Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

Svein2 skrev:Nå kan dere med kubikksjuken og forvokste skogsmopeder slutte å diskutere.
MCN sitter på fasiten med CBF1000. :roll
Sitat:"Just enough power"
http://www.motorcyclenews.com/MCN/biker ... EPI-127426" onclick="window.open(this.href);return false;

:knegg
Men.....enough power to what ? :D

Effekten de mener er nok fra den 1000 kubikkeren er ikke høyere enn effekten til en 750 sporttourer fra 1987. Men uansett mener i allefall MCN at effekten fra denne nedjazzete 1000 kubikkeren er nok , og mener de da f.eks at alt over 1000ccm og 106 hk er for mye :popcrn

Ellers er jeg enig med deg at nå må de med kubikksyken og forvokste skogsmopeder slutte å diskutere slik at vi andre kan få litt fred :-)å
Sist redigert av Bringisen den 04 feb 2013, 22:15, redigert 2 ganger totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av tomsnes »

Svein2 skrev:Nå kan dere med kubikksjuken og forvokste skogsmopeder slutte å diskutere.
MCN sitter på fasiten med CBF1000. :roll
Sitat:"Just enough power"
http://www.motorcyclenews.com/MCN/biker ... EPI-127426" onclick="window.open(this.href);return false;

:knegg
"FORVOKSTE SKOGSMOPEDER" !!! :lol :lol :lol :thumleft
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Tom »

MrPitlane skrev: Hadde en Kawa VN1500 med lite hk, men den banka en Xx på toppgir aks fra 80 til 120. Etter 120 var jeg lost.. :redface

Det beste er så mye kubikk og hk som du liker og mestrer. :prop:
VN 1500 har vel 5gir og er drevet for lavere fart mot XX som har 6gir og drevet for høgre fart, så i grunn ikkje imponert over VN1500 :P :p

Men ellers enig.

Brukeravatar
alexanderyi
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 97' Kawasaki Ninja ZX9R
Sted: Valdres

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av alexanderyi »

Min ninja var strupt ned til 34hk, og synes det her var veldig ok i starten etter å ha gått fra 125ccm..
Men så ble plombering fjerna, og sykkelen gikk da opp i 107hk/96hk (vognkort/effekt på dyno(bakhjul)) og da spant den i starten på asfalten (uvant slipp punkt for clutch og for mye gass). Kjørte da en tur bortover sletta, og ble skremt av sykkelen og nesten litt redd.. Etter noen mnd kjøring så testa jeg sprekere sykkel (750ccm), og nå går brått 600 daut! :knegg

Min konklusjon ang hva som er "nok", er nok hva en har prøvd :-k

--
Alex
Lange eksosanlegg hører til under biler!..
1997 Kawasaki Ninja ZX9R
x: 2006 Rieju RS2 125 & 1998 Kawasaki Ninja ZX6R

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

alexanderyi skrev:Min ninja var strupt ned til 34hk, og synes det her var veldig ok i starten etter å ha gått fra 125ccm..
Men så ble plombering fjerna, og sykkelen gikk da opp i 107hk/96hk (vognkort/effekt på dyno(bakhjul)) og da spant den i starten på asfalten (uvant slipp punkt for clutch og for mye gass). Kjørte da en tur bortover sletta, og ble skremt av sykkelen og nesten litt redd.. Etter noen mnd kjøring så testa jeg sprekere sykkel (750ccm), og nå går brått 600 daut! :knegg

Min konklusjon ang hva som er "nok", er nok hva en har prøvd :-k

--
Alex
For noen kan nok dette føles riktig i starten , men etter hvert som årene går så har man helt naturlig gjerne prøvd det meste , både større og mindre sykler. Da kan det hende at andre egenskaper enn mest kubikk og mest effekt blir interessante. Og når det går enda lenger tid så kan noen til og med se at de andre egenskapene blir mer viktig enn kubikk og effekt. (utrolig nok :roll )
Tråden har vist at det ikke finnes en fasit for alle fordi man har forskjellige ønsker og behov for motorsykkelen , dessuten har vi forskjellige erfaringer.
Det virker som om det må bli konklusjonen.....
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

KawaKjetil

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av KawaKjetil »

alexanderyi skrev:Min konklusjon ang hva som er "nok", er nok hva en har prøvd :-k

--
Alex
Prøvde en kompis sin Hayabusa turbo med 297hk på bakhjulet. Det var nok... og vel så det :prop:

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av JohnnyTh »

Og noen av oss finner ut at de må ha mer kubikk og mer hk for å få de egenskapene som man ønsker etter som man blir eldre :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:Og noen av oss finner ut at de må ha mer kubikk og mer hk for å få de egenskapene som man ønsker etter som man blir eldre :)
Det er helt sikkert :D Og der er heller ikke få som endelig lever ut guttedrømmen når de blir 40+ , kjenner flere som tar lappen på tung sykkel når de blir 50 , disse vil ofte også ha mest mulig av alt som kan dokumenteres med tall :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg mener nå fremdeles at hvis man skal to på tur, med bagasje og dermed mye vekt å dra på så er det en fordel med litt størrelse på motoren når man skal ligge i motorveihastigheter. Har ingenting med guttedrømm eller å ta lappen som 50 åring å gøre. De 50 åringene jeg kjenner som tar lappen ender stort sett opp på HD her.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
Svein2 skrev:Nå kan dere med kubikksjuken og forvokste skogsmopeder slutte å diskutere.
MCN sitter på fasiten med CBF1000. :roll
Sitat:"Just enough power"
http://www.motorcyclenews.com/MCN/biker ... EPI-127426" onclick="window.open(this.href);return false;

:knegg
Men.....enough power to what ? :D

Effekten de mener er nok fra den 1000 kubikkeren er ikke høyere enn effekten til en 750 sporttourer fra 1987. Men uansett mener i allefall MCN at effekten fra denne nedjazzete 1000 kubikkeren er nok , og mener de da f.eks at alt over 1000ccm og 106 hk er for mye :popcrn

Ellers er jeg enig med deg at nå må de med kubikksyken og forvokste skogsmopeder slutte å diskutere slik at vi andre kan få litt fred :-)å
De mener at til den sykkelen, med det chassiet, til det bruket den er ment for, er 106 hk nok. De hadde neppe ment det om en S1000RR.

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

JohnnyTh skrev:Jeg mener nå fremdeles at hvis man skal to på tur, med bagasje og dermed mye vekt å dra på så er det en fordel med litt størrelse på motoren når man skal ligge i motorveihastigheter. Har ingenting med guttedrømm eller å ta lappen som 50 åring å gøre. De 50 åringene jeg kjenner som tar lappen ender stort sett opp på HD her.

:thumleft

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:
Svein2 skrev:Nå kan dere med kubikksjuken og forvokste skogsmopeder slutte å diskutere.
MCN sitter på fasiten med CBF1000. :roll
Sitat:"Just enough power"
http://www.motorcyclenews.com/MCN/biker ... EPI-127426" onclick="window.open(this.href);return false;

:knegg
Men.....enough power to what ? :D

Effekten de mener er nok fra den 1000 kubikkeren er ikke høyere enn effekten til en 750 sporttourer fra 1987. Men uansett mener i allefall MCN at effekten fra denne nedjazzete 1000 kubikkeren er nok , og mener de da f.eks at alt over 1000ccm og 106 hk er for mye :popcrn

Ellers er jeg enig med deg at nå må de med kubikksyken og forvokste skogsmopeder slutte å diskutere slik at vi andre kan få litt fred :-)å
De mener at til den sykkelen, med det chassiet, til det bruket den er ment for, er 106 hk nok. De hadde neppe ment det om en S1000RR.
Å? Det kan jeg aldri tenke meg :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:Jeg mener nå fremdeles at hvis man skal to på tur, med bagasje og dermed mye vekt å dra på så er det en fordel med litt størrelse på motoren når man skal ligge i motorveihastigheter. Har ingenting med guttedrømm eller å ta lappen som 50 åring å gøre. De 50 åringene jeg kjenner som tar lappen ender stort sett opp på HD her.
Klart jeg skjønner at du mener det. Og har selvfølgelig forståelse for at det er fordel å ha litt størrelse på motoren , spessielt når man skal to på tur med bagasje og mye vekt. Har selv kjørt på langtur med CBR600 og det var et pes å piske motoren mellom 8 og 10000 rpm for å få dreiemoment. Hva som er nok blir jo en kjedelig sak å diskutere etterhvert , så det har jeg gitt opp.
Og jeg mener heller ikke at alle som velger en stor motor er ferske 40 åringer , men det er nok ikke å stikke under en stol at flertallet av disse ferske 40åringene gjerne ønsker seg mest mulig av alt som kan dokumenteres med store tall enten det er en plastrakett eller en HD. I allefall dem jeg kjenner til , men la nå ikke dette også bli en stor diskusjon.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av EasyRider »

Bringisen skrev:jeg mener heller ikke at alle som velger en stor motor er ferske 40 åringer , men det er nok ikke å stikke under en stol at flertallet av disse ferske 40åringene gjerne ønsker seg mest mulig av alt som kan dokumenteres med store tall enten det er en plastrakett eller en HD. I allefall dem jeg kjenner til , men la nå ikke dette også bli en stor diskusjon.
Snakker for meg selv, og det var ikke i mine tanker at jeg skulle ha mest mulig kubikk når jeg kjøpte sykkelen min. Verken den første eller veteranen som jeg kjøpte nå!!!
Og ja, jeg er fersk mc fører. riktig nok ikke 40 enda.. men close.. to close.

Og jeg kjenner flere i min alder som ikke er ute etter å ha det største inne kubikk!! Det går kun på hvilke preferanser de liker.
Kan nevne 3 av mine nærmeste mc buddys som er rundt 40..og ingen av dem har over 1000 ccm. 2 av dem har offroad og siste man kjører nakensykkel.

Og skulle det du sier her hold i mål burde det ha gjenspeilet seg her på MC siden også. og helt ærlig det kan jeg ikke si jeg ser.

Er da ganske så mange her som ikke har de råeste du får av verken plastraketter eller Adv. sykkler eller HD når det gjelder ccm eller hk.

Så "flertallet" du snakker om er jeg totalt uenig i!!
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ejs »

Neste sykkel jeg kjøper,skal minst ha dobbelt så mye kubikk som den jeg har nå.

:mc2 :mc7
If it ain't broke, I'll break it.

Svar