"Samegutten Ante" ... din drittsekk

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av jhn »

Carpa skrev:Og med Ante så mener du egentlig Sverre Porsanger som spilte Ante?

Sist jeg var i Alta traff jeg på en same på puben der, en meget bitter same. Han var ganske så kverulerende og veldig opptatt av at samene hadde blitt veldig dårlig behandlet. Får meg jammen til å lure på om det var Ante him self jeg traff på :-k
Ja, jeg mener Sverre Porsanger, men skriver Ante for letthets skyld.
Det er kanskje ikke så usannsynlig at det var han ... det virker jo unektelig som om han bærer på et eller annet nag til oss.
De ble jo ikke behandlet så godt i tidligere tider, men det er såpass lenge siden at Sverre Porsanger nok sikkert har hatt et godt liv

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av JohnnyTh »

Vi har vel alle sammen hørt mange ganger om hvor dårlig samene ble behandlet, og jeg er nok enig i at de ble det. Fornorsking og nekte dem å bruke språket sitt. Men så så jeg hvem tror du at du er på nrk tror jeg det var , og der var det en som hadde avstamning fra finnmark. Og i det programmet sa de hvorfor de ble fornorsket, det var av frykt for at Finnland skulle invadere Finnmark. Så hadde de ikke blitt fornorsket så hadde de kanskje ikke vært norske i det hele tatt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Sted: Notodden

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av dag-zzr »

Jompa skrev:'Ante" har fått mye juling oppigjennom årene, for at han ba om det sjøl.
Om det var susessen sim gikktil hodet på han vet ikke jeg, men han klarte alltid å terge på seg
folk uansett om han var i Alta, Kautokeino, eller kor som helst.

At han fikk seg en på snørra hadde ingenting med kofta å gjøre, men mannen inni.
Måtte da være mye bedre å sitte på Scotsman å dra damer, :yeyeye enn å tulle rundt i Finnmark å slåss :punch Satans toskete mann :evil
Er jo synd at han var så poppulær at han måtte emigrere til Finland. Han har sikkert VHS spiller og ser "Ante filmene" på storskjerm før han går på badet å speiler seg. :lol

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av L-NA »

jhn skrev: Det var riktignok en del "boksing" på byen på 70 og 80 tallet, men da mellom oss lokale helter og møringer eller briter, men det var på en måte en sport som møringene, britene og oss gledet seg til hvert år når sesongen nærmet seg. Drikke litt øl, ut og bokse for så å støtte hverandre inn igjen for å drikke mere øl
:-) var der :-) :-) Nå er eg verken Møring eller Britte, men linefisker fra Bømlo på "Salting" i 1982. :-) Riktig som du forteller her, men siden jeg verken er eller, var noen stor "figther", så tok jeg meg heller av Øl drikkinga...Harde dager, men gode minner :-)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av jhn »

L-NA skrev:
jhn skrev: Det var riktignok en del "boksing" på byen på 70 og 80 tallet, men da mellom oss lokale helter og møringer eller briter, men det var på en måte en sport som møringene, britene og oss gledet seg til hvert år når sesongen nærmet seg. Drikke litt øl, ut og bokse for så å støtte hverandre inn igjen for å drikke mere øl
:-) var der :-) :-) Nå er eg verken Møring eller Britte, men linefisker fra Bømlo på "Salting" i 1982. :-) Riktig som du forteller her, men siden jeg verken er eller, var noen stor "figther", så tok jeg meg heller av Øl drikkinga...Harde dager, men gode minner :-)
Ja, det var harde men artige tider :-)å Det er vesentlig roligere nå for tiden ... de britiske trålerne er borte og loddefisket er nærmest ikke-eksisterende ... men det er fremdeles en del autolinere fra vestlandet og møre.
Jeg tror kanskje alle vestlendinger gikk under fellesbetegnelsen "møringer", men møringene var nok den største gruppen ... ved siden av britene.
Jeg var nok også litt mere ivrig med øl-drikkinga enn med boksinga :cheers

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av Bjønnavind »

Da jeg bodde på Hamarøy i mine ungdomsdager hadde vi støtt problemer med samene fra Tysfjord. De var ikke av typen som gikk i drakt til en hver tid, men de snakket samisk og nesten hver eneste gang de dukket opp så lagde de kvalm og bråk. Det var uten unntak, og veldig irriterende!

Over halvparten av samene jeg visste om gjorde ikke annet enn å heve trygd og drikke hjemmebrent, og når de dukket opp var det litt sånn gjengtendenser vi ser i by-miljøene. Et par biler med til sammen 10 personer kunne stoppe tilfeldige folk og gi dem juling før de kjørte videre. Slikt blir det jo krig av. Det var kun et fåtall av samene jeg fikk god kontakt med, men det var et litt anstrengt vennskap, for så fort de fikk i seg et par drammer kunne de plutselig finne ut at de skulle ta meg! Ganske stressende, så jeg gadd ikke ha mer med dem å gjøre. :-)å

Jeg vet ikke om det er slik der oppe nå lenger, men det hjelper jo ikke akkurat på fordommene!

(Nå skal det sies at det var nok et par av "oss andre" som også var litt store i kjeften, men som regel alltid var det samene som yppet til bråk) :roll

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av jhn »

Dette har ikke jeg opplevd .... bortsett fra en gang i Vikersund ... det var ikke samer.
Slike gjenger dukker gjerne opp med jevne/ujevne mellomrom på de underligste steder ... uavhengig av etnisitet.

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av jodlevann »

Det knuffes jo overalt når testoteronet renner ut av øra. De fleste vet at i en drosjekø i Oslo etter et (h)julebord, kan være litt for livat. Ikke prøv en antydning på protest om noen kaprer drosjen din. Hvis du vil hjem, da.
Gjengene herjer og pol'ti har nok å styre med. Bevare meg vel for en oppgave. :-)å så vesle Ante skal nok være glad han er på hjemmebane.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kri ... 66856.html

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av Voodoodoo »

Sett i lys av denne: http://ipad.dagbladet.no/2013/01/27/nyh ... /25461841/" onclick="window.open(this.href);return false;

Er det kanskje ikke så rart at vi siviliserte snobber bosatt sør for Dovre har hatt en litt forutinntatt holdning mht. Stammefolket i nord :0)




Memento mori
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
jtand
Innlegg: 30
Registrert: 23 okt 2012, 23:01
Motorsykkelen din: Kawasaki ER6N
Sted: Nordland

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av jtand »

Bjønnavind skrev:Da jeg bodde på Hamarøy i mine ungdomsdager hadde vi støtt problemer med samene fra Tysfjord. De var ikke av typen som gikk i drakt til en hver tid, men de snakket samisk og nesten hver eneste gang de dukket opp så lagde de kvalm og bråk. Det var uten unntak, og veldig irriterende!
Hehe, jeg er tilfeldigvis fra nevnte plass. Det var nok slik du beskriver i en periode. Time´s changing! Heldigvis...

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av Bjønnavind »

jtand skrev:
Bjønnavind skrev:Da jeg bodde på Hamarøy i mine ungdomsdager hadde vi støtt problemer med samene fra Tysfjord. De var ikke av typen som gikk i drakt til en hver tid, men de snakket samisk og nesten hver eneste gang de dukket opp så lagde de kvalm og bråk. Det var uten unntak, og veldig irriterende!
Hehe, jeg er tilfeldigvis fra nevnte plass. Det var nok slik du beskriver i en periode. Time´s changing! Heldigvis...
Det er jo godt å høre :-) Når jeg tenker på det, så et det lenge siden jeg har fått noen oppdateringer angående dette temaet fra hamarøy området :-)

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av Carpa »

Gratulerer med dagen til alle "Anter"

Dere som har flaggstang får heise flagget i dag :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av Intruder »

:thumleft Skal jaggu heise flagget for samene i dag :bb_p: ....og 17 mai heiser jeg det nasjonale før jeg reiser til Sverige !! :yeahright
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av Carpa »

Skikkelig munter fyr du Intruder :banansplit :yeahright
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: "Samegutten Ante" ... din drittsekk

Legg inn av Icetruck »

ZZR-Tom skrev:Eg kan ikkje uttale meg om samer eller ante, men "boksingen" er det generelt mindre av i bygdene. Ka er det som skjer med dagens ungdom? Har facebook og spel tatt i fra dei all aggresjon? Stod i ei taxi kø i fjor då eg overhørte to karer som uttalte seg om at det var ikkje det samme å gå på byen lenger, alle oppførte seg og til og med i taxi køa stod alle pent og pyntlig og sneik ikkje. Neeeei det går til helvete med sivilasjonen!

skål, no stikk eg i taxien

Neida det er noen av oss som driver med boksing enda.. Men har lagt det på hylla, kjedelig å få 8000,- i bot vær gang, og få overnatte i kjellern....
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Svar