mc import
-
- Innlegg: 471
- Registrert: 01 nov 2009, 16:10
- Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
- Bosted: Oslo
mc import
Hi! Har lyst på en billig mc, som jeg "ikke trenger være så redd for", i tillegg til den jeg har. Er det noen som har erfering med import av mc.. Nettsteder m.m Gjerne en motard/ off road sykkel.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: mc import
Hva mener du?gbruaset skrev:Hi! Har lyst på en billig mc, som jeg "ikke trenger være så redd for", i tillegg til den jeg har. Er det noen som har erfering med import av mc.. Nettsteder m.m Gjerne en motard/ off road sykkel.
Nettsteder som driver med mc import eller nettsteder der du finner mc-er å importere?
Er vel iallefall en her på forumet som leverer sykler fra Italia.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
-
- Innlegg: 471
- Registrert: 01 nov 2009, 16:10
- Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
- Bosted: Oslo
Re: mc import
Nettsteder der jeg finner sykler å importere, altså tilsvarende "finn.no" i utlandet.Voodoodoo skrev:Hva mener du?gbruaset skrev:Hi! Har lyst på en billig mc, som jeg "ikke trenger være så redd for", i tillegg til den jeg har. Er det noen som har erfering med import av mc.. Nettsteder m.m Gjerne en motard/ off road sykkel.
Nettsteder som driver med mc import eller nettsteder der du finner mc-er å importere?
Er vel iallefall en her på forumet som leverer sykler fra Italia.
Re: mc import
Vurderte før i vinter om jeg skulle handle meg en africa twin fra enten sverige, tyskland eller england siden man ikke finner de tilsalgs her i norge.
Det er ikke noe hokuspokus, man reiser avgårde, kjøper sykkelen og tar med vognkort og kjøpskvittering(kontrakt f.eks) og kjører på rødt når man kommer til grensa.
Der betaler du moms(25% av kjøpsum, og frakt), og du får utstedt et transittdokument.
Kontakt importør før du bestemmer deg for å handle slik at du er sikker på at alle nødvendige dokumenter som trengs for registrering kan skaffes.
Du spør da etter et COC-dokument(certificate of conformity), ofte vil importøren ha en hundrelapp eller tre for å finne dette til deg, de trenger og rammenummeret til kjøretøyet.
Når alle dokumenter er i orden kan du reise til vegvesenet og registere den og betale engangsavgiften.
Tollvesenet kan forklare alt dette litt nærmere:
http://www.toll.no/templates_TAD/Topic. ... anguage=no" onclick="window.open(this.href);return false;
Har du noe du lurer på i forbindelse med import kan det og være veldig greit å plukke opp telefonen og ringe til tollvesenet! De biter ikke
Fine sider å bla litt i er f.eks;
http://www.blocket.se/hela_sverige?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false; og http://www.bytbil.com/mc-mopeder" onclick="window.open(this.href);return false; for Sverige
http://www.mobile24.no/searchMotorcycle.htm" onclick="window.open(this.href);return false; for Tyskland, de har også innebygd tollkalkulator, men ta den med en klype salt, har vert borti at det faktisk blir billigere om man bruker tollvesenet sin.
http://www.autoscout24.de/" onclick="window.open(this.href);return false; Enda en tysk side.
For england har jeg ikke peiling, men man finner mange sykkler tilsalgs på http://www.ebay.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er ikke noe hokuspokus, man reiser avgårde, kjøper sykkelen og tar med vognkort og kjøpskvittering(kontrakt f.eks) og kjører på rødt når man kommer til grensa.
Der betaler du moms(25% av kjøpsum, og frakt), og du får utstedt et transittdokument.
Kontakt importør før du bestemmer deg for å handle slik at du er sikker på at alle nødvendige dokumenter som trengs for registrering kan skaffes.
Du spør da etter et COC-dokument(certificate of conformity), ofte vil importøren ha en hundrelapp eller tre for å finne dette til deg, de trenger og rammenummeret til kjøretøyet.
Når alle dokumenter er i orden kan du reise til vegvesenet og registere den og betale engangsavgiften.
Tollvesenet kan forklare alt dette litt nærmere:
http://www.toll.no/templates_TAD/Topic. ... anguage=no" onclick="window.open(this.href);return false;
Har du noe du lurer på i forbindelse med import kan det og være veldig greit å plukke opp telefonen og ringe til tollvesenet! De biter ikke

Fine sider å bla litt i er f.eks;
http://www.blocket.se/hela_sverige?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false; og http://www.bytbil.com/mc-mopeder" onclick="window.open(this.href);return false; for Sverige
http://www.mobile24.no/searchMotorcycle.htm" onclick="window.open(this.href);return false; for Tyskland, de har også innebygd tollkalkulator, men ta den med en klype salt, har vert borti at det faktisk blir billigere om man bruker tollvesenet sin.
http://www.autoscout24.de/" onclick="window.open(this.href);return false; Enda en tysk side.
For england har jeg ikke peiling, men man finner mange sykkler tilsalgs på http://www.ebay.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: mc import
Mobile.de eller eventuelt mobile24.no fra Tyskland har jeg brukt både til sykkel og bilimport. Tyskland er ofte greit iom at Tyskere som regel har papirene i orden.gbruaset skrev:Nettsteder der jeg finner sykler å importere, altså tilsvarende "finn.no" i utlandet.Voodoodoo skrev:Hva mener du?gbruaset skrev:Hi! Har lyst på en billig mc, som jeg "ikke trenger være så redd for", i tillegg til den jeg har. Er det noen som har erfering med import av mc.. Nettsteder m.m Gjerne en motard/ off road sykkel.
Nettsteder som driver med mc import eller nettsteder der du finner mc-er å importere?
Er vel iallefall en her på forumet som leverer sykler fra Italia.
http://www.motorcyclenews.com/" onclick="window.open(this.href);return false; funker på England, vær obs på lys(venstrekjøring) og miles(speedo).
Endel å spare på de rette syklene, fikk min 03 Haya ferdig regga her hjemme til ca.80' inkl reiseutgifter noe som er langt under prisleiet på tilsvarende her hjemme.
Vurderer å hente en gammal AT for å ha noe å kjøre med om det er for mye grus på veien, er endel å spare der og.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
-
- Innlegg: 471
- Registrert: 01 nov 2009, 16:10
- Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
- Bosted: Oslo
Re: mc import
Takk for supre svar! Det er litt AT segmentet jeg kikker litt!
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Bosted: Regnværsbyen
Re: mc import
Moto.it for sykler i Italia. Bruk gjerne Google crome som nettleser, enklere med den innebygde oversetteren som den har.
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
Re: mc import
haha! "affer" kaller de dem i sverige
Var lite av de tilsalgs nå må jeg si i forhold til hva det var for en måned siden når jeg dreiv og kikket...
Det er en tilsalgs her i norge da; http://mc.autodb.no/?_cmd=results&xBran ... mId1411496" onclick="window.open(this.href);return false;
Men jeg synes ikke de er noe særlig uten grafikken, det er det som gjøre hele affen spør du meg :)
Honda transalp, yamaha tenere og supertenere, suzuki dl og dt er vel og andre alternativer i dette segmentet


Det er en tilsalgs her i norge da; http://mc.autodb.no/?_cmd=results&xBran ... mId1411496" onclick="window.open(this.href);return false;
Men jeg synes ikke de er noe særlig uten grafikken, det er det som gjøre hele affen spør du meg :)
Honda transalp, yamaha tenere og supertenere, suzuki dl og dt er vel og andre alternativer i dette segmentet
-
- Innlegg: 471
- Registrert: 01 nov 2009, 16:10
- Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
- Bosted: Oslo
Re: mc import
Enig, den må ha på grafikken!gorbys skrev:haha! "affer" kaller de dem i sverige![]()
Var lite av de tilsalgs nå må jeg si i forhold til hva det var for en måned siden når jeg dreiv og kikket...
Det er en tilsalgs her i norge da; http://mc.autodb.no/?_cmd=results&xBran ... mId1411496" onclick="window.open(this.href);return false;
Men jeg synes ikke de er noe særlig uten grafikken, det er det som gjøre hele affen spør du meg :)
Honda transalp, yamaha tenere og supertenere, suzuki dl og dt er vel og andre alternativer i dette segmentet
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: mc import
Har sykkelen vært registrert (og altså godkjent) i et hvilket som helst EØS-land, er sykkelen automatisk godkjent også i Norge (norske myndigheter kan kreve støyprøver dersom de mistenker at eksosanlegget er uoriginalt). Du trenger altså bare kjøpekontrakten og vognkortet. Ikke noe CoC eller tilsvarende.
Les mer her: http://nmcu.org/bruktimport" onclick="window.open(this.href);return false;
EDIT: Denne saken er også nyttig: http://nmcu.org/files/Godkjenning%20av% ... 20MC_0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Og hele denne siden: http://nmcu.org/om-kj-p-salg-av-mc" onclick="window.open(this.href);return false;
Les mer her: http://nmcu.org/bruktimport" onclick="window.open(this.href);return false;
EDIT: Denne saken er også nyttig: http://nmcu.org/files/Godkjenning%20av% ... 20MC_0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Og hele denne siden: http://nmcu.org/om-kj-p-salg-av-mc" onclick="window.open(this.href);return false;
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: mc import
FeilFidel skrev:Har sykkelen vært registrert (og altså godkjent) i et hvilket som helst EØS-land, er sykkelen automatisk godkjent også i Norge (norske myndigheter kan kreve støyprøver dersom de mistenker at eksosanlegget er uoriginalt). Du trenger altså bare kjøpekontrakten og vognkortet. Ikke noe CoC eller tilsvarende.
Les mer her: http://nmcu.org/bruktimport" onclick="window.open(this.href);return false;
EDIT: Denne saken er også nyttig: http://nmcu.org/files/Godkjenning%20av% ... 20MC_0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Og hele denne siden: http://nmcu.org/om-kj-p-salg-av-mc" onclick="window.open(this.href);return false;
Enkelte land tar inn sykler etter særregler. Dette gjelder både i Sverige og England.
Det var en sak for en tid tilbake om en stakkar som kjøpte en USA importert sykkel som var regga i Sverige og tok denne inn i Norge. Den fikk han ikke skilt på og de originale Svenske papira var makulert av Tilsynet så da sleit han med å få den returnert til Sverige også.
Her er en link: http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6" onclick="window.open(this.href);return false;
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: mc import
Det er riktig, derfor må man passe på at man ikke kjøper en bruktsykkel som er blitt importert fra land utenfor EØS, og blitt enkeltgodkjent i importlandet (eks. Sverige).
Men kjøper man en sykkel som er kjøpt ny og registrert i et eøs-land, og den er så original som mulig, trenger du ingen CoC. Det er tross alt flest slike i Europa.
EDIT: PS, les også de vedlagte linkene, de gir en del nyttig info om akkurat det du tar opp - dvs sykler fra land utenfor EØS.
Men kjøper man en sykkel som er kjøpt ny og registrert i et eøs-land, og den er så original som mulig, trenger du ingen CoC. Det er tross alt flest slike i Europa.
EDIT: PS, les også de vedlagte linkene, de gir en del nyttig info om akkurat det du tar opp - dvs sykler fra land utenfor EØS.
Sist redigert av Fidel den 20 jan 2013, 19:50, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 471
- Registrert: 01 nov 2009, 16:10
- Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
- Bosted: Oslo
Re: mc import
For en kjip historie, helt utrolig at det går an!
Re: mc import
Jeg fikk beskjed av vegvesenet om å ordne med CoC dokument når jeg forsket på import av en 300ZX ifjor. Og den var registrert i sverige og er nå ellers typegodkjent i europa.
Det kommer vel sikkert an på hvem man prater med på vegvesenet, så det beste er vel å spørre vedkommende som skal se på sykkelen/bilen...
Det kommer vel sikkert an på hvem man prater med på vegvesenet, så det beste er vel å spørre vedkommende som skal se på sykkelen/bilen...
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: mc import
Ja, det har vært et gjennomgående problem at ytre etat (dvs stasjonene) har håndtert reglene sånn litt on the fly og etter dagsformen. Slik skal det jo ikke være. Derfor er det greit å ta med den artikkelen fra MC-bladet der folk fra Vegdirektoratet - de som lager regelverket som trafikkstasjonene skal følge, kan du si - forteller hvordan reglene skal praktiseres. De få gangene jeg har importert (fra hhv Tyskland og Sverige) var det ikke noe problem med bare vognkort og kjøpekontrakt, i alle fall.gorbys skrev:Jeg fikk beskjed av vegvesenet om å ordne med CoC dokument når jeg forsket på import av en 300ZX ifjor. Og den var registrert i sverige og er nå ellers typegodkjent i europa.
Det kommer vel sikkert an på hvem man prater med på vegvesenet, så det beste er vel å spørre vedkommende som skal se på sykkelen/bilen...