Min interesse for veteraner er av de "nyeste" veteranene. De som kom ut fra slutten av 70 til begynnelsen av 80 tallet.
Mange tenker sikker, hvorfor den "tidsepoken", var jo da de vakre sykklene med runde former og flotte vannavkjølte motorer begynte å bli pakket inn i plast. Lyktene ble firkantet og vannkjøling var hot. Jo, jeg støtter den tanken. Men uansett det var dette jeg vokste opp med.
Husker godt den sommeren jeg var på feire hos mine besteforeldre, hvor jeg en dag snek meg opp til min Onkels gutterom.
Han var bortreist i militæret og det passet meg godt, da kunne jeg snoke rund i en verden som var ny for meg. Når jeg åpnet døren til det rommet ble jeg møtt av en drøss motorsykkel postere som hang over alt i rommet. Jeg kan enda huske CBX 1000 og Z1000 posterne. Neste jeg så var jo det "ultra moderne" HIFI annlegget som stod der, Største stero racket jeg hadde sett med dito tilhørende høytalere!! WOW.
Jeg tittet igjennom platene husker jeg, ACDC, TNT, Judas Priest, Saxon etc. Dette var jo noe helt nytt for meg, Neste jeg oppdaget var en stabel med mc blader. Husker jeg begynte å bla i dem, mest for å se på bildene. Masse flotte motorsykkler!! Men gleden ble kort da bestemor ropte på meg og sa det var middag. Jeg lukket døra så forsiktig jeg kunne og snei meg tilbake til rommet jeg hadde. ventet noen sekunder før jeg ropte tilbake og sa jeg kom straks. Senere den kvelden sneik jeg meg inn å hentet noen mc blader som jeg lånte og leste på senga før jeg sovnet. Vel. nok om meg og gammle historier.
Så når jeg tenker på veteransykkler så er det fra slutten av sytti og begynnelsen av åtti som detter inn i hodet mitt.
Og særlig japanske, av en eller annen grunn. Var vel det som var "hot" den gangen?
Valget av veteran ble basert på at jeg ønsket meg en billig og enkel sykkel. En som jeg kan skru og feile litt med. Da jeg ikke har all verden av ferdigheter innen MC mekaniske.
Merke ble Kawasaki, ja ikke at jeg vurderte andre sykkler. men jeg må si jeg er litt svak for Kawasaki, Et merke som mange bare feier bort, som upålitelig og lav kvalitet av de japansk motorsykkelprodusentene. En underdog!! og jeg er av natur den som heier på en underdog!

Modellen ble en KZ 550, egentlig var drømmen en GPZ 550, men er ikke mange jeg har sett av den her i Norden. De få jeg har sett har vært dyre.
Fant en Kawasaki KZ 550 1982 model fra Sverige. Første gang registrert i 83. Selger ble kontaktet og sykkelen ble hentet sist fredag.

(Bildet er hentet fra annonsen og ble tatt i fjor sommer 2012, jeg har selv enda ikke fått tatt noe bilde av den)
Som alle bilder, så juger dem litt da. Når jeg var å hentet den var den blitt støvete etter å ha stått i garasjen hans over halvt år urørt.
Men i det store å det hele er sykkelen gangske så pent til å være 30 år gammel, noe smått er det jo selfølgelig.
Sykkelen er nå momset inn. Neste steg er å få vist den for biltilsynet. Noe som kan bli en utfordring da jeg ikke har det orginale eksosannlegget. Vi får se. Selger sa at det annelgget som sitter på den nå satt der når han kjøpte den. Sykkelen har vært godkjent av svensk biltilsyn 3 ganger med det annlegget. Og sykkelen støyer ikke. Dette er ikke et typisk effektannlegg, for meg virker det som et erstattningsannlegg. Men om biltilsynet støtter meg i dette er vel tvilsomt. Uansett så har jeg funnet noen orginale eksosannlegg på Ebay til en rimelig penge. Men sitter litt på gjerdet da jeg har sett noen høggere i Norge har tilsvarende modell inne.
Men dette var nok om min veteran, nå gir jeg staffetpinnen videre til neste mann med en veteran her inne!!
Hvem er du, hvilken sykkel har du med bilde sef!!!
Er vi mange nok, må vi jo til sommeren ha et MCsiden veteran løp.
