Gorbys Garage! bytte sv'n i transalp???
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?
Tommelfingerregelen var å gå opp 20-25% på hoveddysa når man monterte separate filtere, hvis man har CV-forgassere.
Og justere videre derifra. Problemet med filtre som slipper imellom mer luft, er dårligere vacuum i forgasser, noe som fører til dårligere sug. Derfor trengs større dyser, som slipper imellom mer bensin når suget er dårligere.
Er usikker på hva jeg har, da jeg nå har nyere og større gassere, fra en Z1000J. De har jeg fått justert inn i benk, det blei meget bra. Koster litt, men kan varmt anbefales. Sykkelen går fint og sterkt gjennom hele turtallsregisteret, noe som ikke var tilfelle med de gamle gasserne. Bakdelen med større gassere, er noe dårligere drag under 3000 rpm.
Og justere videre derifra. Problemet med filtre som slipper imellom mer luft, er dårligere vacuum i forgasser, noe som fører til dårligere sug. Derfor trengs større dyser, som slipper imellom mer bensin når suget er dårligere.
Er usikker på hva jeg har, da jeg nå har nyere og større gassere, fra en Z1000J. De har jeg fått justert inn i benk, det blei meget bra. Koster litt, men kan varmt anbefales. Sykkelen går fint og sterkt gjennom hele turtallsregisteret, noe som ikke var tilfelle med de gamle gasserne. Bakdelen med større gassere, er noe dårligere drag under 3000 rpm.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?
Jadda, det vart en tur til oslo da igår, 30 mil en vei... og noe lengre hjem siden fjellet var stengt, kan vel si både sykkel og stropper fikk sin ilddåp på telehiv-infiserte veier med stiv kuling og tungt snødriv! Også så kjekt at de salter så mye østafor da...
Stroppet og klar for turen hjem...


Fikk ikke testet den så mye, det vart et par sirkler og åttetall på parkeringsplassen for å varme opp motoren og så fikk jeg akkurat lagt inn andregiret før jeg måtte stoppe foran inngangen til garasjen
Blir vel ikke noe mer denne helgen siden jeg jobber men på mandag skal jeg iallefall kjøre den til en vaskehall og få av saltlaken og all annen møkk som samlet seg etter turen... Første inntrykket lover godt iallfall

Stroppet og klar for turen hjem...


Fikk ikke testet den så mye, det vart et par sirkler og åttetall på parkeringsplassen for å varme opp motoren og så fikk jeg akkurat lagt inn andregiret før jeg måtte stoppe foran inngangen til garasjen


Blir vel ikke noe mer denne helgen siden jeg jobber men på mandag skal jeg iallefall kjøre den til en vaskehall og få av saltlaken og all annen møkk som samlet seg etter turen... Første inntrykket lover godt iallfall

-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?
Kjempekult
Grrattlere med ny-sykkern






- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?
Gratulerer!
Nye V-Strom'en ser veldig bra ut
I denne er jeg sikker på det er mye - veldig mye, kjøreglede!!
Nye V-Strom'en ser veldig bra ut

I denne er jeg sikker på det er mye - veldig mye, kjøreglede!!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?
Takker for det. Det tror jeg ogAJ skrev:Gratulerer!
Nye V-Strom'en ser veldig bra ut![]()
I denne er jeg sikker på det er mye - veldig mye, kjøreglede!!

-
- Innlegg: 349
- Registrert: 03 nov 2009, 23:49
- Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
- Bosted: Lardal, Vestfold
- Kontakt:
Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?
Hei, det var skikkelig interessant å lese gjennom de ni sidene på gsresources.com,
i tillegg til tråden her.
Dvs rundt jobben du har lagt ned i GS-prosjektet ditt Gorbys. !
Interessant historikk også.
Det går noen av gamlesyklene ennå - heldigvis :-)
Mange av de kan du se i Mai, nå sist i 2012 på Vindfjelltunet
Her noen bilder fra Bjørn sin side
Jeg har selv stående en GS750B, som "snart" er ferdig.
Snart, ja det er jo ikke noe konkret, men satser på å høre lyden av den i 2013
Det ligger noen ord og bilder av den her.
i tillegg til tråden her.
Dvs rundt jobben du har lagt ned i GS-prosjektet ditt Gorbys. !
Interessant historikk også.
Det går noen av gamlesyklene ennå - heldigvis :-)
Mange av de kan du se i Mai, nå sist i 2012 på Vindfjelltunet
Her noen bilder fra Bjørn sin side
Jeg har selv stående en GS750B, som "snart" er ferdig.
Snart, ja det er jo ikke noe konkret, men satser på å høre lyden av den i 2013

Det ligger noen ord og bilder av den her.
Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?
Wow! Sykt strøkent dette der daSveinT skrev: Jeg har selv stående en GS750B, som "snart" er ferdig.
Snart, ja det er jo ikke noe konkret, men satser på å høre lyden av den i 2013![]()
Det ligger noen ord og bilder av den her.


Hva har du gjort med motoren? Lakkert? Blåst den med noe og så lakkert eller dyppet den i noe og så lakkert?
Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?
Åkaj så har vi fått kjørt noen mil og endelig
Skulle bare kjøre ned på bensern å vaske av saltet og annen møkk men det blir jo fort noen mils omvei, og vart ikke skuffet av den grunn :) Godt fornøyd med kjøpet ja!











Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?
Gratulerer så mye med Ny sykkel!! : 

Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?
.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:37, redigert 1 gang totalt.
Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?

Sjekk av ventilklaringer idag... hadde ikke bladføler som gikk langt nok ned og i tillegg var den for grov i målene(0.05 økninger)
Så imorgen må jeg se om jeg ikke har en bladføler liggende en plass som går under 0.05 og så må jeg få bestillt meg eller få laget meg et verktøy til å få fjernet shimsen så jeg vet hva jeg har....
MEN! litt fant jeg nå ut da, en to-tre ventiler som var trangere enn 0.05mm, og en to-tre som var helt oppe i 0.1 og til og med 0.15! Suzuki Specs er fra 0.03 til 0.08mm. Så litt er det nå og ta tak i. Satser på den blir litt mer lettstartet og...

Og så fant jeg et greitt skjema for å holde kontroll på shims og klaringer: http://www.z1enterprises.com/Documents% ... sChart.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?
Det var da veldig små klaringer. På Kawasakien min skal klaringa være 0,08 -0,18.
Med så lite klaring bør det ikke bli kakling fra ventilene hvertfall.
Jeg hadde en gang en GS 1100 G, kan ikke huske at ventilene ble justert noen gang på de 5 årene jeg hadde den.
Med så lite klaring bør det ikke bli kakling fra ventilene hvertfall.
Jeg hadde en gang en GS 1100 G, kan ikke huske at ventilene ble justert noen gang på de 5 årene jeg hadde den.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?
Fin sykkel du har der
Holder selv på med en gammel Z1000 som har stått i 10 år. Skifte pakninger på maskin, må ha ny tank pga lekkasje, brakett til ene coilen var knekt, simmer ringer, bremser må overhales osv. Dukker sikkert opp litt mer underveis. Men kjekt å ha litt å putle med i vintermånedene.
Satser på å bli ferdig til vårmønstringen i Bergen.

Satser på å bli ferdig til vårmønstringen i Bergen.
Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?
Jepp, står så i servicemanualen. Står også at det skal være minimalt med lyd fra ventilene som du sier. Er mange GS'er som har gått langt og lengre enn langt uten å justere ventiler men her trengs det iallefall å bytte ut noen shims :)Jompa skrev:Det var da veldig små klaringer. På Kawasakien min skal klaringa være 0,08 -0,18.
Med så lite klaring bør det ikke bli kakling fra ventilene hvertfall.
Jeg hadde en gang en GS 1100 G, kan ikke huske at ventilene ble justert noen gang på de 5 årene jeg hadde den.
Når er det da? Er ikke mer enn 25mil til bergen fra meg så kanskje jeg tar turen :)Bergen skrev: Satser på å bli ferdig til vårmønstringen i Bergen.
Re: Min 1978 GS750E og snart en V-strom?
Jeg synes også dette hørtes rart ut, du er sikker på at det ikke er i tommer (inch) du leser da?gorbys skrev:
MEN! litt fant jeg nå ut da, en to-tre ventiler som var trangere enn 0.05mm, og en to-tre som var helt oppe i 0.1 og til og med 0.15! Suzuki Specs er fra 0.03 til 0.08mm.
Verkstedhåndboken til min old timer står begge målene:
Intake: 0.004-0.008 in. (0.10-0.20 mm)
Exhaust: 0.006-0.010 in. (0.15-0.25 mm)
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------