MCsidens veteran hjørne - medlemmenes egne veteransykler

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

MCsidens veteran hjørne - medlemmenes egne veteransykler

Legg inn av EasyRider »

Ja, og hva er dette da?

Min interesse for veteraner er av de "nyeste" veteranene. De som kom ut fra slutten av 70 til begynnelsen av 80 tallet.
Mange tenker sikker, hvorfor den "tidsepoken", var jo da de vakre sykklene med runde former og flotte vannavkjølte motorer begynte å bli pakket inn i plast. Lyktene ble firkantet og vannkjøling var hot. Jo, jeg støtter den tanken. Men uansett det var dette jeg vokste opp med.

Husker godt den sommeren jeg var på feire hos mine besteforeldre, hvor jeg en dag snek meg opp til min Onkels gutterom.
Han var bortreist i militæret og det passet meg godt, da kunne jeg snoke rund i en verden som var ny for meg. Når jeg åpnet døren til det rommet ble jeg møtt av en drøss motorsykkel postere som hang over alt i rommet. Jeg kan enda huske CBX 1000 og Z1000 posterne. Neste jeg så var jo det "ultra moderne" HIFI annlegget som stod der, Største stero racket jeg hadde sett med dito tilhørende høytalere!! WOW.
Jeg tittet igjennom platene husker jeg, ACDC, TNT, Judas Priest, Saxon etc. Dette var jo noe helt nytt for meg, Neste jeg oppdaget var en stabel med mc blader. Husker jeg begynte å bla i dem, mest for å se på bildene. Masse flotte motorsykkler!! Men gleden ble kort da bestemor ropte på meg og sa det var middag. Jeg lukket døra så forsiktig jeg kunne og snei meg tilbake til rommet jeg hadde. ventet noen sekunder før jeg ropte tilbake og sa jeg kom straks. Senere den kvelden sneik jeg meg inn å hentet noen mc blader som jeg lånte og leste på senga før jeg sovnet. Vel. nok om meg og gammle historier.

Så når jeg tenker på veteransykkler så er det fra slutten av sytti og begynnelsen av åtti som detter inn i hodet mitt.
Og særlig japanske, av en eller annen grunn. Var vel det som var "hot" den gangen?


Valget av veteran ble basert på at jeg ønsket meg en billig og enkel sykkel. En som jeg kan skru og feile litt med. Da jeg ikke har all verden av ferdigheter innen MC mekaniske.
Merke ble Kawasaki, ja ikke at jeg vurderte andre sykkler. men jeg må si jeg er litt svak for Kawasaki, Et merke som mange bare feier bort, som upålitelig og lav kvalitet av de japansk motorsykkelprodusentene. En underdog!! og jeg er av natur den som heier på en underdog! :twisted

Modellen ble en KZ 550, egentlig var drømmen en GPZ 550, men er ikke mange jeg har sett av den her i Norden. De få jeg har sett har vært dyre.

Fant en Kawasaki KZ 550 1982 model fra Sverige. Første gang registrert i 83. Selger ble kontaktet og sykkelen ble hentet sist fredag.

Bilde
(Bildet er hentet fra annonsen og ble tatt i fjor sommer 2012, jeg har selv enda ikke fått tatt noe bilde av den)

Som alle bilder, så juger dem litt da. Når jeg var å hentet den var den blitt støvete etter å ha stått i garasjen hans over halvt år urørt.
Men i det store å det hele er sykkelen gangske så pent til å være 30 år gammel, noe smått er det jo selfølgelig.

Sykkelen er nå momset inn. Neste steg er å få vist den for biltilsynet. Noe som kan bli en utfordring da jeg ikke har det orginale eksosannlegget. Vi får se. Selger sa at det annelgget som sitter på den nå satt der når han kjøpte den. Sykkelen har vært godkjent av svensk biltilsyn 3 ganger med det annlegget. Og sykkelen støyer ikke. Dette er ikke et typisk effektannlegg, for meg virker det som et erstattningsannlegg. Men om biltilsynet støtter meg i dette er vel tvilsomt. Uansett så har jeg funnet noen orginale eksosannlegg på Ebay til en rimelig penge. Men sitter litt på gjerdet da jeg har sett noen høggere i Norge har tilsvarende modell inne.

Men dette var nok om min veteran, nå gir jeg staffetpinnen videre til neste mann med en veteran her inne!!
Hvem er du, hvilken sykkel har du med bilde sef!!!

Er vi mange nok, må vi jo til sommeren ha et MCsiden veteran løp. :prop:
Sist redigert av AJ den 21 jan 2013, 07:50, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Siden vi også har en annen veterantråd her inne, legger jeg til litt i tittelen på denne, den nyeste tråden
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MCsidens veteran hjørne - medlemmenes egne veteransykler

Legg inn av Jompa »

Tror ikke du trenger originalt eksosanlegg, det holder at sykkelen klarer støykravet fra 83.
Å kjøpe et 30 år gammelt eksosanlegg høres uansett ikke ut som noen god ide,
de er som oftest fulle av rust.
Eneste er hvis du er heldig og finner et anlegg som er blitt demontert da sykkelen var ny.
Det var jo ganske vanlig å bytte til 4-1 på 80-tallet.

Sykkelen ser veldig fin ut på bildet, hvordan er lakken ?
Og er tanken noenlunde blank innvendig ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: MCsidens veteran hjørne - medlemmenes egne veteransykler

Legg inn av EasyRider »

Tatt i betrakning alderen så er ikke sykkelen så ille.
Lakken ser litt for bra ut til å være orginal, tipper den har vært omlakert. Men det er pent gjort.
Tanken inni har bare noen rustspotter, så den er innafor vil jeg tro. Skal se litt mer på det bare været blir bedre (varmere) er for kaldt å stå ute i garasjen å skru.
Eller så har sykkelen ny clutch.
Hjullager foran og bak er ok.
Styrelager også i orden.
Demperne virker helt greit, men tipper dem burde ha vært overhalt (ny olje). Men ingen lekk fra simringer.
Dekk er ok
Bremser er ok, Gull å ha skivebremser rund baut, Husker hvordan det var med trommelbremser fra mopedtiden... :-)å
Motor virker ok. Men skal ta en ventilsjekk.
Har startet den og lot den bli go og varm, så ingen synlig eller lukt av brent olje fra eksos. Men klart nå var ikke sykkelen under belastning uten om sin egen friksjon.
Vet ikke om det har noe å si?

Det som skal gjøre før den blir vist biltilsynet er:

Bytte baksving lager, er litt slerk, ikke mye. Står i verksted manualen at litt skal det være?!! men jeg synes det er litt for mye. lager er ihverfall innkjøpt.
bytte KN filterne, disse har sett sine bedre dager.
bytte olje og oljefilter (selger sa at han hadde byttet dette når han byttet clutch og oljen ser "ny ut" men bytter uansett).
Nye holker, dem som sitter på er jalla biltema. Jeg liker dem ihverfall ikke. Har kjøpt noen ettermarkeds holker som skal være i samme mønster som de orginale.
Sete må trekkes om. Det er slitt som en kan se på bilde.
Sykkelen mangler også håndtak til passasjeren bakpå. Den hadde jeg tenkt å få tak i via ebay. Norske høggere forventer jo gull og grønne skoger for det dem har.

Tilbake til eksos
Det sitter et marchall 4-1 eksos på sykkelen som er merket med BSAU 193/T2
Hvis jeg har forstått riktig så er dette det gammle godkjenningsmerke for for støykrav i England. Det vil si før E merking i EU kom.
Jeg har skrevet ut et par dokumenter fra Engelske myndigheter som sier at dette er godkjent i England.
Får da bare gå på biltilsynet og si at er det godkjent i England så er det godkjent i EU, så får vi se. Håper det går i orden.

@Jompa du har helt rett når det gjelder rust på orginale eksosanlegget, har google litt og det var det første folk byttet da det rusta i filer innen et par år :-k .
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 497
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: MCsidens veteran hjørne - medlemmenes egne veteransykler

Legg inn av MGR1 »

Hei alle :vs.

Jeg er ny på forumet her, selv om jeg har 'lurket' lenge. Er mest interessert i klassiske MC'er, og har hatt en del av dem, men prøvekjører gjerne en moderne maskin bare for moro skyld :-). Her er noen av MC'ene jeg har for øyeblikket, alle tre er urestaurerte og originale. Jeg kjører mest med AJS'en.

1978 Honda CX500
Bilde

1955 AJS 500
Bilde

1929 Douglas 350SV
Bilde

Jeg ser på meg selv som en 'MC-nerd' og bidrar gjerne i tekniske diskusjoner både når det gjelder gammelt og moderne maskineri :-).

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens veteran hjørne - medlemmenes egne veteransykler

Legg inn av ArcticTiger »

:vs Velkommen hit MGR1 :thumleft Det var noen flotte sykkler du har :yeyeye :yeyeye

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38040
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens veteran hjørne - medlemmenes egne veteransykler

Legg inn av AJ »

Velkommen hit, MGR1! :D
Det var noen riktig flotte og ikke minst sjeldne sykler, ja! :thumleft
MGR1 skrev:Hei alle :vs.

Jeg er ny på forumet her, selv om jeg har 'lurket' lenge. Er mest interessert i klassiske MC'er, og har hatt en del av dem, men prøvekjører gjerne en moderne maskin bare for moro skyld :-). Her er noen av MC'ene jeg har for øyeblikket, alle tre er urestaurerte og originale. Jeg kjører mest med AJS'en.

1978 Honda CX500
Bilde

1955 AJS 500
Bilde

1929 Douglas 350SV
Bilde

Jeg ser på meg selv som en 'MC-nerd' og bidrar gjerne i tekniske diskusjoner både når det gjelder gammelt og moderne maskineri :-).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: MCsidens veteran hjørne - medlemmenes egne veteransykler

Legg inn av Hjernen »

Bilde
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Svar