs MTS. MTS er for dei som ønsker seg en litt meir sportslig ADV mens GS for dei som ønsker bedre turing ADV. Rein synsing men menBringisen skrev:Jeg venter i spenning på de første testene på hvem som kommer best ut , men skal selvfølgelig ikke legge meg opp i andres oppfatningZZR-Erling skrev:KTM 1190 ruler, sammens med MST og Explorer!Bringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)![]()
![]()
Men at KTM 1190 blir en hard konkurrent for den nye GSen tror jeg nok.
De andre to er jeg litt mer usikker på.....
Det er nok totalegenskapene til GSen som jeg tror er hard å knekke.
Jeg synes det er flere sykler som kan være bedre enn GS på enkeltpunkter , men totalegenskapene tror jeg få kan matche.![]()
![]()

Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
Re: Kiiipe saker, BMW-feiler
ZZR-Tom skrev:Skjønner ikkje korleis du klarer å kjøre så mykje av veien, er det kontrastyringen du ikkje får til i svingane eller?Bringisen skrev:Det er jeg enig i , samt at jeg mener at en GS eller helst GSA er mer egnet til "uten for veien kjøring" enn en MTS. Ducatien er rett og slett for fin , og jeg tviler på at intensjonen til Ducati ingeniørene var å konkurrere med GS på det feltet.ZZR-Tom skrev:Trur det kjem mykje an på smak når det kjem til GS vs MTS. MTS er for dei som ønsker seg en litt meir sportslig ADV mens GS for dei som ønsker bedre turing ADV. Rein synsing men menBringisen skrev:Jeg venter i spenning på de første testene på hvem som kommer best ut , men skal selvfølgelig ikke legge meg opp i andres oppfatningZZR-Erling skrev:KTM 1190 ruler, sammens med MST og Explorer!Bringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)![]()
![]()
Men at KTM 1190 blir en hard konkurrent for den nye GSen tror jeg nok.
De andre to er jeg litt mer usikker på.....
Det er nok totalegenskapene til GSen som jeg tror er hard å knekke.
Jeg synes det er flere sykler som kan være bedre enn GS på enkeltpunkter , men totalegenskapene tror jeg få kan matche.![]()
![]()

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler
Trur vi kan ta litt meir synsing.Bringisen skrev:Det er jeg enig i , samt at jeg mener at en GS eller helst GSA er mer egnet til "uten for veien kjøring" enn en MTS. Ducatien er rett og slett for fin , og jeg tviler på at intensjonen til Ducati ingeniørene var å konkurrere med GS på det feltet.
GS vs MTS: GS best på offroad og touring MTS best på sportslig og bykjøring, dog så er ikkje MTS dårlig turing og takler greit offroad og GS takler bykjøring og greit sportsligkjøring.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Kiiipe saker, BMW-feiler
Hehe , selv om det var fleipete så vil jeg likevel svare deg ordentligZZR-Tom skrev:Skjønner ikkje korleis du klarer å kjøre så mykje av veien, er det kontrastyringen du ikkje får til i svingane eller?Bringisen skrev:Det er jeg enig i , samt at jeg mener at en GS eller helst GSA er mer egnet til "uten for veien kjøring" enn en MTS. Ducatien er rett og slett for fin , og jeg tviler på at intensjonen til Ducati ingeniørene var å konkurrere med GS på det feltet.ZZR-Tom skrev:Trur det kjem mykje an på smak når det kjem til GS vs MTS. MTS er for dei som ønsker seg en litt meir sportslig ADV mens GS for dei som ønsker bedre turing ADV. Rein synsing men menBringisen skrev:Jeg venter i spenning på de første testene på hvem som kommer best ut , men skal selvfølgelig ikke legge meg opp i andres oppfatningZZR-Erling skrev:KTM 1190 ruler, sammens med MST og Explorer!Bringisen skrev:Nå begynner tråden å komme inn på et fint spor. På tide å døpe om tråden "Hærlige saker. BMW ruuuler"
:-)![]()
![]()
Men at KTM 1190 blir en hard konkurrent for den nye GSen tror jeg nok.
De andre to er jeg litt mer usikker på.....
Det er nok totalegenskapene til GSen som jeg tror er hard å knekke.
Jeg synes det er flere sykler som kan være bedre enn GS på enkeltpunkter , men totalegenskapene tror jeg få kan matche.![]()
![]()

Jeg kjører nok selvfølgelig mest på asfalt siden jeg tross alt bor i en drabantby en mil utenfor Bergen. Men når jeg kjører på tur så kjører jeg faktisk veldig ofte på slike veier som de aller fleste ikke oppsøker for å kjøre. Ved landstedet mitt i Gulen så finnes der masse utmark som jeg får kjøre i , og som sagt i andre tråder så liker jeg å ta sykkelen med på telt og fisketurer så langt det er mulig å kjøre.
Faktisk liker jeg heller kjøring på slike veier hvor hastigheten er lav men balanse og vurdering av kjørespor er mer interessant. Det dumme er at i Norge er mange grunneiere hysterisk for slik kjøring , noe jeg aksepterer så lenge det er miljøhensyn som ligger bak.
Når det er sagt så føler jeg at F800GS er bedre til denne kjøringen enn det min forrige R1200GS var , og F800GS er ikke noe dårligere på asfalt heller slik jeg bruker sykkelen.
For meg er slike kvaliteter mye mer viktig enn fartsresurser , om dette virker rart så kan jeg trøste deg med at for meg er det rart hva som artig med fartsresurser man som oftest bare kan bruke der det finnes en haug av tullinger (bilister)
På bakgrunn av dette synes jeg den nye KTM 1190 er interessant. Den ser ut som om den kan ha de egenskapene som F800GS har samt at den har relativt stor motor.
Og siden jeg har blitt banket inn i hodet , i en annen tråd, at større motor er mer morsomt så bør den være interessant . (Selv om 1190 ccm og 150hk sikkert er lite det og


Sist redigert av Bringisen den 10 jan 2013, 21:32, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Kiiipe saker, BMW-feiler
Da 1200 kom var det som GS. Året etter kom GSA og RT. Regner med vi får se noe nytt i 2014 også, mer snadder mao.ZZR-Erling skrev:
edit 2: hvorfor er ikke GSA vannavkjølt i 2013? Kan det være at de anser en luftavkjølt som mere robust??
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...