Tråden om røyking og snus...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av SuperTenere »

Min personlige røykehistorie: Begynte vel i 15-16 årsalderen...altså for snart 30 år sia. Første gang jeg HELT bestemte meg for å slutte var for 14 år sia, når min datter ble født..det gikk ikke:( Etter flere mislykkede forsøk, ble jeg for snart 2 år siden tipset om å prøve noen røykesluttepiller som heter Champix. Lang historie kort...brukte piller i 2-3 uker og har ikke tatt EN røyk siden:) Etter ca ett år som ikkerøyker fant jeg det nødvendig med ett legebesøk, da jeg ikke var helt fornøyd med bedringen av formen etter røykelsutt. 20 minutter etterpå var diagnosen klar...KOLS! Så jeg sluttet vel litt for seint...men bedre seint enn alldri. Er heldigvis ganske tidlig i sykdomsforløpet og klarer meg helt greit som det er. Det litt kjipe er at kols er en irreversibel sykdom som man alldri blir kvitt. Men man kan leve lenge og go livskvalitet med sykdommen åsså...noe jeg satser hardt på:) Så moralen er...IKKE røyk...og slutt eventuelt i tide:)

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av rogg »

Har vært mye skremselpropaganda mot å få folk til å slutte, men kan ikke huske det har vært fokusert mye på kols. Tjære i lungene og kreft var det som gikk igjen. Kols er vel det de fleste sliter med etter røykeslutt. Startet selv i midten av 70-tallet og snepa for fem år siden. Gikk på noen kilo, men helsa er bedre, og ikke minst miljøet rundt meg :)
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Busa Trond »

SuperTenere skrev:Min personlige røykehistorie: Begynte vel i 15-16 årsalderen...altså for snart 30 år sia. Første gang jeg HELT bestemte meg for å slutte var for 14 år sia, når min datter ble født..det gikk ikke:( Etter flere mislykkede forsøk, ble jeg for snart 2 år siden tipset om å prøve noen røykesluttepiller som heter Champix. Lang historie kort...brukte piller i 2-3 uker og har ikke tatt EN røyk siden:) Etter ca ett år som ikkerøyker fant jeg det nødvendig med ett legebesøk, da jeg ikke var helt fornøyd med bedringen av formen etter røykelsutt. 20 minutter etterpå var diagnosen klar...KOLS! Så jeg sluttet vel litt for seint...men bedre seint enn alldri. Er heldigvis ganske tidlig i sykdomsforløpet og klarer meg helt greit som det er. Det litt kjipe er at kols er en irreversibel sykdom som man alldri blir kvitt. Men man kan leve lenge og go livskvalitet med sykdommen åsså...noe jeg satser hardt på:) Så moralen er...IKKE røyk...og slutt eventuelt i tide:)
Merker du det på kroppen nå i dag, eventuelt hvordan?

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av SuperTenere »

Åjada...merker det godt.Blir relativt fort tungpustet, men klarer enda å det meste så lenge jeg kan holde mitt eget tempo.Klarer feks å gå med bra hastighet så lenge det er flatt, men blir fort andpusten i oppoverbakke. Ellers kjennes det tidvis som om det er noe som presser på brystkassa,litt vanskeli å forklare, men kjenner på en måte at lungene ikke er så fleksible som de skal. Nå kan kols nærmest stoppes helt eller iallefall nesten helt, dvs at det ikke trenger å bli så mye verre med årene. Men dette varierer og er veldig individuelt. Det eneste man VET har bremsende effekt på sykdommen er røykelslutt....og den har jeg heldigvis kvittet meg med, og kan med hånden på hjertet si at jeg alldri kommer til å begynne igjenn;)

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Busa Trond »

Trist når det ender slik ja. Flott du er åpen om det, sliter med å slutte med røyken selv. Sikkert oppe i 20 om dagen jeg nå. Jeg veit jo det er farlig og alt det der, men det er noe inne i meg som gjør at jeg koser meg mye med den :evil .
Hva skulle jeg si?, jeg ønsker at jeg skulle ønske at jeg skulle slutte å røyke.
Men når du legger det frem på den måten du gjør, så gjør det noe med meg i riktig retning.
Men flott skrevet, jeg tokk den :sorry

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av SuperMorten »

Jeg hadde første dag i første slutte-forsøket mitt da vi møttes Busa-Trond. Da jeg bommet et par tre sigaretter av deg.. Den røykestoppen gikk åt skogen.. men like etter, som sagt i november, klarte jeg det.

Vil ikke skremme eller svartmale, men en av motivasjonsfaktorene mine, var et besøk hos svigerfar på sykehjemmet. 84 år, med kols, oksygen og petterøes.. Jeg ville ikke bli sånn. Han døde nå i februar.

Ca to uker etter at jeg tok siste sigaretten, ble jeg dårlig. Helt elendig. Alle ledd og muskler verket, og følte meg nærmest influensasyk, uten feber eller halsonde. I følge legen var dette abstinenser. Siste rest av gift var i ferd med å forlate kroppen. Etter dette har lysten på røyk vært NULL.. Synes det har vært uforskammende lett å slutte.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av jonnykr »

Etter å ha røyka i nesten 40 år, så stumpet jeg røyken for 4 år siden og har aldri sett meg tilbake etterpå. For første gang i mitt liv var jeg 100% motivert.

Jeg jobbet mentalt med meg selv noen uker i forkant. Regnet med en vektøkning. Lukket alle sosialt aksepterte bakdører/unnskyldninger for å sprekke og snakket aldri om å "prøve å slutte", men om å slutte og om at alt annet var et personlig nederlag.

Når folk sa til meg, "jeg hører du prøver å slutte å røyke", så svarte jeg "nei, jeg prøver ikke på noe som helst, jeg HAR slutta å røyke".

Og jeg må si som SuperMorten, jeg er overrasket over hvor lett det var. Og, jeg kommer ALDRI til å begynne å røyke igjen. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
BMWilly
Innlegg: 184
Registrert: 09 apr 2012, 16:29
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
Sted: Elverum

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av BMWilly »

Slutta for en 8-9 år sia etter å ha røkt sia 15-16 års alderen. Hadde flere forsøk på å slutte før jeg endelig klarte det. Lengste opphold var ca 6 mnd på midten av 90-tallet. Begynte med at jeg bomma noen trekk på mc-treff på Rjukan og så var jeg i gang igjen. Trodde jeg kunne festrøyke :bb_p:. Det som hjalp meg var faktisk boka som andre har nevnt på første sia i tråden her. Den av Allan Carr. Den var motiverende og gjorde det enklere for meg helt klart. Men så hadde jeg et sterkt ønske om å kutte ut også. Og savner det ikke i det hele tatt.
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av SuperMorten »

BMWilly skrev:Slutta for en 8-9 år sia etter å ha røkt sia 15-16 års alderen. Hadde flere forsøk på å slutte før jeg endelig klarte det. Lengste opphold var ca 6 mnd på midten av 90-tallet. Begynte med at jeg bomma noen trekk på mc-treff på Rjukan og så var jeg i gang igjen. Trodde jeg kunne festrøyke :bb_p:. Det som hjalp meg var faktisk boka som andre har nevnt på første sia i tråden her. Den av Allan Carr. Den var motiverende og gjorde det enklere for meg helt klart. Men så hadde jeg et sterkt ønske om å kutte ut også. Og savner det ikke i det hele tatt.
Jeg har også holdt opp før. Jeg har aldri festet mye, men jeg reiste en del i forrige jobben, og trodde jeg kunne røyke kun utenlands. Men med noe i nærheten av 120 reisedager i året så funka det dårlig. Jeg holdt i et par mnd.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av ArcticTiger »

ArcticTiger skrev:Jeg røyka litt et halvårs tid når jeg gikk i 7. klasse. Men det var viktigere å kjøpe bensin til mopeden, så det ble slutt på røykingen. Heldigvis.
For penga jeg har spart på å ikke røyke i alle disse årene, har jeg blant annet vært 11 ganger på bilferie i USA. Det neste blir kanskje mc-ferie over there :-k
Helsefordelen med å ikke røyke er vel udiskutabel, og den økonomiske siden er heller ikke til å kimse av.
SuperMorten skrev tidligere i kveld at han hadde spart kr. 11.951,. på å ikke røyke i 125 dager, det er kr. 95,60 pr dag, eller kr. 34.896,- pr år...

Det er vel ca 2 år siden mitt siterte innlegg over, og til sommern skal jeg på MC-ferie i USA. Jeg røyker jo ikke, men regnestykket er intresant for det. Man kan si at for det jeg har "spart" på å ikke røyke de siste 2 år, har jeg kjøpt Guzzien, og har greit med reisepenger til turen....

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av SuperTenere »

Flott å høre at så mange har klart å slutte:) Jeg har heller ikke så mye til overs for skremselspropaganda, men hadde røykere kunnet forestille seg følelsen man sitter med når man har ødelagt lungene sine...da tror jeg mange flere hadde sluttet. Lett å være etterpåklok, men hadde jeg vist det jeg vet idag, så hadde jeg nok sluttet for mange år sia. Når vi nå først snakker om det, så er det en ting jeg har lyst å nevne...Jeg har havnet i heftige diskusjoner med røykere som påstår at de vil slutte...men de vil av en eller annen grunn ikke prøve Champix. Nå er det slik at alle reagerer forskjellig på disse pillene, noen har god effekt og andre ikke. Det forekommer også noen bivirkninger, men de er overkommelige. Poenget er bare at om man vil slutte, så er ALLE metoder verdt ett forsøk. For meg var Champix redningen, de gjorde det rett og slett til en lek å slutte. Som sagt så virker de ikke like godt på alle, men de ER verdt ett forsøk.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Busa Trond »

ArcticTiger skrev:
ArcticTiger skrev:Jeg røyka litt et halvårs tid når jeg gikk i 7. klasse. Men det var viktigere å kjøpe bensin til mopeden, så det ble slutt på røykingen. Heldigvis.
For penga jeg har spart på å ikke røyke i alle disse årene, har jeg blant annet vært 11 ganger på bilferie i USA. Det neste blir kanskje mc-ferie over there :-k
Helsefordelen med å ikke røyke er vel udiskutabel, og den økonomiske siden er heller ikke til å kimse av.
SuperMorten skrev tidligere i kveld at han hadde spart kr. 11.951,. på å ikke røyke i 125 dager, det er kr. 95,60 pr dag, eller kr. 34.896,- pr år...

Det er vel ca 2 år siden mitt siterte innlegg over, og til sommern skal jeg på MC-ferie i USA. Jeg røyker jo ikke, men regnestykket er intresant for det. Man kan si at for det jeg har "spart" på å ikke røyke de siste 2 år, har jeg kjøpt Guzzien, og har greit med reisepenger til turen....
Her må det være en Kardinalfeil. Bestefar er er 96 år, ikke kjører han Guzzi eller røyker. Tror ikke han heller har vært i USA.

34.896,- pr år x 96 år = 3,350,016,- Blakk som ei kirkerotte :mk .
Her må det ha gått store summer til spille på helsekost :lol

Men en front figur for alle som ønsker lavere pensjon :bb_p:

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av SuperMorten »

Busa Trond skrev:
ArcticTiger skrev:
ArcticTiger skrev:Jeg røyka litt et halvårs tid når jeg gikk i 7. klasse. Men det var viktigere å kjøpe bensin til mopeden, så det ble slutt på røykingen. Heldigvis.
For penga jeg har spart på å ikke røyke i alle disse årene, har jeg blant annet vært 11 ganger på bilferie i USA. Det neste blir kanskje mc-ferie over there :-k
Helsefordelen med å ikke røyke er vel udiskutabel, og den økonomiske siden er heller ikke til å kimse av.
SuperMorten skrev tidligere i kveld at han hadde spart kr. 11.951,. på å ikke røyke i 125 dager, det er kr. 95,60 pr dag, eller kr. 34.896,- pr år...

Det er vel ca 2 år siden mitt siterte innlegg over, og til sommern skal jeg på MC-ferie i USA. Jeg røyker jo ikke, men regnestykket er intresant for det. Man kan si at for det jeg har "spart" på å ikke røyke de siste 2 år, har jeg kjøpt Guzzien, og har greit med reisepenger til turen....
Her må det være en Kardinalfeil. Bestefar er er 96 år, ikke kjører han Guzzi eller røyker. Tror ikke han heller har vært i USA.

34.896,- pr år x 96 år = 3,350,016,- Blakk som ei kirkerotte :mk .
Her må det ha gått store summer til spille på helsekost :lol

Men en front figur for alle som ønsker lavere pensjon :bb_p:
Har vel brukt penga på kvinnfolk da..?? :yeyeye
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av jonnykr »

SuperTenere skrev:Flott å høre at så mange har klart å slutte:) Jeg har heller ikke så mye til overs for skremselspropaganda, men hadde røykere kunnet forestille seg følelsen man sitter med når man har ødelagt lungene sine...da tror jeg mange flere hadde sluttet. Lett å være etterpåklok, men hadde jeg vist det jeg vet idag, så hadde jeg nok sluttet for mange år sia. Når vi nå først snakker om det, så er det en ting jeg har lyst å nevne...Jeg har havnet i heftige diskusjoner med røykere som påstår at de vil slutte...men de vil av en eller annen grunn ikke prøve Champix. Nå er det slik at alle reagerer forskjellig på disse pillene, noen har god effekt og andre ikke. Det forekommer også noen bivirkninger, men de er overkommelige. Poenget er bare at om man vil slutte, så er ALLE metoder verdt ett forsøk. For meg var Champix redningen, de gjorde det rett og slett til en lek å slutte. Som sagt så virker de ikke like godt på alle, men de ER verdt ett forsøk.
Jeg tror at om man VIRKELIG VIL slutte, så klarer man det med eller uten piller. Jeg tror at det kun er snakk om motivasjon og opplevde selv at den første gangen jeg var 100% motivert, så sluttet jeg uten større problemer. Etter å ha røkt i 40 år.

Jeg som de fleste andre har hatt mine mislykkede forsøk og jeg tror det bunner i manglende motivasjon. Man vet at man bør slutte, man syns liksom at man bør prøve fordi man vet at det ikke er bra for seg, man føler kansje et visst press fra andre via media eller advarsler på røykpakkene o.s.v, men den virkelige motivasjonen er ikke der.

Og da går det gæli. Da snakker vi om de som PRØVER å slutte, de som likevel holder bakdørene åpne for å ha disse som rømningsvei først og fremst for seg selv og da er det lett å ty til dem. For "alle" vet jo hvor vanskelig det er å slutte, spesielt de som røker selv og da får man et klapp på skuldra og et "jaja, men du prøvde da i hvertfall".

Og så snakker vi om den gangen da en selv holdt ut i hele 3 uker før man begynte igjen. :-)

Så når jeg sluttet for 4 år siden, så gikk jeg igjennom alt dette med meg selv mentalt i ca 3 uker i forkant og fratok meg selv disse rømningsveiene. Jeg stengte de dørene. Jeg tok med vektøkning i betraktningen og hovedargumentet "jammen det er da så sosialt å røyke", begravde jeg så dypt det gikk an.

Jeg lagde en ærlig liste med fordeler og bakdeler med røking og endte opp med å ikke finne enn eneste fordel med røking, bare bakdeler. Til slutt fantes det ikke hos meg selv, en eneste grunn til å røyke og når motivasjonen var på topp, så sluttet jeg. Jeg bygde meg opp mentalt slik en bokser gjør før en kamp og gikk i ringen da motivasjonen var maksimal.

Og det funket! For aller første gang var jeg 100% motivert og sluttet uten å se meg tilbake i det hele tatt. Og det rare er at eksrøkere sa til meg, "det var så lett å slutte atte". Og som de fleste andre så reagerte jeg med å tenke at "joda det er lett å si når man HAR sluttet".

Men det verste er at min konklusjon i dag er den samme, det er utrolig hvor lett det var å slutte. :D Så alt koker ned til motivasjon tror jeg. Vil man, så klarer man det.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av SuperTenere »

Flott å høre at du fant din måte å lykkes på:) Mitt poeng er bare at vi er alle forskjellige og det som fungere for noen, ikke nødvendigvis fungerer for andre. Selv hadde jeg flere mislykkede forsøk før jeg lyktes. Tør påstå at motivasjonen var like sterk ved flere anledninger, men det var pillene som ble min redning. De var det siste lille jeg manglet. Da synes jeg det er leit at det går røykere rundt og sier at de vil slutte,gjerne i årevis, men bare blåser av disse tablettene."Nei skal jeg slutte, ja så skal jeg klare det selv!" Å sånn går årene...
Skal overhodet ikke påstå at sluttepiller er noen tryllemiddel, men for MEG så var de faktisk det! Da synes jeg alle som ønsker å slutte ikke bør la dette være uprøvd!

Svar