Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

bjornen skrev:
kz1300 skrev:
ejs skrev::thumleft

fire sylindere er meget riktig å ha.
På vanlig gode motorsykler (Japanske) er det nok med en tennplugg for hver sylinder.
Det er vel viden kjent at Italienske sykler har dårlig elektronikk.derfor må de ha 2 plugger for å virke.
:prop:
Så det er det som er årsaken til at noen ikke japanske sykler må ha doble tennplugger pr. sylinder. :D
eeeeh, den gamle vt750¨n min har faktisk 2 plugger i hver sylinder,
så japsene har også prøvd seg på dette.
Hvorfor de eventuelt har kuttet det ut..... :scratch
De fikk mer effektive forbrenningskammere, kan være en årsak. Mulig vi får se mer av dette fremover, pga miljøkrav.

Brukeravatar
JRO
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013

Legg inn av JRO »

ZZR-Erling skrev:
kz1300 skrev:

På vanlig gode motorsykler (Japanske) er det nok med en tennplugg for hver sylinder.
Det er vel viden kjent at Italienske sykler har dårlig elektronikk.derfor må de ha 2 plugger for å virke.
Så det er det som er årsaken til at noen ikke japanske sykler må ha doble tennplugger pr. sylinder. :D
Nei....seriøst da: det er for at den skal gå mykere..har noe med flammeutbredelsen å gjøre. Den vil også gå rimeligere.
Må værra litt grei her nu...har faktisk akkurat nu Peaks Peak-utgaven over hele min andre skjerm her :knegg
Se der ZZr-Erling Pikes Peak er en skikkelig råtass, så hiv deg på kjøpe rushet før våren kommer. Hadde vært kjempfint med flere Multistradaer når sesongen starter. Og det er ikke noe å bry seg om at det er doble tennplugger heller. :P :p .
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

kz1300 skrev:
ZZR-Erling skrev:
kz1300 skrev:

Nei....seriøst da: det er for at den skal gå mykere..har noe med flammeutbredelsen å gjøre. Den vil også gå rimeligere.
Må værra litt grei her nu...har faktisk akkurat nu Peaks Peak-utgaven over hele min andre skjerm her :knegg
Se der ZZr-Erling Pikes Peak er en skikkelig råtass, så hiv deg på kjøpe rushet før våren kommer. Hadde vært kjempfint med flere Multistradaer når sesongen starter. Og det er ikke noe å bry seg om at det er doble tennplugger heller. :P :p .
2015er det magiske tallet.

EasyRider
Motorsykkelen din: Kawa

Legg inn av EasyRider »

ZZR-Erling skrev:
bjornen skrev:
kz1300 skrev:

eeeeh, den gamle vt750¨n min har faktisk 2 plugger i hver sylinder,
så japsene har også prøvd seg på dette.
Hvorfor de eventuelt har kuttet det ut..... :scratch
De fikk mer effektive forbrenningskammere, kan være en årsak. Mulig vi får se mer av dette fremover, pga miljøkrav.
Hmm helt ærlig så liker jeg ikke dette, ehmm klart fint at vi tar vare på miljø, ikke missforstå meg der. Men hvor står motorsykkelen i framtiden?

Blir det som bil, motorene vil bli midre (kubikk) mer aviftbeklagt (HK avgift) etc.. hva blir det igjen da?...

Snart så vi må holde på de sykklene vi har, for om 15-20 år får en kun sykkler som er plomba igjen grunnet avift og miljøhensyn.. mulig motorsykkel blir helt forbud..???
Blir ikke overasket om det blir en maks grense på HK i framtiden.

Dette er sef, satt litt på spissen, Men en kan jo lure på hva som vil skje om 15-20 år..
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

:thumleft

Håper at det da er hydrogendrevne sykler og biler.. :roll
If it ain't broke, I'll break it.

KawaKjetil

Legg inn av KawaKjetil »

ZZR-Erling skrev:har faktisk akkurat nu Peaks Peak-utgaven over hele min andre skjerm her :knegg
Æhh, link til dette hva for noe?? :eh

EasyRider

Legg inn av EasyRider »

Bergen skrev:
ZZR-Erling skrev:har faktisk akkurat nu Peaks Peak-utgaven over hele min andre skjerm her :knegg
Her:

http://www.ducati.com/bikes/multistrada ... k/index.do
Stallen:
Kawasaki ZZR 1400 Black

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:
ArcticTiger skrev::roll ÅHH, begynner du nå med detta Små-Kubbikk-gnålet igjen Bringisen, trudde vi var ferdig med det :scratch
:P :p Det er jo freddan og sååå enkelt å fucke opp alle med mindreverdighetskompleks som prøver å kompensere med kubikk og masse hester :gk
Tar eg ikkje feil så har du hatt en 1200cc, så du har altso prøvd å kompansere. Så lenge du ikkje har svart på noken av e-mailane som ligger i spam kassen så jahhh. Men bra forsøk å kjøre omvendt psykologi :erte :P :p
Du tar ikke feil nei , jeg har til og med hatt 2 stk. 1200ccm og 1 stk. 1000ccm. Så jeg også har prøvd å kompensere for "mindreverdighetskomplekser" slik som dere driver med , men heldigvis så gikk det over etter et vågalt forsøk på å gå ned til 800ccm. :P :p Kompleksene forsvant og er ikke lenger redd for å innrømme at jeg ikke trenger mer enn ca 800ccm jeg , har det morsomt og herlig uten å måtte bevise noe :erte
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:

Størst er best, ingen protest...væl, Bringisen da..han gnåler vist igjen :knegg
Neeei Erling , det er ikke meg som gnåler......det er dere i hylekoret som driver med slikt kvinnfolkesprell :-)å
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

EasyRider

Legg inn av EasyRider »

Bringisen skrev:
ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev:
ArcticTiger skrev::roll ÅHH, begynner du nå med detta Små-Kubbikk-gnålet igjen Bringisen, trudde vi var ferdig med det :scratch
:P :p Det er jo freddan og sååå enkelt å fucke opp alle med mindreverdighetskompleks som prøver å kompensere med kubikk og masse hester :gk
Tar eg ikkje feil så har du hatt en 1200cc, så du har altso prøvd å kompansere. Så lenge du ikkje har svart på noken av e-mailane som ligger i spam kassen så jahhh. Men bra forsøk å kjøre omvendt psykologi :erte :P :p
Du tar ikke feil nei , jeg har til og med hatt 2 stk. 1200ccm og 1 stk. 1000ccm. Så jeg også har prøvd å kompensere for "mindreverdighetskomplekser" slik som dere driver med , men heldigvis så gikk det over etter et vågalt forsøk på å gå ned til 800ccm. :P :p Kompleksene forsvant og er ikke lenger redd for å innrømme at jeg ikke trenger mer enn ca 800ccm jeg , har det morsomt og herlig uten å måtte bevise noe :erte
Jeg er ikke hellig overbevist om det her altså :roll

Tipper neste sykkel blir over 1000 cc, så slipper du å stå alene i sandkassa og forsvare ditt valg av 800 cc :P :p :D
Stallen:
Kawasaki ZZR 1400 Black

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

Dobble (to) tennplugger pr syllinder brukes vel for å få en raskest og jevnest mulig flammefront i syllindern. Særlig aktuellt når du har store syllindre/borringer kombinert med kort slag. Da er det arealet flammefronten skal nå over stort, og tida for forbrenning kort. Flammefronten ("forbrenningen") startes på to steder, slik at mest mulig av bensinblandingen får tid å brenne opp i forbrenningstakten før stemplet når nedre dødpunkt.
Jo mer av bensinblandingen som forbrennes; desto høyere effekt, renere avgasser, bedre gassrespons, mindre forbruk...

KawaKjetil

Legg inn av KawaKjetil »

EasyRider skrev:
Bergen skrev:
Her:

http://www.ducati.com/bikes/multistrada ... k/index.do
Ja der snakker vi :D Sikkert ikke lett å ta en tur der uten å dra på bakhjulet.. og med 150 gamp holder det nok i massevis!!
Men hva er det Ducati prøver å lage her? Med 17" for/bak hjul ser jeg ikke lyst på gruskjøring. Blir jo mest som en oppreist asfaltreser.

Da hadde jeg heller valgt denne http://www.ktm.com/no/travel/1190-adven ... Qwx6x3a2So
Her er mulighet for offroadkjøring også. Og like mye gamp i kjelleren!! Kommer som demo på Ride i Bergen til våren, o'lykke :thumleft

ArcticTiger

@ZZR-Erling; :roll En 2-syllindra 1200kubbikker med bare 150 hester blir nok i snaueste laget for deg :-k , så den der Paiks-[sensurert] ville jeg styrt klar av.....

Brukeravatar
JRO
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013

Legg inn av JRO »

ZZR-Erling skrev:
kz1300 skrev:
2015er det magiske tallet.
Jeg skjønner ikke at mange av dere kan planlegge så langt frem, allerede Pikes Peak som skjermbakgrunn. Vet du har snakket om MTS tidligere. På meg virker du klar, hvordan takler du å vente 2 sesonger til før du bytter?
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

ArcticTiger

Apropos Pikes Peak; I juni skal Guzzin og jeg en tur opp dit og inspisere utsikten http://www.pikespeak.us.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Men desverre ikke når løpet går....

Svar