Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Jeg er enig med StigRoar , vignetting henger ofte sammen med kvaliteten på optikken selv om ekstremvidvinkler uten vignetting er vanskelig å lage , i alle fall på fullformatsbrikker.
Men velger man optikk med god kvalitet så minimerer man problemet , men det koster penger. En nettside med gode tester der man også få innblikk i vignettingsproblem er http://www.photozone.de" onclick="window.open(this.href);return false;.

Flere skriver også om objektiver med store blendere (hurtige/lyssterke objektiver) og ulemper/fordeler med dette. Samme med fullformat.

Min erfaring er at optikk med store blendere f1.4 - f1.8 - f2.8 gir mange fordeler. Det jeg merker og liker er at disse gir en lysere søker på kameraet , det gir muligheter for raskere lukkertider , gir et større rom for lek med dybdeskarphet og bedre muligheter ved fotografering i mørke omgivelser.
Dette gjelder mye på samme måte med fullformats kameraer , da jeg gikk fra 7D til 5D MkIII i høst merket jeg fort at søkeren var mye lysere og større på fullformats kameraet. En annen ting er at sammen med lyssterk optikk så forsterkes dette ytterligere. Lyssterk optikk og fullformat gir også en enda større frihet til å leke med dybdeskarpheten. Når det gjelder ISO støy så har Crop-kameraer kommet seg de senere årene og innhentet en del av forspranget fullformats kameraene hadde , men enda merker jeg en god forskjell.
Med mitt 5D MkIII føler jeg å ha omtrent samme støyfrie bilder ved ISO 6400 som min forrige 7D hadde ved ISO 1600 og det samme som Olympusen min har ved ISO 800. Dette gir et ganske mye større rom ved at man får raskere lukkertid og mindre sjanse for uskarpe bilder enten det gjelder raske bevegelser av motivet eller skjelven hånd.

Uansett er dette også snakk om økonomi , men for min del er foto en like stor hobby som motorsykkelen om ikke mer. Jeg har hatt dette som hobby lenger enn MC og da kan jeg relativt greit kunne spandere så mye penger på dette. Har vel for ca 60.000,- i foto utstyr foreløpig og mange lurer på om det er galskap :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

Bringisen skrev:Har vel for ca 60.000,- i foto utstyr foreløpig og mange lurer på om det er galskap :P :p
Og i mc og mc-utstyr? :lol

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

En ting man også kanskje bør være klar over, er at mange pixler gir dårligere lysopptak, i teorien da..fins jo grenser her også.
Sånn sett er ikke nødvendivis et 20Mp kamera bedre enn et 15Mp i alt.

BTW: har bestilt meg en EF 35mm til mitt 500D. Det stikker så lite ut at jeg muligens får det i tankveska mi :)

Bilde
Viser 5D og det er litt større en 500D

Også har jeg "rota" meg opp i en budrunde på et brukt Canon G11 :knegg Jeg har bydd 900NOK med frakt.
Bilde

Det "morsomme" er at G11 har færre megapixler enn G10, men det har vridbar skjerm, og det kan jo være greit når man tar bilder fra biken med hjelmen på :-) Tipper det funker bedre under svakt lys, enn G10 iom det er færre og større pixler.
Min G9 har støv på brikka :evil

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

Canon S95 har vel samme sensor som G12. Det G-modellen har ekstra er innebygget ND filter og bedre optikk, men også større...

Forminsket panorama jeg tok med S95 - fra toppen av Muen på Venabygdsfjellet, retning Rondane.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:
Bringisen skrev:Har vel for ca 60.000,- i foto utstyr foreløpig og mange lurer på om det er galskap :P :p
Og i mc og mc-utstyr? :lol

[TaSK]
Litt over 3 ganger så mye ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:En ting man også kanskje bør være klar over, er at mange pixler gir dårligere lysopptak, i teorien da..fins jo grenser her også.
Sånn sett er ikke nødvendivis et 20Mp kamera bedre enn et 15Mp i alt.

BTW: har bestilt meg en EF 35mm til mitt 500D. Det stikker så lite ut at jeg muligens får det i tankveska mi :)

Bilde
Viser 5D og det er litt større en 500D

Også har jeg "rota" meg opp i en budrunde på et brukt Canon G11 :knegg Jeg har bydd 900NOK med frakt.
Bilde

Det "morsomme" er at G11 har færre megapixler enn G10, men det har vridbar skjerm, og det kan jo være greit når man tar bilder fra biken med hjelmen på :-) Tipper det funker bedre under svakt lys, enn G10 iom det er færre og større pixler.
Min G9 har støv på brikka :evil
For orden skyld så viser bildet 50D og ikke 5D , 5D er enda større.

For mange pixler på en relativt liten brikke gir normalt dårligere kvalitet på høy ISO og det er større sjanse for bevegelsesuskarphet. På fullformats kameraer kan man gjerne få flere pixler på grunn av den store brikken , pixlene vil der nødvendigvis være "større" enn på en tilsvarende liten brikke og da "tåler" brikken flere pixler.
Men alt har sin øvre grense , hvis man ser på Nikon sitt D800 med 36 Mp så finnes der mange som sliter litt med skarpheten hvis de ikke bruker raske lukkertider eller stativ. Høy tetthet av pixler gir større sjanse for bevegelsesuskarphet.

EF 35mm f2 har fått relativt gode kritikker og skal fungere godt på et Crop kamera , tror det blir en flott kombinasjon.

Har også lest at G11 ble utviklet med mindre oppløsning enn G10 nettopp for å få mindre støy ved høy ISO så jeg tror nok det blir bedre bilder fra G11 enn G10 ja.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:En ting man også kanskje bør være klar over, er at mange pixler gir dårligere lysopptak, i teorien da..fins jo grenser her også.
Sånn sett er ikke nødvendivis et 20Mp kamera bedre enn et 15Mp i alt.

BTW: har bestilt meg en EF 35mm til mitt 500D. Det stikker så lite ut at jeg muligens får det i tankveska mi :)

Bilde
Viser 5D og det er litt større en 500D

Også har jeg "rota" meg opp i en budrunde på et brukt Canon G11 :knegg Jeg har bydd 900NOK med frakt.
Bilde

Det "morsomme" er at G11 har færre megapixler enn G10, men det har vridbar skjerm, og det kan jo være greit når man tar bilder fra biken med hjelmen på :-) Tipper det funker bedre under svakt lys, enn G10 iom det er færre og større pixler.
Min G9 har støv på brikka :evil
For orden skyld så viser bildet 50D og ikke 5D , 5D er enda større.

For mange pixler på en relativt liten brikke gir normalt dårligere kvalitet på høy ISO og det er større sjanse for bevegelsesuskarphet. På fullformats kameraer kan man gjerne få flere pixler på grunn av den store brikken , pixlene vil der nødvendigvis være "større" enn på en tilsvarende liten brikke og da "tåler" brikken flere pixler.
Men alt har sin øvre grense , hvis man ser på Nikon sitt D800 med 36 Mp så finnes der mange som sliter litt med skarpheten hvis de ikke bruker raske lukkertider eller stativ. Høy tetthet av pixler gir større sjanse for bevegelsesuskarphet.

EF 35mm f2 har fått relativt gode kritikker og skal fungere godt på et Crop kamera , tror det blir en flott kombinasjon.

Har også lest at G11 ble utviklet med mindre oppløsning enn G10 nettopp for å få mindre støy ved høy ISO så jeg tror nok det blir bedre bilder fra G11 enn G10 ja.
Ja, 50D..hjernen bare avslørte hva jeg har mest lyst på :knegg ..får da holde med Mk2'en til 10 000..men 500D duger!

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Epylypzon »

Hvis dere skulle valgt 1 kamera for å ha med på tur, hva hadde dere da valgt?

Opp igjennom årene har jeg også hatt endel foto / videoutstyr, det jeg sitter med pr dags dato er:

Kamera:
Canon EOS 30D
Canon IXUS 230 HS ( jobb kamera som jeg ikke er så redd for, dvs at den brukes ute i "felten")
Canon Powershot SX260HS

Objektiver:
Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM
Canon EF 70-200mm f/4L IS USM

Actionkamera:
GoPro Hero HD2
GoPro Hero HD2
Contour GPS

Videokamera:
Sony CX150 HDR
Sony husker ikke modell, DV kamera

Batteri grep til EOS 30D
Ekstra batterier til EOS 30D
Batteripakke GoPro
Batteripakke GoPro
Ekstra batteri IXUS 230

Canon fotosekk
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja, var det da, men på mc-tur så er nok disse gode kandidater:

Fujifilm x10
Bilde



Canon S110
Bilde



Sony RX100
Bilde

Mer vann, støt og støvsikre:
Pentax Optio WG-2 GPS
Bilde


Men, akkurat nu skal jeg prøve å bygge ei fin tankveske slik at jeg kan bruke mitt 500D med EF35 2.0 som bygger lite ut.
Bilde

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Foto ?

Legg inn av knutk »

Bringisen skrev: ......
For mange pixler på en relativt liten brikke gir normalt dårligere kvalitet på høy ISO og det er større sjanse for bevegelsesuskarphet. På fullformats kameraer kan man gjerne få flere pixler på grunn av den store brikken , pixlene vil der nødvendigvis være "større" enn på en tilsvarende liten brikke og da "tåler" brikken flere pixler.
Men alt har sin øvre grense , hvis man ser på Nikon sitt D800 med 36 Mp så finnes der mange som sliter litt med skarpheten hvis de ikke bruker raske lukkertider eller stativ. Høy tetthet av pixler gir større sjanse for bevegelsesuskarphet.
....
Jeg skjønner at flere pixler kan potensielt gir mere støy ved høy ISO om alle andre parametre ellers er felles, men jeg forstår ikke koblingen mellom antall pixler og bevegelsesuskarphet så lenge man benytter samme lukkertid og blenderåpning som et tilsvarende kamera med færre pixler på brikka.

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

knutk skrev:
Bringisen skrev: ......
For mange pixler på en relativt liten brikke gir normalt dårligere kvalitet på høy ISO og det er større sjanse for bevegelsesuskarphet. På fullformats kameraer kan man gjerne få flere pixler på grunn av den store brikken , pixlene vil der nødvendigvis være "større" enn på en tilsvarende liten brikke og da "tåler" brikken flere pixler.
Men alt har sin øvre grense , hvis man ser på Nikon sitt D800 med 36 Mp så finnes der mange som sliter litt med skarpheten hvis de ikke bruker raske lukkertider eller stativ. Høy tetthet av pixler gir større sjanse for bevegelsesuskarphet.
....
Jeg skjønner at flere pixler kan potensielt gir mere støy ved høy ISO om alle andre parametre ellers er felles, men jeg forstår ikke koblingen mellom antall pixler og bevegelsesuskarphet så lenge man benytter samme lukkertid og blenderåpning som et tilsvarende kamera med færre pixler på brikka.
Jeg tipper at signalbehandlingen blir mer kompleks og resurskrevende..altså "delayer"..men, som sagt..vill gjetting..

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

knutk skrev:
Bringisen skrev: ......
For mange pixler på en relativt liten brikke gir normalt dårligere kvalitet på høy ISO og det er større sjanse for bevegelsesuskarphet. På fullformats kameraer kan man gjerne få flere pixler på grunn av den store brikken , pixlene vil der nødvendigvis være "større" enn på en tilsvarende liten brikke og da "tåler" brikken flere pixler.
Men alt har sin øvre grense , hvis man ser på Nikon sitt D800 med 36 Mp så finnes der mange som sliter litt med skarpheten hvis de ikke bruker raske lukkertider eller stativ. Høy tetthet av pixler gir større sjanse for bevegelsesuskarphet.
....
Jeg skjønner at flere pixler kan potensielt gir mere støy ved høy ISO om alle andre parametre ellers er felles, men jeg forstår ikke koblingen mellom antall pixler og bevegelsesuskarphet så lenge man benytter samme lukkertid og blenderåpning som et tilsvarende kamera med færre pixler på brikka.
Jeg har forstått det slik at det har med pixeltetthet og at brikken fanger opp flere små detaljer. For at ikke disse detaljene skal "flyte sammen" så kreves det raskere lukkertider enn normalt eller stativ.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

knutk skrev: ....men jeg forstår ikke koblingen mellom antall pixler og bevegelsesuskarphet så lenge man benytter samme lukkertid og blenderåpning som et tilsvarende kamera med færre pixler på brikka.
Jo lenger fra hverandre pixlene er, jo mer kan du bevege kameraet før du "beveger" motivet fra én pixel til neste.
Å få med fler detaljer betyr også at du lettere får med detaljer som skyldes bevegelser.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Epylypzon skrev:Hvis dere skulle valgt 1 kamera for å ha med på tur, hva hadde dere da valgt?

Opp igjennom årene har jeg også hatt endel foto / videoutstyr, det jeg sitter med pr dags dato er:

Kamera:
Canon EOS 30D
Canon IXUS 230 HS ( jobb kamera som jeg ikke er så redd for, dvs at den brukes ute i "felten")
Canon Powershot SX260HS

Objektiver:
Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM
Canon EF 70-200mm f/4L IS USM

Actionkamera:
GoPro Hero HD2
GoPro Hero HD2
Contour GPS

Videokamera:
Sony CX150 HDR
Sony husker ikke modell, DV kamera

Batteri grep til EOS 30D
Ekstra batterier til EOS 30D
Batteripakke GoPro
Batteripakke GoPro
Ekstra batteri IXUS 230

Canon fotosekk
Jeg har hatt og prøvd lettere compakt kamera og micro 4/3 som er veldig bra men jeg har kommet til det punktet at jeg for sikkerhets skyld tar med speil refleksen uansett. Pakker heller andre ting lett og har et pskkesel av en motorsykkel.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Foto ?

Legg inn av MLeikarnes »

Epylypzon skrev:Hvis dere skulle valgt 1 kamera for å ha med på tur, hva hadde dere da valgt?

Opp igjennom årene har jeg også hatt endel foto / videoutstyr, det jeg sitter med pr dags dato er:

Kamera:
Canon EOS 30D
Canon IXUS 230 HS ( jobb kamera som jeg ikke er så redd for, dvs at den brukes ute i "felten")
Canon Powershot SX260HS

Objektiver:
Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM
Canon EF 70-200mm f/4L IS USM

Actionkamera:
GoPro Hero HD2
GoPro Hero HD2
Contour GPS

Videokamera:
Sony CX150 HDR
Sony husker ikke modell, DV kamera

Batteri grep til EOS 30D
Ekstra batterier til EOS 30D
Batteripakke GoPro
Batteripakke GoPro
Ekstra batteri IXUS 230

Canon fotosekk
Når vi var i alpene i fjor sommer hadde jeg bare med meg mitt billig Canon Powershot A2200 (700,-), dette er jeg ikke redd for... Hadde også med GoPro med mye ekstrautstyr...
Men det jeg savnet aller mest... Var jo såklart speilrefleksen! Vanskelig å fange øyeblikk man vil få med seg på et billig digitalkamera :sk?
Så konklusjonen ble at speilfleksen alltid skulle være med på alt i fremtiden! :D
Etter at jeg kjøpte nytt kamera og linser, måtte det nok bli Canon EOS 60D, Tokina 11-16 f2,8 og Sigma 17-70 OS som blir med på tur heretter!
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Svar