Bruker du refleksvest når du kjører?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av EasyRider »

Jeg bruker ikke vest.

Men sykkelen min har en ganske så synlig farge, og hjelmen min like så grønn med svarte og hvite striper.
Flere som har sakt til meg at med den fargen på sykkelen så blir du ihverfall sett, Hva nå dem mener med det.. Om fargen er synlig eller stygg :scratch :D
Jakken min har 2 tynne reflekstriper, det får holde.


Gule vesten tok jeg av meg når jeg hadde lappen i hånden.

Men at vi kunne ha en gul vest under salen hvis vi får motorstopp en mørk høstkveld. Det kan jeg støtte.
Er vel ikke alle sykkler som har nødblink engang. Men skru på parklys når du stopper langs veien etter mørkets frembrudd er jo en selvfølge.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av ejs »

:-k

Jeg kjører med lyset på når det er mørkt ute.(om dagen også)
:mc7
If it ain't broke, I'll break it.

guzziman
Innlegg: 278
Registrert: 26 feb 2012, 04:59
Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
Sted: sarpsborg

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av guzziman »

Skal jeg ha noe mer påkledning nå så kan jeg like gjerne ta på meg en månedrakt. Ullundertøy,ullgenser, ryggskinne, tykk skinnjakke med innlegg.... vet nesten ikke hvor jeg skulle hatt den gule vesten med airbag. for man har vel ikke på en vanlig gul vest? :lol
Triumph Daytona 955i 2003

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Greit nok at man ikke vil ha synlig farge (gult e.l) når man kjører for man kler det ikke, man liker ikke gult, det matcher ikke sykkelen eller håndvesken eller av andre forfengelige grunner.
Det overasker meg mer at noen mener det ikke har noen hensikt. :scratch Skulle ikke tro det var nødvendig å diskutere om signal farger er mer synlige en andre farger.
Hvis man ikke kan ha kjøreutstyr med gult så bør man i det minste ha en refleksvest under salen. I sommer fikk jeg punktering i venstrefeltet på 3 felts motorvei i Belgia, med bil. 120km/t sone. Da var den gule vesten god å ha.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av EasyRider »

ejs skrev::-k

Jeg kjører med lyset på når det er mørkt ute.(om dagen også)
Ja, missforstå meg rett. Jeg kjører alltid med lys på.
Problemet er når du står langs veien i mørke er det så og si umulig å se hva som skjer rundt deg, hvis du ikke har på parklys. Ihverfall bil som har så kraftige lys.
vil si 2 av 10 gidder å bruke parklys når dem står langs veien uansett kjøretøy.. resten gir faen.. og det er rimelig stor forskjell ved å bruke park eller kjørelys.

Her i distriktet ble 2 mannfolk kjørt ned når dem stod å pissa ved siden av bilen omtrent midt på veien, de hadde vært på fest. bilføreren brukte ikke parklys.(bilen som stod stille)
Resultatet var en død og en som lå lenge på sykehus. Bilen som kom i mot, hadde ikke mulighet til å se dem. Man blir enkelt å greit blendet.


Nå kan det selfølgelig diskuteres hvor lurt det er å stå å pisse midt i veien.. Men du vet, fylla osv. Og bilen som kom i mot kunne selvfølgelig ha bremset ned å trillet forbi. Uansett tragisk for både familie, venner og de innvolverte. Særlig når dette kunne ha vært løst ved å skru på en bryter.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jonnykr »

biker7 skrev:Bruker IKKE vest. Men skal vurdere det etter jeg passerer 80år ;-) Men kan hende jeg vurderer en ny hjelm etterhvert, med litt godt synlig farge. Mener DET kanskje hjelper enda mer enn vest jeg da. :-)
HeHe, når du passerer 80 år? :D Når du er ute å cruiser med rullatoren da eller? :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Hjernen »

EasyRider skrev: Er vel ikke alle sykkler som har nødblink engang. Men skru på parklys når du stopper langs veien etter mørkets frembrudd er jo en selvfølge.
Har ikke det på min, derfor kjøpte jeg denne på Louis:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=xYLwkKWDP_M[/video]


Brukte vest i fjor, kommer vel på i år også:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=Tqzulqm0 ... r_embedded[/video]
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av taco »

Skal droppe vesten i år, siden en neongul Schubert C3 er anskaffet...

Forøvrig enig med JohnnyTh:
Greit nok at man ikke vil ha synlig farge (gult e.l) når man kjører for man kler det ikke, man liker ikke gult, det matcher ikke sykkelen eller håndvesken eller av andre forfengelige grunner.
Det overasker meg mer at noen mener det ikke har noen hensikt. :scratch Skulle ikke tro det var nødvendig å diskutere om signal farger er mer synlige en andre farger.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
//cbr900rr//
Innlegg: 36
Registrert: 08 feb 2011, 13:16
Motorsykkelen din: Honda cbr 900rr 1997
Sted: Skien

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av //cbr900rr// »

ny dress.jpg
Ny dress fra Pakistan, å jeg trer ikke på meg vest.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av mekkern »

taco skrev:Det overasker meg mer at noen mener det ikke har noen hensikt.
Klart det har en viss hensikt å øke synligheten selv om undersøkelser sier at effekten ikke er målbar,Men å tro at du unngår å bli nedkjørt med vest :[-X
Å tro at du blir sett kun pga vesten og at du ikke hadde blitt sett uten midt på lyse dagen, DER ligger nok uenigheten, for vi er da ikke usynlige uten (hva da med sykkelister og gående-eller mørke biler sådan?).

for de som er farlige er de som IKKE ser at du kommer kjørende-ergo ser de heller ikke lyset på sykkelen-ikke sykkelen-og ikke deg-tror du da de ser vesten?
de ser heller ikke-hverken fotgjengere syklister barnevogner ambulanser gule hjullastere eller de store sperrevognene med blinkende lys til Mesta.
Etter å ha jobbet en del etter veien har jeg sett så mye rart at jeg har INGEN illusjoner om å bli reddet av en vest.

det eneste som jeg faktisk tror hjelper er å frata sertifikatet til de som er "for gamle"eller konsentrerer seg om andre ting enn kjøring, hindre rusførere og kriminelle å få benytte et kjøretøy.

og vi må selv være jævlig vare på andre traffikanter,men det skal heller ikke stikkes under en stol at enkelte MCførere(både med og uten "gulvest") har en oppførsel i trafikken som gjør at det er bare flaks at det går bra også.

5.2.8. Conclusions on measures
Section 5.2 discussed seven measures and their potential effectiveness to reduce conspicuity-related motorcycle crashes. Some measures focus on increasing conspicuity of the motorcycles, others on increasing expectancy and knowledge of car drivers. This section reflects on the most promising measures.
There is evidence that physical appearance (bright and reflective clothing) has a positive effect on crash risk. However, under different circumstances (a bright day in a rural environment), dark clothing and a dark motorcycle are better visible. It is, in other words, difficult to recommend one type/colour of clothing to improve conspicuity in all conditions. Information to motorcyclists should be focused on considering the circumstances in which they will use their motorcycle. Furthermore, because study results differ, the effect of clothing in a Dutch setting needs to be studied further (see also next Section 5.3).
The literature review and analysis of Dutch crash data both suggest that conspicuity of a motorcycle is especially a problem from the front-view. Therefore improving frontal light configurations would seem a good way to improve motorcycle conspicuity. However, as of yet, not much research has been done on the effect of different frontal light configurations on conspicuity. This measure seems promising, but should be further investigated (see Section 5.3).

Finally, it would be interesting to further investigate the different priority scenarios that were found to differ in the crash analyses. These analyses indicated that conspicuity of motorcycles is only a factor when the motorcycle approaches a left-turning car, and not when the motorcycle is approaching an intersection at an perpendicular angle. It would be very interesting to study this in an experimental setting. The type of priority scenario could be entered as a variable in the experiment described above. However, it would probably be more informative to study the effect of different priority scenarios in a driving simulator. In this experiment the possible benefits of ITS warning the driver of an approaching motorcycle can also be studied

Hvilket sier at det er rett forfra problemet er tilstede og at lyskonfigurasjon virker å være det beste løsningen.

PS:
Bruker kontrastbekledning under vanskelige forhold selv-men ikke vest utenom ved stans etter veien.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av taco »

Nå syns jeg du er litt på bærtur Mekkern!
Du som vanligvis er en fornuftig mann :knegg

Jeg vil ikke tro på undersøkelsene om effekten av signalfarger. Jeg tror det jeg ser langs veiene, og da erfarer jeg at jeg legger merke til neongult før noe annet. Hvis man ikke har masse lys da, og det er det ikke alle som har eller vil ha! Så det er enten gul bekledning eller ekstralys mener jeg da..

Vi snakker ikke om de værste tullingene i trafikken, de kan vi desverre ikke gjøre noe med. Det er Hvermannsen som vi kanskje kan gjøre litt mer oppmerksom ved å synes bedre. Og hvis jeg kan unngå bare en av de så har jeg kanskje reddet livet.

Selvfølgelig er vår aktivitet forbundet med en viss fare, men jeg mener nå at vi kan forhindre noe ved å bruke gilde farger. Hvorfor er veiarbeidsskilter og andre opplysninger på neongult?
Fordi det synes!

Men jeg tror også motosyklistenes atferd har ganske mye å si når det gjelder ulykker, kanskje noen burde kjøre litt mer defensivt?
:prf
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

guzziman
Innlegg: 278
Registrert: 26 feb 2012, 04:59
Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
Sted: sarpsborg

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av guzziman »

Syntes det er veldig flott at de som jobber langs vegen bruker slike gule neonvester, da synes de på lang avstand. for de har gjerne ikke for/baklys montert. vi som kjører sykkel har gjerne det. For meg er det veldig greit at de får beholde den uniformen for seg selv.Greit å kunne skille mellom en vegarbeider og en motorsyklist synes nå jeg da. :vs
Triumph Daytona 955i 2003

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Kawasaki »

guzziman skrev:Syntes det er veldig flott at de som jobber langs vegen bruker slike gule neonvester, da synes de på lang avstand. for de har gjerne ikke for/baklys montert. vi som kjører sykkel har gjerne det. For meg er det veldig greit at de får beholde den uniformen for seg selv.Greit å kunne skille mellom en vegarbeider og en motorsyklist synes nå jeg da. :vs
Helt enig,la veiarbeidere og pollti og sånne folk bruke vest,så vet vi at det er noe "unormalt" på gang.Jeg syns det er en uting at gudoghvermann skal kle seg opp på den måten. Nå er det jo etterhvert blitt så vanlig med sånne vester,at jeg har sluttet å skvette når jeg ser en.Tidligere var jeg sikker på at det var polltikontroll når jeg så en slik vest :knegg

Vi blir sløvere av sånne ting,etterhvert som det blir mere vanlig. Trekker en parallell til å kjøre med lys om dagen. For dem av oss som er såpass gamle(de fleste av oss på dette forumet) at vi husker tilbake til tiden før det ble påbudt med kjørelys om dagen,kan dere huske at vi klarte å se bilene/moppene som kom etter veien i den tiden også?
Nå er det blitt sånn at hvis det kommer et kjøretøy uten lys,så ser man det fan ikke,for man er så vant til at det skal være lys.

Muligheten for at det er jeg som begynner å se dårligere,lar jeg stå åpen :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev: Muligheten for at det er jeg som begynner å se dårligere,lar jeg stå åpen :knegg
På profilbildet ditt kan det se ut som om du har et snev av grå stær.

Men ellers enig i det du sier om biler med og uten lys

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av EasyRider »

Kawasaki skrev: Muligheten for at det er jeg som begynner å se dårligere,lar jeg stå åpen :knegg

Hvis dette er tilfelle så er vi såfall 2. :knegg
Synes du hadde par gode innspill her Kawasaki. :thumleft
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Svar