en slik en:
Blir sannsynligvis innkjøpt snart :)
Ett annet triks jeg har lest om på GSresources var en som brukte strips, han skrudde ut tennpluggen og vrei motoren til innsugsventilen på syl.1 f.eks var åpen, så lirka han stripsen inn i tennplugghullet og rundt ventilen på et vis, vridde motoren tilbake og kunne dermed bytte shims siden ventilen ble holdt tilbake av stripsen.
Fant den igjen: http://members.dslextreme.com/users/bik ... ip_tie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ventiler
Re: ventiler
Når det gjelder ZZR1400, står det i Service Manual at man under ingen omstendigheter skal turne motoren "bakover"..så jeg plukker nok av kamma.gorbys skrev:en slik en:
Blir sannsynligvis innkjøpt snart :)
Ett annet triks jeg har lest om på GSresources var en som brukte strips, han skrudde ut tennpluggen og vrei motoren til innsugsventilen på syl.1 f.eks var åpen, så lirka han stripsen inn i tennplugghullet og rundt ventilen på et vis, vridde motoren tilbake og kunne dermed bytte shims siden ventilen ble holdt tilbake av stripsen.
Fant den igjen: http://members.dslextreme.com/users/bik ... ip_tie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ventiler
Jeg ser i den pdf-filen jeg linket til at han ikke nevner noe om å skru motoren tilbake, bare å fortsette å skru fremover til kammen er i posisjon igjen. My bad
Hva er forresten det norske ordet for "CAM LOBE" ?
Hva er forresten det norske ordet for "CAM LOBE" ?
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: ventiler
Kamknast er nå et ord som er brukt. Men om det er et ord som står i ordboka, vet jeg ikke En kjapp runde på Google gir vell svar på det..gorbys skrev:Jeg ser i den pdf-filen jeg linket til at han ikke nevner noe om å skru motoren tilbake, bare å fortsette å skru fremover til kammen er i posisjon igjen. My bad
Hva er forresten det norske ordet for "CAM LOBE" ?
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: ventiler
Andreas skrev:Kamknast er nå et ord som er brukt. Men om det er et ord som står i ordboka, vet jeg ikke En kjapp runde på Google gir vell svar på det..gorbys skrev:Jeg ser i den pdf-filen jeg linket til at han ikke nevner noe om å skru motoren tilbake, bare å fortsette å skru fremover til kammen er i posisjon igjen. My bad
Hva er forresten det norske ordet for "CAM LOBE" ?
Kam
If it ain't broke, I'll break it.
Re: ventiler
man kaller det vel bare kam ja.
Knast er dansk for kam, har sett at "nokke" har vært brukt i dokumentasjon for båtmotor (Sabb).
Knast er dansk for kam, har sett at "nokke" har vært brukt i dokumentasjon for båtmotor (Sabb).
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: ventiler
Har kalt det for nokke sjøl..pelsen skrev:man kaller det vel bare kam ja.
Knast er dansk for kam, har sett at "nokke" har vært brukt i dokumentasjon for båtmotor (Sabb).
Tysk for kamaksel =nockenwelle
If it ain't broke, I'll break it.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: ventiler
Når man skal sette kammene til en motor der kammen ligger direkte på shimmet/ventilen, på igjen, så er det MEGET viktig å bruke workshop-manualen å lese nøye. Hvordan vinkel man legger kammen og vilken lagerskål man begynner med må man få med seg. Kammen blir jo liggende i spenn å presse ned en eller annen ventil når man skrur på lagerskålene.
Jeg var med å knakk en kam på en rekke6`er en gang. Men der var kammen sikkert en meter lang, så den blir jo litt mer utsatt en f.eks en kam til en endunker.
Jeg var med å knakk en kam på en rekke6`er en gang. Men der var kammen sikkert en meter lang, så den blir jo litt mer utsatt en f.eks en kam til en endunker.