På vei mot en utvikling med begrenset utvalg av MC...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39745
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
På vei mot en utvikling med begrenset utvalg av MC...
Nå er det vel ingen grunn til å tro at MC-Avisa har gjort noen dyptpløyende analyse av MC-utviklingen i tiden framover.
Tankene og antakelsen de kommer med i tilknytning til oppslaget om KTM's gode resultater i 2012, er det kanskje likevel grunn til å reflektere litt over.
Men kanskje Norge forbli i en særstilling også på dette feltet...?
Noen meninger om dette blant folket her inne på MCsiden.no?
Her er uttalelsen fra MC-Avisa (klikk på bildet for å lese hele oppslaget):
[img]http://i48.tinypic.com/wh0fpl.jpg[/img]
Tankene og antakelsen de kommer med i tilknytning til oppslaget om KTM's gode resultater i 2012, er det kanskje likevel grunn til å reflektere litt over.
Men kanskje Norge forbli i en særstilling også på dette feltet...?
Noen meninger om dette blant folket her inne på MCsiden.no?
Her er uttalelsen fra MC-Avisa (klikk på bildet for å lese hele oppslaget):
[img]http://i48.tinypic.com/wh0fpl.jpg[/img]
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: På vei mot en utvikling med begrenset utvalg av MC...
Tenker at det fort kan bli luksus å eie tung mc om produsentene satser på det asiatiske markedet for der går det vel mest i lett mc... eller?
Mener å huske de hadde en øvre grense på 250 ccm på Sri-Lanka, vet ikke om det er slik i India eller de andre landene i Asia.
Carpas Crap a talk
Mener å huske de hadde en øvre grense på 250 ccm på Sri-Lanka, vet ikke om det er slik i India eller de andre landene i Asia.
Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: På vei mot en utvikling med begrenset utvalg av MC...
Vist valget hadde stått mellom max 250 eller HD, så måtta en vel bare gjort som Ole Brumm da 

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
- Innlegg: 193
- Registrert: 29 mar 2011, 16:47
- Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
- Bosted: Bergen
Re: På på vei mot en utvikling med begrenset utvalg av MC...
Tja .. så lenge det er mange nok som vil ha gromme sykler, er det vel alltids liv laga å produsere dem.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: På vei mot en utvikling med begrenset utvalg av MC...

Så nå gjeller det å samle på seg så mange store Mottor-sykkla som mulig, mens de er tilgjengelige, sånn at en har et lager å ta av som varer livet ut

- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: På vei mot en utvikling med begrenset utvalg av MC...
ArcticTiger skrev:Du har nok rett i dette AJ.
Så nå gjeller det å samle på seg så mange store Mottor-sykkla som mulig, mens de er tilgjengelige, sånn at en har et lager å ta av som varer livet ut
Haha! Det skal vel ikke så mange sykkler til for å dekke det behovet

Vi er vel ikke noen ungfoler lenger, hverken du eller jeg. Eller A.J.
for den slags skyld

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: På vei mot en utvikling med begrenset utvalg av MC...
Ingen større fare for noen "ensretting", de store prdusentene vil fortsette å lage sykler for alle markedene, og nisjeprodusentene vil nok holde seg til det de kan best.
Japanerne lager eller laget større sykler enn det som er/var tillatt i Japan nettop for at resten av
verden ville ha store sykler. Og selv om markedet for små sykler vel er bortimot umettelig i østen
vil nok alle de største produsentene lage sykler for usa og europa.
Årsaken til nedgangen i Europa er vel ganske opplagt ?
Og etter en nedtur kommer en ny opptur.
Japanerne lager eller laget større sykler enn det som er/var tillatt i Japan nettop for at resten av
verden ville ha store sykler. Og selv om markedet for små sykler vel er bortimot umettelig i østen
vil nok alle de største produsentene lage sykler for usa og europa.
Årsaken til nedgangen i Europa er vel ganske opplagt ?
Og etter en nedtur kommer en ny opptur.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: På vei mot en utvikling med begrenset utvalg av MC...
Tror jeg også. Oppturen kommer, og da er det full fres i øvre segmentetJompa skrev:Årsaken til nedgangen i Europa er vel ganske opplagt ?
Og etter en nedtur kommer en ny opptur.

I tredje verden er mc mest brukt for transport. Men når de kommer til pengene kjøper de mc for nytelse også. Da er jeg mer bekymret for kvaliteten!! Se bare på diverse europeiske bilmerker som blir produsert i Kina, herregud for noe drittkvalitet!! Heldigvis har de masse lokale produsenter som forhåpentligvis ikke får innpass på det europeiske markedet enda

Re: På vei mot en utvikling med begrenset utvalg av MC...
At KTM sank i Europa viser vel at Europa er lite marked, ivertfall vist talla stemmer fra Bike.no og MC-Avisen
Bike.no skrev:2012 ble et jubelår for KTM, som leverte historiens beste resultat både salgsmessig og økonomisk. Det er sterkt fra en produsent som bare for få år siden sies å være nær ved å kollapse.
Året var 2009 og krisen var et faktum. KTM leverte røde tall i kriseklassen, produksjonlinjer ble stengt, ansatte ble oppsagt og aksjer ble solgt til India i stor stil. Bare det sistnevnte ble sett på som en siste panikkhandling og onde, men troverdige tunger ville ha det til at enden var nær.
Større en noen gang
Slik skulle det heldigvis ikke gå. I 2012 oppnådde nemlig KTM tidenes beste salgsresultat og omsetning i selskapets historie. De solgte 107 142 sykler på verdensbasis, inkludert over 8 000 eksemplarer av 200 Duke i nevnte India. Totalt sett betyr det at KTM kan se tilbake på en oppgang på 32 prosent målt mot 2011. Omsetningen vil havne på drøye 610 millioner euro.
Til tross for et synkende marked, spesielt i Europa, spiser KTM markedsandeler som aldri før. I Europa synker det totale salget med rundt 12 prosent, mens KTM øker med rundt 33 prosent. Det gir en markedandel på 7,5 prosent i Europa. Også i USA og Asia peker pilene oppover, og spesielt i sistnevnte marked sies salget å ha tidoblet seg det siste året.
Hva mener du er de viktigste årsakene til KTMs snuoperasjon? Er det en spesiell modell som peker seg ut?
Sist redigert av AJ den 18 jan 2013, 13:48, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Greit å få på plass at dette er direkte sitat fra Bike.no...
Begrunnelse: Greit å få på plass at dette er direkte sitat fra Bike.no...
Re: På vei mot en utvikling med begrenset utvalg av MC...
Selv om salget har sunket, er jo ikke det det samme som at markedet ikke er der..og ja, oppturen kommer nok.
Vi vil nok slippe å kjøre "asiabikes" :-)å
Vi vil nok slippe å kjøre "asiabikes" :-)å
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: På vei mot en utvikling med begrenset utvalg av MC...
@ZZR-Erling: Asiabikes :-)å sa du, tenker du da på Kawasaki, Honda, Suzuki, og Yamaha, de lages vel fortsatt der borte 

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39745
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: På vei mot en utvikling med begrenset utvalg av MC...
Noen Triumph'er også, faktisk...ArcticTiger skrev:@ZZR-Erling: Asiabikes :-)å sa du, tenker du da på Kawasaki, Honda, Suzuki, og Yamaha, de lages vel fortsatt der borte


Mens Moto Guzzi'er, derimot...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: På vei mot en utvikling med begrenset utvalg av MC...
Nei neiArcticTiger skrev:@ZZR-Erling: Asiabikes :-)å sa du, tenker du da på Kawasaki, Honda, Suzuki, og Yamaha, de lages vel fortsatt der borte

Re: På vei mot en utvikling med begrenset utvalg av MC...
Triumph bygger vel mesteparten av twinnene i Thailand, såkalte Thaiumphs.AJ skrev: Noen Triumph'er også, faktisk...![]()
![]()
Mens Moto Guzzi'er, derimot...
Kjøper man en ny Bonneville er det nok en Thaiumph

- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: På vei mot en utvikling med begrenset utvalg av MC...
Var det ikke Audi som kjøpte Ducati nesten ene og alene for å komme unna avgifter på salg av Audi SUVer i USA?
Tror nok Ducati blir et værende merke av de europeiske
Tror nok Ducati blir et værende merke av de europeiske

“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom