Kan noen hjelpe min datter mht. byttemotorspørsmål?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kan noen hjelpe min datter mht. byttemotorspørsmål?

Legg inn av RuneMC »

@Bikeridr - vel drivstoff-forbruket har sammenheng med vekt og firehjulsdrift legger til endel kilo. Så hvis du sammenligner samme modell og ikke forskjellige årsmodeller etc, så tror jeg ikke firehjulstrekkere klarer å oppheve fysikkens lover.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kan noen hjelpe min datter mht. byttemotorspørsmål?

Legg inn av jhn »

Hvis man har to ellers identiske modeller, men en med to- og en med fire-hjulsdrift, så er det vel ikke tvil om hvilken som er billigst i drift.
Men å fraråde folk å kjøpe 4WD fordi du har sett mange av de i grøfta, blir litt merkelig... kanskje heller råde folk til å kjøre etter forholdene.
Jeg har kjørt 4WD de siste 12-15 åra + 10 år før det i arbeidsammenheng, uten antiskrens, og aldri vært i grøfta med noen av de, men har sett mange 2WD, med antiskrens, i grøfta, men vill likevel ikke fraråde folk å kjøpe 2WD med antiskrens

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Kan noen hjelpe min datter mht. byttemotorspørsmål?

Legg inn av Bikeridr »

RuneMC skrev:@Bikeridr - vel drivstoff-forbruket har sammenheng med vekt og firehjulsdrift legger til endel kilo. Så hvis du sammenligner samme modell og ikke forskjellige årsmodeller etc, så tror jeg ikke firehjulstrekkere klarer å oppheve fysikkens lover.
Firehulsdrift veier bittelitt mer, kanskje 50-100kg, men samtidig fjerner du endel statisk friksjon, ved at du ikke trenger å "slepe" med deg to hjul. Derved går dette ca opp i opp mhp vekt/mekanikk/drivstofforbruk.

Forøvrig sammenliknet jeg min 2002 modell Audi A3 Quattro 1,9TDi med en 2001 modell Audi A3 1,9TDi. Det er/var ingen forksjell i motorgeometrien på de to bilene og begge med 6-trinns manuell.
Neste sammenlikning var min 2009 VW Tiguan 2,0TDi 4Motion automat mot min fars 2009 VW Tiguan 2,0TDi 4Motion manuell.

Min Audi Quattro var billigere på totalsnittet gjennom året.
Min Tiguan var billigere med campingvogn og på bykjøring.
(Ja, jeg kjørte alle 4 bilene selv og med samme kjørestil. Med Tiguan'ene var det nøyaktig samme campingvogn som ble slept).
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kan noen hjelpe min datter mht. byttemotorspørsmål?

Legg inn av jhn »

Bikeridr skrev:
RuneMC skrev:@Bikeridr - vel drivstoff-forbruket har sammenheng med vekt og firehjulsdrift legger til endel kilo. Så hvis du sammenligner samme modell og ikke forskjellige årsmodeller etc, så tror jeg ikke firehjulstrekkere klarer å oppheve fysikkens lover.
Firehulsdrift veier bittelitt mer, kanskje 50-100kg, men samtidig fjerner du endel statisk friksjon, ved at du ikke trenger å "slepe" med deg to hjul. Derved går dette ca opp i opp mhp vekt/mekanikk/drivstofforbruk.

Forøvrig sammenliknet jeg min 2002 modell Audi A3 Quattro 1,9TDi med en 2001 modell Audi A3 1,9TDi. Det er/var ingen forksjell i motorgeometrien på de to bilene og begge med 6-trinns manuell.
Neste sammenlikning var min 2009 VW Tiguan 2,0TDi 4Motion automat mot min fars 2009 VW Tiguan 2,0TDi 4Motion manuell.

Min Audi Quattro var billigere på totalsnittet gjennom året.
Min Tiguan var billigere med campingvogn og på bykjøring.
(Ja, jeg kjørte alle 4 bilene selv og med samme kjørestil. Med Tiguan'ene var det nøyaktig samme campingvogn som ble slept).
Forholdsvis overraskende. Bilene har tydeligvis utviklet seg en del de siste åra ... i "gamle dager" var det vel en kjent sak at 4WD brukte mere drivstoff enn 2WD - og automat mere enn manuell.

:-k Når det gjelder automat vs manuell ... kanskje du ikke har peiling på når det skal geares, hvis man konsekvent kjører i galt gear blir det dyrt :lol

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kan noen hjelpe min datter mht. byttemotorspørsmål?

Legg inn av gsx750_80 »

Bikeridr skrev:
RuneMC skrev:@Bikeridr - vel drivstoff-forbruket har sammenheng med vekt og firehjulsdrift legger til endel kilo. Så hvis du sammenligner samme modell og ikke forskjellige årsmodeller etc, så tror jeg ikke firehjulstrekkere klarer å oppheve fysikkens lover.
Firehulsdrift veier bittelitt mer, kanskje 50-100kg, men samtidig fjerner du endel statisk friksjon, ved at du ikke trenger å "slepe" med deg to hjul. Derved går dette ca opp i opp mhp vekt/mekanikk/drivstofforbruk.

Forøvrig sammenliknet jeg min 2002 modell Audi A3 Quattro 1,9TDi med en 2001 modell Audi A3 1,9TDi. Det er/var ingen forksjell i motorgeometrien på de to bilene og begge med 6-trinns manuell.
Neste sammenlikning var min 2009 VW Tiguan 2,0TDi 4Motion automat mot min fars 2009 VW Tiguan 2,0TDi 4Motion manuell.

Min Audi Quattro var billigere på totalsnittet gjennom året.
Min Tiguan var billigere med campingvogn og på bykjøring.
(Ja, jeg kjørte alle 4 bilene selv og med samme kjørestil. Med Tiguan'ene var det nøyaktig samme campingvogn som ble slept).
Jeg tror nok det er riktig det som står under, at 4-hjulstrekk generelt er mindre drivstofføkonomisk enn drift på to hjul.:

"Using 4-wheel drive reduces fuel economy. Four-wheel drive vehicles are tested in 2-wheel drive. Engaging all four wheels makes the engine work harder and increases transfer case and differential losses." ( http://www.fueleconomy.gov/feg/factors.shtml" onclick="window.open(this.href);return false; )
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kan noen hjelpe min datter mht. byttemotorspørsmål?

Legg inn av RuneMC »

@jhn - Ok, ble kanskje litt usaklig. Kommer nok mest an på sjåføren - men en liten fordel ved 2-hjuls er at sjåføren får litt tidligere forvarsel. Så får det bli opp til sjåføren om en tar hensyn til friksjon vs bilens egenskaper og egne kjøreferdigheter. Begge typer biler har jo 4-hjuls bremser når de skal stoppe :-)

@Bikeridr - dieselmotorerer generelt takler høy belastning uten nevneverdig variasjon i drivstoff-forbruk, men av tabellene for to sammenlignbare modeller er det fortsatt favør for 2-hjuls drift. Ikke mange prosent men noen. Utover selve motoren så kan produsentene gjøre optimaliseringer i karosseri (vindmotstand), dekk (høyere trykk = mindre rullemotstand), dyser og ikke minst selve motorstyringen. Vil tro noen slike forbedringer gjøres kontinuerlig av bilprodusentene.

Men OK, smak & behag. Tenkte mest at 4-hjulstrekkere er mindre økonomiske (krever gjerne en motorstørrelse høyere enn tohjuls som legger på prisen, bruker litt mer, koster litt mer på service) - målt opp med hvor ofte man virkelig trenger 4-hjuls trekk. (Omtrent aldri.)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Kan noen hjelpe min datter mht. byttemotorspørsmål?

Legg inn av Bikeridr »

Å lese den amerikanske "rapporten" som gjelder for amerikanske (bensin) biler med amerikansk utgammel 4x4-teknologi og basere sine brennstofføkonomiske konklusjoner på dette blir nesten som å sammenlikne epler med snøfresere :lol

Dagens moderne (tyske og japanske) biler og 4x4 system samt spesielt "nykomlingen" DSG/StepTronic gearkassen med dobbelt-clutch er faktisk bedre drivstofføkonomisk enn "gårdagens" modeller.
Legg også merke til at jeg skrev "over årsgjennomsnitt" på forbruket, og dette kommer klart i 4x4's favør all den grunn at man ganske enkelt ikke trenger å spinne 2.000km ekstra om vinteren ;-)

Hva gjelder meg og evt om jeg kan geare riktig.. Nuvel, jeg så jo denne: :lol
(Vi hadde en gammel kvinnelig lærerinne i Tromsø på 70-tallet som etter "en halv milliard" timer fikk sertifikat. Dette kvinnemennesket forsto jo ikke vitsen med å bruke forskjellige gear, så hun kjørte Tromsø-Nordkosbotn (70km) på 1. gear da hun mente det var hensiktsmessig å slite ut ett gear ad gangen.. ;-)

Forøvrig mitt siste innlegg på etpar dager, nå er det reise på jobb til Argentina om en 1/2-times tid.. :-)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kan noen hjelpe min datter mht. byttemotorspørsmål?

Legg inn av RuneMC »

@Bikeridr - ja, i Argentina er nok enten drift på 4 eller 1 hjul (=MC) best. God tur! :thumleft

Og apropos drift i litt annen betydning :-)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=qOKE4dxjayU[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar