CO justering
- Coach
- Innlegg: 249
- Registrert: 06 mar 2012, 13:01
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
- Bosted: Heimdal
CO justering
Hei å hå
Lurer litt på dette med co justering. Har en TDM som jeg lurer på om jeg burde justere litt. har lest litt på div fora, og ser at en del har justeret dette med godt resultat.
Min TDM er justert slik
Standar setting: C1-14 C2-16
Satte på KN filter og akropotter. og justerte til C1-31 C2-34 synes den gikk litt bedre etter dette. greit forbruk men, hoster og skytter litt når man slipper gassen i nedoverbakk.
Er det viktig å få dette justert helt riktig?
Vil en forhandler ha utstyr til dette?
Kan jeg prøve og juster mer selv +-?
Lurer litt på dette med co justering. Har en TDM som jeg lurer på om jeg burde justere litt. har lest litt på div fora, og ser at en del har justeret dette med godt resultat.
Min TDM er justert slik
Standar setting: C1-14 C2-16
Satte på KN filter og akropotter. og justerte til C1-31 C2-34 synes den gikk litt bedre etter dette. greit forbruk men, hoster og skytter litt når man slipper gassen i nedoverbakk.
Er det viktig å få dette justert helt riktig?
Vil en forhandler ha utstyr til dette?
Kan jeg prøve og juster mer selv +-?
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
- Coach
- Innlegg: 249
- Registrert: 06 mar 2012, 13:01
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
- Bosted: Heimdal
Re: CO justering
Ingen som har noen synspungter på dette?
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: CO justering
tallene sier meg ingen ting, men når den skyter i nedoverbakke uten gass er tegn på mager blanding, eller for åpen eksos. har du db-killere i. smallt det i pottene før justering?StigRoar skrev:Hei å hå
Lurer litt på dette med co justering. Har en TDM som jeg lurer på om jeg burde justere litt. har lest litt på div fora, og ser at en del har justeret dette med godt resultat.
Min TDM er justert slik
Standar setting: C1-14 C2-16
Satte på KN filter og akropotter. og justerte til C1-31 C2-34 synes den gikk litt bedre etter dette. greit forbruk men, hoster og skytter litt når man slipper gassen i nedoverbakk.
Er det viktig å få dette justert helt riktig?
Vil en forhandler ha utstyr til dette?
Kan jeg prøve og juster mer selv +-?
- Coach
- Innlegg: 249
- Registrert: 06 mar 2012, 13:01
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
- Bosted: Heimdal
Re: CO justering
Nei har ikke db killere i. skyter litt før også med orginalpottene. Tror nok den går vell magert ja. da jeg har en del vibrasjoner mellom 2000-3500. hørte på div fora at de som hadde justert litt på co hadde fått en helt annen sykkel. Kan dette stemme?Tysnes skrev:tallene sier meg ingen ting, men når den skyter i nedoverbakke uten gass er tegn på mager blanding, eller for åpen eksos. har du db-killere i. smallt det i pottene før justering?StigRoar skrev:Hei å hå
Lurer litt på dette med co justering. Har en TDM som jeg lurer på om jeg burde justere litt. har lest litt på div fora, og ser at en del har justeret dette med godt resultat.
Min TDM er justert slik
Standar setting: C1-14 C2-16
Satte på KN filter og akropotter. og justerte til C1-31 C2-34 synes den gikk litt bedre etter dette. greit forbruk men, hoster og skytter litt når man slipper gassen i nedoverbakk.
Er det viktig å få dette justert helt riktig?
Vil en forhandler ha utstyr til dette?
Kan jeg prøve og juster mer selv +-?
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: CO justering
Joda, har noe erfaring med dette. Snikkeren har fintenkt og testet litt her, både på sin egen og min TDM :-) Vi fikk justert bort noe vis knappene på panelet, men borte ble d ikke.
Smelling i pottene må du bare venne deg til, blir koselyd ut av det til slutt :-) Det er vel litt sånn derre "wablelyd" (i mangle av et bedre beskrivende ord) du har vel? Ikke høye smell?
Nå må du ikke gå i "Lasse-Hansen fella" og lytte for mye :-)
Blir du med på MC-tur i helga, eller VELGER du å være parkert fortsatt?
Smelling i pottene må du bare venne deg til, blir koselyd ut av det til slutt :-) Det er vel litt sånn derre "wablelyd" (i mangle av et bedre beskrivende ord) du har vel? Ikke høye smell?
Nå må du ikke gå i "Lasse-Hansen fella" og lytte for mye :-)
Blir du med på MC-tur i helga, eller VELGER du å være parkert fortsatt?

- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: CO justering
..."en helt annen sykkel" skriver du....DET vil du vel ikke ha :-D
- Coach
- Innlegg: 249
- Registrert: 06 mar 2012, 13:01
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
- Bosted: Heimdal
Re: CO justering
Globe skrev:..."en helt annen sykkel" skriver du....DET vil du vel ikke ha :-D
På ingen måte nei. Sakl ikke lytte meg ihjel nei. Tur te helga ja. Ska te Røros en tur på lørdag. men tror jeg velger 2+2 hjul ditt gitt. mangler litt pigger i 2 hjulingen. Likker ikke å kjøre så mye sykkel i -14. men, har merket meg enkelt som er litt "Lars Monsen" her ja:-) Så turer på vinteren overlater jeg til deg.
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: CO justering
Hei.
Tror mine CO innstillinger ligger rundt der du har justrrt deg til. Det putrer og smeller litt i pottene mine enda, men på langt nær så mye som før jeg justerte blandingsforholdet.
Du kan lese litt om drt i bloggen min, "Snikkerens lekeplass". Husker ikke helt hvilken side det står på, men mener det var i jul-august 2011 jeg skrev om det.
Kjøremessig merker du sikkert ikke noe forskjell, men en del av poppingen kan du bli kvitt.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Tror mine CO innstillinger ligger rundt der du har justrrt deg til. Det putrer og smeller litt i pottene mine enda, men på langt nær så mye som før jeg justerte blandingsforholdet.
Du kan lese litt om drt i bloggen min, "Snikkerens lekeplass". Husker ikke helt hvilken side det står på, men mener det var i jul-august 2011 jeg skrev om det.
Kjøremessig merker du sikkert ikke noe forskjell, men en del av poppingen kan du bli kvitt.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Haavar
- Innlegg: 182
- Registrert: 08 feb 2012, 19:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600
Re: CO justering
Popping ved motorbrems? Er det ikke "fuelcut" på TDM? 

- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: CO justering
Var og sjekket: jeg har CO på 10 på begge sylindre. Altså en del magrere enn hos deg. Ingen smell (annet en normal putring/godlyd).
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: CO justering
Nå vet jeg ikke hva som spesifiseres for de ulike sykklene, men for min gamle BMW med luftkjølt motor spesifiseres det en tommgang CO på 2% +/- 0,5%.
Se tabell for blandingsforhold vs CO. http://www.mgexperience.net/article/co-afr.html
Nå er det ikke lett å oppnå en stødig avlesning av CO for en forgassermotor. Til det er forgasserne rett og slett for unøyaktige.
Husker fra gammelt av at om man fikk en bilmotor til å ligge på under 4% CO var man såre fornøyd. Burde være det samme for MC.
Tror nok, uansett merke, at en CO verdi på over 10% er for rikt, og motor vil trives bedre om man fikk magret blandingen.
Se tabell for blandingsforhold vs CO. http://www.mgexperience.net/article/co-afr.html
Nå er det ikke lett å oppnå en stødig avlesning av CO for en forgassermotor. Til det er forgasserne rett og slett for unøyaktige.
Husker fra gammelt av at om man fikk en bilmotor til å ligge på under 4% CO var man såre fornøyd. Burde være det samme for MC.
Tror nok, uansett merke, at en CO verdi på over 10% er for rikt, og motor vil trives bedre om man fikk magret blandingen.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: CO justering
det som omtales er en "korrigeringsfaktor" som en kan finjustere via "service modus" på dashbordet..ikke CO ppm.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: CO justering
Ok.mekkern skrev:det som omtales er en "korrigeringsfaktor" som en kan finjustere via "service modus" på dashbordet..ikke CO ppm.
Høres rimelig ut.
Syntes 34% hørtes ut som i overkant feit blanding ja

Men uansett spesifiserer vel fabrikken en verdi for CO slik at man ikke bare justerer på måfå ?
Eller snakker vi om motorer med katalysator?
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: CO justering
Skal du ha dette perfekt bør den kjøres i benk.
Ride i Tr.heim er bra på dette.
Ellers finnes det jo små målere som kan festes på sykkelen og måler eksos mens en kjører
Ride i Tr.heim er bra på dette.
Ellers finnes det jo små målere som kan festes på sykkelen og måler eksos mens en kjører
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: CO justering
Vet ikke helt om jeg er på bærtur her men.
Hva med å kontakte et verksted og få dem til å ta en forbrenningstest/måling på en dyno?
Og la dem justere den.
Mulig dette er mer aktuellt når du har forgassermotor og ikke digital innsprut?
Hva med å kontakte et verksted og få dem til å ta en forbrenningstest/måling på en dyno?
Og la dem justere den.
Mulig dette er mer aktuellt når du har forgassermotor og ikke digital innsprut?
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------