Takk for tipsene så langt, håper på flere tips som jeg kan ta med meg

.
Har laget detta til og pugge med. Er dette rikitg og lurt og pugge på ?
Lett mc oppkjøring
Del 1
- Skjekke luften i dekkene
- skjekke alle 4 blinklysene og bremselyset bak. Og lysene forran. (Fjernlys, nærlys, parkeringslys.)
-skjekke bremsene forran og bak.
Del 2
Sikkerhetsspørsmål/ spørsmål man får av sensoren
Sikkerhetskontroll spørsmål 2011
Sikkerhetskontroll Nr. 1
1. Hvor stor nyttelast har denne motorsykkelen?
Svar: Se i vognkortet, dette står her.
2. Hva må du ta hensyn til når du skal laste motorsykkelen?
Svar:
Da må du ta hensyn til egenvekt med bagasje, og eventuelt passasjer med bagasje, altså vektbegrensninger. Vektfordeling og tyngdepunkt er viktig for å ikke miste kjøreegenskapene.
Sikkerhetskontroll Nr. 2
1. Kontroller dekk og felger for slitasje og skader.
Svar:
Sjekke at dekket er satt på riktig vei (Se på pila)
Sjekke om det er for mye eller for lite luft i dekket
Sjekke om dekket er slitt (Løfte hjulet foran og gå nøye over det)
Sjekke at det ikke sitter noe i dekke (Som f. eks spiker osv)
Sjekke om det er noen synelig skader på felgen eller om felgen er skjev.
Sjekke at det er riktig dimensjon på dekket (Se i instruksjonsboka)
Her skal du svare at man sjekker lufttrykk i en bensinstasjon og man finner ut hvor mye luft som skal fylles ved å sjekke instruksjonsboka.
Fortell også litt om dekket i samme slengen. at man bør ha minimum 1 mm mønsterdybde. Og at dekket skal være fri for skader, spiker, o.s.v.
Hvis du vil, fortell om dekkdimensjon. Kan gi et bra inntrykk på sensor dersom du viser kunnskap.
2. Hva er kravet til mønsterdybde til dekk på motorsykkel?
Svar: 1,6 mm er minimums mønsterdybde på dekk. Dette er for å forhindre vannplaning.
Sikkerhetskontroll Nr. 3
1. Kontroller forbrems for slitasje og skader.
Svar:
Sjekke at formbremsen tåler 50kp trykk (2/3 vandring)
Sjekke at bremsevæsken er normal
Sjekke at ikke bremsehendelen siger inn ved trykk (Lekkasje)
Sjekke at ikke bremseslangen ligger i klem og samtidig å sjekke at slangen ikke er morken.
Sjekke at det er nokk bremsebelgegg og bremseskive. /Bremseklossen har noen merker og se etter og bremseskiven må du kjenne etter eventuelt måle.
Sjekke at det ikke er noe skade på bremseskiven (Sprekk, farge, slitasje osv)
2. Hva kan være årsaken til lavt bremsevæskenivå?
Svar: Årsaken til lavt bremsevæskenivå kan være lekkasjer eller slitt bremsebelegg.
Sikkerhetskontroll Nr. 4
1. Kontroller bakbrems for slitasje og skader.
Svar:
Sjekke at bak bremsen tåler 100kp trykk (2/3 vandring)
Sjekke at ikke bremsepedalen siger inn ved trykk (Lekkasje)
Sjekke at det er nokk bremsebelgegg og bremseskive. /Bremseklossen har noen merker og se etter og bremseskiven må du kjenne etter eventuelt måle.
Sjekke at det ikke er noe skade på bremseskiven (Sprekk, fagre, slitasje eller slitt ujevnt osv.)
2. Hva kan være konsekvensen av å kjøre med for lite bremsebelegg?
Svar: Konsekvensen med å kjøre med lite bremsebelegg er at det blir varmgang i det. Når bremseklossen er slitt bort blir det metall mot metall og bremse effekten blir redusert samtidig som det blir varm gang i det. Kjører du for lenge med det blir det også veldig dyrt. Bremseskiven vil bli slitt og du må kjøpe ny bremseskive.
Sikkerhetskontroll Nr. 5
1. Kontroller lys/reflex/nødstopp/lydsignal.
Svar: Sjekk alle 4 blinklys, reflexen på skiltet, om nødstoppknappen funker (bryter), og om hornet funker.
2. Hva slags lys kan benyttes til kjøring i dagslys?
Svar: I dagslys må du bruke nærlys. Når du kjører om natta eller når det er mørkt bør du bruke fjernlys, men skru det av, så fort det kommer biler imot. Parklys skal på om du står stille.
Sikkerhetskontroll Nr. 6
1. Sikkerhetskontroll av kraftoverføring.
Svar: Sjekke at drevene ikke er slitt (Skal ikke se ut som hai finner) Sjekke at kjede ikke er slitt.
Kjenne på kjede at det ikke er slakt ved å ta opp og ned (Max 2 cm) og fra side til side. Se om det trenger smøring.
Sjekk kardangen etter lekkasje lyd.
Risikoen for å kjøre med slaktkjede kan være at det kan hoppe av og verste fall låse bakhjulet
Sikkerhetskontroll Nr. 7
1. Kontroller forgaffelens støtdempere.
Svar: Sett deg på sykkelen. Trykk inn forbremsen og trykk hardt ned på demperen for å så slippe å se etter om den bare løfter seg opp igjen eller om den ”gynger”.
2. Hva kan være konsekvensen av lekkasje i støtdemperne?
Svar:
Risiko ved lekkasje i gaffelbeinas simmeringer er at demperen ikke vil fungere. Det er svært farlig spesielt i svinger (kan begynne å gynge)
Sikkerhetskontroll Nr. 8
1. Kontroller hjullager i forhjulet.
Svar: Sjekk om det er slakk eller ulyder.
2. Hva kan være konsekvensen av å kjøre med slitt hjullager?
Svar: Konsekvensen kan være låsing av hjul.
Sikkerhetskontroll Nr. 9
1. Kontroller forgaffelens innfesting/opplagring.
Svar: Sjekke begge styrelagrene både oppe og nede
bruk støtta slik at du får forhjulet i luften for å så ta styret fra side til side å kjekke etter om det ”lugger”
Hva kan være konsekvensen av å kjøre med slitt styrelager?
Svar: Slitt/Slakk i styret kan medføre wobbel og at styringen blir ujevn. (At den ikke styrer akkurat der du vil ha den)
Sikkerhetskontroll Nr. 10
1. Kontroller hjelmen.
Svar:
Sjekke at hjelmen ikke har yterlige skader (Sprekker, bulk, dype riper osv.)
Sjekke at luftventilasjonen funker
Sjekke at visiret er rent og pent slik at man ser ut samtidig sjekke at det er mulig å ta visiret opp og ned
Se etter at hjelmen er E godkjent
Sjekke at reimen og reimbeskytter er på plass.
2. Forklar hvordan hjelmens passform bør være.
Svar: Hjelmen burde sitte helt inn til hodebunnen hele veien, og bør ikke være mulig å rikke fra side til side.
Sikkerhetskontroll Nr. 11
1. Kontroller oljenivå på motor.
Svar: Sjekke glasset på venstre side av motoren. Hold motorsykkelen rett, og kontroller ved øyemål.
Hva kan være konsekvensen av å kjøre med for lite olje på motoren?
Svar: Med for lite olje på motoren kan medføre skader/slitasje på motoren. Dette kommer ann på om det er snakk om girolje eller motorolje. Motorolje, kan medføre at den skjærer seg. For lite girolje, kan medføre at den vil bli vanskeligere å bruke clutschen og få den i gir, kan ødelegge clutch/girdrev.
Sikkerhetskontroll Nr. 12
1. Kontroller støtdemper/dempere bak.
Svar: sjekk demperen bak ved å sette deg på sykkelen for å så bruke kroppstyngden å presse ned demperen ned bak for å så se at den ikke gynger. Sjekke at fjæra ikke er rusten eller skadet. Se etter lekkasjer. Konsekvenser ved kjøring med dårlig støtdempere kan være at man kan begynne å gynge i svinger og kan miste vei grep
2. Hvilke fordeler gir justeringsmulighetene på fjæring/demping?
Svar: Den kan tilpasses vekt og kjøreforhold.
Del 3
Siste kjøreoppvarming før kjøring til biltilsynest
Der sensoren vil at jeg skal kjøre og følge med godt og huske på hva han sier.
Del 4 Kjøregårdøvelsene
OPPGAVE 1 Krypkjøring og balanse
• Motorsykkelen skal stå på parkeringstøtte (valgfri ved 2 støtter).
• Ta av parkeringsstøtten og trill motorsykkelen ved å gå ved siden. • Stans med forhjulet ved punktet merket ”stans”.
• Igangsetting med motor og kjør i gangfart (krypekjøring).
• Stans med forhjulet ved punktet merket ”stans”.
OPPGAVE 2 Svingteknikk
• Kjøres som venstrekurve i 2. eller 3. gir.
• Kjør i rett linje inn mot første port i minst 30 km/t.
• Jevn eller økende fart gjennom kurven.
• Plassering i kurven skal være jevn med lik avstand til kjeglene.
OPPGAVE 3 Effektiv bremsing
• Bremsing fra minst 50 km/t til stans.
• Bremsingen skal være tilnærmet optimal ut i fra
tilgjengelig veggrep.
• Klar til igangsetting umiddelbart etter stans.
Oppgave 4 unnastyring
• Minst 50 km/t.
• Sving til venstre etter
kjeglene i port A. Kjør forbi hindring og
tilbake i samme spor i
port B.
• Gjennomføres uten bruk av bremser eller vesentlig reduksjon av fart.
• Fartsreduksjon med brems
skal ikke gjøres før port B er passert.
OPPGAVE 5 Bremsing i sving
• Kjøres som venstrekurve i 2. eller 3. gir.
• Kjør i rett linje inn mot første port i minst 30 km/t. • Jevn eller økende fart frem til bremseområde.
• Start bremsing når kjeglen midt i kurven er passert. • Brems bestemt til stans innenfor bremseområdet. • Følg kurven og stans med god balanse.
• Klar til igangsetting umiddelbart etter stans.
Bildene -
http://www.vegvesen.no/_attachment/1286 ... sjyre%3A+F" onclick="window.open(this.href);return false;ørerprøve+A%2C+A2+og+A1+Kjøregård+MC.pdf
DEL 5 Kjøring ute i byen/landevei/mororvei.
- Du kjører 35 minutter under varierte veg- og trafikkforhold.
- Ruta du kjører, er fastsatt på forhånd
- huske lys og andre greier på sykkelen.
- huske og bruke plasseringen på veien!.
- ikke ta sjanser, bruk tid.
- bruke blinklys, alltid
- holde fartsgrensen, ikke kjøre for sakte heller.
- huske og se langt og huske og se til høyre og venstre, ( snu hodet extra, så __sensoren merker det).
- ikke kjør inn blindgater, og se på skiltene, ( kan hende sensoren spørr om hva viste det skiltet oss).
DEL 6 Kjøre tilbake til biltilsynet.
- Holde rolig og avslappet og kjøre tilbake.
DEL 7 Sensoren snakker med deg
- sensoren snakker om kjøringen din om hva som du synets var bra og dårlig.
- helst si det som gikk bra, og si at du var stresset hvis du gjorde noen småfeil.
- sensoren setter sammen alle gode og dårlige og finner ut om du besto oppkjøringen. Vurderingen blir satt av det bra og dårlige.