Mc-2013

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
jackae
Motorsykkelen din: BMW R1200 R, 2015

Mc-2013

Legg inn av jackae »

03.02.2013 Da er det bare så smått å begynne forberedelsene til en ny Mc-sesong :-) I fjor ble det tur ned til Slovenia, med autozug fra Hamburg til München. Tok noen dager på Vitranic hot. i Podkoren, like ved Kranjska Gora. Stille rolig sted, med fine alpeveier rett utenfor døren. Kjørte vestover gjennom Alpene, og endte opp i Luxemburg, etter noen dager i Schwarzwald, før jeg kjørte hjemover. Tok også en dag i Hartz, hvor det er kjempefint å kjøre mc. Startet turen fra Stavern 20.05. og var hjemme 01.06.

I år er planen å starte som i fjor, ned til Slovenia. Larvik- Hirtshals 28.08., med Superspeed. Hirtshals - Hamburg, Hamburg - München med autozug (bill. er booket, tot. 206,50 EUR. i sovevogn, Abfahrt 28.08. 21:12, Ankunft 29.08. 07:27, Fahrzeugverladung : 20:30 - 20:45)
München Podkoren eller Bovèc i Slovenia. Der i fra planlegger jeg å kjøre gjennom Kroatia, Bosnia, Montenegro, Serbia, Kosovo, Makedonia og inn i Hellas. Spennende fjellområder i nord, Parka Pindou, kan kanskje også være gøy å få med seg. Ned til Pireus, for å ta båt ut til Amorgos. Total kjørelengde på turen nedover er ca 3500 km. Planlegger ankomst Pireus 07.09. Da skulle det også kunne være rom for en dag eller to til å se seg litt om i Mostar eller Sarajevo, alt etter hvilken rute man velger. Er det "grisevarmt", kan det kanskje være deilig med en badedag ved Ohrid sjøen i Makedonia.

Etter 2 1/2 uke på Amorgos, starter hjemturen fra Pireus, 24.09. Har enda ikke bestemt hvordan den skal legges. Mest sannsynlig med båt fra Patra til Ancona eller Venezia. Får se det litt an. Eller kanskje Balkan ruta er fristende på returen også. Planlegger i utgangspunktet å kjøre hele veien opp til Hirtshals!
Da får vi se om denne turen lar seg realisere i år. Har gjort turen hjemme fra og ut til de greske øyer med mc to ganger tidligere. Da har jeg tatt båt fra Ancona og engang fra Brindisi. Kjempe fine turer begge ganger. Nå er det på tide å prøve en ny rute!!!

Hvis noen av dere har kjørt i de landene jeg planlegger å kjøre gjennom/innom, hadde det vært fint å høre hva slags erfaringer dere har gjort! Har noen lyst å slå følge på hele eller deler av turen, ta kontakt så kan vi snakke nærmere sammen. I utgangspunktet er planen å kjøre aleine ned til Pireus å treffe dama der, som tar fly t/r Athen :-)

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Re: Mc-2013

Legg inn av JohnnyTh »

Ikke helt ulikt turen min det. JEg kjører til Tyrkia i mai for å møte kona der. Hun fly ned sammen med datteren vår.
Nedover kjører jeg Tanmark-Tyskland-Tsjekkia-Slovakia-Ungaren-Romania-Bulgaria-Tyrkia Returen blir Hellas-Albania-Montenegro-Bosnia-Kroatsia-Ungarden-Slovakia-Tjekkia-Tyskland-Danmark.

Kjørelengde nedover 4010km hjemover usikkert men sansynligvis ca 5000km. jeg har 4 uker og det inkluderer 1 uke i tyrkia. Hvis jobben er snill blir det lengre.

Har funnet mye info på ADVrider.com. Kan anbefale å søke litt der hvis du ikke alerede har gjort det
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Jeg har nok ikke så mye å tillføre deg, men kan ikke annet en å undre meg litt
over den litt tidlige starten din på 2012 ferien din :scratch
Jeg å kjerringa var nedover Tyskland, Østerrike Italia (Garda)
Med Stelvio/Grossglockner passeringer, og følte vel at vi iallefall
ikke burde ha vært noe tidligere ute en det vi var :sk? (Fra Oslo 7/6).
La den tidlige starten noen store begrensninger på turen? Alpepassene?
I år blir det nedover igjennom Østerrike, ned til Slovenia og videre et stykke
ned i Croatia :prf Å om jeg kunne ha satt igang tidligere en det jeg
opprinnelig hadde planlagt (Ca 10/6) hadde jeg nok muligens utvidet
ferien med en fergetur fra Zadar til Ancona, og fått med meg Toscana
som måtte droppes i fjor pga noe knapp tid :lol
Har du andre "Must see-tips" siden ruta virker som den er kjent for deg.
Må du bare føle deg fri til å fortelle om de :vs
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jackae

Legg inn av jackae »

Ang. starttidspunktet for turen min i fjor, 20.05., så kan det selvfølgelig være pass som er stengt. Det avhenger av vinterens snøforhold. Siste del av mai kan være utrolig fin tid i Alpene, men akkurat som her hjemme kan man også være uheldig. Hvis man er fleksibel i forhold til rutevalg, og sjekker litt vær og pass overganger på nett kvelden før neste dags rute skal bestemmes, har man ganske god oversikt. Ha denne linken tilgjengelig under veis http://www.alpenpaesse.co/" onclick="window.open(this.href);return false;. Vet ikke helt hva slags "must tips" jeg skulle gi. Alle har meninger om flotte turer/pass de har kjørt, og opplevelser de har gjort, denne er også grei å se litt nærmere på når en skal kjøre pass http://www.klikk.no/emne/motorsykkelturer" onclick="window.open(this.href);return false;. Det beste tipset er vel å ha tid nok, ikke kjøre til det blir alt for seint på ettermiddagen, gjerne slå seg til på et sted man liker seg godt, å kjøre dagsturer. Det er så mange flotte steder og hyggelige mennesker man treffer underveis. Er man aleine/få som reiser sammen kommer man veldig lett i kontakt med folk. I fjor bokket jeg overnatting på http://www.pension-haaser.de/" onclick="window.open(this.href);return false;, hvor jeg tilbrakte noe av Pinsen. Kjempe hyggelige folk, rimelig overnatting, mc-kjøring i Schwarzwald er også noe som bør oppleves en gang, den lokale BMW forhandleren servet sykkelen min mens jeg fikk en R1200S til låns den tiden servicen varte. Videre vestover mot Luxemburg er Eifel området også flott. Her har jeg bodd på http://www.hotelhuellen.de/" onclick="window.open(this.href);return false; I Luxemburg er dette et artig sted http://www.hotel-de-la-sure.lu/" onclick="window.open(this.href);return false;. Da jeg var der i fjord var det fullt, men jeg overnattet like i nærheten og var en tur innom for en øl om kvelden :-) Selv har jeg ved flere anledninger brukt autozug, for transport gjennom Tyskland til Italia, eller til München. Ikke akkurat den største komforten på den type billett jeg kjøper, men synes det kan være praktisk. Når jeg har kjørt gjennom Tyskland sørover, velger jeg fortrinnsvis Bondestrasse. Liker man lang kjøring på Autobahn, og har egnet redskap, er det selvfølgelig effektiv transport., men for meg veldig kjedelig. Når det gjelder overnatting underveis i Tyskland, Østerrike, Italia, Sveits, har jeg aldri hatt problemer med å finne egnede steder. Har veldig god erfaring med disse: http://www.tourenfahrer-hotels.de/" onclick="window.open(this.href);return false;, http://www.mobikehotel.com" onclick="window.open(this.href);return false;, hvor man alltid finner seg godt til rette ;-) På hjemveien var jeg også innom Hartz, hvor jeg overnattet her http://www.goldenekrone-harz.de/" onclick="window.open(this.href);return false;. Disse stedene som er anbefalt på linkene over har også ofte veldig gode lokale kart for området til salgs i resepsjonen. Som du/dere skjønner er det mange flotte muligheter. Noe av sjarmen er vel også å gjøre sine egne erfaringer. Er man selv høflig og imøtekommende, treffer man også utrolig mange hyggelige folk underveis. Har hatt utrolig mange flotte opplevelser opp gjennom årene etter turer nedover i Europa.

Brukeravatar
jackae

Legg inn av jackae »

Da er det kun få dager til start :prop:
Turen blir som tidligere beskrevet, med noen få endringer. Planlegger å kjøre gjennom Albania, i steden for Kosovo. Starter fra Larvik med SuperSpeed 28.08. kl 08:00. Treffer dama i Pireus 07.09., og hemturen etter to uker på en Gresk øy, 21.09. Vet ikke enda hvilken rute jeg legger på retur. Kanskje litt avhengdig av hvordan jeg trives med rutevalget gjennom Balkan på veien nedover.

Skal se om jeg får til å legge ut litt informasjon underveis. Hvis det er tilgang på nett på overnattingene, skulle vel det være mulig.

:vs jack @

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

jackae skrev:Da er det kun få dager til start :prop:
Turen blir som tidligere beskrevet, med noen få endringer. Planlegger å kjøre gjennom Albania, i steden for Kosovo. Starter fra Larvik med SuperSpeed 28.08. kl 08:00. Treffer dama i Pireus 07.09., og hemturen etter to uker på en Gresk øy, 21.09. Vet ikke enda hvilken rute jeg legger på retur. Kanskje litt avhengdig av hvordan jeg trives med rutevalget gjennom Balkan på veien nedover.

Skal se om jeg får til å legge ut litt informasjon underveis. Hvis det er tilgang på nett på overnattingene, skulle vel det være mulig.

:vs jack @

Riktig god tur jackae, selv har jeg feriert ferdig for 2013 :sorry
Tok forresten rådet ditt, og opprettet baser for henholdsvis 3 og 4 dager
på Østerriketuren. Og det var ikke noe dumt tips :roll Ble straks litt mindre stress
når man kunne "komme hjem" etter dagsutfluktene :prf
Vi hører veldig gjerne fra deg under turen :vs
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

God tur ja!
Min kone og jeg starter 9 sept, og er hjemme 20 sept: Kielferga-Løwenherz-Rothenburg-Kitzbuhl-Gross G-Arabba 3 dgr-Timmelsjoch-Sølden-Andermatt-Furka-Grimsel-Susten-Lørrach med tog til Hamburg-Kielferga. :prop:

Svar