DETTE synes jeg høres spennende ut!!
I utgangspunktet er CHAT en utfordring for slike faglige forum...rett og slett fordi man ønsker jo at forumet skal fylles med innhold som kan leses og kommenteres av mange, asynkront. Men når det er sagt, mener jeg at en chat vil kunne forsterke aktiviteten i forumet, om brukt riktig! For de som ønsker å benytte seg av den.
Jeg er absolutt positiv til chat, og har stor tro på at dette kan bidra til ytterligere aktivitet. Så lenge "sentrale" brukere her inne sørger for alltid å være tilgjengelig på chat, når de først er inne på forumet....så vil vi kunne få knyttet flere brukere til selve forumet ved å gi umiddelbar respons, være flink til å linke inn til relevante innlegg i selve forumet når chat pågår, oppfordre til å svare i emner og innlegg, ønske velkommen, invitere til chat så fort nyregistrerte brukere er pålogget (vil det bli mulig å invitere påloggede brukere??).
En annen effekt er at OT vil kunne reduseres, over tid. OT i seg selv er viktig, synes jeg..det er stemningsskapende, så lenge det ikke tar helt av, men OT kan også, for noen, virke litt forvirrende og oppfattes som "støy" når de forsøker å lese seg gjennom en tråd med et eller annet relevant og interessant emne. Når OT i en tråd blir litt for mye "mellom meg og deg" kan det, ved for mange slike innlegg i en tråd...bli å oppfatte som en "privat tråd" og dermed miste tilhengere av tråden....og det er jo ikke meningen...Slikt vil også kunne bli bedret med en chatmulighet, tror jeg
Ellers må jeg få løfte frem og :=D> alt det positive jeg synes skjer her inne nå...det jobbes aktiv for bedret brukervennlighet, skape og forsterke tilhørighet, skape engasjement og aktivitet......KJEMPEBRA!!