Lurte på at det skulle bli Canon sin 24-70 f4L, men lesing av brukererfaringer på ymse foto-fora sa at den hadde noe treg autofokus og mye vignettering. Så passet det seg sånn at FotoVideo hadde satt ned Sigma sin 24-70 f2,8 DG (EX HSM) med 1500.- . Og brukererfaringene sa at man fikk mer linse for mye mindre penger der. Zoom er ikke noen favoritt, men tenker å prøve å like... Et par objektiver som har vært med på mye i mange år begynner å slarke, spesielt favoritten (50 1.4) høres ut som noe med grus i veiva. Kanskje denne zoomen kan erstatte begge?
Har ikke vært mye lys og knallfarger i dag, så det ble en liten test med is og snø og tett skydekke. Ser absolutt ut som jeg kan like denne, men også her er det synlig vignettering med full blender og 24mm. Merkelig nok ikke så uttalt bare i hjørnene men mer langs hele side-kantene. Nedblenda forsvinner det kjapt. Syntes faktisk linsa ga uvanlig mye god dybdefølelse på rette motivene.
Jeg får sikkert litt pepper av ZZR-Erling pga litt vel skarpt, men jeg klarer ikke la være bestandig

Måtte jo leke litt. Grusom overeksponering, men liker litt sånne rare bilder en sjelden gang:
OK, bare ei lita brukererfaring selv om det ikke er så mye erfaring enda.
Tilbake til temaet favorittobjektiv av fast type i tråden.