Nærmer seg vår, og min største bekymring er at min 30 hk Mariner 2007-modell (2-takt, 2 sylindre) døde på siste tur ifjor. Har prøvd å starte den i garasjen flere ganger uten hell.
Dette har skjedd:
- 2011 lå motoren under saltvann i en halvtime. Jeg fikk den på land, og gjorde alt etter boka etter slike hendelser. Startet uten problemer dagen etter.
- 2012 merket jeg at jeg måtte bruke max turtall for å få start på den. Funket ellers bra, bortsett fra at båten hadde mistet 3-4 knop i toppfart.
En dag merket jeg at kjølestrålen var borte. Men kjørte på max allikavel (ikke spør). Da døde den, og jeg måtte vente i en time før jeg fikk start igjen. Nå var kjølestrålen kommet tilbake.
Etter dette ble motoren verre og verre. Ble tungstartet og jeg mistet ytterligere 2 knop.
En dag stoppet den helt, og jeg måtte ro meg i land. Tok den da opp og prøvde å starte den flere ganger i garasjen.
Noen ganger så smeller det kraftig fra eksoshullet. Ellers er den død.
Når jeg drar i snora, så virket det som at den har fått en annen "motstand" når jeg drar. Det er gnist på begge pluggene, og bensintilførselen er OK.
Er den varmskjært? Har DU svaret?
Min påhengsmotor starter ikke
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Re: Min påhengsmotor starter ikke
tror du selv har funnet svaret.. 
og det startet med litt "tett dyse" året etter "ubåt"=lite bensin/smøring=varmgang og progresjon derfra.

og det startet med litt "tett dyse" året etter "ubåt"=lite bensin/smøring=varmgang og progresjon derfra.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Re: Min påhengsmotor starter ikke
Jeg holder en knapp på at den er varmskjært! :-#
Pleier du å ferskvannskjøre motoren etter endt sesong? Hvor ofte har du servet motoren? bytte av impellar, girhusolje, tennplugger.
Du sier også at det smeller i eksos"hullet"
Dette er jo en forholdsvis ny motor også. Kan være "hjernen" på motoren. ECU eller hva den heter. Er det blitt kortslutning der, vil du oppleve at den dør gradvis vekk og til slutt ikke vil starte i det hele tatt. Kan du ta noen bilder under lokket? 
Pleier du å ferskvannskjøre motoren etter endt sesong? Hvor ofte har du servet motoren? bytte av impellar, girhusolje, tennplugger.
Du sier også at det smeller i eksos"hullet"