Hmmm....er røyker (ca. 20 pr dag) og har drevet med det i 30 år...isch! At det er skadelig er jeg jo fullstendig klar over, og inngår da i det eneste felles målet alle røykere har, nemlig et
egentlig ønske om å slutte, basert på det man vet og forstår!
Jeg må si at jeg finner mange av disse historiene dere forteller som ganske så motiverende uten at jeg egentlig har vært "på jakt etter å bli motivert". Røyker, og tenker ikke så veldig ofte over helsefaren med det, skal jeg være ærlig! Har innlagte rutiner for røyk, bruker det som "belønning", avslapning, tidsfordriv og ellers "når det passer sånn". Så jeg er vel da en helt normal "røyker".
Joda, jeg har jo "slutta" et par ganger. En gang for å spare penger, funka ikke (noen år siden) og en gang etter å ha lest A.Carr "Endelig ikke-røyker". Det jeg husker jeg likte best ved boka, var de ganger det stod noe ala: "Nå som du har leste deg gjennom dette kapitlet, forslår jeg at du tar deg en pause med en sigarett" :-)
Ja, så var det en gang jeg var hos legen for å ta en allergitest (blodprøve), det hang plakater overalt inne på kontoret hennes: "Spør fastlegen din om røykeslutt". Det gjorde jeg, fikk en resept på noe ala "lykkepiller light". Jeg har aldri vært noen pillespiser (feber og vond i skallen går over, når kroppen får jobbet seg ferdig), så jeg ble meget skeptisk der jeg stod med en resept. Ble aldri til at jeg hentet ut pillene, så det ble heller ikke noe røykeslutt den gang!
Av helse, så er jeg vel generelt sett frisk og rask, enn så lenge. God almenntilstand, er i relativt god form (da alt er relativt) og har ellers få, til ingen andre vesentlig plager. Men, kjenner nå, både etter å ha lest mye av det dere har diskutert/skrevet/delt og fortalt, at det kanskje er på tide å ta tak i motivasjonsfaktorene, ta litt mer
GREP og
riste dette av seg! Være LITT mer aktiv for å opprettholde helsesituasjonen ved å kutte dette som så åpenbart ikke er et positivt bidrag til fortsatt hell og lykke, rent helsemessig!
..uannsett sett, takk for at dere deler...også innenfor dette tema