Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av TheHaughom »

jhn skrev:Det ble vel nevnt tidligere at el-biler ikke er miljøvennlige pga produksjon ol, som et argument mot el-biler i kollektivfelt, det var vel blandt annet det jeg hadde i tankene når jeg tok opp dette.
Men det er klart, det er bedre å bruke mc enn bil ... dog ikke så mye
Der er jeg enig, spesielt ettersom EL-bil er mest attraktive for pendlere i storbyene nettopp pga. kollektivfeltet. Nå legger nok ikke EL-bileiere ut på så mange koseturer, og har noen overdreven interesse for bilen annet enn til og fra jobb, og således går "vinninga opp i spinninga" vedrørende den totale "miljøgevinsten".

Der er MC i en annen kategori, da de aller fleste har MC for kjøringens skyld, men i tillegg bruker det til pendling.

Så ja, før MC forsvinner fra kollektivfeltene kan man heller fjerne EL-bilene, både med tanke på trafikkavviklingen og miljøet.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av jhn »

TheHaughom skrev:
jhn skrev:Det ble vel nevnt tidligere at el-biler ikke er miljøvennlige pga produksjon ol, som et argument mot el-biler i kollektivfelt, det var vel blandt annet det jeg hadde i tankene når jeg tok opp dette.
Men det er klart, det er bedre å bruke mc enn bil ... dog ikke så mye
Der er jeg enig, spesielt ettersom EL-bil er mest attraktive for pendlere i storbyene nettopp pga. kollektivfeltet. Nå legger nok ikke EL-bileiere ut på så mange koseturer, og har noen overdreven interesse for bilen annet enn til og fra jobb, og således går "vinninga opp i spinninga" vedrørende den totale "miljøgevinsten".

Der er MC i en annen kategori, da de aller fleste har MC for kjøringens skyld, men i tillegg bruker det til pendling.

Så ja, før MC forsvinner fra kollektivfeltene kan man heller fjerne EL-bilene, både med tanke på trafikkavviklingen og miljøet.
Miljøgevinsten varierer stort, for både mc og el-bil, alt etter fra hvilken vinkel man ser på dette, derfor mener jeg det kan være vanskelig å bruke miljøargumenter i denne saken.
Da er det mye bedre å bruke trafikkavvikling, parkering og trafikksikkerhet som argumenter for mc i kollektivfelt.
Miljøargumenter kan være forstyrrende og skaper bare en "på siden diskusjon"
Det er jo vår lille "på siden diskusjon" et godt eksempel på :knegg

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:
TheHaughom skrev:
jhn skrev:Det ble vel nevnt tidligere at el-biler ikke er miljøvennlige pga produksjon ol, som et argument mot el-biler i kollektivfelt, det var vel blandt annet det jeg hadde i tankene når jeg tok opp dette.
Men det er klart, det er bedre å bruke mc enn bil ... dog ikke så mye
Der er jeg enig, spesielt ettersom EL-bil er mest attraktive for pendlere i storbyene nettopp pga. kollektivfeltet. Nå legger nok ikke EL-bileiere ut på så mange koseturer, og har noen overdreven interesse for bilen annet enn til og fra jobb, og således går "vinninga opp i spinninga" vedrørende den totale "miljøgevinsten".

Der er MC i en annen kategori, da de aller fleste har MC for kjøringens skyld, men i tillegg bruker det til pendling.

Så ja, før MC forsvinner fra kollektivfeltene kan man heller fjerne EL-bilene, både med tanke på trafikkavviklingen og miljøet.
Miljøgevinsten varierer stort, for både mc og el-bil, alt etter fra hvilken vinkel man ser på dette, derfor mener jeg det kan være vanskelig å bruke miljøargumenter i denne saken.
Da er det mye bedre å bruke trafikkavvikling, parkering og trafikksikkerhet som argumenter for mc i kollektivfelt.
Miljøargumenter kan være forstyrrende og skaper bare en "på siden diskusjon"
Det er jo vår lille "på siden diskusjon" et godt eksempel på :knegg
Jeg er helt overbevist om at det er miljøriktig å kjøre mc. Mindre veislitasje, mindre køkjøring og bedre parkering. Tror det at hvis man ved et trylleslag kunne byttet ut halvparten av bilene som pendler til Oslo med 2-hjulinger så ville man merket det enormt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av Bimma »

Så flott å lese at mange av dere er medlemmer i NMCU :thumleft
Carpa skrev:NMCU får sikkert statsstøtte
Fakta: NMCU mottar ingen offentlig støtte og drives kun ved hjelp av medlemskontingentene. NMCU ønsker derfor enda flere medlemmer for å kunne gjøre en enda bedre jobb for oss på to hjul. :vs
Bortsett fra tre fast ansatte på kontoret i Moss, utrettes alt arbeid ulønnet og på frivillig basis. :=D>
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av Carpa »

Bimma skrev:Så flott å lese at mange av dere er medlemmer i NMCU :thumleft
Carpa skrev:NMCU får sikkert statsstøtte
Fakta: NMCU mottar ingen offentlig støtte og drives kun ved hjelp av medlemskontingentene. NMCU ønsker derfor enda flere medlemmer for å kunne gjøre en enda bedre jobb for oss på to hjul. :vs
Bortsett fra tre fast ansatte på kontoret i Moss, utrettes alt arbeid ulønnet og på frivillig basis. :=D>
Jøss, oppfyller dem ikke kravene til det da?

Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av RuneMC »

Er nok ikke i målgruppen for slik støtte.

Hvis man gjorde det om til en religion eller et politisk parti derimot... :knegg

Men, nå kan det også hende at det ikke er så dumt at NMCU er finansiert kun av medlemmene - det er nemlig diverse undersøkelser som viser at organisasjoner som mottar statsstøtte også må forholde seg til hvilken utvikling myndighetene ønsker - og da blir straks handlingsrommet og engasjementet mindre...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av Carpa »

Norges Jeger og Fiskerforbund får støtte. Jeg jobbet der for noen år siden og fikk slett ikke inntrykk av at de må gjøre det som passer staten, tvert i mot.

Men, det stilles jo en del krav til organisering og regnskapsføring og redegjørelse av medlemsmasse osv

Hvor mange medlemer har NMCU tro?

Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av mekkern »

rundt 15 000medlemmer.

http://nmcu.org/om-nmcu
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av poulet_cavalier »

Det virker som om NMCU fortsatt jobber aktivt for sine medlemmer.. i motsetning til andre lignende organisasjoner som ser ut til å være mest opptatt av organisasjonsbygging. De som jobber for bilister og huseiere har ikke hatt noen stor suksess etter min mening.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av gorbys »

Tja, du har vel AmCar da? de gjør vel fortsatt litt for medlemmene sine...
NAF vet jeg ikke om jeg gidder å melde meg inn i, ser ikke behovet... Og de kommer vel egentlig bare på banen hver vinter for å informere folk om å lade batteriet og smøre lister og ellers i avisene når politikerne har uttalt seg om noe naf er helt enig i. Eller uenig, uansett så føler jeg ikke at de er en organisasjon som jobber for bilistene på samme måte som NMCU gjør for motorsyklister.
Betaler gledelig medlemskontingenten :prf

Svar