Kremt.....Det mangler en virkelig lastemester i listen din AJ......AJ skrev:Jeg kom over noen interessante data om noen MC-modeller fra offentlige registre i dag.
Ikke minst som Moto Guzzi Stelvio eier hvor tallenes tale er ganske klar, ser det ut som.
Det handler om vekt og nyttelast...
Moto Guzzi Stelvio 8V (2012 mod) [NB! Ikke NTX]:
Egenvekt uten fører: 257 kg
Tillatt totalvekt: 495 kg
Nyttelast med passasjer: 163 kg
Triumph Tiger Explorer (2012 mod):
Egenvekt uten fører: 259 kg
Tillatt totalvekt: 481 kg
Nyttelast med passasjer: 147 kg
Ducati Multistrada 1200S (2012 mod):
Egenvekt uten fører: 233 kg
Tillatt totalvekt: 430 kg
Nyttelast med passasjer: 122 kg
Yamaha XT1200Z Super Ténéré (2011 mod)
Egenvekt uten fører: 261 kg
Tillatt totalvekt: 470 kg
Nyttelast med passasjer: 134 kg
BMW R1200GS Adventure (2010 mod)
Egenvekt uten fører: 256 kg
Tillatt totalvekt: 475 kg
Nyttelast med passasjer: 144 kg
Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX (2011)
Egenvekt uten fører: 296 kg
Tillatt totalvekt: 495 kg
Nyttelast med passasjer: 124 kg.
Og for kuriositetens skyld:
Triumph Tiger 800 (2012 mod)
Egenvekt uten fører: 196 kg
Tillatt totalvekt: 435 kg
Nyttelast med passasjer: 164 kg (!)
Triumph Tiger 1050 (2010 mod)
Egenvekt uten fører: 228 kg
Tillatt totalvekt: 428 kg
Nyttelast med passasjer: 125 kg
Interessante tall, må jeg si...
Vi lastet Tiger 1050'en vår ganske heftig – og den tålte det godt, er vår erfaring.
Stelvio'en ser ut til å ha ganske mye bedre kapasitet. Best i adventure-klassen? Dette ser vi fram til å prøve så snart sesongen er i gang!
Interessant å merke seg at vekten på 'on-road' modellen (Stelvio 8V) heller ikke er så høy, iflg. registeret tallene er hentet fra, som mange vil ha det til at den er i forhold til konkurrentene...
NTX'en derimot har mye tungveiende utstyr som øker vekten betraktelig...

BMW F 800 GS veier 191 kg tørr/egenvekt og har tillatt totalvekt på 443kg . Fulltanket veier den 214kg og kan dermed laste utrolige 252/229kg....
