Jompa, en mann i slutten av 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: GYLLENE TIDER, Unit Five, moped og grønne gummistøvla.

Legg inn av L-NA »

Jompa skrev:
L-NA skrev:Litt skremmende lesing dette her Jompa. Det er som det er tatt rett ut av min ungdom, og jeg humrer ikke så helt lite når jeg leser dette. Dans på Fitjar med "Unit Five":jada:
Ikke skremmende vel ?
Men herlige minner. De første gangene ute på "livet" var fryktelig spennende den første halvtimen.
Og så gikk det som regel galt.
Bacardi og Cola var selve "drammen". Og tøff som man var, va det om
å gjøre å drikke mest mulig fortest mulig.
Som oftest endte det med kraftig fyllesyke.... og gamlingan som ikke snakka te meg før langt utpå
søndagskvelden.

Æ prøvde å smake på Bacardi og Cola for ikke så lenge siden, blæææ.
Nei Jompa, ikke skremmende i den forstand.
Men det er skremmende å lese Deg fortelle om Min ungdomstid....du kjenner meg ikke!!!
Fortsett med det :-) jeg må si at jeg finner det særdeles underholdende. Og for all del.... ingen pause, vi trenger litt god underholdning i Vinter halvårt :-)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, Unit Five, moped og grønne gummistøvla.

Legg inn av Jompa »

Æ hadde fri i går, for servicebilen måtte på verksted.
Fant på å ringe en kompis som æ ikke har hørt fra på ei stund, for å høre om han kanskje hadde vinterferie.
Han e blitt student på "sine gamle daga".
Nei, svarte han, æ har ikke vinterferie, men har fri fra skolen allikevel.
Da æ spurte om han va hjemme svarte han at han var på Hammerfest sykehus.

E du syk ? spurte æ.
Ja, æ har kreft va svaret hans. Lymfekreft, oppdaget i juletida.

Det kom som et sjokk på meg, men sikkert ingenting i forhold til det han og familien må ha opplevd.

Det eneste æ kom på å si var at langt over halvparten av de som får kreft overlever,
og de fleste som ikke overlever får i det minste en lang utsettelse.

Først va kompisen min stille lenge, så svarte han tørt:
Æ regne med at det du sa va godt ment, men du må øve på formuleringa di.

Da fikk vi oss en god latter begge to, og etterpå gikk samtalen lett.

Fyren e en ukuelig optimist, han regne med å kunne følge med på det meste av undervisninga utover våren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, og noe alvor.

Legg inn av Intruder »

Å holde på humøret i en slik situasjon er sikkert en god hjelp,men jeg hadde ikke klart det !! :rose :rose
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GYLLENE TIDER, og noe alvor.

Legg inn av jhn »

Si ikke det du Intruder... jeg har tilbragt en god del tid på sykehus, og har blitt kjent med noen "håpløse" tilfeller ... overraskende mange har hatt et forbausende godt humør

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, og noe alvor.

Legg inn av Jompa »

I morra blir det vintertouring, æ skal kjøre scootern hjemmefra til hytta.
Det er 98 km iflg gps,en, når man kjører lovlig løype over fjellet. Og det akte æ å gjøre.

Hvis det skulle skje ett eller annet, er det greit å holde seg til løypa.
Så vet ihvertfall de som evt må ut å lete, hvor de skal begynne.
I tillegg e æ jo en noenlunde lovlydig fyr :-k

Sitt å skriv huskelapp, gps, hyttenøkkel, mobil, matpakke, solbriller :scratch
Jo, det e nok best å ta med solbriller, hvis ikke kan det bli skarpt i øyan.

Det her blir første langturen med nyscootern, det spørs om æ sovne i kveld,
har ikke hadd sånn reisefeber siden kvelden før æ starta til Norgestreffet....
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: GYLLENE TIDER, og noe alvor.

Legg inn av EasyRider »

God tur Jompa :thumleft

Håper du får tid til å ta noen bilder for oss. Norsk Natur er jo helt konge.

Vi andre får vel tusle en tur på messa i helgen. Gleder meg litt da. :yeyeye
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, og noe alvor.

Legg inn av Jompa »

Har akkurat pløyd gjennom bildene fra mc-messa. Det var endel kjente fjes der, både fra
forumet og "the real life". Æ traff jo ganske mange på Norgestreffet i fjor.
Æ hadde en liten plan om å komme meg på Norgestreffet i år også, men den helga er allerede planlagt for meg. Sånn går det når man har en hobby som avhenger av andre folk også, vi skal på
korpsstevne på Sortland, og selvsagt måtte det bli crash.

Ser på et av bildene fra messa at sykkelen min står parkert på Lillestrøm, så da hadde det ikke vært så langt å kjøre til Lista......

Vel, her er det enda leeenge til vår og sommer. Idag kom det minst 10cm sne, det blr ihvertfall scooterføre til godt over påska.

Var forresten på langtur med nyscootern sist helg, hjemmefra til hytta fredag og tilbake søndag.
20 mil t/r.
Scootern fungere som forventa, behagelig på langtur med lite støy og nesten ikke eksos , stabil i løypa og handterlig i dyp sne.
Det siste var bra, for æ kjørte tre-fire mil i løs-sne uten gamle spor.
Ellers gikk det i 90-100 flere kilometer i strekk der det var forhold for det, dvs flat vidde uten fokkskavler.

Fredags ettermiddag kom fruen opp til hytta pr bil, og det meste av helga ble brukt til å se ski-vm,
hente inn ved og fylle bensin på strømagregatet. Det var mellom 15 og 26 kuldrgrader hele helga.

Lørdags formiddag kjørte æ til den lokale butikken og fylte bensin, og handle litt småtteri.
Måtte kjøpe Finnmark Dagblad for på forsida stod det at Stein P Åsheim mener at Finnmarkingan er late.

Bakgrunnen for utsagnet hans var at Porsanger kommune har tilrettelagt ei scooter- og turløype ved å "fjerne noen busker og flytte
noen steiner" som det stod i avisa.
Åsheim mente da at skal man på tur, må man kunne skreve over steiner og vasse gjennom kratt. Hvis ikke får man heller holde seg hjemme.
Og at det kan ikke kalles tilrettelegging, men rasering når man bruker gravemaskin til å lage løypetraseer.
DNT har vel laget ganske mange hundre kilometer med turløyper i hele landet, jeg tviler på at de bruker trillebåre og spade i dag.

Det er greit at han mener det han gjør, det blir bare litt patetisk når det kommer fra en som har deltatt i Finnmarksløpet,
som arrangeres med hjelp av haugevis av snescootere og biler. Handlere, presse, filmteam med flere kjører bil fra sjekkpunkt til sjekkpunkt gjennom hele løpet.

Han overvintret også en vinter på Bjørnøya, og hadde besøk av bla a Vegar Ulvang som kom i helikopter.
Den samme Stein P har reist rundt i omtrent alle villmarker i verden, og det skal være rart om han ikke har brukt motorisert redskap for å komme seg frem.

Det er forsåvidt greit for meg at Stein P har en mere verdifull naturopplevelse på ski enn det jeg har på snescooter.
Jeg syntes turen min var fin, gjennom ganske urørt natur.
Dette bildet tok jeg søndag, på hjemturen fra hytta.
Det gamle sporet er mitt eget fra fredag.
Scootertur 001.jpg
Hadde noen stopp på hjemturen.
Det var blikkstille og 15-20 kuldegrader. Herlig.
Scootertur 004.jpg
Selvportrett.
Litt ising i luftfiltret.
Scootertur 005.jpg
Og til slutt en "elg i solnedgang".
Scootertur 014.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: GYLLENE TIDER, lenge igjen til sommeren

Legg inn av l-k-p »

:-) Hei.Neste gang du skal kjøre snøscooter, til hytta kan du jo be med han der Stein P. Han kan gå på ski etter deg. Kanskje dere møtes, når du er på vei hjem,etter en fin helg på hytta. Har lest hans meninger. Hilsen en som også kjører snøscooter og mc.

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: GYLLENE TIDER, lenge igjen til sommeren

Legg inn av l-k-p »

:-) Jeg var ikke på mc-messa.Var på NM-snøscooter dragracing på Gardermoen. Det var helt topp, det var første gang det ble arrangert her.
Jeg tror de fleste var fornøyde. De fleste kom langt nordfra.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, lenge igjen til sommeren

Legg inn av Jompa »

l-k-p skrev::-) Jeg var ikke på mc-messa.Var på NM-snøscooter dragracing på Gardermoen. Det var helt topp, det var første gang det ble arrangert her.
Jeg tror de fleste var fornøyde. De fleste kom langt nordfra.
Jo, både dragracing, vanndrag og særlig scootercross e store idretter her i nord.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, lenge igjen til sommeren

Legg inn av Intruder »

Finnmarksløpet,så noen underlige spor på et jorde nedi her og lurte på hva det var..?
To damer herfra skulle delta med lånte hunder og trente ved å dra et bildekk rundt i djupsnøen,skreiv de i avisa... :thumleft
Nå er de vel i gang !! :mk :yeahright :rop
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, lenge igjen til sommeren

Legg inn av Jompa »

Så er 8.mars vel overstått.
FK-butikken hadde spesialtilbud i anledning dagen.
483873_4289651933696_1240622468_n.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, lenge igjen til sommeren

Legg inn av Jompa »

Ser at det begynner å bli sesong litt lenger sør i landet.
Min pers er 18.april en gang immellom 87 og 91, og jeg husker datoen siden det er broderns bursdag.
Hadde nok kunne tatt ut sykkeln litt tidligere det året hvis det ikke var for at låvebrua der
den var vinterlagra, var gørrsleip når den var våt. Var mao ord avhengig av "god tørk"

Da jeg gikk på yrkesskolen var det en med en Z 900 som passerte skolen på bakhjulet flere ganger om dagen.
Vi gutta storma til vinduene hver gang vi hørte vrælet borti veien, imponert til tusen over både sykkelen og kjøringa. Det gikk flere år før æ skjønte at det vel ikke var oss som gikk maskin og mekk grunnkurs han egentlig var ute etter å gjøre inntrykk på. Helse og sosial hadde klasserom i første etadje, og
der gikk det ingen gutter....
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: GYLLENE TIDER, lenge igjen til sommeren

Legg inn av simpson »

Jompa skrev:Ser at det begynner å bli sesong litt lenger sør i landet.
Min pers er 18.april en gang immellom 87 og 91, og jeg husker datoen siden det er broderns bursdag.
Hadde nok kunne tatt ut sykkeln litt tidligere det året hvis det ikke var for at låvebrua der
den var vinterlagra, var gørrsleip når den var våt. Var mao ord avhengig av "god tørk"

Da jeg gikk på yrkesskolen var det en med en Z 900 som passerte skolen på bakhjulet flere ganger om dagen.
Vi gutta storma til vinduene hver gang vi hørte vrælet borti veien, imponert til tusen over både sykkelen og kjøringa. Det gikk flere år før æ skjønte at det vel ikke var oss som gikk maskin og mekk grunnkurs han egentlig var ute etter å gjøre inntrykk på. Helse og sosial hadde klasserom i første etadje, og
der gikk det ingen gutter....
Hehehehe
Vi hadde frisørlinje på yrkesskolen vår og opplevde ikke samme sirkuskunster men en seriøs mengde gutter utenfor skolen når vi sluttet for dagen.
Vi trodde da at de likte våre 100 cc, GP, GT og og LS2, men vi tok feil,.... :D

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: GYLLENE TIDER, lenge igjen til sommeren

Legg inn av SuperMorten »

simpson skrev:
Jompa skrev:Ser at det begynner å bli sesong litt lenger sør i landet.
Min pers er 18.april en gang immellom 87 og 91, og jeg husker datoen siden det er broderns bursdag.
Hadde nok kunne tatt ut sykkeln litt tidligere det året hvis det ikke var for at låvebrua der
den var vinterlagra, var gørrsleip når den var våt. Var mao ord avhengig av "god tørk"

Da jeg gikk på yrkesskolen var det en med en Z 900 som passerte skolen på bakhjulet flere ganger om dagen.
Vi gutta storma til vinduene hver gang vi hørte vrælet borti veien, imponert til tusen over både sykkelen og kjøringa. Det gikk flere år før æ skjønte at det vel ikke var oss som gikk maskin og mekk grunnkurs han egentlig var ute etter å gjøre inntrykk på. Helse og sosial hadde klasserom i første etadje, og
der gikk det ingen gutter....
Hehehehe
Vi hadde frisørlinje på yrkesskolen vår og opplevde ikke samme sirkuskunster men en seriøs mengde gutter utenfor skolen når vi sluttet for dagen.
Vi trodde da at de likte våre 100 cc, GP, GT og og LS2, men vi tok feil,.... :D
Husker en rød Honda 600 XL på bakhjulet forbi ungdomsskolen. Og de er fortsatt gift, nesten 30 år etter.. :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar