Som overskriften sier; skal krysse Kenya alene på motorsykkel fra det vestligste punkt (grensen til Tanzania) til øst (grensen til Somalia). Akkurat nå sitter jeg på grenseland til Tanzania, og målet er en politileir i Garissa, hvor en kenyansk venn av meg jobber.
Kort om meg:
22 år gammel mann som har en del erfaring med u-land, spesielt da Kenya. Har motorsykkellappen og en Honda VFR stående i Fredrikstad. Bor i Kenya for øyeblikket.
Litt om turen:
Grovt regnet ligger reisen på omtrent 960 km. Husk dette ikke er 960 km på norske veier, men enkelte steder er det dårlig og utrolig smal asfaltvei og litt offroad.
Starter i morgen tidlig, tirsdag 26. februar. Jeg kjører med et actionkamera rundt halsen for å lage en liten filmsnutt som jeg kan mimre til. Jeg kommer til å ha to eller tre overnattinger, hvor jeg skal finne tilfeldige hotell/guesthouse langs veien hvor jeg tilbringer natten.
Jeg har delt opp kartet i to deler med tanke på faremomenter:
Den vestlige delen for Nairobi er faremomentet trafikken. Utrolig hvor liten respekt de har for motorsykler i det landet her, og jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har måtte bevege meg ut på veiskulderen for å ikke frontkollidere med en buss som forbikjører en trailer.
Den østlige delen for Nairobi (Garissa) så nærmer jeg meg grensen til Somalia. Her er trafikken lav, men kidnapping av banditter og Al-Shabaab er en stor trussel. Det sies at alt av hjelpearbeidere har blitt trukket ut fra området på grunn av sikkerhetsårsaker. Mens jeg har vært her nede har jeg mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har sett på nyhetene at det har vært drap og plyndring der. Dette er et område jeg vil tilbringe minst mulig tid. Hvis alt går etter planen så tar det omtrent 7 timer å kjøre gjennom dette området. Jeg kommer til å dekke til alt av hud, slik at folk på distanse ikke kan se at jeg er hvit, og jeg kommer ikke til å stoppe for noe.
Her vil også temperaturen øke betraktelig, så må ha mye vann lett tilgjengelig :-)å. Temperaturen ligger på over 40 grader. Svært tørt ørkenområde.
Litt om sykkelen
Bruker Apache TVS 160cc 2013 modell. Den klarer uten problemer å holde 80-90 km/t over lang tid uten at den blir overheated. Den hastigheten holder massevis med tanke på kvaliteten på vei og dyr som kan sprette ut på veien. Det kryr av påkjørte dyr langs veien.
Andre kommentarer
Kommer til å legge ved bilder og tekst underveis hvis ønskelig? Jeg reiser med laptop og bredbånd, så jeg har tilgang til internett. Kommer nok til å kjede meg litt om kveldene, i og med jeg reiser alene, så tid har jeg nok av :) Har dere spørsmål eller kommentarer er det bare å fyre løs. Tar meg sjeldent nær av ting. Og hvis du syns det er ren idioti å gjøre noe slikt, så er du ikke alene