NÅR visste du at du bare MÅTTE? Jada, det handler om MC ;-)

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

NÅR visste du at du bare MÅTTE? Jada, det handler om MC ;-)

Legg inn av AJ »

Kunne vært artig å få medlemmene her inne til å tenke enten kort eller lang tid tilbake til det spesielle øyeblikket eller de øyeblikkene hvor det ble klart for dere - ja, nærmest som en åpenbaring - at:
jo, motorsykkel, det jeg bare ha!!
Hva var det som gjorde at du fikk en sånn aha!-opplevelse?
Eller var det heller slik at du fikk inn MC med morsmelka?

Uansett tror jeg det kan være artig for andre her inne på MCsiden.no å lese din historie - kort eller langt spiller ingen rolle :-)

Brukeravatar
gorbys
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: NÅR visste du at du bare MÅTTE? Jada, det handler om MC

Legg inn av gorbys »

Det vart vel klart når jeg var en rundt 9-10 år gammel og min mor tok lappen på mc og kom tilbake fra bergen med en 78" GS750, da sa jeg vel at DEN skal jeg ha når jeg blir stor.
Var et ganske stort mc miljø her på den tiden og det vart en tur til danmark og tilbake igjen(blir jo klassens kuleste da :jada: ) så jeg vart vel prega :roll

15 år etterpå tok jeg lappen, overtok den gamle gs'en, overhalte og restaurerte litt, kjørte litt, kjøpte meg en v-strom og skrur litt mer på GS'en. Good times.... :thumleft

Brukeravatar
Bjønnavind
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom

Legg inn av Bjønnavind »

Jeg ble smått hekta da jeg i mine mopeddager fikk lov til å prøve en klassekamerat's Virago 125. Jeg husker jeg sikla mye på den, siden han ikke trengte å trimme! :-P I alle år har jeg stoppet opp og lyttet, luktet og stirret hver gang en mc passerte, men det var først da jeg fikk prøvekjøre en bekjent's Virago 1100 at jeg virkelig fikk en åpenbaring! :O

Jeg sa opp leiligheten, flyttet hjem til mamma slik at jeg kunne spare store penger hver måned, og 6 måneder senere hadde jeg både lappen og motorsykkel :-D

Det var utrolig deilig å kunne kjøre rundt på egen hånd, men nesten like deilig å flytte for meg selv igjen. Jeg var jo 24 år, så det var flaut at jeg bodde hos muttern. Men absolutt verdt det :-D

Tæppatå'k!

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Hadde flere tohjulinger i ungdommen,bl.a. Tempo Fighter 125 ny 1971,en Jawa 350 samt sjølsagt ei røys med mopeder... :yeyeye

Da jeg skulle starte påny ble det så en Suzuki Intruder 750 1992 modell,en sykkel som jeg liker godt selv om det jo er mange andre jeg kunne hatt lyst på...

Og slik har jeg det med fruen å.... :buddies: :mc2 ..... :bl3
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Husker vrldig godt når jeg så lyset. Hadde moped og senere lett sykkel i 26-18 års alderen. Det var mest for å komme seg rundt. Så ble det biler som var den store interessen. "Alka" kompisene mine kjørte sykkel og jeg strittet imot for jeg var så begeistret for min Opel Comodore 2,8gse cupe.
Men så ble jeg lurt. En kompis skulle bytte en golf i en Honda av ett eller annet slag. Golfen ble kjørt de 5 milene fra Lista til Mandal og byttet i denne Hondaen, som vi så kjørte tilbake. Da det var 2,5 mil igjen overtalte han meg til å prøve den. Når vi stoppet sa jeg; jeg skal ha sykkel

3 uker senere hadde jeg kjøpt hans Suzuki gsx750es og tatt lappen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

FJZZR
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200

Legg inn av FJZZR »

Når jeg som guttunge var på Bjerkebanen og så Norges første eksemplar av Honda CB750 Four. Når jeg så å hørte den på langsiden var jeg sikker på at noe sånt skulle jeg ha når jeg ble stor!
4 sylindre og el-start var eksklusive saker da.
Jeg har aldri hatt en Honda, men heller aldri noe annet enn rekke-firere, for det ble selve definisjonen på en mc for meg.

Brukeravatar
showman
Motorsykkelen din: Ducati Monster 695

Legg inn av showman »

Alltid elsket fart og moro, og hatt både raske biler & båter. Mc interessen har nok ligget latent lenge, men kom skikkelig ifjor. Fint for meg at jeg er i full jobb, og hadde råd til å ta lappen med en gang jeg hadde lyst. Kjøpte meg nettopp sykkel, så denne sommeren skal bli bra :D

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Dette har nok hos meg ligget å ulmet helt siden jeg kjørte moped i ungdomsåra...en epoke som ble avslutta da jeg sånn ca på 18-årsdagen kjøpte min første bil ...en 1964 Volvo Amason.

Da vi på jobben fikk agenturet for Yamaha i 2009 ble det nok noe mer alvor. Jeg ble plutselig mc-selger, og tenkte mang en gang at det er ikke enkelt å selge MC når jeg ikke en gang kjører eller har lappen selv. Det blir liksom ikke noen tyngde i det jeg sier...og det er lett å komme til kort i samtale med en kunde.

For to år siden ble jeg en kveld avslørt av min sønn da jeg en kveld satt med pcn på fanget, ...på finn.no og kikket på sykler. Da min sønn ganske tørt antydet noe om en mulig 50-årskrise... Da var nok mitt øyeblikk! Det var ingen vei tilbake.

JK95
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098

Legg inn av JK95 »

En skulle tro det satt inn fra barndommen, men det var først i en alder av ca 13 at jeg endelig avgjorde saken, lettmc skulle jeg ha :prop: På den tiden var jo det eneste målet å kjøre fra mopedistene og traktorførerene, så cruiser ble egentlig fort en favoritt :redface Nå er jeg så heldig at morra mi hadde mer peiling enn det jeg hadde, så vi gikk inn for et kompromiss i form av at jeg kjøpte en koreansk nakensykkel som var billig, stor og minnte mamma om suzuki :lol I etterkant kan jeg ikke få takket henne nok, da jeg hadde cruiser på kjøreskolen, og syntes den var forferdelig på Fosens svingete veier :-)å Etter mine første få kilometer var jeg solgt, og fra første kjøretime til lappen var sikret tok det under fire uker :\m/: Den første sesongen min gikk fra en gang på Mai til 3. Desember, da ble -14*C for galt :mc1 :prop: Takk for meg, nå er det :nattinatti :sover

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

Intruder skrev:Hadde flere tohjulinger i ungdommen,bl.a. Tempo Fighter 125 ny 1971,en Jawa 350 samt sjølsagt ei røys med mopeder... :yeyeye

Da jeg skulle starte påny ble det så en Suzuki Intruder 750 1992 modell,en sykkel som jeg liker godt selv om det jo er mange andre jeg kunne hatt lyst på...

Og slik har jeg det med fruen å.... :buddies: :mc2 ..... :bl3
Og her ser vi Intruder og Intruder ved Hytta på 7-sjøen :yeyeye :
Bilde

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

Her har vi avslørt BusaTrond sin hemmelige drøm :love om å kruse inn i solnedgangen på lange, slake svinger, ridende på en grov-kalibret Victory :prf :
Bilde

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Min interesse ble nok sikkert fanget da jeg som liten gutt hørt om min bestefars og hans to brødres episke tur fra Esbjerg til Nordkapp på hver sin sykkel av dette slaget, i 1921-22
Harley Davidson 1920 20F 2 cyl 1000 cc ioe.png
Så fortsatte det nok med min far og onkel og deres kompisers fortellinger om deres liv på mc fra ca 1940 og fram til 60-årene da de fant ut at nå var det på tide å bli "fornuftige"
De kjørte alt mulig fra Tempo til HD og BMW og Ural og Zundapp og gudene vet hva
Men jeg fikk ikke kjørt opp før på slutten av 80-tallet, jeg avbrøt opplæringen en gang. Jeg var på sjøen i den tiden, og når jeg var på land ... ja da hadde jeg andre ting å tenke på som vi ikke skal gå inn på her ... men vi kan si det sånn at det var nok ikke så mange sjåførlærere som ville hatt meg som elev :sk?
Den første sykkelen jeg kjørte bortsett fra mopeder i tenårene, var en Honda CBR 1000 F, 87 mod kanskje, da var det ingen vei utenom lengere, jeg måtte ha lappen. Ferdig med det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
MLeikarnes
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S

Legg inn av MLeikarnes »

Jeg har vel så og si vokst opp med motorsykler, fra jeg ble født frem til i dag har jeg sottet på/ kjørt mer motorsykkel enn jeg har med bil!
Godt og vel over 250.000 km i motorsykkel i 20 år nå :D Har vært på treff og turer oppigjennom barndommen, motorsykkelen ble brukt til og fra barnehage, speidermøter, skole og sfo. Var vel på mitt første mc-treff før jeg var et år gammel. I 8-9 årsalderen kjøpte vi en Beta 50cc trial som jeg kjørte en del treninger og forskjellige konkuranser med i en del år. når jeg var 10 år ringte lensmannen og sa ifra omm at jeg kjørte ulovlig... (skulle jo bare kjøre over marka for å hente posten til bestemor.... :lol ) Trialen ble solgt da det ble langt å kjøre over 4 mil på trening en gang i uka, og lensmannen mente at det måtte være godkjent bane for å kunne kjøre på egen eiendom... (det kan vel også nevnes at lensmannen bodde 3 hus bortenfor...)
Når jeg var 15 arbeidet jeg hele sommeren i fjøsen og skaret stein på paller for å tjene opp nok penger til å kjøpe Varaderoen. 35 lapper var mye da! Øvelseskjørte 3-4 tusen km! kjørte lettsykkel i 3 år med pendling til ålesund på skole hver uke. da jeg ble 18 hadde jeg rett og slett ikke penger og tid til å ta lappen på tung så det ble ett år til med lettsykkel og en tur rundt om i norge før jeg neste vår tok tungsykkel!

Sitter nå og gleder meg til 2 nye år med skole skal begynne og deretter skal bli ferdig utlært som maskinist! etter skolen blir det handling av ny sykkel! så blir 500 i 2 år til nå! dersom en billig offroad/adventure ikke dukker opp!
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

TheHaughom
Motorsykkelen din: KTM

Legg inn av TheHaughom »

For min del var det egentlig ikke en plan å ta motorsykkel-lappen.
Jeg har alltid likt motorer, og hvordan ting fungerer, er satt sammen og bygd opp. Motorsykkel har derfor alltid vært en fasinasjon/kuriositet for meg.
Det hele startet med at en kompis plutselig flekket opp et sertifikat med rykende fersk A påprintet.
Det gikk vel ca. 16 timer før jeg hadde bestått teori, og bestilt første kjøretime til uken etter. Hadde noen kjøretimer, og kjente fasinasjonen vokse, det er UTROLIG morsomt og givende å lære seg giring/clutching og få svingene til å stemme på en motorsykkel.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Hallvardu
Motorsykkelen din: Yamaha WR 450 2003

Legg inn av Hallvardu »

hadde mange mopeder i min barndom å fikk litt dilla da :D Men så ble det til for å kjøre opp på bil, i og med att jeg er meget interissert i alt som lager lyd å går framover så ble det brukt mye penger på bil og med liten inntekt som student så ble det knapt mulighet til å spise på den lille hybelen jeg hadde :roll

Men så ble jeg noen år eldre, bil dilla slapp litt taket, dog ikke helt :-) Men fikk jobb å noen penger "til overs" Så da tenkte jeg att nå skulle det bli mc lapp! :-) å slik ble det, 7 dager med intensivkurs å der sto jeg med lappen i handa :D

I min slekt så er alle sterke motstandere av MC, det er drapsmarskiner å bare tull.. :-)å Men jeg er fortsatt på talefot med foreldra mine :lol
Det har jeg aldri prøvd før, så det klarer jeg helt sikkert!

Svar