AJ Arena...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... "Learning by doing". Ny GPS og liten peiling
Man kommer over ting som ser bra ut på nettet, bestiller... Og varen kommer.
Og fine var de! Syns jeg i hvert fall...
To nyankomne og passe romslige T-skjorter i god kvalitet, virker det som, vil nok bli mye brukt til sommeren, vet je...
Og fine var de! Syns jeg i hvert fall...
To nyankomne og passe romslige T-skjorter i god kvalitet, virker det som, vil nok bli mye brukt til sommeren, vet je...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Lettkledd når hver dag igjen blir en fest!
Endelig ser det ut til at svinepestinfluensaen er i ferd med å slippe taket... :-)å
Og da får man gjerne litt overskudd til å tenke ut billige og forhåpentligvis effektive løsninger til den kommende MC-sesongen .
Jeg er veldig godt fornøyd med Premier hjelmen jeg har, men i forhold til den enklere og billigere "Monza" modellen mangler denne "Angel" karbon-modellen denne hakelappen, som jeg har erfart tar av mye for vindstøy som kommer inn fra undersiden på hjelmen.
Derfor fant jeg likesågodt fram litt av halk-skydd (anti-skli) materialet jeg kjøpte for en 10'er på Rusta i Sverige, og lagde meg en slik hakelapp. Siden dette materialet er perforert fant jeg en hjelmpose jeg ikke lenger trenger og klipte til en trekant som jeg limte fast på undersiden for å gjøre den tettere med tekstillim jeg hadde liggende.
Og viola! der var den savnede hakelappen på plass :-)
Skal bli interessant å se om dette funker slik jeg håper og tror det vil gjøre:
Og da får man gjerne litt overskudd til å tenke ut billige og forhåpentligvis effektive løsninger til den kommende MC-sesongen .
Jeg er veldig godt fornøyd med Premier hjelmen jeg har, men i forhold til den enklere og billigere "Monza" modellen mangler denne "Angel" karbon-modellen denne hakelappen, som jeg har erfart tar av mye for vindstøy som kommer inn fra undersiden på hjelmen.
Derfor fant jeg likesågodt fram litt av halk-skydd (anti-skli) materialet jeg kjøpte for en 10'er på Rusta i Sverige, og lagde meg en slik hakelapp. Siden dette materialet er perforert fant jeg en hjelmpose jeg ikke lenger trenger og klipte til en trekant som jeg limte fast på undersiden for å gjøre den tettere med tekstillim jeg hadde liggende.
Og viola! der var den savnede hakelappen på plass :-)
Skal bli interessant å se om dette funker slik jeg håper og tror det vil gjøre:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Nei, nei!! Ikke nå igjen!!!
I høst fikk jeg vite at det skulle skje store endringer hos Motorport, forhandleren hvor jeg kjøpte Stelvio'en.
Avdelingen på Jessheim, stedet hvor jeg kjøpte stkker'n, skulle slås sammen med Oslo-avdelingen.
Javel, tenkte jeg... Spiller ingen rolle, det. Avstanden til Jessheim og Oslo blir hipp som happ. Med tanke på service, deler osv. osv.
Nå leser jeg på nettsidene til Motorport at Motorport Oslo skal legges ned!? Hæ!?
Dette er andre gang jeg opplever at forhandleren jeg har kjøpt ny sykkel hos legger ned (går konk?)!
Forigge gang var det Jeco, hvor jeg kjøpte TDM 900 i september 2006. Denne gangen er det altså Motorport Jessheim/Oslo hvor jeg kjøpte kliss ny Moto Guzzi Stelvio i september 2012!
Er jo nesten ikke til å begripe!
Blir sendt et par mailer og SMS'er i kveld, tenker jeg. Selv om jeg ikke tror at min Stelvio forsvinner i (konkurs?)dragsuget...
Dette er jo nesten ikke til å tro... :-)å
Avdelingen på Jessheim, stedet hvor jeg kjøpte stkker'n, skulle slås sammen med Oslo-avdelingen.
Javel, tenkte jeg... Spiller ingen rolle, det. Avstanden til Jessheim og Oslo blir hipp som happ. Med tanke på service, deler osv. osv.
Nå leser jeg på nettsidene til Motorport at Motorport Oslo skal legges ned!? Hæ!?
Dette er andre gang jeg opplever at forhandleren jeg har kjøpt ny sykkel hos legger ned (går konk?)!
Forigge gang var det Jeco, hvor jeg kjøpte TDM 900 i september 2006. Denne gangen er det altså Motorport Jessheim/Oslo hvor jeg kjøpte kliss ny Moto Guzzi Stelvio i september 2012!
Er jo nesten ikke til å begripe!
Blir sendt et par mailer og SMS'er i kveld, tenker jeg. Selv om jeg ikke tror at min Stelvio forsvinner i (konkurs?)dragsuget...
Dette er jo nesten ikke til å tro... :-)å
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: AJ Arena... Nei, nei!! Ikke nå igjen!!!
Det er vel dessverre en kjensgjerning at det ikke er lett å være motorsykkelforhandler for tiden. Selv om vi entusiaster her inne på MCsiden gjør vårt beste for å holde salget oppe så er dessverre trenden nedadgående.
Det finnes omtrendt ikke rekruttering til MC lenger, høye forsikringspremier osv har gjort det umulig for ungdom å satse på MC. Gjennomsnittsalderen for MC førere øker vel nesten med ett år i året.
Denne utviklingen er synlig i salgsstatistikkene; BMW og Harley topper listene, altså gubbesykler (ikke vondt ment dette, men det er vel få ungdommer som satser på en GS1200GS eller HD Ultra Glide ?)
Jeg har tidligere tittet litt på regnskapene til en del MC forhandlere og det er ikke bare positiv lesning. Nå er vi ferdig med 2012 og det er vel flere som gjør opp status i forbindelse med årsoppgjøret og kanskje vanskelig finner grunnlag for videre drift.
Resultatet blir færre forhandlere, færre merker representert i Norge, lengre avstand for de fleste til forhandler, mer tungvindt å få tak i reservedeler osv.
Snakket med en tradisjonell MC forhandler for litt siden som sa det gikk så langt mellom hvert salg av tung MC at de nå kuttet det ut og satset bare på scootere som fortsatt selger bra.
Veldig trist, men utviklingen er vel tydelig
Det finnes omtrendt ikke rekruttering til MC lenger, høye forsikringspremier osv har gjort det umulig for ungdom å satse på MC. Gjennomsnittsalderen for MC førere øker vel nesten med ett år i året.
Denne utviklingen er synlig i salgsstatistikkene; BMW og Harley topper listene, altså gubbesykler (ikke vondt ment dette, men det er vel få ungdommer som satser på en GS1200GS eller HD Ultra Glide ?)
Jeg har tidligere tittet litt på regnskapene til en del MC forhandlere og det er ikke bare positiv lesning. Nå er vi ferdig med 2012 og det er vel flere som gjør opp status i forbindelse med årsoppgjøret og kanskje vanskelig finner grunnlag for videre drift.
Resultatet blir færre forhandlere, færre merker representert i Norge, lengre avstand for de fleste til forhandler, mer tungvindt å få tak i reservedeler osv.
Snakket med en tradisjonell MC forhandler for litt siden som sa det gikk så langt mellom hvert salg av tung MC at de nå kuttet det ut og satset bare på scootere som fortsatt selger bra.
Veldig trist, men utviklingen er vel tydelig
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: AJ Arena... Nei, nei!! Ikke nå igjen!!!
Ja, det er flere av oss som har sykelen der nede
Det burde vel gå bra, men det ble grundig påengtert
at vinterlagrede sykkler måtte hentes før 30/4.
Den fristen tror jeg det er lurt å overhålde
Det burde vel gå bra, men det ble grundig påengtert
at vinterlagrede sykkler måtte hentes før 30/4.
Den fristen tror jeg det er lurt å overhålde
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: AJ Arena... Nei, nei!! Ikke nå igjen!!!
Det er leit når sånnt skjer, for det er bra å ha en lokal forhandler som vi kjenner, og som kjenner sykkern vi har.
Men vi er vel ikke alltid de flinkeste til å støtte vår lokale forhandler ?
Skal vi ha service så drar vi til Sverige, ognår det gjelder deler, utstyr og kjøreklær freksempel, så er vi lynraske til å handle på nett verden over, istedet for å være lojal og støtte opp om den lokale forhandlern.
Så på et vis møter vi oss selv i døra her.....
Men vi er vel ikke alltid de flinkeste til å støtte vår lokale forhandler ?
Skal vi ha service så drar vi til Sverige, ognår det gjelder deler, utstyr og kjøreklær freksempel, så er vi lynraske til å handle på nett verden over, istedet for å være lojal og støtte opp om den lokale forhandlern.
Så på et vis møter vi oss selv i døra her.....
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Sted: Buskerud
Re: AJ Arena... Nei, nei!! Ikke nå igjen!!!
Bel lit nervøs når jeg leste om nedleggelse i Oslo , jeg som har min sykkel der. Så leste jeg på nettstedet og fant dato om 30 april og nå kan jeg ta det lit rolig igjen :)
Var bare innen i Oslo butikken noen få ganger før vinterlagringen men virket som et sted jeg godt ville brukt penger på.
Var bare innen i Oslo butikken noen få ganger før vinterlagringen men virket som et sted jeg godt ville brukt penger på.
Re: AJ Arena... Nei, nei!! Ikke nå igjen!!!
Slik har no det vore her i alle år......ja i bygdene altsoKwak skrev:Resultatet blir færre forhandlere, færre merker representert i Norge, lengre avstand for de fleste til forhandler, mer tungvindt å få tak i reservedeler osv.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Nei, nei!! Ikke nå igjen!!!
Har min vinterisert på Jessheim og regner med at dette går bra.hakhap skrev:Bel lit nervøs når jeg leste om nedleggelse i Oslo , jeg som har min sykkel der. Så leste jeg på nettstedet og fant dato om 30 april og nå kan jeg ta det lit rolig igjen :)
Var bare innen i Oslo butikken noen få ganger før vinterlagringen men virket som et sted jeg godt ville brukt penger på.
Det jeg må undersøke litt nærmere derimot, er om ny vindskjerm er ankommet.
Ved levering påpekte nemlig selger der oppe at vindskjermen hadde gnisset mot noe i trekassa som sykkel ble levert i, slik at det var blitt noen hakk og riper i glasset.
Ingen problem, understreket selgeren, som allerede hadde lagt inn bestilling på erstatningsskjerm.
Så får vi se hvordan det går...
Kan vel hende jeg må "krangle" med importøren om denne nå, da... :-)å
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Nei, nei!! Ikke nå igjen!!!
Da har jeg sendt et par mailer og SMS og fått beroligende svar tilbake.
Fortsatt synd at Motorport avvikler, men det er å håpe at servicevennlige og imøtekommende fagfolk derfra fortsatt velger MC-bransjen når Motorport om få måneder dessverre er historie...
Fortsatt synd at Motorport avvikler, men det er å håpe at servicevennlige og imøtekommende fagfolk derfra fortsatt velger MC-bransjen når Motorport om få måneder dessverre er historie...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: AJ Arena... Nei, nei!! Ikke nå igjen!!!
Skal ikkje vere noke grunn at en må krangle med importøren, då det er vel importøren som dekker vindskjermen uansett?AJ skrev:Har min vinterisert på Jessheim og regner med at dette går bra.hakhap skrev:Bel lit nervøs når jeg leste om nedleggelse i Oslo , jeg som har min sykkel der. Så leste jeg på nettstedet og fant dato om 30 april og nå kan jeg ta det lit rolig igjen :)
Var bare innen i Oslo butikken noen få ganger før vinterlagringen men virket som et sted jeg godt ville brukt penger på.
Det jeg må undersøke litt nærmere derimot, er om ny vindskjerm er ankommet.
Ved levering påpekte nemlig selger der oppe at vindskjermen hadde gnisset mot noe i trekassa som sykkel ble levert i, slik at det var blitt noen hakk og riper i glasset.
Ingen problem, understreket selgeren, som allerede hadde lagt inn bestilling på erstatningsskjerm.
Så får vi se hvordan det går...
Kan vel hende jeg må "krangle" med importøren om denne nå, da... :-)å
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Nei, nei!! Ikke nå igjen!!!
Sant det.ZZR-Tom skrev:Skal ikkje vere noke grunn at en må krangle med importøren, då det er vel importøren som dekker vindskjermen uansett?AJ skrev: Kan vel hende jeg må "krangle" med importøren om denne nå, da... :-)å
Den setningen ble nok skrevet i et øyeblikks frustrasjon siden jeg har opplevd en forhandleravvikling (konkurs...) tidligere på samme tid som jeg hadde en garantisak gående med et par kåpedeler til TDM'en (plutselig brudd i et av tre festepunkt på to kåpedeksler...). De nye dekslene gikk nemlig med i dragsuget der de lå klare hos forhandler. Så nye måtte skaffes via importør. Heldigvis gikk det bra den gangen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Da dumpet det ned en hentelapp i postkassa på en Garmin Zümo 220 GPS, gitt...
"Fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til", får bli unnskyldningen...
Så nå har jeg en Garmin Montana 600 og en Zümo 220 med Ram Mount fester og hele pakka.
Bra utstyr, sku' je mene... Derimot skorter det på kunnskapen om bruken av det... Vet jo at det bare en forholdvis lav terskel å komme over for å forstå disse greiene, men er ikke kommet helt i mål i så måte.
Zümo'en virker nett og hendig, mens Montana'en ser ut til å ha et bredere bruksområde. Ikke minst fordelen av muligheten til å bruke enten vanlige batterier eller det oppladbare batteriet - begge deler med god kapasitet.
Grunnen til at jeg slo til på "tilbudet jeg ikke kunne si nei til" , er at Zümo har blåtann-mulighet, noe Montana ikke har. Fant ut jeg gjerne ville ha den muligheten på øret siden synet ikke er hva det engang var... En stemme som forteller hvor jeg skal svinge av og slike ting, kan være en fordel i så måte...
Kan få samme funksjonen i Montana, men kun via egen kabel og høyttaler.
Og siden Stelvio har 12V kontakt i cockpit, kan Zümo få strøm derfra under kjøring via den medfølgende sig.kontakt-kabelen.
Blir nok til at Zümo brukes på Stelvio, ja...
Dermed har jeg en GPS tilovers...
Bruke i bilen og når jeg rusler i skauen?
Jo'a... går an det, så klart...
Eller kanskje jeg skal prøve å selge den til noen her på MCsiden.no?
Til en fordelaktig pris, seffølgelig...
"Fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til", får bli unnskyldningen...
Så nå har jeg en Garmin Montana 600 og en Zümo 220 med Ram Mount fester og hele pakka.
Bra utstyr, sku' je mene... Derimot skorter det på kunnskapen om bruken av det... Vet jo at det bare en forholdvis lav terskel å komme over for å forstå disse greiene, men er ikke kommet helt i mål i så måte.
Zümo'en virker nett og hendig, mens Montana'en ser ut til å ha et bredere bruksområde. Ikke minst fordelen av muligheten til å bruke enten vanlige batterier eller det oppladbare batteriet - begge deler med god kapasitet.
Grunnen til at jeg slo til på "tilbudet jeg ikke kunne si nei til" , er at Zümo har blåtann-mulighet, noe Montana ikke har. Fant ut jeg gjerne ville ha den muligheten på øret siden synet ikke er hva det engang var... En stemme som forteller hvor jeg skal svinge av og slike ting, kan være en fordel i så måte...
Kan få samme funksjonen i Montana, men kun via egen kabel og høyttaler.
Og siden Stelvio har 12V kontakt i cockpit, kan Zümo få strøm derfra under kjøring via den medfølgende sig.kontakt-kabelen.
Blir nok til at Zümo brukes på Stelvio, ja...
Dermed har jeg en GPS tilovers...
Bruke i bilen og når jeg rusler i skauen?
Jo'a... går an det, så klart...
Eller kanskje jeg skal prøve å selge den til noen her på MCsiden.no?
Til en fordelaktig pris, seffølgelig...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Sted: Bergen
Re: AJ Arena...
Grattis AJ. Zumo 220 er en fin og plassbesparende MC-GPS , jeg brukte den en sesong før jeg kjøpte Zumo 660.AJ skrev:Da dumpet det ned en hentelapp i postkassa på en Garmin Zümo 220 GPS, gitt...
"Fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til", får bli unnskyldningen...
Så nå har jeg en Garmin Montana 600 og en Zümo 220 med Ram Mount fester og hele pakka.
Bra utstyr, sku' je mene... Derimot skorter det på kunnskapen om bruken av det... Vet jo at det bare en forholdvis lav terskel å komme over for å forstå disse greiene, men er ikke kommet helt i mål i så måte.
Zümo'en virker nett og hendig, mens Montana'en ser ut til å ha et bredere bruksområde. Ikke minst fordelen av muligheten til å bruke enten vanlige batterier eller det oppladbare batteriet - begge deler med god kapasitet.
Grunnen til at jeg slo til på "tilbudet jeg ikke kunne si nei til" , er at Zümo har blåtann-mulighet, noe Montana ikke har. Fant ut jeg gjerne ville ha den muligheten på øret siden synet ikke er hva det engang var... En stemme som forteller hvor jeg skal svinge av og slike ting, kan være en fordel i så måte...
Kan få samme funksjonen i Montana, men kun via egen kabel og høyttaler.
Og siden Stelvio har 12V kontakt i cockpit, kan Zümo få strøm derfra under kjøring via den medfølgende sig.kontakt-kabelen.
Blir nok til at Zümo brukes på Stelvio, ja...
Dermed har jeg en GPS tilovers...
Bruke i bilen og når jeg rusler i skauen?
Jo'a... går an det, så klart...
Eller kanskje jeg skal prøve å selge den til noen her på MCsiden.no?
Til en fordelaktig pris, seffølgelig...
Egentlig trengte jeg vel ikke verken Zumo 220 eller Zumo 660 , men som mange her liker å legge trykk på så er ikke motorsykkel noe man trenger eller er fornuftig og det er vel ikke en GPS heller. Man greier seg fint uten , det gjorde man jo før.
Men herlighet hvor kjekt det er Og liker man tekniske dippedutter så gjør det saken enda bedre.
Tilbake til Zumoen......jeg har også din-kontakt ved styret som GPSenheten kan tilkobles , men både 220 og 660 kan kobles direkte til sykkelens el.system.
Jeg har fått tak i en slik can-bus plugg hos NippyNorman som GPSen og can-bus systemet sammenkobles med under dekslene skjult på sykkelen. Jeg fant et ledig uttak. Det finnes sikkert slikt til Guzzi også.
Nå har jeg din- uttaket ledig ved styret til lading av mobiltelefonen under kjøring.
GPSen lever sitt eget liv med helt skjult kabling. Den slår seg av automatisk etter noen sekunder når tenningen brytes slik at man unngår å tappe strøm.
Bare en tanke.....
Og du, behold Montana GPSen hvis du liker å rusle i fjellet eller andre steder i naturen.
Jeg har som nevnt et annet sted en Garmin Oregon som er perfekt med topografiske kart , og har en god del artige finesser til fiske og friluftsliv. Liten og grei til å ha i lommen , jeg tar den ofte med på MCtur når turen går til fjells eller ut i utmarken. På MC GPSen så er det jo generelt veikart som er installert , og når man kommer utenfor veien så blir det helt grønt
Da er det kjekt å bytte over til den hendige Oregon der man får alle stier og høydekurver , vann og elver
Den kan også festes til styret på sykkelen.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: AJ Arena... GPS eller ikke GPS - det er spørsmålet...
Jeg vil og annbefake et annet strømforsyningspunkt, spesielt hvis man kjører i regnvær. Vet ikke hvordan det er plasert på din sykkel, men greit at ikke den renner full av vann hvis det regner.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.